Virtueel assistent CV voorbeeld & schrijfgids
Een overtuigend virtueel assistent-cv helpt je snel richting jouw ideale baan. Maak een aansprekend cv waarmee je positief opvalt.
Een virtueel assistent / virtual assistant ondersteunt een ondernemer op afstand bij allerlei taken. Administratief werk, afspraken maken, evenementen organiseren, de website bijhouden of de boekhouding doen: een virtueel assistent neemt werk uit handen. Zo houdt de ondernemer tijd over om het bedrijf te laten groeien en bloeien. Virtueel assistenten zijn een soort secretaresse of Personal Assistant maar zitten niet bij de ondernemer op de zaak.
De precieze taken van een virtueel assistent kunnen enorm verschillen. Het is maar net wat de ondernemer wil uitbesteden. Virtual assistants werken vaak als zzp’er voor één of meerdere opdrachtgevers. Wil jij ook aan de slag als virtueel assistent en met een overtuigend cv binnenkomen bij potentiële opdrachtgevers? Dan zijn wij hier om je te helpen!
Hoe schrijf je een virtueel assistent cv?
CVster.nl is een krachtige kennisbron voor werkzoekenden. Met onze complete handleiding cv maken heb je alle tools in handen om zelf een overtuigend cv te schrijven. Daarnaast vind je bij CVster voor tientallen beroepen praktische cv-schrijfgidsen met cv-voorbeelden ter inspiratie.
In deze cv-schrijfgids voor virtueel assistenten vind je tips voor het opstellen van een overtuigend cv. Een cv waarin jouw werkervaring, vaardigheden en persoonlijkheid het stralende middelpunt zijn. Samen met het virtueel assistent voorbeeld-cv is deze gids jouw hulpbron voor je volgende carrièrestap.
Deze cv-schrijfgids voor virtueel assistenten behandelt – samen met het bijbehorende virtueel assistent cv-voorbeeld - de volgende onderwerpen:
- Hoe schrijf je een virtueel assistent cv? (structuur en richtlijnen)
- Algemene schrijftips voor je cv
- Advies per cv-onderdeel: koptekst, profielschets, werkervaring, opleiding en vaardigheden.
- Professionele cv-opmaak, design tips en je cv optimaliseren
Bekijk voor diepgaand advies over cv’s maken onze uitgebreide handleiding Hoe maak je een cv? met info over elk aspect van een overtuigend cv. Daarnaast staan er in ons blog vele artikelen rond de thema’s carrière, cv’s, sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken voor je klaar.
Opbouw virtueel assistent cv
Cv’s zijn opgebouwd uit vaste cv-onderdelen die je cv structuur geven. Zoals je in het virtual assistant cv-voorbeeld kunt zien, zijn dit de vaste cv-onderdelen die in elk cv thuishoren:
- De koptekst van je cv
- Het persoonlijk profiel – ook wel profielschets genoemd
- Werkervaring
- Opleiding
- Vaardigheden
Algemene schrijftips voor jouw virtueel assistent cv
Een succesvolle verkoper stemt zijn verhaal en toon haarfijn af op zijn potentiële klant. En dat is precies wat je ook moet doen om een overtuigend cv te maken als virtueel assistent. Stem je stijl, toon en boodschap af op de persoon met wie je communiceert. In dit geval is dat de potentiële opdrachtgever waarvoor je als VA aan de slag wilt.
Doe onderzoek naar de ondernemer.
- Wat zijn de bedrijfsactiviteiten
- Wat is belangrijk in die branche?
- Waar liggen de uitdagingen?
Probeer zeker ook een goed beeld te krijgen van de ondernemer zelf. Jullie gaan intensief samenwerken, dus dan is het handig als er een klik is. Wat is het voor iemand? Bekijk de bedrijfswebsite en de socialemediakanalen van zowel het bedrijf als van de ondernemer.
Neem ook de opdrachtomschrijving grondig door.
- Welke taken mag jij als virtual assistant gaan overnemen?
- Welke eisen stelt de ondernemer?
- Welke verwachtingen heeft de ondernemer van ondersteuning op afstand door een virtueel assistent?
Noteer alle belangrijke taken, eisen, wensen en vaardigheden die de ondernemer noemt. Die informatie gebruik je om jouw virtueel assistent cv helemaal op maat te maken voor de specifieke opdracht en ondernemer.
Schrijf je cv met deze succesformule in je achterhoofd:
- Houd de opdrachtgever in gedachten en pas je schrijfstijl en toon aan, zoals je ook in een persoonlijk gesprek zou doen.
- Geef overtuigende voorbeelden en maak ze concreet met feiten en cijfers.
- Zorg voor een professionele uitstraling en kies een visueel aantrekkelijke opmaak.
- Voeg de juiste trefwoorden toe, liefst de exacte woorden die de ondernemer ook gebruikt.
- Besteed aandacht aan spelling en grammatica. Zorg voor een foutloos cv. De ondernemer moet erop kunnen rekenen dat je foutloos werk aflevert, een cv vol fouten is dan geen geruststelling op dat vlak.
De beste cv-indeling voor een virtueel assistent kiezen
Virtueel assistenten kunnen meestal niet goed uit de voeten met de omgekeerd chronologische cv-indeling. Hoewel dit de meestgekozen indeling is, ook omdat recruiters gewend zijn om dit type cv’s snel te beoordelen, werken virtueel assistenten vaak op projectbasis. En dan is een vaardigheden-cv meestal de betere keuze.
Want met een vaardigheden-cv heb je genoeg ruimte om je meest relevante kwalificaties te benadrukken in relatie tot projecten die je deed of specifieke vaardigheden die je hebt ingezet. Het benoemen van werkgevers en jaartallen is bij dit type cv niet of nauwelijks nodig.
De cv koptekst
De cv koptekst is de prominente plek voor je naam, functietitel en contactgegevens. De ondernemer of opdrachtgever ziet in één oogopslag je naam en kan makkelijk contact met je opnemen.
In de koptekst van je cv kun je met kleurgebruik en een mooi lettertype de aandacht trekken.
Persoonlijk profiel virtueel assistent cv
In de persoonlijk profiel van je VA-cv wil je een connectie maken. Je wilt dat de ondernemer denkt: “Deze virtueel assistent snapt mij!” Dan weet je zeker dat ook de rest van je cv gelezen wordt.
Voeg persoonlijkheid toe en gebruik sterke actiewerkwoorden die een overtuigend verband tussen wat de werkgever zoekt en wat jij als VA te bieden hebt. Hieronder vind je een aanpasbaar voorbeeld van een profielschets voor virtueel assistenten. Kopieer het en pas het aan voor je eigen persoonlijk profiel.
Als virtueel assistent met meer dan 10 jaar ervaring neem ik u bergen werk uit handen. Ondernemers laten hun backoffice aan mij over en vertrouwen mij hun agenda en mailboxen toe. Ik zorg ervoor dat alles op rolletjes loopt en structureer, implementeer en bewaak processen. Ook zorg ik voor een uitstekende klantenservice, naar wens in het Nederlands, Engels of Duits. Uiteraard beheers ik alle moderne softwarepakketten voor online samenwerken en documentenbeheer. Welke taken mag ik u uit handen nemen?
Werkervaring virtueel assistent cv
Een cv op maat biedt de grootste kans op succes. In het cv-onderdeel werkervaring is maatwerk extra belangrijk. Een ondernemer wil kunnen lezen met welke taken jij ervaring hebt als virtueel assistent. Stem de beschrijving van je werkervaring af op de taken die de ondernemer aan je wil overdragen. Wil de ondernemer jou afspraken laten inplannen en de mailbox laten bijhouden? Dan hoef je niet uitgebreid je boekhoudervaring te beschrijven.
Zorg ervoor dat je belangrijke werkervaring opschrijft als een resultaatgerichte prestatie, in plaats van als een taak. Daarmee help je opdrachtgevers zich voor te stellen hoe jij dat straks voor hun zal doen. Kwantificeer alle meetbare resultaten die je hebt helpen realiseren met concrete feiten en cijfers.
Geef de ondernemer beeld bij de hoeveelheid werk die jij op afstand over kunt nemen. Bekijk hieronder een voorbeeld van werkervaring op het cv van een virtueel assistent.
Activiteiten als Virtueel Assistent
Als virtueel assistent werk en werkte ik voor diverse ondernemers in Europa. Soms bestaat de ondersteuning uit enkele uren per week, andere projecten beslaan meerdere dagen per week. Sommige opdrachtgevers zijn al jaren vaste klant, andere ondernemers ondersteun ik kortdurend voor een specifiek project. Hieronder een greep uit mijn kennis, vaardigheden en expertise rond specifieke taken:
Klantenservice (inter-)nationale klanten:
- Communiceren met uw zakelijke relaties via e-mail en social media (vragen beantwoorden, informatie geven over uw producten/diensten etc.)
- Speciale aandacht en klantenservice voor uw VIP-klanten
- Professionele communicatie in het Nederlands, Duits en Engels
Dagelijks beheer backoffice:
- Organiseren (opschonen en archiveren) van e-mails
- Opzetten en beheren van een online agenda
- Afspraken inplannen enz.
- Planning op basis van deadlines
- Verwerken van teksten, overzichten, grafieken etc. in Word, Excel of Powerpoint
- Deadlines bewaken en taken prioriteren
- Opzetten en bijhouden van een digitaal archief
Financiën:
- Facturen maken en versturen
- Financiële administratie bijhouden
- Onderzoek doen naar kostenbesparingen en deze doorvoeren
- De voortgang van uw financiële doelen bewaken
- Budgetbewaking voor projecten
Online marketing:
- Mailinglijsten opschonen, updaten en aanvullen
- E-mails, brieven, brochures etc. naar uw mailinglijst sturen
- Nieuwsbrieven opmaken en versturen (MailChimp en Active Campaign)
- Social media profielen up-to-date houden
Communicatie:
- Standaardteksten maken voor offertes, aanvragen en andere veelgebruikte brieven en e-mails.
- Standaard lay-outs maken voor alle documentatie
Reisplanning:
- Plannen en boeken van zakenreizen
- Een optimaal reisschema uitwerken tegen de beste prijzen.
- Vervoer ter plaatse regelen
- Visa aanvragen
Vertalingen:
- Nederlands - Duits en Duits – Nederlands
- Engels - Duits
- Engels - Nederlands
Opleiding virtueel assistent cv
Virtueel assistenten kunnen zeer uiteenlopende opleidingen hebben gedaan. Vaak heeft een VA eerst een aantal jaar als secretaresse, management assistent of office manager gewerkt en toen de switch naar ondersteuning op afstand gemaakt. Maar het komt ook voor dat iemand eerst in een totaal ander beroep werkte en een echte carrièreswitch naar virtual assistant achter de rug heeft.
In alle gevallen is het van toegevoegde waarde als jouw kwaliteiten ook al uit je opleiding naar voren komen. In Nederland is Schoevers nog steeds de meest bekende en gewaardeerde opleider voor ondersteunende beroepen. Uiteraard hebben ze ook een opleiding tot virtueel assistent in hun opleidingsaanbod.
Maar het kan ook zijn dat je bent afgestudeerd in een richting die goed aansluit op de bedrijfsactiviteiten van de ondernemers voor wie je werkt. Bijvoorbeeld een opleiding in de gezondheidszorg, marketing, financiën, bouwsector, HRM of evenementenorganisatie.
Wat jouw opleiding ook is, noteer ze in omgekeerd chronologische volgorde: de meest recente opleiding of cursus bovenaan.
Schoevers, Virtual Assistant, locatie Eindhoven
2018
Schoevers, HBO Bachelor Executive Office Management, locatie Eindhoven
2007 - 2011
Carolus Borromeus College Helmond Vwo – Economie & Maatschappij
2001 - 2007
Vaardigheden virtueel assistent cv
Welke vaardigheden heb jij in je virtuele toolbox? Van welke skills weet je dat ze opdrachtgevers een vreugdesprongetje laten maken? Zet ze allemaal op een rij in het cv-onderdeel vaardigheden en maak een mooie mix van harde en zachte vaardigheden die jouw capaciteiten benadrukken.
Naast skills die haarfijn aansluiten op de opdracht (evenementenorganisatie, agendabeheer, boekhouden of WordPress), neem je natuurlijk ook vaardigheden op die essentieel zijn voor VA-taken in het algemeen. Denk aan organisatorische vaardigheden, kritisch denken, multitasken, projectmanagement en timemanagement). Laat jouw competenties zien op je cv!
Belangrijkste punten voor jouw cv als virtueel assistent:
- Laat je cv de ‘waarom-moet-je-mij-inhuren vraag’ beantwoorden
- Maak je curriculum vitae op maat voor de opdracht en stem ook je toon af op de potentiële opdrachtgever.
- Laat jouw kwaliteiten en toegevoegde waarde luid en duidelijk terugkomen in je persoonlijk profiel, ervaringen en de lijst met vaardigheden.
- Gebruik woorden die de opdrachtgever ook gebruikt in zijn aanvraag.
Bonustip:
Gebruik onze online cv-maker om snel en eenvoudig een goed cv te schrijven en je baankansen te vergroten. Onze sjablonen zijn afgestemd op de eisen en wensen van werkgevers en getest door recruiters. Met tekstsuggesties, spellingcontrole en een mooie opmaak heb je snel een goed cv in handen.