Hoe schrijf je een Persoonlijk Assistent CV?
Detailgericht, georganiseerd, representatief - de meeste kwaliteiten die een goede persoonlijke assistent beschrijven, zijn ook van toepassing op een goed cv van een persoonlijke assistent.
Een leidinggevende die op zoek is naar een persoonlijke assistent om zijn of haar ‘leven te organiseren', zal niet warm worden van een slordige presentatie, vage algemeenheden of een lukrake aanpak in een cv.
Een manager zoekt een doorgewinterde professional die met allerlei praktische zaken kan helpen én soms ook als zijn vertegenwoordiger kan optreden. En die solide professionaliteit wil een leidinggevende terugzien in het cv van een personal assistant.
Maak je niet druk – jij kan dat! Allereerst moet een cv van een persoonlijke assistent liefst één pagina zijn, en anders maximaal twee A4’tjes. Hoe moeilijk kan dat zijn voor iemand die gewend is vele spreadsheets, documenten, e-mails, agenda’s en budgetten te verwerken?
Opbouw cv persoonlijk assistent
Hoewel het schrijven van een goed cv niet eenvoudig is, volgt het wel een eenvoudige formule. De formule bestaat uit deze basiselementen:
- koptekst / cv-header
- persoonlijk profiel (ook bekend als profielschets of professionele samenvatting)
- cv-onderdeel werkervaring
- cv-onderdeel vaardigheden
- cv-onderdeel opleiding
Een koptekst is in feite een "briefhoofd". Een aantrekkelijk ontworpen header boven aan de pagina met je naam, functietitel en contactgegevens. Zie het bijgevoegde cv-voorbeeld.
Een werkgever kan in de koptekst makkelijk zien hoe ze contact met je kunnen opnemen als ze geïnteresseerd zijn in je sollicitatie. Daarnaast geeft de koptekst je cv een opvallende uitstraling en zet het de toon voor de algehele look en feel.
En daarmee is het bovenste deel van je cv - het meest uitdagende om te ontwerpen - al klaar. We gaan snel verder met de 4 andere basiselementen…
Persoonlijk profiel voorbeeld: je professionele persoonlijkheid
Gebruik het persoonlijk profiel in je cv om in 4 à 6 zinnen te vertellen over jezelf, je prestaties en je werkambities. Schrijf kort en bondig, vermijd onnodige woorden en gebruik actiewerkwoorden die passen bij je werkzaamheden.
Jezelf verkopen mag zeker:
Uitzonderlijk georganiseerde, zeer professionele persoonlijke assistent die op zoek is naar een uitdagende rol ter ondersteuning van een senior executive bij een toptechnologiebedrijf.
Vul dat aan met wat informatie over je kwalificaties. Bijvoorbeeld:
Werkt snel, nauwkeurig en efficiënt. Heeft ruime ervaring in het beheren van de managementplanning, reisschema’s, complexe agenda's, meerdere mailboxen en budgetten.
Onderstaande cv-tekst is een prima startpunt voor je eigen persoonlijk profiel.
Professionele en ervaren Personal Assistant met een bewezen staat van dienst in het bieden van optimale ondersteuning aan professionals. Bedreven in het organiseren, prioriteren en plannen van acties en taken. Deskundig in complex agendabeheer, het coördineren van reizen en het notuleren van meetings. Ambieert een veelzijdige functie bij een internationale werkgever waar ik zowel mijn talenkennis als probleemoplossende vaardigheden kan inzetten.
Persoonlijk assistent werkervaring cv-voorbeeld
Het cv-gedeelte dat je werkervaring beschrijft (ook wel arbeidsverleden genoemd) is misschien wel het belangrijkste cv-onderdeel. Bazen zijn op zoek naar persoonlijke assistenten die klaar zijn om proactief aan de slag te gaan. Professionals die weinig uitleg nodig hebben en al op de eerste dag de handen flink uit de mouwen kunnen steken.
Laat zien welke ervaringen jou tot een goede persoonlijk assistent voor je toekomstige leidinggevende maken. Benoem je huidige en vorige banen in omgekeerd chronologische volgorde (laatste baan eerst), met vermelding van de functietitel, het bedrijf, de locatie en de periode dat je daar hebt gewerkt.
Geef onder elke functie met opsommingstekens aan wat je taken, verantwoordelijkheden en prestaties waren. Wees specifiek en citeer waar mogelijk feiten en cijfers. Gebruik krachtige actiewerkwoorden om te beschrijven wat je daadwerkelijk hebt bereikt en voor elkaar gekregen in deze rollen. Met andere woorden, zeg niet alleen "Was verantwoordelijk voor ...", maar beschrijf dingen die je daadwerkelijk hebt gedaan.
Persoonlijk assistent, Cool Control BV, Maasdijk
Juli 2020- heden
- Handelde alle zakelijke en persoonlijke e-mails af, ca. 350 mails per week.
- Beheerde de agenda, organiseerde complexe afspraken en reserveerde vergaderlocaties.
- Zette een documentenbeheersysteem op en schreef er een werkprocedure voor.
- Boekte reizen en regelde hotelovernachtingen en restaurantreserveringen.
- Beheerde de evenementenkalender en verzorgde de interne communicatie met 80 fte.
- Verrichtte marketingactiviteiten en stelde brochures samen.
Persoonlijk assistent, Hoist International, Maassluis
Juni 2018 – juni 2020
- Ontwikkelde nieuwe en efficiënte werkwijzen voor het archiveren van documenten.
- Behandelde alle post, e-mails en inkomende telefoongesprekken.
- Beheerde de voorraad kantoorartikelen en deed de bestellingen.
- Organiseerde en faciliteerde vergaderingen en besloten bijeenkomsten.
- Regelde reisarrangementen van a tot z, inclusief vluchten, autohuur, hotel- en restaurantboekingen.
- Hield de financiële administratie bij en belde debiteuren na.
Vaardigheden sectie voorbeeld: de juiste eigenschappen
Maak op je cv een lijst met vier tot tien van je meest relevante vaardigheden. Dat moet een combinatie zijn van harde en zachte vaardigheden.
Harde vaardigheden omvatten technische vaardigheden, zoals beheersing van de Microsoft Office-suite (Word, Excel, PowerPoint), of jouw vaardigheid om 355 aanslagen per minuut of 75 woorden per minuut te typen.
Soft skills zijn interpersoonlijke vaardigheden die je nodig hebt om goed met andere te kunnen samenwerken, zoals bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden.
Hier is een cv-voorbeeld van een goede vaardighedensectie voor een persoonlijke assistent:
- Effectief timemanagement
- Interpersoonlijke communicatie
- Office 365
- Blindtypen (318 a.p.m.)
- Presteren onder druk
- Leergierig
- Multitasken
Opleiding cv persoonlijk assistent
Hoewel het zeker helpt, heb je niet per se een hbo-opleiding nodig om een persoonlijke assistent te worden. Met een diploma van de middelbare school én aantoonbare vaardigheden in tekstverwerking, spreadsheets en andere computervaardigheden kan je al een baan als persoonlijk assistent bemachtigen.
Natuurlijk kunnen opleidingen, cursussen en certificaten je sollicitatie extra gewicht meegeven, dus noteer alle officiële opleidingen die je gevolgd hebt in omgekeerd chronologische volgorde.
Hier is een voorbeeld van het schrijven van het onderwijsgedeelte van een cv van een persoonlijke assistent:.
Allround assistant business services, Albeda College Rijnmond, Maassluis
Mbo-opleiding op niveau 3
2016 - 2018
Belangrijkste punten voor jouw cv als persoonlijk assistent:
- Als persoonlijk assistent zijn goede communicatieve vaardigheden een van je sterke punten. Zet ze ook in bij het op maat maken van je cv zodat het voldoet aan de verwachtingen van je toekomstige baas.
- Benadruk jouw toegevoegde waarde en laat zien welke hard skills, soft skills en persoonlijke eigenschappen je dagelijks meeneemt.
- Maak met onze online cv-maker een professioneel cv met een mooie lay-out.