Medewerkers van de klantenservice zijn de reddingslijn wanneer alledaagse dingen misgaan. Van defecte producten tot vergeten logins, de klantenservice lost onze problemen op en helpt ons weer op weg. Terwijl steeds meer functies worden geautomatiseerd binnen de klantenservice, zoeken bedrijven nog steeds menselijke vertegenwoordigers met geweldige communicatieve vaardigheden die complexe problemen kunnen aanpakken en hoogwaardige kwaliteit kunnen bieden. In de klantenservice kan je veel vaste banen vinden, vaak in callcenters of op het hoofdkantoor van grote bedrijven. Dit soort functies zijn ook een geweldig startpunt voor andere carrières, zoals in de sales of marketing. Hoe krijg je je voet tussen de deur en benut je al deze kansen? Nou, dat begint natuurlijk bij een goede sollicitatiebrief.
Is jouw cv nog niet geperfectioneerd? Dan is dit een goede plek om te beginnen. Bekijk dit voorbeeld dat specifiek toegepast is op banen in de klantenservice, onze templates en de algemene handleiding voor het schrijven van CV's. De tijd is nu om een uitzonderlijke sollicitatiebrief te schrijven waardoor jij op de ‘Ja’ stapel belandt!
Lay-out voor motivatiebrieven voor in de klantenservice en veelvoorkomende fouten
Er zijn een aantal fouten die veel worden gemaakt door andere sollicitanten wanneer ze solliciteren naar een klantenservicefunctie. Zorg ervoor dat je één stapje voor hebt door deze veelvoorkomende valkuilen te vermijden.
- Standaard brieven: Wervingsmanagers weten precies wanneer je een standaardbrief gebruikt waarbij je alleen de aanhef aanpast. Dit lijkt misschien lekker makkelijk, maar dit verlaagt juist jouw kansen om aangenomen te worden. Zorg ervoor dat elke brief specifiek afgestemd is op de vaardigheden en ervaring die nodig zijn voor een bepaalde functie.
- Te formeel: Bij banen in de klantenservice is het juist belangrijk om natuurlijk en benaderbaar te klinken, dus waarom zou je in jouw motivatiebrief enorm zakelijk zijn en zinnen gebruiken die je in het echte leven nooit zou zeggen? Het is veel beter om je eigen unieke stem te gebruiken, maar blijf wel professioneel. En vergeet niet alles te proeflezen!
- Een slordige opmaak: Voordat wervingsmanagers ook maar één woord van jouw motivatiebrief lezen, zullen ze eerst het uiterlijk en de lay-out beoordelen. Zorg ervoor dat het lettertype de juiste stijl en grootte heeft en dat alle kleuren en andere ontwerpelementen passen bij het bedrijf. Professionele templates zoals die van CVster.nl kunnen hierbij helpen.
- Een problematische toon: In de wereld van de klantenservice is de juiste toon aanslaan allesbepalend. Niemand zal een kandidaat aannemen die arrogant of verwaand is. Ook iemand die te bescheiden is over zijn of haar prestaties zal onopgemerkt blijven. En je wilt zeker niet het idee geven dat je om een baan smeekt! De truc is om assertief te blijven en overtuigd van je passie en ervaring, terwijl je waardering uitspreekt voor het mogelijk krijgen van een kans.
Belangrijke aandachtspunten voor het schrijven van een klantenservice sollicitatiebrief
- Een ijzersterke sollicitatiebrief is de sleutel tot succes in deze competitieve markt. Klantenservicemedewerkers moeten steeds grotere problemen oplossen!
- Een van de belangrijkste manieren om jezelf te onderscheiden is door je sollicitatiebrief af te stemmen op de functie waarop je solliciteert.
- Volg de bekende en bewezen opbouw om je sollicitatiebrief in te delen op een aantrekkelijke en leesbare manier.
- Laat zien dat je de uitdagingen van het bedrijf begrijpt en toon empathie voor de klanten. Dat maakt je brief extra sterk! Doe dit vooral aan het begin van je sollicitatiebrief.
- Gebruik professionele templates om veelgemaakte opmaakfouten te voorkomen. Zo zorg je ervoor dat jouw sollicitatiebrief er netjes en professioneel uitziet.
Nu is de tijd om jouw droombaan als klantenservicemedewerker te krijgen. CVster.nl maakt het proces makkelijk met een vakkundig ontworpen cv-maker, waarmee je in slechts enkele minuten de perfecte sollicitatiebrief maakt!