1. Blog
  2. Carriere
  3. LinkedIn profiel aanmaken
Geschreven door Marlijn van der BokMarlijn van der Bok

LinkedIn profiel aanmaken

17 minuten leestijd
LinkedIn profiel aanmaken
Kunstwerk door:Lizabeth Zaft
Je LinkedIn profiel is belangrijk bij sollicitaties. Of je nu solliciteert vanuit je LinkedIn profiel of gewoon met je cv en een brief, de recruiter zal je LinkedIn profiel altijd even bekijken. Daarom geven we je 14 tips voor een aantrekkelijk LinkedIn profiel.

Solliciteren? Zorg voor een goed LinkedIn profiel

Ga je solliciteren, dan heb je uiteraard een professioneel cv nodig en een overtuigende sollicitatiebrief. Maar ook een goed LinkedIn profiel is belangrijk. 

Onmisbaar zelfs. 

Want als de recruiter overweegt om je uit te nodigen voor een gesprek, dan kan je er donder op zeggen dat hij je LinkedIn profiel eerst nog even bekijkt. Je wilt jezelf dus goed presenteren op dat platform. 

Hoe je dat doet? Bekijk onze tips waarmee jij een aantrekkelijk LinkedIn profiel kunt aanmaken. 

Expert tip

Waarom zou je een LinkedIn profiel aanmaken?

LinkedIn is het grootste online platform voor zakelijk netwerken. Je onderhoudt er contacten met studiegenoten, oud-collega's en huidige collega's, vorige, huidige en toekomstige werkgevers, klanten, leveranciers, experts uit je vakgebied etc. 

Kortom, je bouwt en onderhoudt op LinkedIn eenvoudig je netwerk en blijft makkelijk op de hoogte van ontwikkelingen. 

Daarnaast zijn er dagelijks duizenden recruiters actief op LinkedIn om hun vacatures vervuld te krijgen. Met een goed LinkedIn profiel verschijn je in hun zoekresultaten, trek je de aandacht en solliciteer je simpel en snel naar je volgende baan.

Pas een LinkedIn profiel aanmaken als je een nieuwe job wilt, is aan de late kant. Het kost tijd om een netwerk op te bouwen. Een LinkedIn profiel aanmaken doe je dus bij voorkeur lang voordat je actief gaat zoeken naar een nieuwe baan. 

Overzicht tips LinkedIn profiel aanmaken

Op onze Engelstalige site schreven we een uitgebreid artikel over hoe je een indrukwekkend LinkedIn profiel kunt aanmaken en hoe je kunt opvallen met je LinkedIn profiel. In dit Nederlandse artikel krijg je tips per LinkedIn-onderdeel. Kort en pragmatisch. Dit zijn de onderwerpen die we met je doornemen:

  1. Vul je volledige naam in en voeg eventuele titels toe
  2. Plaats een professionele foto op je LinkedIn profiel
  3. Voeg een relevante achtergrondafbeelding toe aan je LinkedIn profiel
  4. Maak een duidelijke headline (kopregel) voor je LinkedIn profiel
  5. Schrijf een aantrekkelijke LinkedIn samenvatting
  6. Verander de algemene URL in een persoonlijke LinkedIn URL
  7. Zet je profiel op 'Open to work'
  8. Gebruik de juiste zoekwoorden in je werkervaring
  9. Voeg opleidingen, cursussen, licenties en certificaten toe
  10. Selecteer belangrijke vaardigheden voor je LinkedIn profiel
  11. Verzamel aanbevelingen van klanten, collega's, opdrachtgevers, leidinggevenden etc.
  12. Stel je locatie in voor betere vindbaarheid
  13. Houd je LinkedIn up-to-date en draag bij aan discussies
  14. Upload je cv naar LinkedIn

1. Vul je volledige naam in en voeg eventuele titels toe

Vul in dit veld alleen je naam in en eventueel ook je academische titel(s). Zet er geen telefoonnummer, slogan of emoticons bij; je loopt het risico dat LinkedIn je profiel verwijdert. 

Expert tip

Heb je de achternaam van je partner aangenomen? Overweeg om je eigen achternaam erbij te zetten, dan blijf je vindbaar voor oude bekenden. 

2. Plaats een professionele foto op je LinkedIn profiel

Profielen met een foto krijgen meer views en zorgen voor herkenbaarheid. Zorg daarom voor een professionele portretfoto waarop je gezicht goed te zien is. Selfies zijn geen goed idee, vraag liever een vriend of familielid als fotograaf. 

Expert tip

Laat een professionele foto maken, dat is een investering waar je nog lang plezier van hebt. 

3. Voeg een relevante achtergrondafbeelding toe aan je LinkedIn profiel

Met een omslagfoto of achtergrondafbeelding kan je jouw personal brand versterken. Kies een foto die past bij je persoonlijkheid, beroep of branche. Zo kan bijvoorbeeld een timmerman (of timmervrouw) een foto plaatsen waarin hij/zij hout bewerkt met een zaagmachine.

Expert tip

Afbeeldingen zonder tekst hebben de voorkeur. Bij achtergrondafbeeldingen met tekst loop je het risico dat je profielfoto voor de tekst schuift. Op mobiel staat de profielfoto in het midden en op desktop aan de linkerkant. Wil je toch tekst toevoegen, dan is de rechterkant van de achtergrondafbeelding de beste optie. 

4. Maak een duidelijke headline (kopregel) voor je LinkedIn profiel

De headline is belangrijk omdat die overal op LinkedIn verschijnt en Google hem letterlijk overneemt. Standaard is je laatste functie je headline, maar je kunt de kopregel eenvoudig aanpassen in je LinkedIn profiel. 

Je kunt er bijvoorbeeld meerdere functietitels inzetten of trefwoorden over je expertise. Dat maakt dat je makkelijker gevonden wordt in Google en LinkedIn. 

Bijvoorbeeld: 

Maureen Dubois

Communicatieadviseur, woordvoerder, PR-adviseur en mediavoorlichter

Een andere optie (voor freelancers) is een zin die duidelijk maakt wat jij te bieden hebt. 

Bijvoorbeeld: 

Marc van Wely

Ik help ondernemers met hun online zichtbaarheid.

Of:

Sophie Zwijssen 

Architect | Ik ontwerp duurzame huizen voor particulieren              

Je kunt maximaal 120 tekens gebruiken, maar let op: op mobiele apparaten stopt de weergave al rond de 60 tekens. Zorg ervoor dat je hoofdboodschap in het eerste deel staat of, nog beter, houd je kopregel kort en krachtig.

Wel

Een kopregel die meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt:

  • Ik help ondernemers zakelijk groeien met videomarketing
  • Ik lever hoogwaardige wijnen aan horecagelegenheden
Niet

Een te lange kopregel die al wordt afgebroken voordat je je punt hebt gemaakt:

  • Ik help particulieren en mkb ondernemers met het inrichten va…
  • Mijn diensten helpen ondernemers met het laten groeien en b…
  • Ik help werkgevers en teamleiders die werken met mensen om h…

Een nietszeggende headline schrijven: 

  • Ik sta open voor een nieuwe uitdaging!
Expert tip

Twijfel je over de keuze voor CEO, founder of owner in je kopregel, lees dan zeker deze (Engelstalige) discussie even door om je mening te slijpen. 

5. Schrijf een aantrekkelijke LinkedIn samenvatting

De LinkedIn samenvatting is de plek waar je je belangrijkste kwaliteiten en prestaties in verhalende vorm beschrijft. Recruiters en potentiële werkgevers zien dan direct waarom ze jou moeten hebben. Gebruik ook hier de juiste zoekwoorden zodat je LinkedIn profiel gevonden wordt. Houd je LinkedIn summary kort en bondig, persoonlijk en resultaatgericht. 

Wat zet je in de LinkedIn samenvatting?
Gerelateerde artikelen
Wat zet je in de LinkedIn samenvatting?

Positief opvallen met je LinkedIn profiel? Schrijf een goede LinkedIn samenvatting! Tips voor een steengoede LinkedIn Info-tekst en voorbeelden ter inspiratie.

6. Verander de algemene URL in een persoonlijke LinkedIn URL

Bij het aanmaken van een LinkedIn profiel, krijg je automatisch een URL voor je profiel. Niet de mooiste, want er staan voornamelijk willekeurige cijfers en letters in. Gelukkig kan je eenvoudig een persoonlijke LinkedIn URL aanmaken, eentje met je eigen naam. Dat staat een stuk mooier in de contactgegevens op je cv. 

Je persoonlijke LinkedIn URL aanpassen doe je zo:

  • ga naar instellingen
  • klik op: zichtbaarheid
  • klik op: uw openbare profiel bewerken
  • kies voor: aangepaste URL bewerken
Persoonlijke eigenschappen op je cv vermelden - tips & lijst
Gerelateerde artikelen
Persoonlijke eigenschappen op je cv vermelden - tips & lijst

Persoonlijke eigenschappen zijn belangrijk op je cv: ze laten zien of jij de juiste persoon bent voor de functie. Maar wat zijn persoonlijke eigenschappen eigenlijk precies? Uitleg, tips en een lange lijst met voorbeelden voor op je cv.

7. Zet je profiel op 'Open to work'

Wil je beter zichtbaar zijn als werkzoekende, gebruik dan de ‘open to work’ badge. Met die optie verschijnt er een groen randje om je profielfoto zodat meteen zichtbaar is dat jij open to work bent. 

De open to work badge instellen op linkedIn:

  • ga naar je LinkedIn profiel
  • klik onder je profielfoto op de knop ‘beschikbaar’
  • klik op ‘Nieuwe baan vinden’
  • geef je voorkeuren aan
  • kies voor ‘Alle LinkedIn leden’ bij wie mag zien dat je op zoek bent naar werk
Expert tip

Hoeft je huidige werkgever nog even niet te weten dat je een andere baan zoekt? Stel dan in dat alleen recruiters mogen zien dat je een nieuwe baan zoekt. Je krijgt dan geen groene open to work badge bij je profielfoto. 

8. Gebruik de juiste zoekwoorden in je werkervaring

Op LinkedIn is je cv online vindbaar, gebruik daarom ook in het onderdeel werkervaring de juiste zoektermen. Als het juiste trefwoord niet in je profiel staat, dan kan de recruiter je er ook niet op vinden. 

Vul om diezelfde reden al je relevante werkervaring in en zorg ervoor dat je bij de omschrijving telkens je prestaties, taken en verantwoordelijkheden voorziet van de juiste zoekwoorden. Op LinkedIn heb je daarvoor genoeg ruimte: 2.000 tekens bij elke werkervaring. 

9. Voeg opleidingen, cursussen, licenties en certificaten toe

Net als op je cv zijn ook op LinkedIn je opleidingen een belangrijk onderdeel. Zeker wanneer je nog niet veel werkervaring hebt, kan je met je opleiding aantonen dat je de juiste kennis en vaardigheden in huis hebt. 

Expert tip

De sectie opleidingen wordt beter bekeken dan het onderdeel ‘prestaties’. Vul daarom al je opleidingen, cursussen, licenties en behaalde certificaten in bij het onderdeel opleidingen.

10. Selecteer belangrijke vaardigheden voor je LinkedIn profiel

Je bent vindbaar op de vaardigheden die je toevoegt aan je LinkedIn profiel. Handig als je gevonden wilt worden op bijvoorbeeld C# en Python maar niet op IT security en Systeembeheer. Daarnaast kan een recruiter jouw lijstje vaardigheden afzetten tegen de functie-eisen en zo alvast een selectie maken. 

Expert tip

Mensen kunnen aanbevelingen doen op basis van jouw vaardigheden. En hoe vaker jouw vaardigheden worden onderschreven, hoe beter je LinkedIn profiel scoort.

11. Verzamel aanbevelingen van klanten, collega's, opdrachtgevers, leidinggevenden etc.

Aanbevelingen zijn een waardevol onderdeel van je LinkedIn profiel. Mensen uit je (eerstegraads) netwerk vertellen over je kwaliteiten en hoe je bent als collega. Omdat je de aanbevelingen niet zelf kunt bewerken, schept een positieve aanbeveling vertrouwen. 

Kanttekening is wel dat er een levendige ‘ruilhandel’ bestaat waarbij mensen elkaar over en weer een positieve aanbeveling geven. Ook zijn veel aanbevelingen niet spontaan gedaan, maar op verzoek (al dan niet tekstueel voorgekauwd). 

Maar ondanks dat je soms vraagtekens kunt zetten bij de oprechtheid van aanbevelingen, blijft het een feit dat profielen met een flink aantal aanbevelingen kunnen rekenen op meer zichtbaarheid.

Expert tip

De makkelijkste manier om aanbevelingen te krijgen, is door erom te vragen. Vraag collega's, je leidinggevende en klanten met wie je intensief samenwerkte om een stukje te schrijven op LinkedIn.

12. Stel je locatie in voor betere vindbaarheid

Je kunt zelf instellen of je locatie zichtbaar is. En zo ja, hoe nauwkeurig je die ingeeft. LinkedIn verplicht je om in ieder geval je land in te vullen. Als je vervolgens je postcode invult, kan je je locatie verder specificeren. 

Handig als je lokaal gevonden wilt worden, of juist in een wat ruimer gebied de aandacht van recruiters wilt trekken.

De postcode 3571 (Utrecht, Tuindorp) levert de volgende opties op:

  • Utrecht, Utrecht
  • Randstad
  • Utrecht en omgeving

In dit geval kun je aangeven dat je uit de stad Utrecht komt, of het juist wat algemener houden.

Stel je locatie in via Instellingen -> Accountvoorkeuren -> Naam, locatie en bedrijfstak

Net afgestudeerd: wat zijn je kansen op de arbeidsmarkt?
Gerelateerde artikelen
Net afgestudeerd: wat zijn je kansen op de arbeidsmarkt?

Ben je net afgestudeerd? Dan wil je natuurlijk weten wat je kansen op een baan zijn. CVster zocht het voor je uit. Van salaris tot standplaats en van opleidingsniveau tot vaardigheden. Check hieronder hoe goed jouw sector scoort op startersvacatures.

13. Houd je LinkedIn up-to-date en draag bij aan discussies

Een goed LinkedIn profiel is dynamisch. Dat wil zeggen dat je regelmatig even tijd neemt om je profiel bij te werken met je laatste werkervaring, opleidingen, vaardigheden en prestaties. Ook is het verstandig om regelmatig iets te delen of te reageren op posts van anderen. Dat geeft de recruiter een inkijkje in je netwerk en je relevante activiteiten. 

14. Upload je cv naar LinkedIn

Je kunt ervoor kiezen je cv te uploaden naar LinkedIn. Er zijn twee redenen om dat te doen:

  1. Je wilt solliciteren via LinkedIn en daarom je cv uploaden om je sollicitatie compleet te maken.
  2. Je wilt je cv uploaden zodat deze wordt toegevoegd aan je LinkedIn profiel en zichtbaar is voor je netwerk.

In beide gevallen kan je op deze LinkedIn-pagina lezen hoe je je cv kunt uploaden. 

Expert tip

Ga je solliciteren? 
Check dan even of je cv en je LinkedIn profiel elkaar nergens tegenspreken en goed op elkaar zijn afgestemd. 

Een goed cv maak je in een handomdraai met onze cv-templates.

Tot slot een handig filmpje van de Universiteit Utrecht met nog een aantal extra tips voor het maken van een krachtig LinkedIn profiel

 

 

Maak je cv in 15 minuten
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv
Deel dit artikel
Verder lezen
CV16 minuten leestijd
Vaardigheden Engels – taalvaardigheid Engels op je cv beschrijven
Vaardigheden Engels – taalvaardigheid Engels op je cv beschrijven
Carriere12 minuten leestijd
De 10 bestbetaalde banen op hbo-niveau
De 10 bestbetaalde banen op hbo-niveau
Carriere12 minuten leestijd
Ontdek deze 20 motivatie tips om jezelf te blijven motiveren!
Ontdek deze 20 motivatie tips om jezelf te blijven motiveren!
Sollicitatiegesprek14 minuten leestijd
Slim solliciteren met de STARR-methode
De STARR-methode gebruiken in je sollicitatiegesprek
Alles Doorbladeren
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en om analyses en marketing uit te voeren. Door onze website te gebruiken, stemt u in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookiebeleid en Privacybeleid .
Cookies accepteren