1. Blog
  2. Carriere
  3. Personal branding voor sollicitanten – laat jezelf zien!
Geschreven door Marlijn van der BokMarlijn van der Bok

Personal branding voor sollicitanten – laat jezelf zien!

11 minuten leestijd
Personal branding voor sollicitanten – laat jezelf zien!
Kunstwerk door:Alexandra Shevchenko
Waarom is personal branding belangrijk voor sollicitanten? En wat is personal branding eigenlijk? Lees hier hoe een sterk personal brand bijdraagt aan een succesvolle sollicitatie.

Een personal brand ondersteunt je sollicitatieproces. 

Twijfel je over de nut en noodzaak van personal branding, lees dan hieronder wat een sterk persoonlijk merk voor je kan doen. 

Tipje van de sluier: succesvol solliciteren wordt een stuk makkelijker met een goed personal brand!

In dit blogartikel:

  • Wat is personal branding?
  • Waarom is personal branding belangrijk voor sollicitanten?
  • Wat zijn belangrijke thema’s voor een goed personal brand?
  • Personal branding voorbeeld – LinkedIn
  • Personal branding en je cv en sollicitatiebrief

Wat is personal branding? 

Wat is personal branding? Met personal branding zet je jezelf neer als merk. Wie aan personal branding doet, positioneert zichzelf door een uniek beeld uit te dragen dat in lijn ligt met zijn persoonlijke waarden, overtuigingen, competenties en expertise. En dat unieke beeld, dat is je personal brand.

Je personal brand is de manier waarop jij jezelf verkoopt aan de wereld. Het is jouw unieke verzameling aan kwaliteiten, passies en ambities waaraan anderen je meteen herkennen. 

Misschien voel je hem al aankomen: een sterk persoonlijk merk ligt dicht tegen je persoonlijke identiteit. Nog beter: ze komen 1-op-1 overeen. Want dan blijkt je persoonlijkheid niet alleen uit je woorden, maar ook uit al je 'daden'. 

Vaak gaat personal branding gepaard met een sterke online aanwezigheid op sociale media. Op die platforms kan je immers makkelijk bouwen aan een overtuigend verhaal. Een verhaal waarin je je vaardigheden, waarden en expertise communiceert. 

Daarnaast is het makkelijk om via sociale media relaties met anderen in de branche op te bouwen, te netwerken en jezelf (en je werk) actief te promoten.

Expert tip

Social media juist vermijden als personal branding

Uiteraard is online aanwezigheid geen must. In tegendeel. Het kan een krachtige boodschap binnen je personal branding zijn om juist niet aanwezig te zijn op sociale media. Vele beroemdheden gingen je voor. 

Waarom is personal branding belangrijk voor sollicitanten?

Ga je solliciteren, dan denk je waarschijnlijk eerst aan een cv en sollicitatiebrief, dan aan het sollicitatiegesprek en vervolgens aan salarisonderhandelingen. Personal branding zal niet snel in je opkomen. Toch is personal branding belangrijk voor sollicitanten.

Waarom is personal branding belangrijk? Een personal brand maakt je sollicitatieproces een stuk makkelijker. Wie nu denkt aan een professioneel LinkedIn profiel, veel volgers op Instagram en TikTok en een gelikte persoonlijke website: dat is maar een klein onderdeel.

Natuurlijk helpt een goed online persoonlijk merk je totale personal branding vooruit. Maar de échte kracht van een personal brand voor sollicitanten is deze:

Sollicitanten met een personal brand weten wie ze zijn, wat ze willen, wat ze kunnen en wat ze te bieden hebben. Daardoor solliciteren ze bij bedrijven die bij hun kernwaarden passen en op functies waarin ze van toegevoegde waarde zijn. Dat maakt het makkelijker om een goed cv op maat te maken, een overtuigende sollicitatiebrief te schrijven en in een sollicitatiegesprek enthousiast te vertellen over je motivatie en toegevoegde waarde.

En wanneer de selecteur navraag doet naar jou, je socialemediaprofielen bekijkt of je online portfolio doorneemt, zal hij ontdekken dat jouw verhaal daar naadloos op aansluit. 

Dat maakt personal branding belangrijk in het huidige tijdperk van internet en sociale media. Werkgevers, recruiters en opdrachtgevers zien in één Google search hoe jij je online profileert. Met een sterk personal brand heb je daarom een streepje voor op je concurrenten en val je positief op. 

Reden genoeg om tijd te steken in je personal brand en aan de slag te gaan met personal branding om je sollicitatieproces te vergemakkelijken!

Personal branding – de belangrijkste thema’s

Wat zijn belangrijke thema’s binnen personal branding?

Drijfveren

Waarom doe je wat je doet? Waar sta je voor en wat vind jij belangrijk? Wat zijn je drijfveren en motivaties? Wat is je persoonlijke levensdoel?

Je drijfveren hebben 2 functies binnen je personal brand. 

  • Een drijfveer geeft richting en helpt je met focussen.
  • Een drijfveer helpt je om onderscheidend te zijn en daardoor zichtbaarder te worden.

Persoonlijkheid

Personal branding wordt een stuk eenvoudiger als je weet wie je bent. Welke karaktereigenschappen zijn sterk aanwezig bij jou? Hoe reageer jij in bepaalde situaties en wat zijn je sterke en minder sterke kanten?

Onderscheidend vermogen

Wat maakt jou bijzonder en uniek? Jouw onderscheidend vermogen is het verkoopargument waarmee je jezelf laat opvallen in een groep sollicitanten. Wat zijn jouw ‘unique selling points’ waarmee je jezelf goed kunt positioneren als sollicitant?

Zelfpromotie

Wanneer je weet wat jouw drijfveren zijn en wat jouw unieke kwaliteiten zijn, is het tijd om jezelf te laten zien. Voor zelfpromotie is het nodig dat je nadenkt wat jouw verhaal is, hoe je dat gaat communiceren en via welke kanalen. 

Daarbij hoort ook je visuele presentatie: een goede foto van jezelf, kleuren die bij jouw persoonlijkheid passen en andere visuele elementen die jouw personal brand ondersteunen.

Denk in dat kader zeker ook aan kleding en accessoires. Met kleding kun je jezelf op een unieke manier onderscheiden en zorgen voor herkenning. Bijvoorbeeld door als dagvoorzitter altijd in een knalrode jurk of in een kikkergroen colbertje het podium te klimmen. 

Personal branding voorbeeld

Een personal branding voorbeeld voor professionals, is het LinkedIn profiel. Recruiters zijn zeer actief op LinkedIn en ook werkgevers en HR-managers maken er vaak gebruik van. Selecteurs zullen ongetwijfeld een blik op je LinkedIn profiel werpen als je cv op de ja-stapel ligt en ze overwegen je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. 

Sollicitanten die willen bouwen aan een personal brand, doen er dan ook goed aan om te beginnen bij hun persoonlijke LinkedIn pagina. 

Personal branding op je LinkedIn profiel

Check je LinkedIn profiel op deze 7 punten en creëer een profiel dat jouw personal brand onderstreept:

  1. Een opvallende kopregel / headline op je profiel
    Maak in één zin duidelijk wat je doet en laat je expertise en toegevoegde waarde erin terugkomen.

    Bijvoorbeeld: 
    Maakt Google Ads die wél business genereren voor mkb-ondernemers.
     
  2. Een professionele profielfoto
    Zorg voor een recente foto, met goede belichting en in een professionele setting. Gebruik deze foto ook op je persoonlijke website en/of andere online profielen. Dat verhoogt de herkenbaarheid en daarmee het vertrouwde gevoel.
     
  3. Een overtuigende LinkedIn samenvatting
    Zoals we in ons blog over de LinkedIn samenvatting al schreven: dit is het best gelezen onderdeel van je profiel. Het is de ideale plek om te laten zien wat jouw toegevoegde waarde is en wat jouw drijfveren zijn. Schrijf een introtekst waar jouw persoonlijke merk van afspat. 
     
  4. Werkervaring
    Zorg ervoor dat uit je eerdere werkervaringen duidelijk blijkt wat je kan en bereikt hebt. Naast een specifieke functietitel, geef je informatie over jouw prestaties in een eerdere rol. Wat waren je taken en verantwoordelijkheden en hoe hebben die aantoonbaar geleid tot een toegevoegde waarde voor de werkgever?
     
  5. Opleiding en cursussen
    Dit onderdeel laat niet alleen zien welke kennis en vaardigheden je bij je draagt. Het geeft ook inzicht in je interesses. Na de middelbare school heb je immers zelf de keuze gemaakt om iets te gaan studeren dat past bij jou als persoon. Om nog maar te zwijgen van aanvullende cursussen en trainingen in je latere carrière. Op die manier dragen de opleidingen en cursussen die je volgde zeker bij aan het totaalplaatje. 
     
  6. Vaardigheden
    Voor vaardigheden geldt nog sterker dan voor opleidingen: ze laten zien waar je tijd en energie in hebt gestoken. En dat doe je over het algemeen alleen in dingen waar je blij van wordt en die passen bij jouw drijfveren en persoonlijkheid. Vaardigheden zeggen iets over jouw expertise en interesses. Daarom dragen vaardigheden bij aan jouw personal brand.
     
  7. Aanbevelingen
    Hebben mensen uit jouw netwerk aanbevelingen gedaan op je LinkedIn profiel? Hun verhalen kunnen jouw personal brand een enorme boost geven. Daarvoor is het wel nodig dat ze inhoudelijk aansluiten op wat jij wilt uitdragen met je personal brand. Omdat veel aanbevelingen worden gegeven onder sturing van de ontvanger, kun je ervoor zorgen dat de LinkedIn aanbevelingen in lijn liggen met jouw personal brand.

Verhoog je gunfactor met een personal brand

Twijfel je nog over het creëren van een personal brand? Weet dan dat het je gunfactor enorm kan verhogen. Met een personal brand straal je persoonlijkheid uit. Mensen die je nog niet kennen, voelen dankzij een personal brand tóch al een eerste klik met jou. Je bouwt er herkenbaarheid mee op. Ook zorgt het voor een gevoel van vertrouwen wanneer je jezelf overal op dezelfde wijze laat zien.

Recruiters, selecteurs en werkgevers die moeten kiezen tussen een kandidaat met een sterk personal brand en een kandidaat die niets aan personal branding doet, zullen de kandidaat met een persoonlijk merk bewust of onbewust de gunfactor geven. 

Netwerk-cv: wat is het en wanneer gebruik je het?
Gerelateerde artikelen
Netwerk-cv: wat is het en wanneer gebruik je het?

Met een netwerk-cv breng je jezelf onder de aandacht bij potentiële werkgevers. Gebruik onze tips voor jouw netwerk-cv en speel jezelf in de kijker.

Je personal brand verwerken in je cv en sollicitatiebrief 

Het kenmerk van een goed merk is dat het er altijd en overal hetzelfde uit ziet. Een merk is herkenbaar, onderscheidend, heeft karakter en kleur. Breng daarom ook je cv en sollicitatiebrief in lijn met je personal brand. Dat gaat snel en simpel met onze templates voor cv’s en sollicitatiebrieven. 

Kies voor een uitstraling die aansluit op jouw personal branding en pas eenvoudig de kleuren aan. Breng ook je schrijfstijl in overeenstemming met hoe jouw personal brand zichtbaar is op sociale media. Wil je aan de slag met personal branding? Lees dan ook ons blog over competenties en vergroot je zelfkennis. 

Maak je cv in 15 minuten
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv
Deel dit artikel
Verder lezen
Sollicitatiebrief17 minuten leestijd
Een begeleidende mail voor je sollicitatie schrijven: uitgebreide gids
Een begeleidende mail voor je sollicitatie schrijven: uitgebreide gids
Sollicitatiegesprek12 minuten leestijd
Een sollicitatievideo opnemen? Tips voor jouw videosollicitatie
De sollicitatievideo: slim solliciteren met een video
Sollicitatiegesprek14 minuten leestijd
Slim solliciteren met de STARR-methode
De STARR-methode gebruiken in je sollicitatiegesprek
Carriere44 minuten leestijd
Is het tijd voor een carrièreswitch? Hoe pak je dat aan?
Is het tijd voor een carrièreswitch? Hoe pak je dat aan?
Alles Doorbladeren
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en om analyses en marketing uit te voeren. Door onze website te gebruiken, stemt u in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookiebeleid en Privacybeleid .
Cookies accepteren