Gebruik deze Grafisch ontwerper voorbeeldbrief en solliciteer naar jouw droombaan. Snel en simpel, zonder frustratie en giswerk. Deze voorbeeldbrief is speciaal ontworpen voor Grafisch Ontwerper functies in 2021. Maak gebruik van onze voorbeeldzinnen en professionele opmaak en download binnen enkele minuten jouw perfecte sollicitatiebrief.
Koptekst sollicitatiebrief
In de kop van je sollicitatiebrief – ook wel briefhoofd genoemd – vermeld je je naam en contactgegevens. Laat je naam opvallen met een groot lettertype en plaats daaronder je telefoonnummer en e-mailadres. Wanneer je naam prominent boven aan de brief prijkt, is het voor de recruiter makkelijk om jouw brief terug te vinden in de stapel en je naam zal makkelijker blijven hangen.
Maak niet de fout om je contactgegevens weg te laten wanneer je je sollicitatiebrief per e-mail verstuurt. Natuurlijk kan de ontvanger gewoon op ‘beantwoorden’ klikken, maar waarschijnlijk wordt je brief geprint of doorgestuurd en dan wil je niet dat je contactgegevens verloren gaan. Je wilt het de recruiter zo makkelijk mogelijk maken om jou te bereiken.
Aanhef
Begin je sollicitatiebrief met een formele begroeting. De aanhef die in elke zakelijke brief prima kan, luidt: "Geachte heer X” of “Geachte mevrouw X”. Na de aanhef volgt een komma, vervolgens een witregel en daarna begin je de eerste zin van je sollicitatiebrief met een hoofdletter.
Bij voorkeur richt je de brief aan een persoon. Dus niet het algemene “Geachte heer/mevrouw” of “Geachte lezer”. Mensen lezen graag hun eigen naam. Het voelt alsof je elkaar al een beetje kent als iemand je aanspreekt met je naam. Daarnaast laat het zien dat je de moeite hebt genomen om erachter te komen aan wie je de sollicitatiebrief moest richten. Een simpel telefoontje naar het bedrijf is vaak genoeg om te achterhalen naar wie je de brief moet sturen. Maar vaak staat de naam van de recruiter in de vacaturetekst. Neem die dan (foutloos!) over in je brief.
Geachte mevrouw Van den Burg,
Introductie
Zorg voor een energieke introductie waaruit meteen blijkt op welke functie je solliciteert en wat je ambities zijn in die rol. Schets een beknopt beeld van je werkervaring en vaardigheden die jou tot een geweldige kandidaat voor de functie maken. Gebruik actieve, enthousiaste taal en blijf weg van saaie clichés en wollig taalgebruik. Zorg ervoor dat je zelfverzekerd overkomt, maar zeker niet arrogant.
Bekroonde graphics en verbluffende visuals zijn de sleutel om de aandacht van klanten te vangen in een wereld vol afleiding. In mijn 12 jaar als grafisch ontwerper heb ik gezien hoe makkelijk klanten verder swipen in sociale media en apps als ze niet geboeid zijn.
Middenstuk sollicitatiebrief
Je hebt jezelf voorgesteld, je hebt de aandacht van je lezer en nu schrijf je in het middenstuk van je sollicitatiebrief waarom je een geweldige kandidaat bent voor de baan.
In de middelste twee alinea’s benadruk je je ervaring, vaardigheden en eerdere prestaties in het werkveld. Hoe specifieker, hoe beter. Idealiter ondersteun je je verhaal met cijfers en concrete voorbeelden. Een handig hulpmiddel om voorbeelden goed op te schrijven, is de STAR-methode. Daarbij benoem je de concrete Situatie, jouw Taak, welke Actie je ondernam en het Resultaat daarvan. Als je op deze manier belangrijke werkervaringen bij vorige werkgevers beschrijft, krijgt de recruiter een goed beeld van je taken, verantwoordelijkheden, werkwijze en geschiktheid.
Uw klantenkring van marktleiders in de consumentenmarkt stelt hoge eisen. Zij willen dat hun merken tot leven komen in een pakkend visueel ontwerp. Daarom hebt u een grafisch ontwerper nodig die uw creatieve concepten kan vertalen naar onweerstaanbare visuals. Ik heb vele jaren voor uw concurrenten gewerkt, maar na mijn verhuizing naar Hengelo wil ik uw klanten in vervoering brengen met de kracht en eenvoud van mijn werk. AlienTrick is een toonaangevend bureau waar ik mijn kwaliteiten graag voor wil inzetten.
Ik heb een BA in grafisch ontwerp en ben bedreven in alle belangrijke ontwerp-, web-, wireframe- en multimediasoftware. Elk jaar werkte ik aan meer dan 120 grafische ontwerpprojecten, dat heeft mij geleerd snel tot de essentie van de klantwens te komen en die exact te verwerken in een verrassend design. Ik ben in staat de beste ideeën vroeg in het proces te markeren en succesvol uit te werken. Daarmee blijf ik de concurrentie voor in offertetrajecten.
- Mijn UX- en GUI-ontwerp van een hospitality-website won een landelijke reclameprijs.
- Herontwerp van de verpakking van een taartmix resulteerde in een YOY-verkoopstijging van +75%.
- Het vernieuwen van social media visuals voor een reisbureau resulteerde in +160% betrokkenheid en shares.
- Playbook voor alle klanten over afbeeldingen in SEM leidde tot +21% meer business.
- Typografie en stylesheets overgenomen bij 60 klanten voor mijn vorige werkgever.
Afsluiting sollicitatiebrief
Tot slot wil je je sollicitatiebrief afsluiten met een oproep tot een actie. Een call-to-action. Je wilt namelijk dat de recruiter je brief leest en je meteen uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Je kunt gerust benoemen in je slotzin dat je uitkijkt naar een kennismaking of dat je volgende week even contact opneemt. Wees proactief en laat nogmaals zien dat je enthousiast bent over de functie.
Ik zou graag in een interview willen laten zien hoe mijn omnichannel-visuals mijn klanten zakelijk vooruit hebben geholpen. Ik heb er vertrouwen in dat ik hetzelfde kan doen voor uw klanten.
Met vriendelijke groet,
Arne Franken