Fotografie is een competitief werkveld, en soms heeft je visuele portfolio een oppepper nodig om een recruiter of klant ervan te overtuigen dat jij de juiste fotograaf bent voor de baan of klus. Een geweldige sollicitatiebrief voor een fotograaf laat zien dat je geïnvesteerd hebt in je werk en helpt je uit te leggen wat jou de perfecte match maakt voor de functie.
Met meer dan 125 voorbeeld sollicitatiebrieven voor professionals in elke bedrijfstak en op elk punt in hun carrière, zijn wij experts als het gaat om het schrijven van een uitstekende sollicitatie. In deze schrijfgids, samen met onze voorbeeld sollicitatiebrief voor een fotograaf, laten we zien hoe je:
- Het beste format kiest voor een sollicitatiebrief voor een fotograaf.
- Elk van de onmisbare secties schrijft die jouw ervaring zullen doen uitblinken.
- Een geweldige sollicitatiebrief maakt, zelfs zonder ervaring!
Beste format voor een sollicitatiebrief voor een fotograaf
Het format van een sollicitatiebrief voor een fotograaf moet de volgende elementen bevatten:
- De kop van de sollicitatiebrief
- De begroeting/aanhef
- De introductie van de sollicitatiebrief
- De middensecties (hoofdtekst van de brief)
- De slotalinea (conclusie en call to action)
Je vindt meer inspiratie over hoe je je sollicitatie kunt schrijven door ons voorbeeld van een sollicitatiebrief voor een fotograaf te bekijken:
Beste meneer De Graaf,
Met ervaring in het vastleggen van dierbare momenten op meer dan duizend bruiloften gedurende mijn solocarrière als fotograaf, ben ik nu op zoek naar een baan bij een leidend bedrijf in dit vakgebied.
Dankzij eventplanning op 250+ bruiloftslocaties heb ik de waarde geleerd van het vooraf inkaderen van foto's, het doorspreken van de ideeën met bruidsparen (vóór de stress van de grote dag) en het controleren van de juiste werking van mijn apparatuur. Mijn belichtingsopstellingen zijn innovatief en onopvallend. Niemand wil dat de fotograaf in de weg loopt op hun grote dag. Jullie bieden terecht een foutloze beleving aan in jullie marketinguitingen. Mijn 98% klanttevredenheidsscores zijn het bewijs dat ik dezelfde waarde nastreef en lever.
Na zeven jaar mijn eigen bruiloftsfotografiebedrijf te hebben gerund, heeft het online delen van geselecteerde foto's van ruim 1.200 klanten zowel geholpen om nieuwe klanten te winnen als mijn social media accounts te laten groeien tot meer dan 55.000 volgers. Het winnen van vijf vakprijzen heeft geholpen bij het op de kaart zetten van mijn persoonlijke merk.
Mijn bachelor of arts diploma heeft mij tevens een bredere waardering voor artistieke compositie bezorgd, en ik spijker mijn kennis van de nieuwste fotografische en digitale toepassingen continu bij. Een bruiloftsfoto perfectioneren is nog nooit zo gemakkelijk geweest, en mijn bewerkingsvaardigheden met programma's als Adobe Creative Suite, Light Room, InDesign en Aperture zijn ongeëvenaard.
Ik kijk ernaar uit om met u in gesprek te gaan en hoop van harte van u te horen.
Met vriendelijke groet,
Caroline Vermunt
Kop sollicitatiebrief
De kop van je sollicitatiebrief is visueel gezien het meest interessante deel van de pagina, dus het is belangrijk dat het indruk maakt. Als fotograaf wil je ervoor zorgen dat je kop een stijlvol ontwerp heeft dat jouw persoonlijke merk weerspiegelt. De kop moet ook de aandacht vestigen op je naam, contactgegevens, portfolio-links en eventuele relevante social media accounts. Zorg ervoor dat deze gegevens correct gespeld zijn, zodat een recruiter of klant eenvoudig contact met je kan opnemen.
Het doel van de kop van je sollicitatiebrief: Creëer een aantrekkelijke visuele presentatie op basis van je persoonlijke merk, waarbij je naam en contactgegevens voorop staan.
Begroeting sollicitatiebrief
De begroeting is de manier waarop je kiest om de ontvanger van je brief aan te spreken. Het standaardadvies is om deze regel te beginnen met het woord “Geachte” en af te sluiten met een achternaam. Afhankelijk van je beoogde werkgever kun je kiezen voor een meer informele aanpak zoals “Hallo" of “Goedemiddag”, gevolgd door de naam. Als je echter geen persoonlijke relatie met de lezer hebt, is het het beste om je te houden aan de traditionele begroeting.
Het doel van de begroeting van je sollicitatiebrief is: Spreek de recruiter of klant indien mogelijk aan bij naam, waarbij je de meest geschikte begroeting kiest op basis van je relatie met die persoon.
Introductie sollicitatiebrief
De introductie van je sollicitatiebrief speelt een essentiële rol in het trekken van de aandacht van de lezer. Een goede introductie moedigt aan om verder te lezen. Vermijd nietszeggende en algemene introducties, en begin met iets pakkends en origineels.
Het doel van de introductie van je sollicitatiebrief: Biedt relevante en interessante informatie die de lezer enthousiast maakt om verder te lezen.
Beste meneer De Graaf,
Met ervaring in het vastleggen van dierbare momenten op meer dan duizend bruiloften gedurende mijn solocarrière als fotograaf, ben ik nu op zoek naar een baan bij een leidend bedrijf in dit vakgebied.
Middelste deel sollicitatiebrief (hoofdtekst)
Het hoofdgedeelte van je sollicitatiebrief is waar je de details over je vaardigheden en prestaties kunt delen. Over het algemeen helpen korte anekdotes om de impact die jij als fotograaf hebt, te laten zien. Als de functie waarop je solliciteert vrij technisch is, kun je tevens gespecialiseerde vaardigheden benoemen en/of getallen gebruiken om je vaardigheden te onderbouwen.
Het doel van de hoofdtekst van je sollicitatiebrief: Ga dieper in op je ervaring en vaardigheden en laat een recruiter zien wat je voor hen zou kunnen betekenen.
Dankzij eventplanning op 250+ bruiloftslocaties heb ik de waarde geleerd van het vooraf inkaderen van foto's, het doorspreken van de ideeën met bruidsparen (vóór de stress van de grote dag) en het controleren van de juiste werking van mijn apparatuur. Mijn belichtingsopstellingen zijn innovatief en onopvallend. Niemand wil dat de fotograaf in de weg loopt op hun grote dag. Jullie bieden terecht een foutloze beleving aan in jullie marketinguitingen. Mijn 98% klanttevredenheidsscores zijn het bewijs dat ik dezelfde waarde nastreef en lever.
Na zeven jaar mijn eigen bruiloftsfotografiebedrijf te hebben gerund, heeft het online delen van geselecteerde foto's van ruim 1.200 klanten zowel geholpen om nieuwe klanten te winnen als mijn social media accounts te laten groeien tot meer dan 55.000 volgers. Het winnen van vijf vakprijzen heeft geholpen bij het op de kaart zetten van mijn persoonlijke merk.
Mijn bachelor of arts diploma heeft mij tevens een bredere waardering voor artistieke compositie bezorgd, en ik spijker mijn kennis van de nieuwste fotografische en digitale toepassingen continu bij. Een bruiloftsfoto perfectioneren is nog nooit zo gemakkelijk geweest, en mijn bewerkingsvaardigheden met programma's als Adobe Creative Suite, Light Room, InDesign en Aperture zijn ongeëvenaard.
Hoe een sollicitatiebrief voor een fotograaf af te sluiten (conclusie en ondertekening)
De beste manier om een sollicitatiebrief voor een fotograaf af te sluiten is met een call to action, oftewel: een oproep tot actie. Deze zin benadrukt je enthousiasme voor de baan en moedigt de recruiter (of klant) aan om contact met je op te nemen voor een verdere bespreking. Zorg ervoor dat je met een positieve noot eindigt zonder veeleisend of arrogant te klinken.
Beëindig je brief met een respectvolle ondertekening die overeenkomt met de formele toon van je begroeting.
Het doel van de afsluiting van de sollicitatiebrief is: Schrijf een beleefde call to action die een recruiter of klant aanoedigt om contact met je op te nemen.
Ik kijk ernaar uit om met u in gesprek te gaan en hoop van harte van u te horen.
Met vriendelijke groet,
Caroline Vermunt
Sollicitatiebrief voor een fotograaf zonder ervaring
Als je geen ervaring als betaalde fotograaf hebt, richt je dan op deze punten:
- Overdraagbare vaardigheden. Kun je prima overweg met Photoshop door je ervaring met grafisch ontwerp? Of ben je bedreven in het maken van video's? Zoek naar de overeenkomsten tussen je huidige vaardigheden en fotografie en benadruk deze in je sollicitatiebrief.
- Persoonlijke kansen. Als fotograaf kun je eenvoudig eigen werk toevoegen aan je portfolio. Zoek naar kansen of opdrachten om foto's te maken. Je hebt al snel ervaring om over te praten in je sollicitatiebrief!
- Interesse in het bedrijf. Laat de beoogde werkgever weten waarom je geïnteresseerd bent om daar te werken. Geef aan wat je zo aanspreekt in het bedrijf of hun fotografiestijl. Wees oprecht en geef een weldoordacht antwoord over waarom je aangetrokken wordt tot het bedrijf in kwestie.
Belangrijkste tips
- Fotografie is een competitieve bedrijfstak Een sollicitatiebrief kan essentieel zijn om een recruiter of klant te laten zien wat jij in huis hebt.
- In een visueel werkveld (als fotografie) zegt de kop van je brief veel over wat voor soort kandidaat je bent. Een creatief sollicitatiebrief sjabloon kan je helpen een goede indruk te maken.
- Houd je sollicitatiebrief maximaal één pagina lang om je meest indrukwekkende prestaties te belichten zonder de interesse van de recruiter te verliezen.