sEen goede aanhef in je sollicitatiebrief draagt bij aan een positieve eerste indruk van jou als sollicitant. Dat klinkt misschien wat overdreven voor zoiets simpels aan de aanhef van een brief. Want wat kan er nu misgaan in zo'n eenvoudige begroeting boven aan je brief?
Meer dan je denkt!
En allemaal heel eenvoudig te voorkomen.
Als je dit blogartikel even doorneemt, weet je zeker dat jouw aanhef je sollicitatiebrief sterker maakt in plaats van een minpuntje oplevert.
We beginnen met de basics:
- Waarom is de aanhef van je sollicitatiebrief belangrijk?
- Wat is een goede aanhef voor een sollicitatiebrief?
- Hoe achterhaal je de juiste naam voor je sollicitatiebrief aanhef?
- Waarom je nooit ‘Geachte heer of mevrouw’ als aanhef moet gebruiken.
Daarna laten we je zien hoe je een goede aanhef schrijft.
Denk aan hoofdletters, komma's witregels en uitzonderingen.
Ook nemen we nog een aantal lastige situaties met je door:
- Zo schrijf je een correcte aanhef voor je sollicitatiebrief
- Hoe schrijf je een genderneutrale aanhef?
- Wat zet je boven een sollicitatiebrief als je geen naam hebt?
- Welke sollicitatiebriefaanhef gebruik je voor meerdere mensen?
- Welke aanhef gebruik je voor een groep, zoals een commissie of bestuur?
- De tussenvariant, informele en bijdehante aanhef
- De aanhef van een Engelstalige en Duitstalige sollicitatiebrief
Tot slot lees je aan het eind van het blog een samenvatting met de belangrijkste tips voor een goede aanhef voor je sollicitatiebrief.
Daar gaan we!
Waarom is de aanhef van je sollicitatiebrief belangrijk?
Een aanhef voor je sollicitatiebrief schrijven is zo gepiept. Een simpel klusje waar je snel mee klaar bent. Je zal meer tijd kwijt zijn aan het bedenken van een pakkende openingszin voor je brief. Of aan het formuleren van je motivatie voor de baan en het overtuigend brengen van je kwalificaties.
Toch is de aanhef van je sollicitatiebrief belangrijk. Want de aanhef is het allereerste wat de lezer leest.
Is de aanhef verkeerd? Dan heb je je kansen op een goede eerste indruk verspeeld. Ook al is je openingszin nog zo origineel.
Daarom wijden we een blogartikel aan dit belangrijke detail van een goede sollicitatiebrief. Dan weet jij straks precies hoe je een goede aanhef schrijft.
Wat is een goede aanhef voor een sollicitatiebrief?
De beste aanhef is een persoonlijke aanhef. Mensen vinden het leuk om hun eigen naam te lezen. Dat voelt nu eenmaal meer als een kennismaking. Een persoonlijke begroeting is een veel warmere intro dan het ouderwetse 'Geachte heer of mevrouw'.
Speel daarop in met je aanhef en gebruik de naam van de recruiter, werkgever, personeelsmanager of je toekomstige leidinggevende. Op die manier spreek je de lezer persoonlijk aan en maak je makkelijker een connectie.
Voorkom een onpersoonlijke aanhef zoals ‘Geachte heer of mevrouw’. Daarmee voelt niemand zich aangesproken. Er ontstaat dan geen (onbewust) gevoel van verbinding. Neem de moeite om in de aanhef de juiste naam te noemen, zodat je de aanhef zo persoonlijk mogelijk kunt maken.
Gebruik de naam die als contactpersoon genoemd staat in de vacature. Vaak is dat de (corporate) recruiter, de teamleider, het afdelingshoofd, de directeur of de HR-manager.
Hoe achterhaal je de juiste naam voor je sollicitatiebrief aanhef?
Meestal staat de naam van de recruiter of personeelsmanager in de vacature genoemd. Of een zinnetje met een link naar een online formulier, zoals:
Richt je sollicitatie aan Gijs Wildschut via ons online sollicitatieportaal.
Dan weet je niet welke rol Gijs Wildschut heeft, maar wel dat zijn naam in de aanhef moet komen.
Soms staan er twee namen onder de functiebeschrijving in de vacature:
- iemand bij wie je meer informatie over de functie kunt inwinnen (een toekomstige collega, een teamleider of een afdelingsmanager).
- de recruiter of HR-manager aan wie je jouw cv en sollicitatiebrief moet richten.
In dat geval gebruik je in de aanhef alleen de naam van de recruiter of HR-manager.
Maar wat te doen als deze informatie ontbreekt in de advertentie?
Wat als er geen naam in de functiebeschrijving staat?
Het kan zijn dat er in de functiebeschrijving geen naam te vinden is. Er prijkt enkel een algemeen mailadres à la [email protected] of [email protected].
Dan kun je natuurlijk voor een algemene aanhef kiezen (daarover later meer), maar beter is het om eerst nog een poging te wagen om de naam te achterhalen.
Er zijn 2 manieren om de naam van de contactpersoon te achterhalen:
-
Bel de organisatie op
Pak je telefoon en bel naar de organisatie. Spannend, maar opbellen is met kop en schouders de beste optie. Vertel op welke functie je wilt solliciteren en geef aan dat je graag wilt weten aan wie je de sollicitatiebrief kunt richten. In het beste geval krijg je die persoon ook zelf nog even te spreken. Dan kun je meteen nog wat vragen stellen en heb je een mooie binnenkomer voor je sollicitatiebrief.
-
Zoek online
Bekijk op de bedrijfswebsite of de ‘werken bij pagina’ het team.
Bekijk op LinkedIn de organisatie en de medewerkers, wellicht staat de corporate recruiter, de afdelingsmanager of de teamleider ertussen.
Gebruik Google om de naam te achterhalen.
Waarom je nooit - Geachte heer of mevrouw - als aanhef moet gebruiken
Vind je het te spannend om het bedrijf te bellen en kan je de naam ook niet online achterhalen? Dan is het verleidelijk om als sollicitatiebrief aanhef te kiezen voor een algemeen Geachte heer of mevrouw.
Een slecht idee, en wel hierom:
- Het is een onpersoonlijke manier om iemand aan te spreken. Dat creëert afstand. Je laat de kans liggen om met je eerste woorden meteen al verbinding te zoeken.
- Het getuigt van een gebrek aan initiatief en vindingrijkheid. Het bewijst dat je niet de moeite hebt genomen de naam van de juiste persoon of afdeling te achterhalen. Zeker wanneer je de naam had kunnen weten (stond in de vacature), zeer makkelijk had kunnen vinden (de recruiter wordt duidelijk genoemd op de website) of met een beetje moeite (organisatie opbellen) had kunnen achterhalen, levert zo’n algemene aanhef je echt minpunten op.
- "Geachte heer of mevrouw" is een slap begin van je brief. Dat kan afbreuk doen de impact die je sollicitatiebrief maakt, zelfs als je direct daarna overschakelt op krachtig taalgebruik.
Solliciteren per mail:
In een begeleidende e-mail klinkt de aanhef "Geachte heer of mevrouw" nog misplaatster dan in een sollicitatiebrief. E-mails zijn wat informeler dan brieven, daar past zo’n afstandelijke begroeting niet bij. Juist in een sollicitatie e-mail wil je een persoonlijke aanhef gebruiken.
Zo schrijf je een correcte aanhef voor je sollicitatiebrief
Goed, dat waren de basics. Dan gaan we nu door met de belangrijkste vraag: Hoe schrijf je een goede aanhef voor je sollicitatiebrief?
Een correcte briefaanhef bestaat uit een begroeting (Geachte, Beste, Hallo) en de naam van een persoon, groep of functie. Afhankelijk van de combinatie die je daarin maakt, is de aanhef formeel of juist niet.
Aandachtspunten correcte schrijfwijze aanhef:
- De begroeting is met een hoofdletter.
- Het tussenvoegsel krijgt alleen een hoofdletter na heer / meneer / mevrouw, niet na een voorletter of een voornaam.
- Geachte mevrouw Van Kempen,
- Geachte mevrouw S. van Kempen,
- Geachte S. van Kempen,
- Geachte Saskia van Kempen,
- Geachte heer De Zeeuw,
- Geachte heer F. de Zeeuw,
- Beste F. de Zeeuw,
- Beste Fred de Zeeuw,
- Na de begroeting en de naam volgt een komma.
- Dan volgt een witregel.
- De eerste zin van je sollicitatiebrief begint weer met een hoofdletter.
Voorbeelden formele aanhef sollicitatiebrief
Geachte heer Romijnders,
Geacht bestuur,
Geacht afdelingshoofd,
Geacht commissielid,
Geacht college,
Voorbeelden zakelijke aanhef sollicitatiebrief
Vind je ‘Geachte’ te formeel? Kies dan voor 'Beste'. Dat is een iets minder formele aanhef die nog steeds prima past bij een zakelijke brief:
Beste meneer Witsenboer,
Beste bestuursleden,
Beste mevrouw Van Kempen,
Beste leden van de sollicitatiecommissie,
Aanhef sollicitatiemail
Solliciteer je per e-mail, dan is een eenvoudig 'Hallo' een mooie begroeting. ‘Beste’ of 'Geachte' kunnen uiteraard ook.
Kies liever niet voor Hi, Ha, Hoi, Hee, Hey of Ey. Die moderne begroetingen zijn meestal te informeel voor een sollicitatie.
Voorbeeld aanhef in een sollicitatie per e-mail:
Hallo mevrouw Klaassen,
Sommige personeelsmanagers van de oude stempel vinden 'Hallo' onprofessioneel. Maar tegenwoordig begint de overgrote meerderheid van de e-mails met 'Hallo', dus de ontvanger kijkt daar heus niet vreemd van op.
Zeker wanneer je de recruiter of HR-manager al telefonisch hebt gesproken toen je info ging inwinnen, is een simpel ‘Hallo’ een nette aanhef. Maar nogmaals, met ‘Beste’ zit je altijd goed.
Hoe schrijf je een genderneutrale aanhef?
Meestal weet je wel of je met een man of een vrouw te maken hebt. Schrijf dan 'Beste mevrouw De Vries' of ‘Geachte heer De Vries’.
Als je niet zeker weet wat het geslacht van de ontvanger is, gok dan niet en wees ook voorzichtig met aannames bij genderneutrale voornamen. Speel op zeker en schrijf in dat geval de volledige naam: 'Beste A. de Vries' of ‘Geachte A. de Vries’.
Bewust een genderneutrale aanhef gebruiken kan uiteraard ook. Kies dan voor Beste of Geachte en daarachter:
- De volledige naam:
Beste Kim van der Heide - De voorletters en achternaam:
Beste K.B.M. van der Heide - De achternaam:
Beste Van der Heide
Je kunt ook alleen ‘Beste,‘ of ‘Hallo,’ schrijven. In sommige Europese landen is dat sowieso de gebruikelijke briefaanhef. Maar in Nederland voelt dat voor veel mensen toch nog aan alsof je de achternaam bent vergeten in te vullen.
De aanhef ‘Geachte meneer of mevrouw’ is geen gender-inclusieve keuze. Niet iedereen identificeert zich immers als een meneer of mevrouw.
Wat zet je boven een sollicitatiebrief als je geen naam hebt?
Tja, hoe begin je een sollicitatiebrief als je de naam niet weet? In de meeste vacatures staat duidelijk vermeld aan wie je een sollicitatiebrief kunt richten. Helaas zijn er ook vacatures waarin geen contactpersoon staat vermeld. Staat er wel een telefoonnummer bij? Bel dan op om de naam te achterhalen. Zoals we eerder al uitlegden, heeft een persoonlijke aanhef de voorkeur en dat maakt zo'n telefoontje de moeite waard.
Lukt dat niet en heb je geen contactpersoon om je brief aan te richten? Open dan met een algemene aanhef.
Kies voor een algemene begroeting als je geen contactpersoon hebt
Richt je begroeting aan een enkele persoon, een team of de organisatie in het algemeen.
Voorbeelden algemene begroeting:
Beste selecteur,
Hallo recruitmentteam,
Hallo Jortt’ers,
Beste leden van de sollicitatiecommissie,
Geacht college van bestuur,
Geachte HR-manager,
Beste teamleider salarisadministratie,
Welke sollicitatiebrief aanhef gebruik je voor een meerdere mensen?
Noem je meerdere mensen in je sollicitatiebriefaanhef? Herhaal dan de begroeting bij elke naam opnieuw.
Noem eerst de vrouw(en), dan de man(nen). Of houdt de volgorde aan waarin de personen genoemd staan in de vacaturetekst. Zijn het 3 of meer mensen en is je brief niet superformeel? Overweeg dan om ze als groep aan te spreken, bijvoorbeeld: Geachte sollicitatiecommissie.
Voorbeelden aanhef sollicitatiebrief aan meerdere mensen:
- Geachte mevrouw Van Kempen, geachte heer Van der Leij,
- Geachte mevrouw Berendsen, geachte mevrouw Siebesma,
- Beste meneer Van Raalten, beste meneer Tiemersma,
Welke aanhef gebruik je voor een groep zoals een commissie of bestuur?
Welke aanhef gebruik je wanneer je je sollicitatiebrief richt aan een groep mensen? Een commissie, bestuur of ondernemingsraad kan uit flink wat mensen bestaan. Dat zou een enorm lange aanhef opleveren. Niet mooi en de kans bestaat dat je iemand vergeet te noemen. De veilig keuze is om de mensen als groep te begroeten in je aanhef:
Geacht bestuur,
Geachte bestuursleden,
Beste bestuursleden,
Geacht college,
Beste collegeleden,
Geachte directie,
Geachte leden van de directie,
Beste directieleden,
Geachte ondernemingsraad,
Geachte leden van de ondernemingsraad,
Geachte sollicitatiecommissie,
Geachte leden van de sollicitatiecommissie,
De formeel-informele aanhef als tussenvariant
Ga je solliciteren bij iemand die je goed kent, maar is er wel een formele sollicitatiebrief vereist?
Dan kan je opteren voor de tussenvariant. Bijvoorbeeld wanneer je beste vriend Pim Derneden heet maar toevallig ook managing partner van een groot advocatenkantoor is waar formele procedures gelden. Zo ziet dat eruit:
Geachte heer Derneden, beste Pim,
De informele aanhef van je sollicitatiebrief
Ga je intern solliciteren? Of bij een goede vriend of een concullega met wie je al intensief samenwerkte? Dan is een informele aanhef prima. Ook wanneer je al een leuk telefoongesprek of netwerkgesprek hebt gevoerd en je vervolgens je cv en sollicitatiebrief opstuurt, kan je kiezen voor een informele aanhef. Voorbeelden:
Hallo meneer Hofstede,
Hallo B. Hofstede,
Hallo Boaz,
Beste Boaz,
Hoi Boaz,
Opvallen met een bijdehante aanhef
Met een sollicitatiebrief wil je positief opvallen. Waarom zou je daar niet meteen mee beginnen in je aanhef? Zeker als je in de vacaturetekst terugziet dat de gemiddelde leeftijd 28 jaar is en op de website foto's staan van een van casual gekleed team rond de tafelvoetbaltafel. Dan is een aanhef met een knipoog het overwegen waard:
- Hallo aanstaande werkgever,
- Beste toekomstige collega’s,
- Hoi aanstaande kantoorgenoten,
De aanhef van een Engelstalige sollicitatiebrief
Ga je internationaal solliciteren in het Engels? Zo schrijf je de aanhef voor je Engelse sollicitatiebrief.
In formele zakelijke correspondentie is het gebruikelijk om de begroeting af te sluiten met een dubbele punt. Maar ook de komma zien we steeds vaker opduiken in formele Engelse brieven.
Voorbeelden aanhef Engelse sollicitatiebrief:
Dear Mr. Jones:
Dear Ms. Alvarado,
Naar meerdere mensen ziet de aanhef er als volgt uit:
Dear Mr. Jack Thompson, Ms. Bella Wright and Mrs. Eve Farrell:
Wanneer je geen namen hebt kunnen achterhalen, gebruik je een algemene aanhef:
Dear HR Manager:
Dear Search Committee:
Dear Committee Members:
Dear Members of the Admissions Board
Dear Starbucks Recruiting team,
Dear Hiring manager:
Een alternatief is om de begroeting helemaal achterwege te laten. Je start je brief dan met een regel die begint met ‘Re:’ en het onderwerp, zoals het in het voorbeeld hieronder.
Re: Opening for NewCo Marketing Manager
Having worked as a specialist in marketing for the past eight years, I would be delighted to be considered for the Marketing Manager opening you posted recently.
De aanhef van een Duitstalige sollicitatiebrief
Ga je solliciteren in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of bij een bedrijf waar Duits de voertaal is? Probeer dan zeker de naam van de selecteur te achterhalen. Dat is een belangrijk onderdeel van de aanhef in Duitse brieven.
Voorbeelden aanhef Duitse sollicitatiebrief:
Sehr geehrter Herr Wagner,
Sehr geehrte Frau Schneider,
Sehr geehrter Herr Dr. Lehmann,
Zijn er twee selecteurs, dan noem je eerst de vrouw:
Sehr geehrte Frau Schäfer, sehr geehrter Herr Hirsch,
Bij twee selecteurs van hetzelfde geslacht kan je ze als volgt aanschrijven:
Sehr geehrte Damen Klose und Großmann,
Sehr geehrte Herren Ahrens und Siebert,
Wanneer je geen namen hebt kunnen achterhalen, gebruik je een algemene aanhef:
Sehr geehrte Damen und Herren,
Sehr geehrtes Bewerbungsteam von Daimler,
Sehr geehrtes Recruiting-Team,
Sehr geehrtes Personalteam,
Je sluit de begroeting af met een komma, gevolgd door een witregel en dan de openingszin van je brief.
Belangrijkste tips voor een goede aanhef voor je sollicitatiebrief
-
Houd de aanhef professioneel
Stuur je een sollicitatiebrief naar iemand die je nog nooit (online) hebt gesproken of ontmoet? Dan is een amicale aanhef ongepast. Daarmee bedoelen we een aanhef die begint met: Hoi, Hi, Ha, Hallo, Hey gevolgd door een voornaam. Kies liever voor een formele aanhef Geachte mevrouw Jansen of de zakelijke aanhef Beste mevrouw Jansen.
-
Kies een eigentijdse aanhef
Gebruik een eigentijdse aanhef die begint met Beste of Geachte. Blijf weg van ouderwetse manieren om een sollicitatiebrief te beginnen, zoals L.S. (Lectori Salutem) of Mijne heren.
-
Maak de aanhef persoonlijk
De aanhef L.S. of geachte mevrouw, meneer is onpersoonlijk. Terwijl je juist contact wilt maken. Probeer daarom altijd de juiste naam te achterhalen. Lukt dat niet? Schrijf dan de naam van de afdeling of de functietitel in je aanhef: Beste recruiter, geachte sollicitatiecommissie.
-
Doe geen aannames over het geslacht van de ontvanger
Mensen denken regelmatig dat mijn naam (Marlijn) een jongensnaam is. Of dat ik zelf een spelfout heb gemaakt en dat het dus wel Martijn zal zijn. Daarom staat er in mijn post vaak: Beste meneer Van der Bok. Dat blijft een irritatiepuntje. In een sollicitatiebrief sta je dan al met 1-0 achter. Dus heeft de recruiter een genderneutrale voornaam, zoals Diede, Bo, Anne, Jip, Dani, Ezra, Henny, Kim, Senna, Isa, Chris, Sem of Luca? Speel dan op safe en kies bij twijfel voor een genderneutrale aanhef: ‘Beste Ezra Lantinga’ of ‘Geachte E. Lantinga’.
-
Voorkom spelfouten in namen – controleer de spelling
Ook met spelfouten maak je geen goede eerste indruk. Controleer letter voor letter of je de naam goed hebt geschreven. Zowel in de aanhef als in de adressering.
-
Contoleer hoofdletters en interpunctie
De aanhef begint met een hoofdletter. Dus Beste of Geachte. Controleer ook de (buitenlandse) achternaam op hoofdletters. Eindig de aanhef met een komma. Na een witregel begint de eerste zin van je sollicitatiebrief weer met een hoofdletter.
Na de aanhef volgt natuurlijk de rest van je sollicitatiebrief. Lees onze handleiding sollicitatiebrief schrijven en gebruik onze templates om snel een prachtig opgemaakte sollicitatiebrief (en cv) te maken!