Hoe schrijf je een cv voor een Digital Marketing functie?
Als professional in digital marketing heb je een voorsprong bij het maken van je cv. Alle kennis en ervaring die je in je carrière hebt opgedaan kun je direct toepassen op dit persoonlijke marketing project: een cv dat inhoudelijk staat als een huis, stijl ademt en jouw kennis en kunde op een presenteerblaadje aanreikt aan de selecteur.
Wedden dat je 3 cruciale onderdelen van een overtuigend cv al in de vingers hebt?
-
Onderzoek
Normaal gesproken doe je als digital marketeer research naar klanten of andere stakeholders. In dit geval is de werkgever je doelgroep. Zoek alles op wat er online en offline te vinden valt over de organisatie en de baan waarop je solliciteert. Probeer een compleet beeld te krijgen over de werkplek, de medewerkers, de personeelsmanager of corporate recruiter, de bedrijfscultuur en het merk.
-
Op maat
De uitkomsten van je onderzoek vormen de basis voor een cv op maat. Je stemt de inhoud, stijl en toon af op je bevindingen en maakt zo een digital marketing cv dat perfect aansluit op de vacature en de organisatie. Natuurlijk maak je voor elke sollicitatie een nieuw, uniek cv. Een cv dat je toespitst op de functie-inhoud en branche. Zo solliciteer je altijd doelgericht met een cv vol relevante informatie.
-
Optimaliseren voor ATS
Als Digital Marketing expert begrijp je als geen ander welke rol e-algoritmen spelen wanneer recruiters online content doorzoeken en selecteren. De meeste grotere werkgevers gebruiken Applicant Tracking Systems (ATS) om cv's te filteren. Software scant de cv’s op essentiële trefwoorden en wijst sollicitaties die hier onvoldoende op scoren automatisch af. Jouw kennis van SEO en keywords is hier goud waard. Gekoppeld aan de verworven inzichten van stap stap 1 en 2 hierboven kom je er moeiteloos mee langs het ATS.
De 5 onderdelen van een Digital Marketing cv
Op een cv voor Digital Marketing functies krijg je zeker de kans om jouw kwaliteiten te benadrukken. Help de recruiter bij het beoordelen van je cv: maak een makkelijk leesbaar en scanbaar cv.
Bouw je cv op met deze 5 basisonderdelen, en vul aan naar behoefte (hobby's, talenkennis, referenties, publicaties, buitenlandervaring):
- koptekst / cv-header
- persoonlijk profiel (ook bekend als profielschets of professionele samenvatting)
- cv-onderdeel werkervaring
- cv-onderdeel vaardigheden
- cv-onderdeel opleiding
Profielschets voorbeeld:
Je persoonlijk profiel - soms ook profielschets of cv-samenvatting genoemd – is je persoonlijke pitch. Het vereist een invalshoek die is afgestemd op de lezer (recruiter) en met een overtuigende toon waarmee je jezelf in een positief daglicht stelt.
Jij bent het merk en de behoeften van de "koper" zijn die van de werkgever. Voor marketingprofessionals zou het een tweede natuur moeten zijn om het gezicht, de stem en de persoonlijkheid van een organisatie of merk over te nemen. Zo resoneert je boodschap bij de doelgroep. Je focust op wat klanten nodig hebben en stelt dat in een positief daglicht.
Digital Marketing Manager met 5 jaar ervaring in het ontwikkelen en aansturen van high-impact digitale marketingstrategieën. Bedreven in het toezicht houden op webstrategie en -ontwikkeling, digitale betrokkenheid en consumentgerichte tools. Bouwt graag aan strategische relaties en houdt daarbij de bedrijfsdoelen scherp in het oog. Speurt naar kansen, pakt uitdagingen met beide handen aan en zoekt elke dag naar een lach- en een leermoment.
Voorbeeld Werkervaring:
Bestaat je carrière uit een consistente reeks functies in de digitale marketing en werkte je telkens in loondienst? Dan is de conventionele cv-structuur een geschikte indeling. Deze begint met je werkervaring, in omgekeerde chronologische volgorde.
Werkte je op projectbasis of als freelancer aan uiteenlopende korte en lange projecten? Dan past een vaardigheden-cv waarschijnlijk beter.
Gebruik het onderdeel werkervaring om je ervaring met bepaalde taken aan te tonen, prestaties te benadrukken en te laten zien welke verantwoordelijkheden je had. Cijfers maken zaken concreet en geven de werkgever meer inzicht: was je marketingbudget 50.000 euro of 5 miljoen?
Digital Marketing Specialist, Greenhouse, Eindhoven
September 2016 – heden
- Praktisch en inhoudelijk adviseren over alle facetten van het digital marketing vak.
- Samen met klanten, externe partners en het in-house expert team bouwen aan geslaagde campagnes en fantastische online resultaten.
- Verantwoordelijk voor de budgetverdeling van grote klanten zoals CV, Volkswagen en Vodafoon.
- Voortgang campagnes monitoren, doormeten en bijsturen zodat de doelstelling wordt behaald.
- Strategische mediaplannen opstellen, campagnes bedenken, initiëren en presenteren bij de klant.
Digital Marketeer, Fresh Fruit, Eindhoven
Juli 2015 - Augustus 2016
- Ondersteunen van interne campagne teams met het plaatsen van marketing tags en campagne metingen;
- SEA-campagnes genereren, optimaliseren en analyseren.
- SEA-strategie bewaken en uitvoeren;
- Verantwoordelijkheid voor het budgetbeheer;
- Rapportages opstellen en communiceren naar klanten (Kruidvat, Unilever, Randstad)
Voorbeeld Opleidingen:
Wanneer een werkgever een opleidingseis stelt, gaat dat meestal om een bachelor in marketing, communicatie of grafisch ontwerpen. HEAO Commerciële Economie is bijvoorbeeld een typische basisopleiding voor digital marketing specialisten.
Daarnaast kunnen speciale certificeringen vereist zijn, denk aan NIMA Register Marketeer of Google Ads. Of een masterdiploma voor hogere managementfuncties.
Bij opleidingen noem je als eerste je hoogst genoten opleiding en dan werk je in omgekeerd chronologische volgorde terug. Noem alle relevante opleidingen en cursussen waarmee je jezelf profileert in de digitale marketing sector.
Zit je krap in de ruimte, noem dan alleen je hoogste opleiding en belangrijkste certificaten. Heb je plek genoeg, dan kan je nog uitweiden over speciale prestaties, afstudeercijfers of onderscheidingen.
Commerciële economie, Hogeschool Fontys, Eindhoven
September 2011 - Juni 2015
Vaardigheden voorbeeld:
In dit belangrijke cv-onderdeel breng je jouw vaardigheden onder de aandacht. Je toont ermee aan welke skill set jij meeneemt als specialist in digitale marketing.
Vergeet niet om ook vaardigheden te verwerken in je persoonlijk profiel en werkervaring.
Microsoft Advertising Certified Professional
Toegekend: oktober 2020
Google Analytics Individual Qualification
Toegekend: juli 2018
Google Ads Search-certificering
Toegekend: oktober 2021. Verloopt: oktober 2022
Adobe Photoshop & Illustrator
Detex opleidingen
Toegekend: mei 2017
Facebook Certified Media Buying Professional
Toegekend: juni 2020
Kies een overtuigende template voor je cv
Je hebt als digital marketing specialist ongetwijfeld kaas gegeten van doelgroepgerichte content. Een inhoudelijk sterk cv maken is voor jou een eitje. Maar vervolgens wil je geen uren besteden aan de indeling en opmaak van je cv.
Als je snel en efficiënt een Digital Marketing cv wilt maken, is een cv-template van CVster.nl een slimme optie. Cvster.nl heeft talloze cv-templates om uit te kiezen in vier hoofdcategorieën: professioneel, modern, creatief en eenvoudig. Kies de mooiste uit en maak in een handomdraai een geweldig cv!