Maak een opvallend CV
Gebruik professionele en effectieve CV's. Eenvoudig om te maken en binnen enkele minuten klaar. Probeer gratis!
CV Maken

10 tips voor een goede inleiding in je sollicitatiebrief

Wist je dat de gemiddelde vacature tientallen tot honderden brieven uitlokt? Dit zeggen we je niet om je te ontmoedigen. Sterker nog, het zou juist de strijder in jou los moeten maken. Met een originele inleiding kun je je namelijk een weg naar de shortlist van de selecteur knokken. Met de volgende 10 tips en concrete voorbeelden helpen wij je op weg.

1. Gebruik informatie uit de vacaturetekst

Wat in de vacaturetekst staat vindt de werkgever belangrijk in potentiële medewerkers. Het is dan ook logisch dat je hierop wilt haken met een pakkende zin. Vaak trekt dit enorm de aandacht en dat is precies wat jij wilt bereiken. “U wilt binnen drie jaar marktleider worden. Dat vraagt om een marketingmanager die…”

2. Haak in op een actuele gebeurtenis.

Een werkgever neemt graag iemand aan die middenin de maatschappij staat. Iemand die op de hoogte is van wat er speelt in het vakgebied, maar ook een goede algemene ontwikkeling heeft. Een slimme manier om deze indruk te wekken is door een stukje actualiteit in jouw openingszin te verwerken. “Gisteren was in het nieuws dat klanten vooral voor webwinkels kiezen die geen verzendkosten rekenen. In de functie van financieel directeur kan ik daar vorm aan geven.”

3. Maak er een sales-tekst van

Een ander idee is om met een sales-achtige tekst binnen te komen. Vooral wanneer je voor een baan in de buitendienst solliciteert, bij een reclamebureau aan de slag wilt of een andere vacature hebt gevonden waarin een commerciële inslag wordt verlangd, maak je hiermee een goede beurt. Vat bijvoorbeeld jouw reactie op de vacature samen, waarbij je meteen wat over jezelf vertelt: "Enthousiast, commercieel aangelegd en ambitieus: mijn eigenschappen sluiten goed aan bij uw vacature voor accountmanager."

4. Praat over je gevoelens

Hoe je het ook wendt of keert, wij zijn allemaal gevoelsmensen dus waarom zou je daar in jouw sollicitatiebrief omheen draaien? Werkgevers vinden het prachtig als iemand enthousiasme toont en al vóór de indiensttreding een band met de organisatie heeft. “Uw vacature voor mondhigiëniste vulde mij met een gevoel van enthousiasme en toverde een glimlach op mijn gezicht. Waarom? Omdat…”

5. Een vraag trekt de aandacht

Ook door een vraag te stellen heb je vanaf de eerste letter de volledige aandacht van de lezer. Zowel voor open sollicitaties als voor reacties op openbare vacatures is dit een originele en gewaardeerde aanpak. “Wist u dat het nieuwe klanten werven vijf keer zo duur is als bestaande klanten behouden? Mijn eerdere werk bij…”

6. Haal jouw netwerk aan

Heb je al eerder met iemand van de organisatie gesproken, laat dat dan weten. Ook al was het op een banenbeurs of tijdens een verjaardagsfeestje, je creëert makkelijker een band met de selecteur wanneer je beiden dezelfde personen kent. Een beetje ‘namedropping’ kan nooit kwaad, vooral niet wanneer het om vacatures in het hoger kader gaat. “Toen ik uw vestiging in Nijmegen bezocht, heb ik uitgebreid gesproken met [naam persoon]. Hij vertelde me over de vacature…”

7. Omschrijf hoe je de organisatie kent

Met de grotere bedrijven hebben we allemaal wel een bepaalde band. Hoe leerde je dat merk kennen? Wat voor ervaring heb je ermee? Verwerk dat in de openingszin en je onderscheidt je van andere sollicitanten. "Bij "nieuws" denk ik automatisch aan De Telegraaf."

8. Onderstreep jouw kwaliteiten

Waarom niet meteen met de deur in huis vallen? Als jouw kennis en vaardigheden goed aansluiten bij de vacature, kun je er een sterk begin van jouw brief mee maken: "Al tijdens mijn hbo-opleiding Bedrijfskunde hielp ik lokale ondernemers om hun producten en diensten buiten de regio te verkopen. De waardevolle ervaring die ik daarbij opdeed en de stevige basis die mijn opleiding en stage hebben gelegd, zet ik nu graag bij uw bedrijf in."

9. Stel een retorische vraag

Copywriters weten het als geen ander: mensen zijn er dol op om vragen te beantwoorden. In advertenties passen zij deze truc veelvuldig toe om de aandacht te trekken. In jouw sollicitatiebrief kun je hetzelfde doen. Of het nu om een open sollicitatie gaat of om een reactie op een vacature, met een vraag –en dan het liefst een retorische– onderscheid je je van andere briefschrijvers. “Hoe zou u het vinden als uw verkoopcijfers in een jaar met 20% stegen?”

10. Gebruik beeldspraak

Onze hersenen rijgen de ene naar de andere gedachte aan elkaar door middel van associatie. Dit gegeven toepassen op jouw sollicitatie is een originele manier om de aandacht van de recruiter te trekken. “Toen ik vanochtend in mijn auto stapte, dacht ik: het lijkt me fantastisch om mijn technische kennis in te zetten bij het bouwen van milieuvriendelijke voertuigen.”
Joost
Mijn naam is Joost en ik ben 5 jaar actief geweest als recruiter. Op CVSter.nl deel ik mijn ervaring, tips en de "geheime" trucjes. Heb je vragen? Stuur mij gerust een mail via het contactformulier.