Ga je solliciteren als buitendienst medewerker? Dan is verkopen en mensen overtuigen jouw vak. Maar kun je ook jezelf verkopen? En een potentieel werkgever overtuigen van jouw verkooptalent? Een goed geschreven sollicitatiebrief buitendienst medewerker helpt je daarbij.
Bij CVster.nl ben je aan het juiste adres. Deze schrijfgids en de bijbehorende voorbeeld sollicitatiebrief commercieel medewerker buitendienst helpen je bij het gestructureerd opstellen van je motivatiebrief en het binnenhalen van de baan!
Volledige buitendienst medewerker voorbeeld sollicitatiebrief
Geachte heer Bergman,
In mijn 4 jaar als buitendienst medewerker bij de B2B afdeling van Mandemakers Groep verkocht ik ruim 500 keukens aan bedrijven. Daarmee haalde ik gemiddeld een miljoen euro omzet binnen per jaar.
Verkopen en targets halen zijn als een sport voor me. Door mezelf goed te verdiepen in leads en hen op een zeer klantgerichte manier te benaderen met een persoonlijk aanbod, weet ik hen in de meeste gevallen aan me te binden. Creativiteit vind ik hierin erg belangrijk. In standaard verkooppraatjes geloof ik niet. Daarnaast vind ik het heerlijk om hele dagen onderweg te zijn. Mijn auto zie ik als mijn reizende kantoor.
Bij Mandemakers Groep heb ik mezelf volledig gespecialiseerd in de B2B markt. Iets wat bij Versluis Kantoorinrichters goed van pas zal komen. Waar ik voorheen keukens verkocht aan bedrijven, zie ik een geweldige uitdaging in het verkopen van (en adviseren over) complete kantoorinterieurs. Ook het stukje ergonomie is me niet onbekend. En, niet onbelangrijk om te vermelden: ik beschik tevens over een hbo diploma Commerciële Economie.
Ik ga graag aan de slag om mooie verkoopdoelstellingen te behalen voor Versluis Kantoorinrichters. Daarom hoop ik van harte dat ik mijn motivatie mag toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik kijk uit naar uw reactie!
Hartelijke groet,
Tim Dekkers
Secties van een buitendienst medewerker sollicitatiebrief
Als buitendienst medewerker weet je dat een verkoopgesprek begint met een pakkende introductie, goede verkoopargumenten en dat je de klant over de streep trekt in het slot van jullie gesprek. Bij een sollicitatiebrief is dat niet anders. Een goede sollicitatiebrief is daarom opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Kopregel met contactgegevens. Vermeld bovenaan je sollicitatiebrief je contactgegevens.
- Gepersonaliseerde aanhef. Scoor bonuspunten door je brief te beginnen met een persoonlijke naam. Het laat zien dat je je research hebt gedaan.
- Pakkende introductie. Met een sterke introductie overtuig je de recruiter om je hele brief te lezen.
- Middenstuk. Dit is waar je je motivatie en expertise toelicht. Verkoopargumenten dus waarom jij dé perfecte kandidaat bent voor de job.
- Afsluiting. De term ‘call to action’ is jou vast niet onbekend. Ook in je sollicitatiebrief buitendienst medewerker mag dit niet ontbreken. Sluit tot slot af met een groet en je naam.
Samen vertellen deze onderdelen jouw verkoopverhaal. Houd je brief beknopt (max. één A4’tje) om de aandacht vast te houden. Onderschat het belang van je sollicitatiebrief niet. Verplaats je maar eens in de schoenen van de werkgever. Zou jij een buitendienst medewerker aannemen die niet eens zichzelf kan verkopen?
Inspiratie nodig? Bekijk de voorbeeld motivatiebrief medewerker buitendienst bovenaan dit artikel of één van deze gerelateerde motivatiebrief voorbeelden:
Zoek je een algemeen advies voor de verschillende sollicitatiebriefonderdelen? Neem dan een kijkje in ons algemene stappenplan “ Hoe schrijf je een sollicitatiebrief”.
Heb je je contactgegevens toegevoegd? Een persoonlijke aanhef geschreven? Dan ben je helemaal klaar om aan je pakkende introductie te beginnen.
Introductie van een buitendienst medewerker sollicitatiebrief
Als je introductie niet sterk is, kun je daarna met nog zoveel argumenten komen. De aandacht van de lezer ben je waarschijnlijk kwijt. Daarom moet de introductie van jouw motivatiebrief medewerker verkoop buitendienst pakkend zijn en uitnodigen om verder te lezen.
Geachte heer Bergman,
In mijn 4 jaar als buitendienst medewerker bij de B2B afdeling van Mandemakers Groep verkocht ik ruim 500 keukens aan bedrijven. Daarmee haalde ik gemiddeld een miljoen euro omzet binnen per jaar.
Geachte heer, mevrouw,
Mijn naam is Tim en ik schrijf u omdat ik interesse heb in de functie van buitendienst medewerker bij Versluis kantoorinrichting. Ik heb 4 jaar ervaring als commercieel medewerker buitendienst bij Mandemakers Groep.
In de eerste tekst lees je dat Tim verkoopervaring heeft. Een man die in zijn eentje een miljoen euro omzet binnenhaalt. Die wil je in dienst nemen, toch? De tweede tekst is daarentegen een vrij saaie en standaard formulering.
Enkele tips voor een pakkende introductie voor jouw sollicitatiebrief buitendienst medewerker:
- Begin met een anekdote. Een bijzonder verhaal dat jij hebt meegemaakt als buitendienst medewerker.
- Onderbouw je verkooptalent met cijfers en feiten.
- Noem in één zin wat jij kunt bieden. Waarom jij dé kandidaat bent voor de functie.
- Laat blijken waarom jij gemotiveerd bent om specifiek voor deze werkgever te werken.
Hoofdtekst van je sollicitatiebrief medewerker buitendienst
De hoofdtekst van je sollicitatiebrief buitendienst medewerker is de kern van je verkoopverhaal. Na een pakkende introductie moet je de recruiter nu overtuigen dat jij een geschikte kandidaat bent. Daarbij staan twee woorden centraal: expertise en motivatie. Ik zal ze hieronder toelichten.
Eerste alinea van de hoofdtekst – Jouw geschiktheid voor de functie (vaardigheden en ervaring)
De eerste alinea van het hoofdgedeelte is jouw pitch waarom je geschikt bent voor de functie van buitendienst medewerker. De nadruk moet hier liggen op je vaardigheden en ervaring. Bijvoorbeeld:
- Heb je een commerciële opleiding gevolgd? Noem dit in deze alinea. Heb je een branche-specifieke opleiding gevolgd? Of veel kennis over het product of de dienst die je gaat verkopen? Noem dit zeker!
- Laat zien dat je over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikt. Als buitendienst medewerker ben je namelijk het gezicht van het bedrijf en de directe schakel met de klant. Niet alleen je schriftelijke communicatie moet op orde zijn. Je moet tevens overtuigend en in goed Nederlands kunnen spreken. Daarnaast moet je snel en doelgericht kunnen communiceren met de binnendienst medewerkers.
- Laat uit je verhaal blijken dat je ervaring hebt. Het liefst onderbouwd met cijfers en feiten. Hoeveel producten heb je verkocht? Hoeveel omzet heb je gemaakt? Heb je prijzen gewonnen voor de meeste sales?
- Laat blijken dat jij een sport maakt van targets halen. Voor een paar ambitieuze verkoopdoelstellingen draai jij je hand niet om.
- Benoem dat je graag onderweg bent. Als buitendienst medewerker ben je namelijk hele dagen onderweg van klant naar klant. En je auto is je kantoor.
- Laat je creativiteit blijken. Als verkoopmedewerker red je het namelijk niet met een standaard verkooppraatje. Jij hebt het vermogen om voor iedere klant een passend aanbod te maken. Op twijfels speel je creatief in en zelfs de meest sceptische leads weet jij aan je te binden.
Tweede alinea van de hoofdtekst – Afstemming op de organisatie
In het tweede gedeelte van je brief vertel je waarom je specifiek voor dit ene bedrijf wilt werken. Door je sollicitatiebrief af te stemmen op de organisatie, laat je de recruiter zien dat je geen massabrief verstuurt. Dezelfde brief naar tien werkgevers sturen is namelijk een afknapper.
Hoe pak je dit aan? Bestudeer nauwkeurig de vacaturetekst en de website van het bedrijf. Hieruit kun je vaak kernwaarden en hun missie halen. Als je ervoor kunt zorgen dat deze missie overeenkomt met de strekking van jouw motivatiebrief, zit je goed.
Ik geef je een voorbeeld. In een vacaturetekst voor een buitendienst medewerker bij Bouwmaat en op hun website zijn onderstaande kernwaarden te vinden. Deze zou je in dit voorbeeld moeten verwerken in je sollicitatiebrief:
- Door bouwers, voor bouwers.
- Professioneel advies. Wij helpen bouwers de dag door.
- Betrokkenheid en collegialiteit vinden we belangrijk.
Verkopen en targets halen zijn als een sport voor me. Door mezelf goed te verdiepen in leads en hen op een zeer klantgerichte manier te benaderen met een persoonlijk aanbod, weet ik hen in de meeste gevallen aan me te binden. Creativiteit vind ik hierin erg belangrijk. In standaard verkooppraatjes geloof ik niet. Daarnaast vind ik het heerlijk om hele dagen onderweg te zijn. Mijn auto zie ik als mijn reizende kantoor.
Bij Mandemakers Groep heb ik mezelf volledig gespecialiseerd in de B2B markt. Iets wat bij Versluis Kantoorinrichters goed van pas zal komen. Waar ik voorheen keukens verkocht aan bedrijven, zie ik een geweldige uitdaging in het verkopen van (en adviseren over) complete kantoorinterieurs. Ook het stukje ergonomie is me niet onbekend. En, niet onbelangrijk om te vermelden: ik beschik tevens over een hbo diploma Commerciële Economie.
Call to action & conclusie: zorg voor een goede follow-up
Met je laatste woorden kun je een klant over de streep trekken. Ook in je sollicitatiebrief voor een buitendienst medewerker mag een goede call to action niet ontbreken.
Enkele voorbeelden van een call-to-action voor een sollicitatiebrief zijn:
- Ik kijk uit naar uw reactie of Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
- Neem gerust contact met me op als u vragen heeft n.a.v. mijn sollicitatie.
- Ik hoop van harte dat ik mijn motivatie mag toelichten in een gesprek.
Je kunt de lezer van je brief bedanken voor zijn/haar tijd en overweging. Sluit vervolgens af met ‘Met vriendelijke groet,’ en daaronder je voor- en achternaam.
Ik ga graag aan de slag om mooie verkoopdoelstellingen te behalen voor Versluis Kantoorinrichters. Daarom hoop ik van harte dat ik mijn motivatie mag toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik kijk uit naar uw reactie!
Hartelijke groet,
Tim Dekkers
Hoe schrijf je een sollicitatiebrief buitendienst medewerker zonder ervaring
Ben je recent afgestudeerd of maak je een carrièreswitch naar buitendienst medewerker? Dan kan het een uitdaging zijn om een motivatiebrief te schrijven. Je hebt immers geen (of niet veel) relevante werkervaring. Daar staat tegenover dat iedereen ergens moet beginnen. Wat je dus wilt doen is de nadruk leggen op de vaardigheden die van jou een goede verkoper maken.
Overweeg deze punten:
- Noem de vaardigheden die van jou een geschikte buitendienst medewerker maken. Communicatie, klantvriendelijk, goed in netwerken, goed in verkopen, creatief etc.
- Heb je een bijbaan gehad waarbij je moest verkopen? Zoals deur-tot-deur verkoper? Of heb je vrijwilligerswerk gedaan als ticketverkoper op een lokaal festival? Noem het in je brief!
- Laat zien dat je een goed organisatorisch gevoel hebt. Dat je weet hoe de rollen in een bedrijf verdeeld zijn. Dit is zowel intern handig als extern als je bij een bedrijf op bezoek gaat.
- Laat je passie voor verkopen zien. Verkocht jij op iedere vrijmarkt met Koningsdag heel je kraam leeg? Of knapte je als hobby auto’s op die je vervolgens met flinke winst wist te verkopen?
- Benoem relevante opleidingen of relevante ervaring uit eerdere banen.
Belangrijkste laatste tips voor jouw sollicitatiebrief buitendienst medewerker
Maak van je sollicitatiebrief een overtuigend verkoopverhaal. Daar hoort ook een goede lay-out bij. De opmaak van je buitendienst medewerker sollicitatiebrief is namelijk de eerste indruk die je maakt.
Heb je hulp nodig bij het vormgeven van jouw sollicitatiebrief? Op CVster.nl vind je een online builder waarin je snel en eenvoudig een overtuigende sollicitatiebrief in een professioneel template schrijft. Succes met solliciteren!