De beste verkooppitches zijn kort, krachtig en onvergetelijk. Hun aantrekkingskracht is niet te ontkennen en lokt een emotionele reactie uit die om actie vraagt. Als een toegespitst salespitch het doel bereikt, drukken klanten al snel op “Voeg Toe Aan Winkelwagen”! Als een salesprofessional op zoek is naar een nieuwe functie, is een motivatiebrief veel geschikter voor hun overtuigingskracht dan een cv. De strakke structuur van een cv is handig voor recruiters die de beste kandidaten moeten kiezen uit honderden sollicitanten, maar als die eerste selectie is gemaakt, is het de motivatiebrief die een kijkje geeft in de overtuigende kwaliteiten van elke kandidaat.
Bij een motivatiebrief heb je naast een fantastische lay-out gemiddeld zo’n 400 woorden om jezelf te verkopen. Een sollicitatiebrief spreekt dus boekdelen over je vaardigheden! Salesprofessionals weten het naadje van de kous over al hun producten, dus als je niet eens jezelf goed kan verkopen, ben je dan wel écht goed in je werk? No pressure! ;)
Wat vormt de kern van elke sterke motivatiebrief voor een salesfunctie?
Als je slechts een beperkte hoeveelheid tijd hebt om indruk te maken op een potentiële klant, of in dit geval, een wervingsmanager, weet een echte salesprofessional dat de kracht ligt in de herhaling. Je wil de klant zoveel mogelijk redenen geven om iets aan te schaffen, maar tegelijkertijd kan je het je niet veroorloven om vaag om de hete brij heen te draaien. Daarom hou je de berichten zo simpel mogelijk, en gebruik je herhaling om mensen te herinneren waarom ze iets echt, écht nodig hebben.
Het hoofddoel van een sollicitatiebrief voor een verkoopfunctie is het aanvullen van een cv. Het biedt de salesprofessional een kans om wat te vertellen over hun persoonlijkheid en overtuigingskracht, maar het mag niet vergeten worden dat een brief ook de belangrijkste boodschap van je cv moet herhalen.
Laat je overtuigingskracht als influencer zien met de taal die je gebruikt, en demonstreer dat je de behoeftes van een toekomstige werkgever begrijpt. Vergeet niet om ijzersterk te benadrukken wat jou een fantastische salesexpert maakt! Als je dat op de juiste manier doet, blijf je de rest van de sollicitatieperiode in het achterhoofd van de recruiter hangen. En dan heb je eigenlijk al gewonnen.
Je motivatiebrief voor een salesfunctie moet opgebouwd zijn als een succesvolle reclame: met elke regel moet de lezer nóg meer overtuigd zijn, en moet het “conversiepercentage” hoger worden. Het moet aantonen dat je niet alleen een fantastische salesprofessional bent, maar ook hoe je dat juist voor dit bedrijf kan zijn. Doe de nodige research, zoek uit in welke niche je het beste past, en blijf daar op focussen!
Belangrijkste aandachtspunten
- Gebruik al je overtuigingskracht en influencer vaardigheden in je motivatiebrief.
- Herhaal de belangrijkste boodschap om echt door te dringen wat voor waardevolle toevoeging je zou zijn bij een werkgever.
- Laat zien dat je begrijpt welke technieken en benaderingen nodig zijn om de producten of diensten van het bedrijf aan de man te brengen.
- Neem alvast contact op met je mogelijke toekomstige werkgever om een paar vragen te stellen. Zo leg je de basis voor een vertrouwensband.
- Vertel hoe je tijd investeert in het continu doorlopende leerproces binnen de saleswereld.
Met de hulp van CVster.nl wordt jouw sollicitatiebrief de perfecte aanvulling op je cv. Met deze tweevoudige strategie ligt die perfecte salesfunctie voor het oprapen!