1. Blog
  2. Sollicitatiegesprek
  3. Bedankmail na sollicitatiegesprek, met voorbeelden
Geschreven door Karl KahlerKarl Kahler

Bedankmail na sollicitatiegesprek, met voorbeelden

17 minuten leestijd
Bedankmail na sollicitatiegesprek, met voorbeelden
Is het belangrijk om een bedankmail te sturen nadat je een sollicitatiegesprek hebt gehad? Wel als je de baan graag wilt! Hier zijn een paar tips over hoe je een goede bedankmail schrijft en wanneer je deze verstuurt, plus een aantal voorbeelden.

Dus je hebt je sollicitatiegesprek gehad. En nu... afwachten en duimen maar? Je kunt het lot ook een handje helpen. Een bedankmailtje sturen na je sollicitatiegesprek doet wonderen. 

In een enquête onder human resources managers gaf 22% aan dat ze het 'heel nuttig' vonden om na een gesprek een bedankmailtje te krijgen, terwijl 58% dit op zijn minst 'enigszins nuttig' vond. Tegelijkertijd gaf maar 24% van de HR-managers aan dat ze daadwerkelijk dit soort mails ontvingen na sollicitatiegesprekken. 

Wat heb je te verliezen? In het slechtste geval de baan. Laten we eens kijken welke vragen mensen zoal stellen over dit onderwerp en welk advies we op basis van de praktijk kunnen geven. We gaan het in dit artikel vooral hebben over bedankmails na telefonische of persoonlijke sollicitatiegesprekken, maar voor bedankmails na online Teams-gesprekken geldt hetzelfde:

  • Waarom moet je een bedankmail sturen nadat je een sollicitatiegesprek hebt gehad?
  • Hoe schrijf je een bedankmail nadat je een sollicitatiegesprek hebt gehad?
    • Onderdelen van de bedankmail: onderwerpregel, aanhef, kern, afsluiting
    • Dankbaarheid uiten op de juiste plekken in de mail
  • Voorbeeld van een bedankmail + voorbeeldzinnen voor elk onderdeel van de bedankmail
  • Hoe lang moet een bedankmail na een sollicitatiegesprek zijn?
  • Hoe snel na je sollicitatiegesprek moet je je bedankmail sturen?
  • Moet je een reactie verwachten?

Waarom moet je een bedankmail sturen nadat je een sollicitatiegesprek hebt gehad?

Om de volgende redenen is het een heel goed idee om na een sollicitatiegesprek een bedankmail te sturen:

  • Het is een teken van professionaliteit en etiquette.
  • Het laat zien dat je de baan echt graag wilt en staat te popelen om te beginnen.
  • Het geeft je de kans om je te onderscheiden van andere sollicitanten en je bij de recruiter in de kijker te spelen.
  • Je kunt nog een keer je belangrijkste kwalificaties in de schijnwerper zetten.
  • In een bedankmail kun je een persoonlijke relatie met je toekomstige werkgever aanknopen.

Hoe schrijf je een bedankmail nadat je een sollicitatiegesprek hebt gehad?

In een bedankmail na een sollicitatiegesprek moeten in elk geval de volgende onderdelen staan:

  • Onderwerpregel
  • Aanhef
  • Kern: het onderdeel waarin je je gesprekspartner bedankt, met een persoonlijke noot en een 'call to action'
  • Nette afsluiting

Voorbeeld van een bedankmail na een sollicitatiegesprek

Hier is een voorbeeld van een goede bedankmail die je na een sollicitatiegesprek kunt sturen:

Voorbeeld van een bedankmail na een sollicitatiegesprek

Onderwerpregel:

Bedankt voor het fijne gesprek

e-mailtekst:

Beste meneer Luineman,

Hartelijk dank voor het prettige sollicitatiegesprek dat ik gisteren met u heb gehad, waarin ik heb mogen uitleggen waarom ik denk dat ik precies de Social Media Manager bent die u zoekt.

Vooral ook het feit dat u de tijd hebt genomen om mij een rondleiding door het kantoor te geven en voor te stellen aan een aantal teamleden, stel ik zeer op prijs. Ik weet nu dat Helen niet alleen op Twitter hilarisch is, maar in het echt ook!

Na mijn bezoek aan uw hoofdkantoor ben ik nog enthousiaster geworden dan ik sowieso al was: hier wil ik graag werken. U vertelde in ons gesprek dat uw bedrijf nog wel meer zou kunnen doen met Instagram. Volgens mij ben ik vergeten te vertellen dat ik onlangs de grens van 50.000 volgers op Instagram ben gepasseerd.

Aarzel vooral niet om contact op te nemen als u verder nog informatie nodig hebt, zoals referenties van klanten of cijfers over mijn carrière op sociale media. Nogmaals hartelijk dank voor uw tijd en voor het fijne gesprek. Ik kijk uit naar uw telefoontje, e-mail, tweet, PB of rooksignaal.

Met vriendelijke groet,

Aisha Rashid

06 408 111 99

[email protected]

Gekopieerd!

Let op: deze voorbeeldmail is gericht aan een vrij informeel bedrijf. Dit soort informele bedrijfscultuur zie je vaak in bedrijven die zich bijvoorbeeld bezighouden met sociale media, reclame en marketing. Voor meer conservatieve bedrijfstakken, bijvoorbeeld in de financiële en juridische wereld, zul je een veel formelere toon moeten aanhouden. Maar uit de indeling, de persoonlijke noot en de actieve toon van de mail kun je wel de nodige inspiratie halen.

Welke bedrijfscultuur past bij mij?
Gerelateerde artikelen
Welke bedrijfscultuur past bij mij?

De bedrijfscultuur van je werkgever speelt een grote rol in je werkplezier. Wat is voor jou belangrijk en hoe weet je of je past in de bedrijfscultuur van de organisatie?

Laten we eens meer in detail kijken naar elk onderdeel van je bedankmail:

Onderwerpregel

De onderwerpregel van een e-mail moet je nooit leeg laten. Vul sowieso altijd iets in. En aangezien je een bedankmail gaat schrijven, lijkt het logisch om hier alvast het woord 'bedankt' te gebruiken.

Hier zijn een paar voorbeelden van onderwerpregels voor een bedankmail na een sollicitatiegesprek.

Voorbeelden van onderwerpregels voor een bedankmail na een sollicitatiegesprek

“Bedankt voor uw tijd”

“Hartelijk dank voor ons gesprek”

“Dank voor de aangename kennismaking”

“Dank u wel, mevrouw Tan”

Gekopieerd!

Een bedankmail na een sollicitatiegesprek moet professioneel maar tegelijkertijd ook persoonlijk klinken. Je probeert een persoonlijke band met je gesprekspartner op of uit te bouwen. Maar zorg er wel voor dat je toon niet te informeel wordt. De perfecte bedankmail bestaat uit een mix van vriendelijkheid en professionele etiquette. Dat begint bij de onderwerpregel, maar het is belangrijk om in de hele mail je toon in de gaten te houden.

Aanhef van de bedankmail na een sollicitatiegesprek

De meest formele aanhef voor een e-mail is 'Geachte heer/mevrouw [achternaam]'. Gebruik deze aanhef als je het gevoel hebt dat je potentiële toekomstige baas van tradities en formeel taalgebruik houdt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je gesprekspartner een heel hoge positie in het bedrijf heeft en/of veel ouder is dan jij. Als je een sollicitatiegesprek hebt gehad met de 65-jarige CEO van het bedrijf, de heer Adriaan Th. van Loevensteyn tot Alckemaede, in zijn sjieke kantoor met walnotenhouten lambrisering, dan moet je je mail misschien niet beginnen met 'Ha Aad!'. Maar als je een informeel gesprek hebt gehad, en je gesprekspartner zei 'Zeg maar Susan hoor', en als jullie daarna nog gezellig samen zijn gaan lunchen, dan is een aanhef als 'Beste Susan' of 'Hallo Susan' waarschijnlijk prima op zijn plaats.

De kern: wat moet je zeggen? 

In het middelste gedeelte van je bedankmail kom je tot de kern van de zaak: de band die je probeert op te bouwen met de recruiter. Wat kan en moet daar zoal instaan?

Het daadwerkelijke 'bedankt'

Je bedankt je gesprekspartner minimaal één en misschien wel twee keer expliciet voor de tijd die hij of zij voor je heeft vrijgemaakt. Als je gesprekspartner je bijvoorbeeld een rondleiding heeft gegeven, je heeft getrakteerd op een lunch, of heeft gezorgd voor een prettige sfeer in het gesprek, dan kun je hem of haar hier ook voor bedanken.

Hier zijn twee voorbeelden van hoe je in je bedankmail na een sollicitatiegesprek je gesprekspartner kunt bedanken.

Voorbeelden van dankuitingen na een sollicitatiegesprek

“Hartelijk dank voor de tijd die u vandaag voor me hebt willen vrijmaken, voor de rondleiding over de campus, en in het algemeen voor het fijne sollicitatiegesprek.”

“Ik wil u hartelijk bedanken voor het feit dat u mij vandaag op uw kantoor hebt willen ontvangen, mijn portfolio hebt bekeken, en de tijd hebt genomen voor een goed gesprek over wat u verwacht van een Marketing Coördinator.”

Gekopieerd!

In de laatste regel van de mailtekst kun je nog een keer kort je dankbaarheid uiten: “Nogmaals bedankt voor uw tijd. Ik kijk uit naar uw reactie.”

De kern van een bedankmail na een sollicitatiegesprek is bedoeld om je gesprekspartner te bedanken, maar ook om:

  • Te laten zien dat je de baan graag wilt en dat je het bedrijf meerwaarde kunnen bieden
  • Je sollicitatie een persoonlijk tintje te geven en zo een band te smeden (noem een paar specifieke persoonlijke details uit het gesprek)
  • Belangrijke aanvullende informatie te geven die je tijdens het gesprek bent vergeten te noemen (maar overdrijf dit niet met bijvoorbeeld een hele alinea).

Nogmaals je interesse benadrukken

In de kern van de bedankmail laat je je gesprekspartner weten dat je nog steeds heel geïnteresseerd bent in de baan (tenzij je natuurlijk tijdens het gesprek van gedachten bent veranderd...). Hieronder vind je een paar voorbeelden voor de kern van je bedankmail.

Voorbeelden van manieren om je interesse in de baan nogmaals te benadrukken

“Ik had al vrij sterk het gevoel dat dat ik voor uw bedrijf wilde werken, maar na mijn bezoek aan uw hoofdkantoor weet ik het echt helemaal zeker.”

“Door mijn bezoek aan uw bedrijf en het gesprek met u is mijn interesse in een functie binnen uw team nog verder versterkt.”

Gekopieerd!

Iets specifieks of persoonlijks noemen

Probeer in je bedankmail na je sollicitatiegesprek terug te verwijzen naar iets wat tijdens het gesprek ter sprake kwam, iets persoonlijks of iets waarvan je onder de indruk was. Hieronder vind je een paar voorbeelden van dingen die je in de kern van je bedankmail kunt zetten.

Voorbeelden van details uit het sollicitatiegesprek die je in je bedankmail kunt noemen

“Ik was erg onder de indruk van de collegiale sfeer op uw kantoor. Prachtig om te zien hoe de programmeurs tussen het bedenken van supercoole apps door even een kwartiertje gingen pingpongen.”

“Wat zitten jullie op een geweldig terrein! Vooral de eendenvijver en de kersenbloesems vond ik prachtig.”

“Ik vond het heel interessant wat u vertelde over de zeer concurrerende aard van het vakgebied, en ik hoop dat ik met mijn vaardigheden een steentje kan bijdragen.”

Gekopieerd!

Aanvullende informatie aanbieden

Laat weten dat je natuurlijk altijd klaarstaat om alle aanvullende informatie na te sturen die de werkgever nodig heeft. Hier is een voorbeeld van hoe je in je bedankmail na een sollicitatiegesprek aanvullende informatie kunt aanbieden. 

Voorbeeld van aanbod voor meer informatie

“Aarzel vooral niet om aan de bel te trekken als ik verder nog iets kan doen om u te helpen bij het nemen van een beslissing; als u bijvoorbeeld meer voorbeelden van mijn werk nodig heeft, referenties van eerdere werkgevers, of wat dan ook.”

Gekopieerd!

Iets vergeten, of wil je iets herhalen?

Het is best mogelijk dat je in de spanning van het sollicitatiegesprek iets belangrijks bent vergeten te vertellen. Of misschien heb je achteraf een veel beter antwoord bedacht op een bepaalde vraag. In je bedankmail kun je dat allemaal rechtzetten.

En misschien zijn er dingen die je wel hebt verteld, maar waarvan je heel zeker wilt weten dat je gesprekspartner ze onthoudt. Je grootste wapenfeiten mag je best nog een keer extra noemen. Hier is een voorbeeld.

Voorbeeld van een extra punt om in een bedankmail na een sollicitatiegesprek te benadrukken

“Ik bedenk opeens dat ik in ons gesprek vergeten ben te vertellen dat ik in 2020 de Nationale Scriptieprijs heb gewonnen voor mijn scriptie over de invloed van aardbevingen op de psychologische gezondheid van kinderen.”

Gekopieerd!

Professionele afsluiting

Kies een professionele, passende afsluiting voor je mail. Dit kan variëren van 'Hartelijke groeten' of 'Met 'vriendelijke groet' tot, in het formeelste geval, 'Hoogachtend'. 

Daaronder zet je je volledige naam en je contactgegevens, zoals je telefoonnummer en e-mailadres.

Hoe lang moet een bedankmail zijn?

Een bedankmail na een sollicitatiegesprek moet kort en bondig zijn. Drie of vier alinea's is meestal genoeg om de hierboven uitgelegde onderwerpen te behandelen.

Vergeet niet dat recruiters en personeelsmanagers het vaak erg druk hebben. Denk vooral hieraan:

  • Je scoort meer pluspunten als je niet te veel van hun kostbare tijd inpikt.
  • Een relatief korte maar krachtige e-mail zal eerder gelezen worden. Bij een te lange mail is de kans groot dat de ontvanger hem geïrriteerd wegklikt.

Hoe snel na je sollicitatiegesprek moet je je bedankmail sturen?

Je kunt je bedankmail het beste zo snel mogelijk na je sollicitatiegesprek sturen: binnen een paar uur, of uiterlijk de volgende dag. Kort na afloop heb je het gesprek nog vers in je geheugen, en je gesprekspartner hopelijk ook. Maak daar gebruik van. 

Is drie dagen te lang?

Beter laat dan nooit, zeggen ze. Maar drie dagen na je sollicitatiegesprek is het toch echt te laat voor een bedankmail. Zo lijkt het net alsof je er drie dagen niet aan hebt gedacht en het je opeens weer te binnen schiet.

Kan ik een week na mijn sollicitatiegesprek nog een bedankmail sturen?

De gemiddelde recruiter zal niet onder de indruk zijn als jij pas na een week een bedankmail stuurt. Integendeel: jouw late bedankje kan overkomen als een slinkse manier om de aandacht te trekken en om een reactie te vragen. Je wilt niet het gevaar lopen dat de recruiter denkt dat jouw bedankmail eigenlijk een stiekeme poging is om een beslissing uit te lokken. Ook in het bedrijfsleven wordt oprechtheid nog altijd op prijs gesteld. Een op tijd gestuurde bedankmail komt over als oprechte dankbaarheid, maar na een week lijkt het eerder opdringerig en tactloos.

Moet je een reactie verwachten?

De meeste werkgevers reageren niet op bedankmails. Neem dit niet persoonlijk. Misschien zijn ze nog steeds bezig met sollicitatiegesprekken. Of ze zijn de beste kandidaten aan het selecteren, uitnodigingen voor een tweede gesprek aan het maken, of misschien zelfs wel de brief aan het schrijven om jou de baan aan te bieden. 

Wacht geduldig af, en maak je niet druk als je geen antwoord krijgt. Aan de banenjacht doen veel sollicitanten mee, en de beste kandidaten zijn die mensen die hun sollicitatiegesprek zien als een leermoment en een kans om zich verder te verbeteren. Je leven draait niet om één enkele sollicitatie. Maar als je bereid bent te leren en groeien, kan die ene droombaan wel degelijk op je pad komen.

Geen reactie op sollicitatie - tips en voorbeeldmails
Gerelateerde artikelen
Geen reactie op sollicitatie - tips en voorbeeldmails

Je hebt na twee weken nog geen reactie op je sollicitatie. Waarom hoor je niets van het bedrijf? En hoe stuur je een nette herinneringsmail? Advies en voorbeeldmails.

Kortom:

  • Een bedankmail sturen na een sollicitatiegesprek kost je niks, maar kan je wel heel veel opleveren.
  • In een bedankmail bedank je je gesprekspartner voor het fijne gesprek. Maar in deze mail kun je ook nog een keer aan je potentiële werkgever laten zien wie je ook alweer was, hoe geschikt je bent voor de functie, en hoe graag je bij hem aan de slag wilt.
  • Stuur je bedankmail altijd zo snel mogelijk na het sollicitatiegesprek – liefst binnen een paar uur, maar uiterlijk de volgende dag.

Heel veel succes met het schrijven van een goede bedankmail. We hopen dat je snel mag aanschuiven voor een tweede sollicitatiegesprek.

Maak je cv in 15 minuten
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv
Deel dit artikel
Verder lezen
Sollicitatiegesprek33 minuten leestijd
Op sollicitatiegesprek? Dit moet je weten om goed voorbereid te zijn!
Op sollicitatiegesprek? De tips om goed voorbereid te zijn!
Carriere16 minuten leestijd
Welk land krijgt de meeste betaalde vakantiedagen?
Welk land krijgt de meeste betaalde vakantiedagen?
Carriere10 minuten leestijd
Hoe vertel je je werkgever dat je zwanger bent? Checklist en tips
Hoe vertel je je werkgever dat je zwanger bent? Checklist en tips
Carriere12 minuten leestijd
Wat is organisatiesensitiviteit en waarom is het belangrijk voor je carrière?
Wat is organisatiesensitiviteit en waarom is het belangrijk voor je carrière?
Alles Doorbladeren