7 onmisbare onderdelen in een goede sollicitatiebrief

Val op met een originele sollicitatiebrief. Met deze 7 onmisbare onderdelen maak je van een doorsnee sollicitatiebrief een geweldige sollicitatiebrief. Eentje waar jouw enthousiasme en persoonlijkheid vanaf spat.
Marlijn van der Bok
Freelance copywriter
Bijgewerkt op 30 mei 2024

Bij solliciteren hoort een sollicitatiebrief. Je kan allerlei redenen verzinnen waarom zo’n brief een onnodige toevoeging zou zijn, want je stuurt je cv immers ook al mee. 

Maar dit is niet het moment waarop ‘voldoende’ ‘goed genoeg’ is en je met een minimale inspanning voor maximaal resultaat kunt gaan. 

Want neem van ons aan, wie de moeite neemt een enthousiaste sollicitatiebrief te schrijven, heeft écht een streepje voor.

Oké, maar hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief? 

In onze handleiding Hoe schrijf je een sollicitatiebrief? laten we zien hoe je een goede brief schrijft. Maak het jezelf makkelijk, en gebruik dat stappenplan zodat je niets vergeet.

In dit artikel laten we je zien wat de kenmerken van een goede sollicitatiebrief zijn. Welke elementen zien we in elke onderscheidende brief terug? 

Een belangrijke vraag, want je doel is om die baan te krijgen. En een originele, overtuigende sollicitatiebrief is daarbij onmisbaar. Immers, met een doorsnee brief solliciteer je op een baan en met een goede sollicitatiebrief scoor je een baan. 

Dus controleer je conceptversie zeker even op de onderstaande 7 onmisbare onderdelen van een goede sollicitatiebrief:

  1. Persoonlijkheid
  2. Aandachtstrekker
  3. Oplossing
  4. Tone-of-voice
  5. Cijfers & feiten
  6. Voorbeelden
  7. Verbinding

Check je sollicitatiebrief op de 7 onderdelen

Zorg ervoor dat de 7 onderdelen terugkomen in je sollicitatiebrief. Check je kladversie en voeg elementen toe als er een onderdeel ontbreekt. 

Per onderdeel leggen we uit waarom het belangrijk is en laten een met een voorbeeld zien hoe je het in je sollicitatiebrief verwerkt. 

1. Een persoonlijke touch

Laat jezelf zien. Via een anekdote bijvoorbeeld. Vertel over je drive en ambities, laat zien wat je aanspreekt in de functie en het bedrijf. Waarom past de baan bij jou? Waar loop je warm voor? 

De selecteur wil je via je brief alvast een beetje leren kennen. Feiten helpen daarbij, maar pas bij een inkijkje in je persoonlijkheid kan er een klik ontstaan. 

Voorbeeld persoonlijkheid verwerken in een sollicitatiebrief:

Mijn leeftijdsgenoten werken parttime in kantoorbanen en op callcenters, maar ik geniet van het fysieke karakter van orderpicken. Ik ben een fanatiek voetballer en stilzitten is niets voor mij. Laat mij maar lekker bewegen. Wat ik ook leuk vind aan magazijnwerk, is de interne competitie met mezelf. De tijdsdruk die hoort bij het verzamelen van de bestelling, zorgt bij mij voor een wedstrijdelement. Ik geniet ervan om steeds slimmer en efficiënter orders te picken en mijn eigen tijden telkens te verbeteren.

Ik geniet ervan om zowel voor technische functies op startersniveau te werven als op zoek te gaan naar een nieuwe divisiedirecteur of een senior elektrotechnicus. Zeker wanneer de tijdsdruk hoog is, bijvoorbeeld toen er na het winnen van een aanbesteding 45 nieuwe medewerkers nodig waren, zorgt mijn competitieve instelling ervoor dat ik snel resultaten boek. 

2. Een aandachtstrekker

De opening van een brief moet de juiste snaar raken. Het moet zorgen voor een klik, nieuwsgierig maken, een glimlach oproepen etc. Denk maar aan een nieuw liedje dat je hoort op de radio. Als de eerste 5 seconden je niet aanspreken, switch je naar een andere zender. Dat geldt ook voor je sollicitatiebrief. Als je met de eerste zin de aandacht vangt, zal de selecteur blijven lezen. 

Voorbeelden aandachtstrekkende openingszin sollicitatiebrief: 

Voorbeeld

U zoekt een .NET developer met communicatieve skills? Gevonden!

Voorbeeld

Wat zijn de logistieke bottlenecks die uw omzetstijging in de weg staan? Ik vertel het u graag!

Voorbeeld

Juf, ik moet plassen. Juf, ik snap vraag 6 niet. Ju-huf! Van Sem mag ik niet meespelen. Als leerkracht met 8 jaar ervaring in de onderbouw geniet ik van de dynamiek in de klas.

Engineering News heeft mij onlangs uitgeroepen tot een van de vijf beste werktuigbouwkundigen op het gebied van medische hulpmiddelen. Aanleiding daarvoor was mijn bijdrage aan het ontwerp en de fabricage van meer dan 35 apparaten die de afgelopen tien jaar door miljoenen patiënten zijn gebruikt. 

Kok

Een jaar rondreizen in het Midden Oosten heeft mij als kok extra gevoel gegeven voor het bedenken en creëren van bijzondere smaakcombinaties. Ik zou u met plezier laten zien hoe ik mijn galbi bereid, geïnspireerd op de Koreaanse én Mexicaanse keuken.

3. Een oplossing voor een knelpunt

Elke vacature wordt geplaatst in een poging om een probleem op te lossen:

  • Een overzichtelijk probleem: 
    Er ligt een berg werk en er zijn extra handen nodig om het werk te verzetten.
  • Een behoefte of wens:
    De werkgever wil een nieuwe markt aanboren en zoekt een marketingspecialist die dat klusje kan klaren.

Wanneer je de functiebeschrijving analyseert, krijg je vaak al een goed beeld van het ‘probleem’ dat de werkgever wil oplossen met een nieuwe medewerker. Als een bedrijf bijvoorbeeld op zoek is naar iemand voor de nieuwe functie van e-mailmarketeer, denken ze waarschijnlijk dat hun huidige campagnes niet zo goed presteren en hebben ze iemand nodig om deze te verbeteren. Kortom, er is een probleem of een behoefte.

Expert tip

Is het je totaal niet duidelijk wat de werkgever nu eigenlijk verwacht te bereiken met het aanwerven van een nieuwe medewerker? De organisatie opbellen is dan de snelste weg naar een goed antwoord dat je in je brief kunt verwerken. 

Wat het vraagstuk van de werkgever ook is, jouw sollicitatiebrief moet aantonen dat jij de oplossing bent voor dat probleem. Je hoeft het probleem van de werkgever niet per se te noemen in je brief, als de oplossing (wat jij te bieden hebt) er maar duidelijk in staat.

Gerelateerde artikelen
20 tips om de perfecte sollicitatiebrief te schrijven
Sollicitatiebrieven spelen een essentiële rol in het sollicitatieproces, maar veel mensen vinden het lastig om er een te schrijven. In dit blog delen we waardevolle tips om je te helpen bij het opstellen van een overtuigende sollicitatiebrief. Ontdek hoe je beginnersfouten kunt vermijden en een professionele brief kunt creëren die je kansen op die droombaan aanzienlijk vergroot.

Voorbeelden oplossing voor een probleem of behoefte benoemen in je brief:

In 2019 liepen de onderhandelingen vast over een deal ter waarde van 300 miljoen euro voor financiële dienstverlening tussen een Nederlandse en een Chinese onderneming. Ik werd erbij gehaald om de taalbarrière weg te nemen en culturele verschillen te duiden. Dat maakte dat beide partijen hun wensen en zorgen via mij met elkaar konden delen. Tien dagen van “aha, dus dát bedoelde je” zorgde voor toenadering, vertrouwen en hernieuwde afspraken. Een ramp van € 300 miljoen veranderde in een deal van € 420 miljoen.

Het grootste deel van mijn carrière heb ik besteed aan het onderhouden van integratieoplossingen (ESB en API). Ook zorgde ik voor een soepele werking van de e-commerce back-end. Ik ben in staat snel de behoeften van het bedrijf te begrijpen, de klantervaring voorop te houden en daarbij het beschikbare budget scherp in het oog te houden. Na het opnieuw activeren van het leveranciersbestand in 2020, bespaarden we 13% op de jaarlijkse kosten en terwijl we tegelijkertijd website-bugs en codeerfouten met 35% verminderden.

4. Kies de juiste tone of voice

De juiste toon van je sollicitatiebrief is de toon die past bij de bedrijfscultuur van de organisatie. Verzamel informatie over het bedrijf. Lees hun website en eventuele brochures zodat je een gevoel krijgt voor hoe zij (online) communiceren. Bekijk de corporate socialemediakanalen. Zoek ook uit wie de recruiter of HR-manager is en bekijk hun socialemediaprofielen. Bestudeer alles wat je kunt vinden over hoe het bedrijf zich als merk presenteert en wat voor een mensen er werken.

  • Wat is hun tone of voice? 
    Zijn hun teksten formeel of informeel, serieus of luchtig, indirect of direct, informatief of commercieel, vol jargon of juist in toegankelijke taal geschreven?
  • Hoe presenteren medewerkers het bedrijf in interviews en wat uiten ze op hun socials? 
    Als zij een leuke, humoristische stem gebruiken, kan een beetje humor in je sollicitatiebrief in je voordeel werken. Als ze formeler zijn in de manier waarop ze communiceren, volg dan hun voorbeeld.

Werkgevers zoeken iemand die past bij hun bedrijfscultuur. Iemand die is waar het bedrijf voor staat. Iemand die naadloos aansluit bij hun cultuur en ethiek. Je moet jezelf presenteren als die persoon. (Tenzij je speurtocht je het inzicht heeft opgeleverd dat je niet past bij het bedrijf en je er ook niets voor voelt om in die werkomgeving aan de slag te gaan. Dan solliciteer je beter op een andere vacature!)

Denk na over hoe goede verkopers deals sluiten: ze passen zich aan de persoonlijkheid van de potentiële klant. Ze benaderen en handelen potentiële klanten op een manier die bij hun klant past. Ook jij kunt deze techniek toepassen. Spiegelen is de beste manier om dit te doen. 

Gerelateerde artikelen
Sollicitatiebrief of motivatiebrief? Weet jij het verschil
Weet jij het verschil tussen sollicitatiebrieven en motivatiebrieven? Ontdek het hier!

5. Cijfers en feiten maken je verhaal concreet

Als je successen hebt behaald, laat dan de cijfers zien in je sollicitatiebrief en onderstreep je prestaties aan de hand van feiten en voorbeelden.

Cijfers vallen op. Ze trekken de aandacht, maken zaken concreet en nemen heel weinig ruimte in op een pagina. Gebruik ze waar mogelijk.

Wel

Ik voerde succesvolle socialmediacampagnes uit die leidden tot 500% meer volgers en 200% meer leads. 

Niet

Ik oogste veel lof voor mijn werkzaamheden als socialemediamarketeer. 

 

Voorbeeld cijfers gebruiken in je sollicitatiebrief:

De afgelopen 6 jaar heb ik voor Talent Scouts technisch talent gezocht én gevonden in de regio Arnhem-Nijmegen. De strijd om gekwalificeerd personeel is hevig in de techniek, en ik ben er dan ook trots op dat ik > 95% van de vacatures binnen 5 weken wist te vervullen. In 6 jaar tijd heb ik meer dan 120 plaatsingen gedaan en elke plaatsing is nu een actief onderdeel van mijn persoonlijk netwerk. Contacten onderhouden en relaties koesteren vormt een belangrijke pijler in mijn werkwijze. 

  • Herontwerp van de verpakking van een taartmix resulteerde in een YOY-verkoopstijging van 75%.
  • Het vernieuwen van social media visuals voor een reisbureau resulteerde in +160% betrokkenheid en shares.
  • Playbook voor alle klanten over afbeeldingen in SEM leidde tot 21% meer business.

6. Beknopte voorbeelden maken je verhaal levendig

Met voorbeelden zorg je ervoor dat je verhaal gaat leven. Houd ze wel zo kort mogelijk, maximaal drie zinnen. Benoem de situatie, de vaardigheid die je daarin nodig had en welk resultaat je neerzette. 

Wel
  • prikkel de nieuwsgierigheid
  • beperk je tot de relevantie informatie
  • schrijf kort en bondig
Niet
  • 100% volledig zijn
  • uitweiden over onbelangrijke details
  • schrijven in lange zinnen vol clichés

Voorbeeld van hoe je jouw verhaal kunt verlevendigen:

Dankzij mijn opleiding en werkervaring heb ik veel kennis van laboratoriumprocedures en volop praktijkervaring, waaronder het werken in kassen en het onderhouden van onderzoeks- en chemische toepassingsapparatuur. Bij een stagebedrijf heb ik uniforme werkprocedures gemaakt en vastgelegd in een handleiding voor alle werknemers. Dat leidde tot een besparing van meer dan € 240.000,- op jaarbasis.

Naast de administratieve en secretariële taken verrichtte ik volop medisch technische handelingen zoals wondverzorging, bloed afnemen, bloedsuiker en bloeddruk meten, injecteren, wratjes behandelen met stikstof en ECG’s maken. Ook gaf ik spuitinstructies aan patiënten en verstrekte ik mondeling informatie over verwijzingen en uitslagen van onderzoeken.

Schrijf een sollicitatiebrief altijd met de functiebeschrijving in gedachte. Elke zin moet relevant zijn voor hoe jij het bedrijf kunt helpen. 

Probeer in je verhaal de verbinding te leggen tussen wat de functie van een kandidaat vraagt en wat jij kunt bieden. Sluit beknopt aan op elementen uit de functiebeschrijving. Waak ervoor dat je niet afdwaalt met onnodige details of feiten. Die info volgt later wel. Je sollicitatiebrief en je cv zijn slechts ijsbrekers. Tijdens het sollicitatiegesprek krijg je de kans om je verhaal volledig te vertellen. Houd je sollicitatiebrief relevant, kort en bondig. 

Gerelateerde artikelen
Een sterk karakter als pluspunt bij het solliciteren
Sollicitanten met een sterk karakter. Recruiters en werkgevers zijn er gek op. Lees hier welke eigenschappen je altijd terugziet bij mensen met een sterk karakter.

Anders dan bij onmisbaar onderdeel 3 hoef je geen oplossing aan te dragen, het gaat er enkel om dat je de link legt. Dat je laat zien dat je je verdiept hebt in de baan en de organisatie en dat je begrijpt wat hun doelen voor de komende periode zijn. 

Wanneer ik naar uw lopende projecten kijk, kunnen ook deze prestaties van pas komen:

  • Een bekroonde duurzaamheidsindex gemaakt voor residentiële en gemengde projecten.
  • € 27 miljoen aan kosten bespaard met mitigatietechnieken en onderhandelingsvaardigheden.
  • De planningstijd met 22% verminderd met een organisatiebrede communicatiematrix.

In mijn portfolio zijn de tekeningen #6 en #12 bijzonder relevant voor de duurzaamheidsagenda van uw organisatie. Ik verwacht dat mijn internationale ervaring met projectmanagement een aanwinst is voor uw organisatie, aangezien u wereldwijd projecten heeft lopen en met internationale projectteams werkt. 

Ik zou graag de kans krijgen om tijdens een kennismakingsgesprek mijn projecten te bespreken en te horen over uw toekomstplannen. Want bij Eco-structure voortbouwen op mijn kennis en kunde in duurzaamheid is een perfecte carrièrestap!

Voorbeeld

Bij eerdere werkgevers behaalde ik onderstaande successen. Mijn bewezen aanpak in deze cases zou ik graag doorvertalen naar de bedrijfsvoering van Rutges Cargo:

• Een geoptimaliseerde routeplanning waarmee we 8% op doorlooptijden en 12% op de totale transportkosten bespaarden.

• Een audit van de uitgaven van een logistieke dienstverlener met een jaaromzet van € 22 miljoen leidde tot kostenbesparingen van € 1,5 miljoen op vijf gebieden.

• Tijdens mijn carrière onderhandelde ik met 180+ wereldwijde leveranciers over service level agreements.

Elk bedrijfsonderdeel betrekken bij verandertrajecten is essentieel om het maximale potentieel uit een optimalisatieslag te halen. Of je nu een presentatie geeft aan het bestuur of een praatje maakt met de jongens in het magazijn, elk onderdeel van de machine is even belangrijk. Ik zou graag in een kennismakingsgesprek bespreken hoe mijn inkoopaanpak Rutges Cargo vooruit kan helpen

Gerelateerde artikelen
Mail afsluiten: Wat is een passende afsluiting voor een sollicitatiemail?
Maak indruk met een goede afsluiting van je e-mail. Schrap die standaard slotzin en schrijf een prikkelende afsluiting. Bekijk hier volop voorbeelden en tips.

Opvallen met een originele sollicitatiebrief

Je kent nu de 7 onmisbare elementen in een sollicitatiebrief. Hartstikke mooi, maar daarmee is een originele sollicitatiebrief nog geen feit. Pak daarom ons stappenplan sollicitatiebrief schrijven erbij en bouw stap voor stap aan jouw unieke sollicitatiebrief.

En is je curriculum vitae al klaar? Een mooi cv maak je eenvoudig en snel met onze online cv-maker. 

Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv