Als verkoopmedewerker heb je veel contact met klanten. Je geeft advies en verkoopt producten of diensten. Voor klanten ben jij hét gezicht bij het product of de dienst. Als verkoopmedewerker sta je meestal in winkels, maar ook op evenementen, markten en beurzen. Of je werkt bij een servicecentrum, receptie of showroom. In het bedrijfsleven heten verkoopmedewerkers vaak salesmedewerkers, verkoopassistenten of commercieel medewerker binnendienst.
Ben je op jacht naar jouw ideale baan als verkoopmedewerker? Dan heb je een overtuigend cv en professionele sollicitatiebrief nodig om jezelf te verkopen aan je nieuwe werkgever. Wij van CVster.nl gaan je daarbij helpen met deze handleiding sollicitatiebrief verkoopmedewerker.
Een sollicitatiebrief is een document waarin je – in aanvulling op je cv – kunt laten zien dat jouw werkervaring, ambities en affiniteit samenkomen in de rol van verkoopmedewerker. In een brief van 250 à 400 woorden geef je de recruiter een voorproefje van wat je te bieden hebt.
Hoewel het minder in het oog springt dan bij een cv, kent ook een sollicitatiebrief een vaste opbouw. Die vaste elementen van een sollicitatiebrief geven je houvast bij het schrijven. Zie hier de 5 onderdelen van een goede sollicitatiebrief:
Beste mevrouw Van den Bercken,
Met een bachelorsdiploma geschiedenis op zak én drie jaar studentenwerkervaring bij mijn plaatselijke boekhandel, voel ik dat de rol van verkoopmedewerker bij het Dordrechts Museum een perfecte eerste stap zou zijn in mijn carrière. Ik weet wat er komt kijken bij het succesvol draaien van een kleine winkel (inclusief alle dagelijkse verantwoordelijkheden) en wil die ervaring nu graag loslaten op het unieke karakter van een museumwinkel.
Bezoekers verwachten dat de winkel een verlengstuk is van het museum. Ze kunnen hun museumbelevenis verlengen, even stilstaan bij wat ze hebben ontdekt en geleerd. Aan mij de taak om ze in de museumwinkel te adviseren over een passend aandenken als herinnering aan een leuke en leerzame dag. In mijn ogen verrijkt een verkoopmedewerker het museumbezoek door bezoekers in de museumwinkel vriendelijk te adviseren en nog wat extra kennis aan te reiken. Mijn achtergrond in geschiedenis, verkoopervaring in de detailhandel en warme persoonlijkheid sluiten daar perfect bij aan.
Over mijn periode in de boekwinkel – waar ik klanten vol passie adviseerde over boeken – kan ik met trots zeggen dat ik in commercieel en operationeel opzicht een verschil heb gemaakt in de winkel:
In een kleine winkel reikt de rol van verkoopmedewerkers veel verder dan enkel de boekenplanken gevuld houden en boeken van prijzen voorzien. Mijn toegevoegde waarde kon ik laten zien in een breed palet aan taken. Ik adviseerde klanten, richtte displays in, verzorgde de visuele uitstraling van de winkel, bediende de kassa en pakte cadeaus in. Ook nam ik leveringen in ontvangst en handelde bestellingen via de webwinkel af. In een museumwinkel zal de rol van verkoopmedewerker overeenkomen maar dan in een bredere scope en verwacht ik mijn kennis van geschiedenis te kunnen inzetten.
Ik hoop dat ik mijn sollicitatie binnenkort mondeling mag toelichten zodat ik kan vertellen hoe mijn kennis en ervaring het verschil kunnen maken voor de bezoekerservaring van uw museum.
Met vriendelijke groet,
Tara Broekman
De kop van je sollicitatiebrief is als een prijskaartje. Je kan in één oogopslag de belangrijkste informatie over het product zien. Handig. Dus dat wil je ook toepassen in je sollicitatiebrief. Voeg aan je sollicitatiebrief een opvallende en overzichtelijke kop (header) toe. Deze bevat je naam, functietitel, e-mailadres en telefoonnummer. Zo kan je toekomstige werkgever je eenvoudig bereiken.
Naast informeren wil je met je koptekst ook positief opvallen. Dat doe je met kleur, lettertype en lettergrootte. Kies voor een professionele uitstraling met een vleugje flair om je te onderscheiden van andere sollicitanten. Twijfel je hoe creatief je hier kunt zijn? Bekijk dan hoe formeel of informeel de organisatie zich online en offline presenteert.
Als verkoopmedewerker weet je dat het belangrijk is om persoonlijk contact te maken met klanten. Wanneer iemand zich gezien en gehoord voelt, verhoogt dat de aankoopbereidheid.
Ook selecteurs vinden een beetje persoonlijke aandacht plezierig. Ze lezen graag hun eigen naam in de aanhef en vinden het een minpuntje als ze een algemeen ‘Geachte heer of mevrouw’ boven aan de brief zien staan.
Neem daarom de moeite om de naam van de juiste persoon te achterhalen. Meestal is dat de (corporate) recruiter, HR manager of bedrijfsleider. Let op de juiste spelling van de naam, het zou jammer zijn om je bonuspunten meteen weer te verliezen.
En solliciteer je bij een informele organisatie of heb je al telefonisch contact gehad? Dan is een simpel ‘Beste meneer X’ of ‘Hallo mevrouw Y’ ook een prima aanhef voor je sollicitatiebrief.
In de eerste alinea van je sollicitatiebrief wil je zelfverzekerd en welbespraakt overkomen. Met actief taalgebruik en een opvallende eerste zin maak je meteen indruk in de introductie van je brief. Een scannende selecteur die een leuke eerste zin leest, zal veel sneller geneigd zijn de rest van je sollicitatiebrief met aandacht te lezen.
Daarom is het belangrijk om je sollicitatiebrief sterk te beginnen en je te onderscheiden van de andere sollicitanten. Een gedurfde uitspraak, een relevant statistisch inzicht of een interessante anekdote kunnen je allemaal helpen om de selecteur nieuwsgierig te maken naar de rest van je sollicitatiebrief.
Maak ook duidelijk op welke functie je solliciteert en noem jouw belangrijkste kwalificaties voor de baan.
Gebruik energieke, levendige taal waaruit enthousiasme en vertrouwen spreekt. Het doel van de introductie is dat je de selecteur prikkelt met informatie en een scheutje persoonlijkheid die samen uitnodigen tot verder lezen.
Beste mevrouw Van den Bercken,
Met een bachelorsdiploma geschiedenis op zak én drie jaar studentenwerkervaring bij mijn plaatselijke boekhandel, voel ik dat de rol van verkoopmedewerker bij het Dordrechts Museum een perfecte eerste stap zou zijn in mijn carrière. Ik weet wat er komt kijken bij het succesvol draaien van een kleine winkel (inclusief alle dagelijkse verantwoordelijkheden) en wil die ervaring nu graag loslaten op het unieke karakter van een museumwinkel.
In de middelste twee of drie alinea's van je sollicitatiebrief toon je aan dat je de kennis en vaardigheden in huis hebt voor de baan. Vertel over je ervaringen en prestaties.
Het mooiste is als je in je sollicitatiebrief een relevant voorbeeld kunt geven waaruit je geschiktheid blijkt. Bijvoorbeeld aan de hand van de STARR-methode waarbij je een situatie schetst, jouw taak en actie toelicht, het resultaat noemt en reflecteert op je handelen. Kies een situatie uit die aansluit op de werkzaamheden die je in de functiebeschrijving hebt gelezen.
Wijkt jouw werkervaring af van de branche waarin je nu solliciteert? Doe dan extra grondig onderzoek naar het werkveld van de organisatie en laat in je sollicitatiebrief zien dat je de specifieke uitdagingen van hun branche begrijpt.
Probeer de link leggen naar wat je komt brengen en denkt te kunnen toevoegen in je rol als verkoopmedewerker. Benadruk hoe jij hen kunt helpen en waarom je goed bij het bedrijf past.
Bezoekers verwachten dat de winkel een verlengstuk is van het museum. Ze kunnen hun museumbelevenis verlengen, even stilstaan bij wat ze hebben ontdekt en geleerd. Aan mij de taak om ze in de museumwinkel te adviseren over een passend aandenken als herinnering aan een leuke en leerzame dag. In mijn ogen verrijkt een verkoopmedewerker het museumbezoek door bezoekers in de museumwinkel vriendelijk te adviseren en nog wat extra kennis aan te reiken. Mijn achtergrond in geschiedenis, verkoopervaring in de detailhandel en warme persoonlijkheid sluiten daar perfect bij aan.
Over mijn periode in de boekwinkel – waar ik klanten vol passie adviseerde over boeken – kan ik met trots zeggen dat ik in commercieel en operationeel opzicht een verschil heb gemaakt in de winkel:
In een kleine winkel reikt de rol van verkoopmedewerkers veel verder dan enkel de boekenplanken gevuld houden en boeken van prijzen voorzien. Mijn toegevoegde waarde kon ik laten zien in een breed palet aan taken. Ik adviseerde klanten, richtte displays in, verzorgde de visuele uitstraling van de winkel, bediende de kassa en pakte cadeaus in. Ook nam ik leveringen in ontvangst en handelde bestellingen via de webwinkel af. In een museumwinkel zal de rol van verkoopmedewerker overeenkomen maar dan in een bredere scope en verwacht ik mijn kennis van geschiedenis te kunnen inzetten.
Sluit je sollicitatiebrief af met een oprechte en positieve call-to-action. Vertel de selecteur hoe geïnteresseerd je bent in de functie en nodig hem uit om contact met je op te nemen voor een kennismakingsgesprek.
Loyaliteit en ambitie zijn belangrijke begrippen voor retailers. Vertel waarom je specifiek bij dit bedrijf wilt komen werken en niet bij de concurrent. Goede verkoopmedewerkers of verkoopassistenten kunnen kiezen uit meerdere werkgevers. Dus eindig je brief positief en vertel waarom deze werkgever boven aan je lijstje staat.
Eindig je brief vervolgens met een afsluiting die past bij de aanhef van je brief. Je zit altijd goed met een eenvoudig “Met vriendelijke groet”, gevolgd door een enter zodat je voor- en achternaam op de regel eronder komen.
Bij een digitale sollicitatie is je handtekening niet nodig. Wanneer je solliciteert met een papieren versie van je sollicitatiebrief, dan plaats je je handtekening tussen de afsluiting en je naam.
Ik hoop dat ik mijn sollicitatie binnenkort mondeling mag toelichten zodat ik kan vertellen hoe mijn kennis en ervaring het verschil kunnen maken voor de bezoekerservaring van uw museum.
Met vriendelijke groet,
Tara Broekman
Andere voorbeelden die je wellicht wil bekijken ter inspiratie:
Verkoopmedewerker bij THE STING