1. Blog
  2. Carriere
  3. Hoe schrijf je een uitmuntende kopregel voor LinkedIn? Tips en voorbeelden
Geschreven door Natascha OssewaardeNatascha Ossewaarde

Hoe schrijf je een uitmuntende kopregel voor LinkedIn? Tips en voorbeelden

11 minuten leestijd
Hoe schrijf je een uitmuntende kopregel voor LinkedIn? Tips en voorbeelden
Een kopregel voor LinkedIn schrijven is lastig. Want hoe zorg je ervoor dat je jezelf verkoopt in één zin? In deze blog vind je praktische tips en voorbeelden.

Je hebt hem vast wel eens gezien: de kopregel van LinkedIn. Het is het zinnetje of stukje tekst onder je naam en foto. Maar wist je dat de LinkedIn kopregel belangrijker is dan je denkt? Het is je digitale visitekaartje en het vergroot je online zichtbaarheid. Kortom: pak je LinkedIn profiel erbij. Het is tijd voor een snelcursus ‘hoe schrijf je de perfecte kopregel voor LinkedIn’?

Wat is een kopregel?

Zoals de naam al doet vermoeden is een kopregel de zin of het stukje tekst bovenaan je LinkedIn profiel. De tekst onder je profielfoto en naam dus.

In de meeste kopregels op LinkedIn vind je een functietitel en het bedrijf waar iemand werkt. Toch zijn er ook ware woordkunstenaars die creatief uitpakken met hun LinkedIn kopregel.

Waarom is een LinkedIn kopregel belangrijk?

Het feit dat je deze blog leest, betekent waarschijnlijk dat je een LinkedIn profiel hebt. Maar waarom heb je eigenlijk een profiel op dit grote zakelijke platform?

Omdat je jezelf wilt verkopen.

Aan potentiële werkgevers (als je in loondienst werkt) of aan mogelijke klanten (als je ondernemer bent).

Samen met jouw foto is de kopregel op LinkedIn je online zakelijke visitekaartje. In één regel leest iemand wat je doet en wat zij mogelijk aan je hebben. In het gunstigste geval zorgt jouw LinkedIn kopregel ervoor dat iemand even stopt met scrollen en op je profiel klikt.

Wie denkt dat een kopregel voor LinkedIn niet belangrijk is, heeft het mis. Je kopregel komt namelijk vaker voorbij dan je denkt!

  • Bekijkt iemand jouw profiel op LinkedIn? Dan is je kopregel niet te missen, zo bovenaan de pagina.
  • Plaats je een reactie onder een post op LinkedIn? Naast je naam en foto is ook je LinkedIn kopregel (deels) zichtbaar.
  • Stuur je iemand een connectieverzoek? Jouw kopregel is één van de eerste dingen die de ander leest.
  • Jouw LinkedIn profiel en kopregel kunnen zichtbaar zijn in iemands zoekresultaten op LinkedIn wanneer zij zoeken op een bepaalde functie, een zoekwoord of een bedrijf.
  • Google je eigen naam maar eens. Grote kans dat je LinkedIn profiel en kopregel in de top 3 resultaten staat. Dit komt omdat LinkedIn erg goed geïndexeerd wordt door Google.

Nu je weet hoe belangrijk dat ene regeltje op LinkedIn is, gaan we eens kijken hoe je jouw kopregel op LinkedIn kunt verbeteren.

Wat zet je in de kopregel van LinkedIn?

De kopregel is één van de eerste dingen waarmee je aan de slag gaat in je LinkedIn profiel. Toch is het  een zinnetje waar veel mensen moeite mee hebben. En dat terwijl het maar zo’n kort stukje tekst is. Of misschien wel juist daarom…

Hoe omschrijf je jezelf op LinkedIn? Dat is waar het in de LinkedIn kopregel om draait. Zorg voor een originele kopregel zonder dat je volledig losgaat. Vergeet niet dat LinkedIn een zakelijk platform is. Naast je functie mag de kopregel ook wat zeggen over je persoonlijkheid. Want laten we eerlijk zijn: alleen een functietitel is ook maar droog. En naast jou zijn er minstens nog 500 andere aannemers of advocaten. Juist dat stukje persoonlijkheid of humor in je kopregel is wat jou onderscheidt van je concullega’s.

Heb jij je kopregel nooit aangepast? Dan vult LinkedIn deze zelf in met de informatie uit je profiel. Je krijgt dan het standaard zinnetje ‘[functie] bij [naam bedrijf]’.

Maar dat kan leuker, toch?!

Kopregel LinkedIn: Do’s

  • Houd je kopregel op LinkedIn zo helder mogelijk.
  • Vertel wat je doet, voor welke doelgroep. Met andere woorden: wat heb je anderen te bieden? Mocht je je trouwens afvragen wat je op LinkedIn moet invullen als je geen baan hebt? Dan is dit een prima oplossing.
  • Houd je ideale werkgever of klant in gedachten. Wat wil je dat zij over je lezen? Dat je een HR-adviseur bent? Bij welk bedrijf je werkt omdat dat bedrijf status heeft? Wat je passie is? Wie jouw ideale doelgroep is? You name it.
  • Neem minimaal 1 relevant zoekwoord op in je LinkedIn kopregel.
  • Plaats belangrijke informatie vooraan. Zo voorkom je dat je belangrijkste boodschap wordt afgekapt.
  • Hou je kopregel kort. Dat je 220 tekens hebt, wil niet zeggen dat je ze allemaal moet gebruiken.
  • Laat wat van je persoonlijkheid zien in de kopregel.

Kopregel LinkedIn: Don’ts

  • Ingewikkelde Engelse functietitels waardoor niemand weet wat je nu eigenlijk doet.
  • Een veel te lange kopregel. Op de meeste plekken wordt deze namelijk afgebroken.
  • Tenenkrommende tegeltjeswijsheid, betekenisloze slogans of vakjargon die niemand begrijpt.
  • Woorden tussen haakjes. Ze voegen waarschijnlijk niets toe.
  • CAPS LOCK AAN LATEN STAAN TIJDENS HET SCHRIJVEN.
Expert tip

Emoji’s in de kopregel van LinkedIn

Langere tijd was het een hype om emoji’s in je LinkedIn kopregel te gebruiken. Visueel gezien is dat inderdaad slim omdat je kopregel opvalt. Kleine kanttekening: gebruik niet meer dan 1 of 2 emoji’s, anders komt het juist erg kinderlijk over. Maar… De software die teksten voorleest aan blinden en slechtzienden kan emoji’s niet goed voorlezen. Je maakt je LinkedIn profiel dus toegankelijker als je emoji’s achterwege laat.

Kopregel LinkedIn voorbeelden

‘Businessmanagement consultant & data analyst’.

Deze heb ik zelf verzonnen en slaat nergens op, maar je begrijpt wat ik bedoel. Van die kopregels dat je denkt: uhm, wat doe je precies? 

Schrijf liever: Ik advies ondernemers hoe zij meer leads kunnen genereren.

 

Bekijk ook even onderstaand voorbeeld:

Niet alleen is dit een typisch voorbeeld waarom je caps lock moet uitschakelen tijdens het schrijven. Deze hele kopregel zegt niet zoveel. Je moet hem waarschijnlijk twee keer lezen en zelfs dan begrijp je niet 100% wat Marije doet.

Hetzelfde geldt voor Loes:

Hieronder deel ik twee voorbeelden met je waarbij voorbeeld 1 het te algemeen en nietszeggend aanpakt. En voorbeeld 2 laat zien hoe je het zou moeten.

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Kopregel LinkedIn voor werknemers vs. ondernemers

Iedereen gebruikt LinkedIn voor een ander doel. En jouw doel zou terug moeten komen in je LinkedIn kopregel.

Ben je werknemer en niet van plan om binnenkort van baan te switchen? Dan is het in principe voldoende om je functie te noemen en het bedrijf waar je werkt. Wel zo duidelijk.

Wil je binnenkort wél een carrièreswitch maken? Dan kan het slim zijn om je functie te verduidelijken. Een ‘verkoopmedewerkster’ heb je immers in 1001 soorten. Ben je verkoopmedewerkster in kledingwinkels? Of ben je een verkoopmedewerker die gespecialiseerd is in koffie- en espressomachines?  

Laat tevens een stukje persoonlijkheid zien door wat humor of je passie toe te voegen. Dat geeft recruiters een beeld van wie jij bent, zelfs voordat ze je gesproken hebben!

Ben je ondernemer? Dan is je kopregel op LinkedIn niet alleen je visitekaartje maar ook een verkoopmiddel. Nu je weet dat LinkedIn goed geïndexeerd wordt, zou je een belangrijk zoekwoord zoals ‘webdesigner voor beginnende ondernemers’ of ‘SEO-specialist in Amsterdam’ in je kopregel moeten opnemen.

Maar ook binnen LinkedIn wordt regelmatig gezocht naar freelancers. Je LinkedIn kopregel is dan dé plaats om de spotlight te pakken. Ben je coach? Benoem dan ook je doelgroep. Ben je coach voor moeders? Coach voor ondernemers? Of voor meiden tussen de 12-18 jaar?

Hoe specifieker jouw kopregel, hoe sneller mensen zullen stoppen met scrollen. Ze zien immers in één oogopslag of jij degene bent die ze zoeken.

Wat dacht je van deze?

‘Freelance tekstschrijver die beginnende ondernemers helpt met hun organische vindbaarheid’.

Je legt uit:

  • Wat je doet (tekstschrijven).
  • Wie je doelgroep is (beginnende ondernemers).
  • Wat je hen te bieden hebt (een betere organische vindbaarheid).

Praktische info over de LinkedIn kopregel

Beginnen je handen al te jeuken om een nieuwe kopregel te schrijven? Als afsluiter geef ik je nog twee praktische tips mee.  

Wat is de maximale lengte van de LinkedIn kopregel?

De kopregel op LinkedIn kan maximaal 220 tekens bevatten. Dat is inclusief spaties! Houd er echter rekening mee dat je kopregel na zo’n 40-50 tekens wordt afgekapt op o.a. mobiele apparaten.

Waar kun je je kopregel op LinkedIn aanpassen?

Desktop

Ga naar je LinkedIn profiel -> klik op ‘instellingen en privacy’ onder je foto -> klik onder het kopje ‘profielgegevens’ op ‘naam, locatie en branche’.

Scrol een stukje naar beneden en daar vind je de kopregel.

Mobiel

Ga naar je LinkedIn profiel -> klik naast je profielfoto op het potloodje.

Je kunt je kopregel op LinkedIn zo vaak aanpassen als je wilt. Dus schroom niet om wat opties uit te proberen. Laat je kopregel altijd even nalezen door een kennis of collega. Hij of zij kan je vast vertellen of jouw kopregel een goede weerspiegeling is van zowel je zakelijke kwaliteiten als je persoonlijkheid.

Veel schrijfplezier!

Maak je cv in 15 minuten
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv
Deel dit artikel
Verder lezen
CV14 minuten leestijd
Hoe lang mag een cv zijn?
Hoe lang mag een cv zijn?
Sollicitatiebrief5 minuten leestijd
Kun je 'hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd' nog gebruiken in je sollicitatiebrief?
Kun je 'hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd' nog gebruiken in je sollicitatiebrief?
Sollicitatiegesprek13 minuten leestijd
Met een piercing of tattoo op sollicitatiegesprek
Met een piercing of tattoo op sollicitatiegesprek
Carriere20 minuten leestijd
Je functioneringsgesprek voorbereiden en maximaal benutten
Functioneringsgesprek voorbereiden
Alles Doorbladeren
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en om analyses en marketing uit te voeren. Door onze website te gebruiken, stemt u in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookiebeleid en Privacybeleid .
Cookies accepteren