In een vacature staat dat je over goede cognitieve vaardigheden moet beschikken. Wat verwacht een werkgever dan van je?
Of je krijgt als sollicitant een cognitieve vaardigheden test voor je kiezen. Wat test de werkgever dan en met welk doel?
Als sollicitant is het handig om te weten welke cognitieve vaardigheden werkgevers belangrijk vinden. Weet jij wat cognitieve vaardigheden zijn, welke cognitieve functies je nodig hebt en wat een cognitieve vaardigheden test precies meet?
Je leest de antwoorden in dit blogartikel.
In de psychologie staat cognitie voor kennis. Cognitief vermogen betekent het vermogen van het brein om kennis te leren, onthouden, onderscheiden en uitwisselen.
Het zal je niet verbazen dat je je cognitief vermogen de hele dag aanspreekt. Je brein gebruikt doorlopend een heel scala aan cognitieve functies om binnenkomende informatie op te nemen, te verwerken en er ‘iets’ mee te doen.
Werken je cognitieve functies goed, dan kan je zonder al te veel moeite alledaagse dingen doen zoals een stedentrip plannen, je taken organiseren, een gesprek voeren, collega’s herkennen, een kort boodschappenlijstje onthouden, muziek maken of een foutloos whatsappje typen.
Cognitieve vaardigheden zijn vaardigheden die je nodig hebt om informatie in je op te nemen, te gebruiken en te delen. Je gebruikt cognitieve vaardigheden om informatie te onthouden, verwerken en met anderen te delen. Denk aan concentreren, taal- en rekenvaardigheid, verbanden leggen, empathisch zijn, emoties herkennen en begrijpen, patronen herkennen, analyseren, conclusies trekken, evalueren, redeneren en creatief denken.
Je hebt cognitieve vaardigheden nodig om je staande te houden in de maatschappij. Je zet ze in om de informatie te verwerken die van alle kanten op je afkomt.
Goede cognitieve vaardigheden zijn daarmee een voorwaarde voor andere essentiële vaardigheden die je nodig hebt in een sociale context, zoals sociale, functionele, affectieve, emotionele en communicatieve vaardigheden.
Wanneer je als sollicitant stuit op het begrip cognitieve vaardigheden, draait het altijd om vaardigheden waarvan de werkgever vindt dat jij ze moet hebben om je functie goed te kunnen uitvoeren. Daarbij kun je denken aan:
Cognitieve vaardigheden krijg je alleen onder de knie als je de juiste cognitieve functies gebruikt. Cognitieve functies kun je zien als de bouwstenen van cognitieve vaardigheden.
Een bekend model met cognitieve functies, is de omgekeerde piramide van Emiel van Doorn. Dit model ontwikkelde hij speciaal voor situaties waarin het van belang is de cognitieve functies bewust te stimuleren. Zijn omgekeerde piramide laat 22 cognitieve functies zien.
Er zijn werkgevers die met een assessment de cognitieve vaardigheden van sollicitanten meten. Ze doen zo’n cognitieve capaciteitentest omdat ze willen weten hoe goed (en snel) de sollicitant nieuwe kennis kan opnemen en vervolgens kan gebruiken om problemen op te lossen.
Afhankelijk van de functie zijn er dan verschillende vaardigheden die ze kunnen meten. Bijvoorbeeld:
Cognitieve capaciteiten tests bestaan uit meerdere tests die verschillende cognitieve functies in kaart brengen. Er zijn bijvoorbeeld tests die het logisch redeneren, het geheugen, de snelheid van informatieverwerking, de aandacht en het systematisch werken meten. Een cognitieve test maak je binnen een bepaalde tijd, wat voor een zekere tijdsdruk zorgt.
Een cognitieve test kan je online thuis op de computer maken, op locatie bij de werkgever of bij een assessment bureau. Tijdens de test los je verschillende vraagstukken op. De tests zijn voor elke sollicitant hetzelfde, zodat de werkgever goed kan vergelijken.
Het doel van de cognitieve capaciteitentest is simpel: bepalen wat jouw werk- en denkniveau is en vaststellen of dat past bij de functie waarop je hebt gesolliciteerd.
Solliciteer je op een mbo-functie, dan worden jouw testresultaten vergeleken met de norm die geldt voor mbo-niveau.
De uitslag vertelt de werkgever op welke onderdelen jij lager, gemiddeld of hoger scoort dan het niveau dat nodig is voor de functie.
De vragen die je krijgt, hebben niets te maken met het werk dat je gaat doen. Je krijgt bijvoorbeeld figurenreeksen te zien en moet met logisch redeneren vaststellen wat het volgende figuur zou moeten zijn. Of je moet verbanden leggen tussen verschillende begrippen.
Wanneer je na een aantal positieve sollicitatiegesprekken wordt uitgenodigd voor een assessment, wil je de tests natuurlijk zo goed mogelijk maken. Je cognitieve vaardigheden verbeteren krijgt dan ineens prioriteit.
Er zijn drie dingen die je kunt doen:
In ons blog Assessment tijdens je sollicitatie vind je meer informatie over de onderdelen van een cognitieve capaciteitentest. Ook geven we je tips over een goede voorbereiding op de test.