1. Home
  2. Blog
  3. Carriere
  4. Waarom wil je hier werken? Slechte en goede antwoorden op deze moeilijke interviewvraag
Geschreven door Karl KahlerKarl Kahler

Waarom wil je hier werken? Slechte en goede antwoorden op deze moeilijke interviewvraag

15 minuten leestijd
Waarom wil je hier werken? Slechte en goede antwoorden op deze moeilijke interviewvraag
"Waarom wil je hier werken?" Dit is een veel gestelde vraag bij sollicitatiegesprekken en als je niet op die vraag bent voorbereid, kan het lastig zijn een goed antwoord te geven.

Dezelfde vraag kan mogelijk op een andere manier 'verpakt' zijn: "Waarom wil je bij ons bedrijf werken?" "Waarom wil je deze baan?" Dus, als je je voorbereidt op dat alles-of-nietsgesprek, doe je er verstandig aan jezelf af te vragen: ‘’Waaróm wil ik deze baan eigenlijk?”

Laten we hieronder eerst eens kijken naar een paar zinloze antwoorden op die vraag.

3 slechte antwoorden op de vraag "Waarom wil je voor ons werken?'' 

Lees hieronder enkele slechte antwoorden op de veel gestelde en onvermijdelijke vraag "Waarom wil je voor ons werken?" (en voorkom dat je meteen de laan wordt uitgestuurd...):

  1. Ik kan het geld goed gebruiken.
  2. Ik heb direct een baan nodig.
  3. Ik denk dat deze baan een mooie opstap is in mijn carrière.

We laten je een voor een zien waarom dit slechte antwoorden zijn.

1. Ik kan het geld goed gebruiken. 

Als je van tevoren toegeeft dat je dringend geld nodig hebt, zouden werkgevers kunnen concluderen dat je naar deze baan solliciteert uit pure noodzaak, en niet omdat de baan en het bedrijf goed bij je passen. Als geld je motivatie is, zou dat kunnen betekenen dat jij over een paar maanden van gedachten verandert... of dat je je niet thuis voelt in de bedrijfscultuur. Het eindresultaat maakt waarschijnlijk alle betrokken partijen ongelukkig.

Slechte antwoorden op de vraag "Waarom wil je bij ons bedrijf komen werken?" zijn meestal een uitdrukking van jouw behoeften en jouw wensen. Dat lijkt misschien oneerlijk, want de vraag ging tenslotte over wat jij wilt. Toch willen werkgevers die deze vraag stellen een antwoord horen dat betrekking heeft op wat zij willen.

Expert tip

Wat is er mis met eerlijk zijn? Als je zonder werk zit, heb je het geld inderdaad nodig. Maar zeggen dat je het geld goed kunt gebruiken, komt erop neer dat het jou niet uitmaakt bij welke werkgever je aan de slag gaat. Terwijl je toekomstige werkgever wil horen waarom je juist deze baan wilt hebben.

2. Ik heb direct een baan nodig.

Dit antwoord impliceert dat het jou om het even is naar welke baan je solliciteert, zolang er maar geld in het laadje komt. Het doet ook grote onverschilligheid vermoeden. Werkgevers zouden kunnen denken dat ze die houding terug gaan zien in jouw manier van werken.

Ook dit antwoord richt zich op wat jij nodig hebt. En waarschijnlijk hangt dit slechte antwoord nauw samen met het antwoord hierboven; dat je het geld goed kunt gebruiken. Maar liefdadigheid, medelijden of altruïsme is niet de basis waarop bedrijven beslissingen nemen. Werkgevers zijn op zoek naar mensen die problemen helpen oplossen en productief zijn.

3. Ik denk dat deze baan een mooie opstap is in mijn carrière.

Met recht vrezen sommige werkgevers dat kandidaten op zoek zijn naar een korte werkervaring die een mooie toevoeging is op hun cv en die ze gebruiken als springplank naar een baan bij een groter, beter bedrijf. Je begrijpt dat het proces van werving en selectie, inwerken en opleiden van een nieuwe medewerker moeilijk, tijdrovend en duur is. 

Een bedrijf streeft naar rendement op lange termijn, naar stabiliteit, en wil zijn medewerkers vasthouden zodat het profiteert van zijn investering in nieuwe personeelsleden. Geen enkel bedrijf wil werken met mensen die ontslag nemen zodra ze een betere baan vinden. Bedrijven met een hoog personeelsverloop hebben moeite om hun doelstellingen te bereiken.

Onthoud altijd dat bedrijven op zoek zijn naar nieuwe werknemers die een efficiënte bijdrage kunnen leveren en als zodanig meewerken aan een verbeterd bedrijfsresultaat. Werkgevers nemen liever medewerkers aan die de organisatie meer geld opleveren dan dat ze kosten. Geef je een van de bovenstaande antwoorden, dan suggereer je dat in jouw geval precies het omgekeerde geldt.

Expert tip

In plaats van te zeggen dat je de baan ziet als een 'opstapje', kun je deze vraag beantwoorden door je toekomstige werkgever te vertellen dat de groeimogelijkheden je aanspreken. Onthoud ook dit: de vraag is "Waarom wil je deze baan?" en niet "Waar zie jij jezelf over vijf jaar?"

5 goede antwoorden op de vraag "Waarom wil je hier werken?

Hier zijn enkele veelbelovende manieren om een goed antwoord te geven op de vraag "Waarom wil je hier werken?

  1. Ik ken uw bedrijf al heel lang en bewonder de manier waarop het bedrijf zich presenteert.
  2. Ik denk dat ik hier een positieve bijdrage kan leveren.
  3. De waarden van het bedrijf passen goed bij mij.
  4. Wat ik heb gehoord en gelezen over de bedrijfscultuur spreekt mij enorm aan.
  5. Ik heb bewondering voor het arbeidsethos en de teamgeest binnen uw bedrijf.

1. Ik ken het bedrijf al een tijdje en heb bewondering voor de stijl / prestaties / positie in de sector.

Leg niet de nadruk op jij nodig hebt, maar op de behoeften van het bedrijf. Vertel wat je bijzonder vindt en waarom ze jouw respect verdienen.

De potentiële werkgever is misschien een marktleider die je al jaren volgt, of misschien heb je de vacature een week geleden voor het eerst gezien. Kun je niet aantonen dat je je in het bedrijf hebt verdiept of kun je geen concrete redenen geven voor je respect, dan kom je over als een gelukszoeker die zomaar een bedrijf binnenwandelt op zoek naar een baan; stel je voor dat het lukt...

Doe je huiswerk en kijk op internet en sociale media wat je over het bedrijf kunt vinden en zorg dat je zoveel mogelijk over het bedrijf aan de weet komt. Je hebt de website geopend en gelezen, je weet hoe het bedrijf zich op sociale media presenteert. Je bent op de hoogte van hun businessmodel en weet wat hun positie op de markt is. Zo kun je met kennis van zaken spreken over het bedrijf, vertellen waarom jij in hun missie gelooft en waarom je het een voorrecht zou vinden om het team te komen versterken.

"Waarom wil je hier werken?" - voorbeeldantwoord:

"Ik volg Bridgemore al sinds mijn studie. De projecten van uw bedrijf waren voor mij als architectuurstudent een echte inspiratie. Ik heb zelfs een paar van uw ontwerpen als voorbeeld van moderne architectonische experimenten opgenomen in mijn afstudeerscriptie. Toen ik de leiding kreeg over mijn eerste stadsproject, verwees ik altijd naar de ontwerpprincipes van uw oprichter, mede vanwege zijn grote invloed op de moderne bouwtechniek. Ik vind het geweldig dat jullie daar al meer dan 30 jaar trouw aan zijn."

Gekopieerd!

2. Ik denk dat ik een positieve bijdrage kan leveren aan uw bedrijf omdat...

Ga een stap verder dan alleen te noemen dat je bekend bent met het bedrijf en verdiep je in de specifieke problemen en uitdagingen waarmee het bedrijf op de markt te maken heeft. Het mooiste is als je overtuigend kunt aantonen dat jij over de ervaring en vaardigheden beschikt om deze problemen te helpen oplossen.

Met dit antwoord geef je te kennen dat je graag bij dit bedrijf wilt werken: je weet dat je daadwerkelijk een verschil kunt maken. Met jouw vaardigheden kun jij bijdragen aan specifieke oplossingen die het bedrijf sterker, beter en winstgevender maken. Daarnaast wil jij je graag laten horen als medewerker, en meetellen als een gewaardeerd teamlid wiens ideeën en acties de omzetprestaties van het bedrijf naar een hoger niveau helpen tillen. 

"Waarom wil je hier werken?" - voorbeeldantwoord:

"Ik ben de afgelopen zeven jaar betrokken geweest bij digitale marketing en ik heb altijd opgekeken naar Squandrix als marktleider. Maar ik denk ook dat de kracht van dit bedrijf de diversiteit aan vaardigheden is die medewerkers inbrengen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn unieke ervaring in de B2B-sector positief kan bijdragen aan uw partnerschap en de partnerprogramma's, en deze als ontwikkelingsrichting van het bedrijf kan versterken."

Gekopieerd!

3. Ik was verrast dat de waarden van het bedrijf zo goed passen bij die van mij...

De 'waarden' van een bedrijf is de som van waar het in gelooft en van waar het bedrijf naar streeft. Als het bedrijf een missieverklaring heeft, bestudeer die dan aandachtig en wees bereid uit te leggen waarom je deze achter die missie staat. 

Vroeger was het motto van Google ''Don't be evil", maar als onderdeel van de reorganisatie door het moederbedrijf Alphabet is het motto veranderd in ''Do the right thing”. Een andere techgigant, Apple, heeft de slogan "Think different" aangenomen. De payoff "Just do it" van Nike is een ander voorbeeld van een overbekend handelsmerk. Dit zijn allemaal goede ideeën, en ze zijn allemaal gericht op prijzenswaardige doelen.

Overtuigingen en waarden verwoord in een missie zijn krachtige concepten die een bedrijf — en potentiële nieuwe medewerkers — uittillen boven de alledaagse doelstelling om gewoon zoveel mogelijk geld te verdienen. Maak je persoonlijke motieven minder belangrijk en benadruk dat je het eens bent met de inzet van het bedrijf voor duurzaamheid, diversiteit en inclusie, steun voor de lokale gemeenschap, eerlijke bedrijfspraktijken of andere belangeloze inzet.

"Waarom wil je hier werken?" - voorbeeldantwoord:

''Drie jaar geleden hoorde ik voor het eerst over Eco-Logic, toen jullie PR-afdeling de campagne Earth Day lanceerde voor het schoonmaken van de stranden langs de Noordzeekust. Ik doe al jaren vrijwilligerswerk bij milieuorganisaties en vind het geweldig wat jullie bedrijf bereikt. Ik zou dus echt op mijn plaats zijn in een baan waar ik mijn technische vaardigheden kan inzetten voor de schoonmaakcampagnes die jullie organiseren."

Gekopieerd!

4. Wat ik heb gehoord en gelezen over de bedrijfscultuur spreekt mij enorm aan omdat...

Het fenomeen 'bedrijfscultuur' was vroeger totaal onbekend, maar tegenwoordig is het een belangrijke maatstaf voor hoe bedrijven functioneren, zowel op de werkvloer als in mondiale context. Ongedwongen werkkleding, gratis snacks in de pauzeruimte, pingpongtafels op kantoor, flexibele werkroosters en een ruimhartig verlofbeleid zijn zo een paar innovaties die onder 'bedrijfscultuur' thuishoren en die bedoeld zijn om het moreel van medewerkers te verbeteren en ze te behouden.

In ruimere zin is de bedrijfscultuur van een onderneming een afspiegeling van alle waarden en prioriteiten zoals hierboven besproken. Uiteraard moet je een recruitmentmanager niet vertellen dat je bij het bedrijf wilt werken vanwege de gratis snacks en drankjes in de pauze. Maar aarzel niet om te zeggen dat alles wat je hebt gehoord over de bedrijfscultuur jou goed in de oren klinkt, zowel binnen de bedrijfsmuren als over de manier waarop het bedrijf zich in het openbaar presenteert. Dat getuigt van jouw oprechte interesse om te werken voor een bedrijf dat om zijn medewerkers geef.

"Waarom wil je hier werken?" — voorbeeldantwoord:

"Iets waarvan ik vind dat de game-industrie echt kan verbeteren is de crunch-cultuur. En hoewel ik besef dat hard werken (en soms zelfs overwerken) noodzakelijk is, vond ik het geweldig dat uw directeur onlangs in haar interview zei dat het een van de kernwaarden van het bedrijf is dat de mentale gezondheid en creativiteit van de werknemers als belangrijkste bronnen van productiviteit worden beschouwd. Die benadering in combinatie met een goed arbeidsethos vind ik echt geweldig."

Gekopieerd!

5. Ik ben onder de indruk van de samenwerking die aan de basis van jullie arbeidsethos ligt, en wil graag bij zo'n team horen.

Dit antwoord suggereert dat je geen einzelgänger bent die alleen maar de hele dag in een hokje wil zitten en met rust gelaten wil worden. Je wilt er graag bij horen, aansluiten bij een team om samen te werken, bij een community waar collega's het beste in elkaar naar boven halen. 

Met deze elementen in je antwoord tref je precies de goede toon: 

  • je bent gericht op het bedrijf, niet op jouw eigen persoonlijke behoeften;
  • je wilt positieve impact hebben bij je werkgever;
  • de waarden van het bedrijf passen goed bij mij;
  • een bedrijfscultuur waar mensen om mensen geven, spreekt je aan;
  • je wilt deel uitmaken van een succesvol team.

De vervolgvraag is...

Heb je — natuurlijk het juiste — antwoord op deze vraag gegeven, dan kom je mogelijk bij de volgende vraag: Welke merken bewonder je? Je hebt zojuist verteld dat je het bedrijf waar je solliciteert bewondert. Oké, die vraag had je voorbereid omdat je wist dat die zou komen.

Met een follow-up krijgt je gesprekspartner meer inzicht in wat je aantrekt in bedrijven en hun cultuur in het algemeen. Dat is een mooie gelegenheid om iets van jouw persoonlijkheid te laten zien.

"Welke merken bewonder je?"  - voorbeeldantwoord:

Ik bewonder Trendy Company X vanwege zijn innovatieve strategie. Zij vonden een gat in de markt en kwamen met een betaalbaar, modieus product, en breidden vervolgens uit van e-tailing naar fysieke winkels. Bovendien zetten zij zich in voor goede doelen en moedigen zij hun klanten aan om ook deel te nemen aan liefdadigheidsactiviteiten.

Gekopieerd!

Niet om er een punt van te maken, maar toch: als je tijdens je sollicitatie de vraag ‘Waarom wil je hier werken?’ (of ‘Waarom ben je geïnteresseerd in deze functie?’, ‘Waarom wil je deze baan en waarom zouden wij jou aannemen?’ ‘Waarom wil je voor dit bedrijf werken?’, of iets van die strekking) moet beantwoorden, vertel jouw toekomstige werkgever dan hoe jij hem gaat helpen, en niet andersom.

Leg nadruk op de waarden, cultuur en prestaties van het bedrijf en hoe jij niet alleen in het plaatje past, maar ook een bijdrage levert. Laat het bedrijf weten dat je graag voor hen wilt werken.

Zoals Creedence Clearwater Revival's John Fogerty ooit zong: “Put me in, Coach, I’m ready to play — today!”

Maak je cv in 15 minuten
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv
Deel dit artikel
Verder lezen
Carriere9 minuten leestijd
8 praktische tips voor een professionele LinkedIn foto
8 praktische tips voor een professionele LinkedIn foto
Sollicitatiebrief8 minuten leestijd
Mail afsluiten: Wat is een passende afsluiting voor een sollicitatiemail?
Mail afsluiten: Wat is een passende afsluiting voor een sollicitatiemail?
CV12 minuten leestijd
LinkedIn op je cv, ja of nee?
LinkedIn op je cv, ja of nee?
Sollicitatiegesprek9 minuten leestijd
Solliciteren met een stotter: tips voor het vinden van werk
Solliciteren met een stotter: tips voor het vinden van werk
Alles Doorbladeren