1. Blog
  2. Carriere
  3. Feedback vragen: een praktische handleiding
Geschreven door Marlijn van der BokMarlijn van der Bok

Feedback vragen: een praktische handleiding

15 minuten leestijd
Kunstwerk door:Katya Simacheva
Feedback vragen op het werk. Waarom zou je dat doen? Check de 7 redenen waarom feedback vragen een goed idee is en bekijk het stappenplan met voorbeeldvragen.

Feedback krijg je als het goed is regelmatig. Bijvoorbeeld tijdens de jaarlijkse gesprekken met je baas, waarin jullie samen terugblikken op de resultaten en prestaties. 

Maar wist je dat je niet hoeft te wachten totdat je feedback krijgt? Je kan ook zelf actief om feedback vragen. Aan je collega’s, leidinggevende of zelfs aan klanten.

Handleiding feedback vragen

Feedback vragen en ontvangen is best spannend, dus stel je het misschien liever uit (of af). Je vraagt jezelf af waarom om feedback vragen überhaupt nodig is. En trouwens, is feedback vragen aan collega's niet gek? 

Wanneer je over die eerste drempel heen bent, rijzen er nieuwe vragen. Hoe start je een feedbackgesprek? Wat zijn goede feedback vragen? En hoe vraag je een collega om feedback?

Dit blogartikel is jouw handleiding om aan waardevolle feedback te komen. De onderwerpen die we met je doornemen:

  • 7 goede redenen voor het vragen om feedback
  • Voordelen van zelf actief om feedback vragen
  • Goede feedback vragen in 7 stappen
  • Aandachtspunten bij het ontvangen van feedback

Vraag om feedback en geef je carrière een boost

Het leven is één grote feedback-sessie. Je krijgt het de hele dag uit allerlei hoeken op je afgevuurd. Van het ongevraagde advies van je bezorgde moeder en de leefstijladviezen van je huisarts, tot kritiek van je beste vriend op je kookkunsten en de complimenten van die ene leuke buurvrouw over jouw discipline voor dagelijkse hardloopsessies. 

Zelf om feedback vragen, kan wat onwennig voelen. Feedback ontvangen kan immers best lastig zijn, zeker als iemand verbeterpunten voor je functioneren aandraagt. Maar toch is zelf om feedback vragen een goed idee. Zeker waar het werksituaties betreft.

Feedback krijgen is jouw kans om te groeien als professional

Feedback levert je immers precies díe informatie op die jij nodig hebt om je prestaties op het werk te verbeteren. Het stelt je in staat om beter te worden in bepaalde taken, je te ontwikkelen in werkrelaties én een betere band met collega’s en je leidinggevende op te bouwen. En dat leidt er weer toe dat je met meer plezier en tevredenheid op je werk zit. 

Wie optimaal wil presteren, kán simpelweg niet zonder feedback. Een mens heeft altijd anderen nodig om te groeien. Alleen anderen kunnen je laten zien waar je (onbewust) erg goed in bent en waarin je (onbewust) nog wat te leren hebt. 

7 redenen om op het werk om feedback te vragen 

Vraag jij je wel eens af hoe je presteert op de werkvloer? Ben je benieuwd of je inspanningen tot het gewenste resultaat leiden en je jouw taken goed uitvoert? 

De enige manier om daar achter te komen, is om feedback te vragen. Om feedback vragen is belangrijk, en wel om deze 7 redenen:

  1. Je laat zien dat je toegewijd bent om je vaardigheden te verbeteren.
  2. Je straalt uit dat je jouw bijdrage aan het team belangrijk vindt.
  3. Je toont initiatief om beter te worden in bepaalde aspecten van je werk.
  4. Je geeft ermee te kennen dat je ijverig, loyaal en enthousiast werkt aan het behalen van doelen.
  5. Je profileert jezelf als iemand die ervoor kiest om te leren en te groeien.
  6. Je verbetert de werkrelatie met collega’s en managers wanneer je actief vraagt om hun mening en advies.
  7. Je ontwikkelt professionele relaties die gebaseerd zijn op eerlijkheid, openheid en vertrouwen.

Voordelen van zelf actief om feedback vragen

Vraag je regelmatig om feedback, dan draagt dat bij aan je professionele ontwikkeling. Je ontvangt dan immers commentaar op je functioneren in een bepaalde taak of rol. Commentaar waaruit je kunt afleiden wat al goed gaat en wat nog beter kan.

En daarmee kun je pragmatisch aan de slag. Verbeterpunten en leerdoelen formuleren, die omzetten in concrete acties en zo je persoonlijke en professionele groei een boost geven.

Feedback krijgen heeft alleen maar voordelen:

  • Het helpt je bij het verbeteren van je prestaties op de korte en lange termijn.
  • Het draagt bij aan een open en transparante dialoog
  • Het kan je promotiekansen vergroten.
  • Het geeft je de mogelijkheid om fouten snel te herstellen.
  • Het stelt je in staat om te leren van collega’s.
  • Het verstevigt de werkrelatie tussen jou en de feedbackgever.

Hoe vraag je om feedback? 

Feedback vragen doe je niet even tussendoor bij de koffieautomaat. En ook niet met de vraag: “Zeg, heb je feedback voor me?”. 

Op de juiste manier om feedback vragen, vergt voorbereiding. Kies je moment, kies je collega en kies de juiste openingsvraag voor het feedbackgesprek. 

Feedback vragen doe je immers omdat je aan de slag wilt met de input. Dus wil je waardevolle input ophalen. Dat gaat het beste als je deze 7 stappen volgt:

Goede feedback vragen in 7 stappen

Een collega of leidinggevende om feedback vragen kan best spannend zijn. Want hoe start je een feedbackgesprek? En wat zijn goede feedback vragen?

Een goede voorbereiding is zoals altijd het halve werk en neemt een deel van de spanning weg. Ook vergroot het de kans dat je goede feedback krijgt. Zinvolle input waarmee je écht concreet aan de slag kunt. 

Het onderstaande stappenplan helpt je op weg naar een goed feedbackgesprek:

1. Bepaal welke vaardigheden je wilt verbeteren

Feedback vragen is een kans om persoonlijk en professioneel te groeien. Om die kans optimaal te benutten, denk je van tevoren na over welke specifieke vaardigheden of gebieden je wilt verbeteren. 

Daarnaast is het een stuk makkelijker om over één of twee zaken feedback te vragen, dan je totale functioneren in de volle breedte onder de loep te nemen. 

Kies dus een vaardigheid en een afgebakend deel van je werk of rol waarin je die vaardigheid inzet. Dat wordt het specifieke aspect waarover je feedback wilt ontvangen.

2. Bepaal welke collega jou van waardevolle feedback kan voorzien

Als je weet waarover je feedback wilt ontvangen, ontstaat er meestal ook al een beeld van wie daarvoor de aangewezen persoon is. 

Zijn er meerdere collega’s die jou van feedback kunnen voorzien? Kies dan de collega die het beste beeld heeft van jouw bekwaamheid in de specifieke vaardigheid én je niet naar de mond praat.

Aan complimenten van een collega-vriendin die je ook in je vrije tijd spreekt, heb je weinig. Aan goed geformuleerde leerpunten van een collega met wie je enkel een zakelijke klik hebt, des te meer.

3. Kies een geschikt moment om naar feedback te vragen

Wat voor jou een geschikt moment is, zal afhangen van je werk(plek)situatie. Net voor een belangrijke deadline is bijvoorbeeld geen handig moment, dan staat je hoofd er niet naar.

Een goed moment om naar feedback te vragen is direct nadat je een (nieuwe) vaardigheid hebt ingezet. Of kort nadat je een nieuwe rol hebt aangenomen. Dan krijg je inzicht in je verbeterpunten, gekoppeld aan een concrete situatie. 

Het juiste moment hangt ook af van het type vaardigheid waarover je feedback wilt ontvangen. 

  • Wanneer je van je supervisor wilt weten hoe efficiënt je de bloeddruk hebt opgenomen bij een patiënt, kan je daar prima naar vragen op het moment dat jullie samen naar de volgende patiënt lopen.
  • Wanneer je van je leidinggevende wilt horen hoe die kijkt naar jouw aanpak van een vervelende situatie met een verbaal agressieve patiënt, is het beter daar even een rustig moment voor te vinden.

4. Plan een feedbackmoment in

Laten we ervan uitgaan dat je niet even tussendoor om feedback wilt (of kunt) vragen, maar er echt even de tijd voor wilt nemen. In dat geval plan je een afspraak in. Dan weet je zeker dat er tijd en aandacht is voor het feedbackgesprek.

Een afspraak in de agenda geeft je collega ook de tijd om zich voor te bereiden, je werkprestaties te evalueren en de feedbackpunten goed te formuleren. 

5. Bereid feedbackvragen voor – 15 voorbeelden feedbackvragen

Goede feedbackvragen helpen om het gesprek richting te geven en de meest waardevolle input te verzamelen. Ga er even voor zitten en bedenk met welke vragen je nuttige informatie boven tafel kunt krijgen. Om je op weg te helpen, hebben we 15 vragen op een rij gezet. Laat je inspireren door de 15 voorbeelden van feedbackvragen hieronder.

Feedback vragen - 15 voorbeelden:

Hier komen ze, de 15 voorbeelden van feedbackvragen die je kunt gebruiken of ombouwen naar je eigen situatie.

  1. Hoe zou ik efficiënter kunnen werken aan de kwartaalcijfers?
  2. Hoe kan ik beter worden in het contact met klanten?
  3. Hoe kan ik mijn bijdrage aan het team vergroten?
  4. Op welke manieren kan ik mijn agendabeheer en projectplanning verbeteren?
  5. Welke vaardigheden moet ik ontwikkelen om te groeien in mijn functie?
  6. Welk advies zou je mij geven voor een betere uitvoering van deze taak?
  7. Voel je je wel eens gefrustreerd wanneer je met mij samenwerkt?
  8. Als je naar mijn presentatievaardigheden kijkt, welke verbeterpunten zie je dan?
  9. Wat valt jou op in mijn contact met onze docenten?
  10. Hoe vind jij dat ik klachten van gasten afhandel?
  11. Ik ben ontevreden over de manier waarop ik notulen maak, heb jij tips voor mij?
  12. Ik heb nog 2.000 euro aan opleidingsbudget te besteden, welke training zou jij mij aanraden en waarom?
  13. Zijn er momenten dat je je stoort aan mijn communicatiestijl?
  14. Wanneer laat ik volgens jou het beste zien dat ik stressbestendig ben? En wanneer niet?
  15. Wat vind jij van de manier waarop ik samenwerk met de marketingafdeling?

Neem de tijd om vragen te bedenken die goed aansluiten op jouw situatie en op de vaardigheden die je wilt ontwikkelen. 

De beste vragen zijn vragen die jou helpen je sterke punten en zwakke punten te ontdekken, en je input opleveren over je ontwikkelpunten. 

6. Maak aantekeningen tijdens het feedbackgesprek

Nadat je je vraag hebt gesteld, begint je collega te praten. Die informatie wil je vasthouden! Maak aantekeningen zodat je de feedbackpunten nog eens terug kunt lezen. Dan kun je meteen evalueren of je je inderdaad hebt ontwikkeld op die punten. 

Bijkomend voordeel van aantekeningen maken, is dat je daarmee laat zien dat je het belangrijk vindt wat je collega te vertellen heeft. Die waardering zal je collega aansporen nog meer feedback met je te delen. 

Kun je geen aantekeningen maken, bijvoorbeeld omdat je feedback krijgt terwijl je van de vergaderzaal terugloopt naar je werkplek, maak dan een notitie zodra je wél in de gelegenheid bent. Je hoofd is geen goede plek om waardevolle tips te bewaren. 

7. Bedank je collega voor de feedback op jouw prestaties

Feedback ontvangen is spannend, feedback geven is dat ook. Dus wanneer je collega de moeite heeft genomen om jou van feedback te voorzien, is dat zeker een bedankje waard. 

Spreek je uit en laat merken dat je de feedback waardeert. Bijvoorbeeld met een simpel:

"Dankjewel voor je input, ik waardeer je openheid en ben blij met de inzichten."

of

“Ik vind het natuurlijk niet leuk om te horen, maar je hebt absoluut een punt dus ik ga eraan werken. Bedankt voor je oprechtheid.”

Dankbaarheid toon je ook door te laten zien dat je meteen met de feedback aan de slag gaat. Je zou dus ook een punt kunnen aanhalen en vertellen wat je eerste vervolgstap wordt: 

“Ik ga meteen Todoist installeren en mijn takenlijst prioriteren.”

“Ik vraag vandaag nog aan Manon of er opleidingsbudget is voor een cursus omgaan met agressieve klanten.”

“Ik ben het met je eens dat mijn rommelige bureau geen visitekaartje is voor onze front office. Ik ruim straks alles op en plan voortaan aan het eind van elke werkdag 10 minuten opruimtijd in om mijn bureau georganiseerd te houden.”

Aandachtspunten bij het ontvangen van feedback 

Feedback ontvangen is nog een kunst op zich. Die kunst bestaat uit:

  1. luisteren
  2. doorvragen
  3. de feedback verwerken

Luisteren naar feedback op jouw functioneren

Als je actief luistert, zal je collega eerder geneigd zijn door te praten en meer details te geven. Laat zien dat je aandacht hebt voor wat je collega zegt, wees niet bang om een stilte te laten vallen en vat de feedback samen in je eigen woorden om te checken of je het goed hebt begrepen. 

Vat negatieve feedback niet op als een aanval op jou als persoon. Je mag ervan uitgaan dat je collega jou oprecht wil helpen een bepaald aspect van je werk of gedrag te verbeteren. Dat je iets nog niet onder de knie hebt, zegt niets over jouw waarde als persoon. 

In de verdediging schieten is daarom niet nodig. Luister gewoon naar wat je collega te zeggen heeft en stel vast of je er iets van kunt leren. Aandachtig luisteren betekent niet automatisch dat je het ermee eens bent, maar wel dat je serieus nadenkt over het commentaar. Of je er iets mee doet, is vervolgens aan jou.

Doorvragen voor de beste input

Wanneer je een feedbackvraag hebt gesteld, zal je collega de vraag beantwoorden. Soms levert dat antwoord alle informatie op die je voor ogen had. Maar meestal zal je moeten doorvragen. Naar voorbeelden of naar wat je collega precies bedoelt.

Doorvragen is belangrijk. Je wilt immers iets leren en je kunt pas aan de slag met verbeterpunten als je goed begrijpt op welk vlak je je kunt verbeteren. Zorg er daarom voor dat je de feedback goed begrijpt en het verhaal compleet krijgt.

Ontvangen feedback verwerken

Feedback is informatie. Jij bepaalt zelf wat je met die informatie doet. Feedback verwerken begint met jezelf af te vragen wat je van het commentaar vindt. 

  • Vind je de feedback positief of negatief?
  • Vind je de feedback terecht of onterecht?
  • Is de feedback herkenbaar?
  • Heb je soortgelijke feedback al eens eerder ontvangen?

Besluit vervolgens wat je met de feedback doet. Soms weet je meteen wat er nodig is, soms zal je een tijdje moeten nadenken over hoe je de feedback kunt verwerken tot concrete actiepunten voor je professionele groei. 

Belangrijkste punten:

  1. Vraag regelmatig zélf om feedback, je groeit ervan als professional.
  2. Stel vast waarover je feedback wilt  ontvangen
  3. Bereid vragen voor, selecteer de juiste collega en kies een goed moment uit voor een feedbackgesprek.
  4. Feedback ontvangen is een kunst die draait om luisteren, doorvragen en de input verwerken.
Gesprekstechnieken: verbeter je interacties als professional
Gerelateerde artikelen
Gesprekstechnieken: verbeter je interacties als professional

Een goed gesprek voeren met je collega’s, klanten of leidinggevende? De kunst van het converseren is belangrijk op de werkvloer. Gesprekstechnieken en goede gespreksvaardigheden helpen je carrière vooruit.

Maak je cv in 15 minuten
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv
Deel dit artikel
Verder lezen
Carriere9 minuten leestijd
Werken in de horeca? Dit zijn de belangrijkste horeca vaardigheden voor op je cv!
Werken in de horeca? Dit zijn de belangrijkste horeca vaardigheden voor op je cv!
Carriere7 minuten leestijd
Game-based learning: vaardigheden ontwikkelen met een spel of game
Game-based learning: vaardigheden ontwikkelen met een spel of game
Sollicitatiebrief7 minuten leestijd
Onderzoek: hoe verschillen sollicitatiebrieven wereldwijd?
Onderzoek: wereldwijde verschillen in sollicitatiebrieven
Carriere15 minuten leestijd
Welk land krijgt de meeste betaalde vakantiedagen?
Welk land krijgt de meeste betaalde vakantiedagen?
Alles Doorbladeren
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren en om analyses en marketing uit te voeren. Door onze website te gebruiken, stemt u in met alle cookies in overeenstemming met onze Cookiebeleid en Privacybeleid .
Cookies accepteren