Voordat je begint met schrijven aan je cv, is het belangrijk om te weten uit welke onderdelen het cv van een callcentermedewerker bestaat. Je cv moet de volgende secties bevatten:
Naast de juiste cv-onderdelen, is het belangrijk ook de juiste toon te kiezen. Een succesvolle callcenter medewerker heeft goede communicatieve skills en stemt zijn toon af op de klant die hij aan de lijn heeft.
Doe dat ook in je cv. Zorg voor een professionele toon, overtuigende voorbeelden en een foutloos cv.
Waarom zou je als callcentermedewerker een cv op maat maken? Het simpele antwoord is dat elke baan anders is. En als callcentermedewerker wil je in je cv aantonen dat je het imago, de producten of diensten en de communicatiestijl van het bedrijf begrijpt. Want alleen dan ben je in staat om dat goed over te brengen aan de klant.
En er is nog een reden om je cv af te stemmen op de specifieke vacature: Applicant Tracking Systems ( ATS). Dat zijn recruitmentsystemen waarmee werkgevers hun wervingsproces kunnen stroomlijnen.
Personeelsafdelingen gebruiken het om sollicitaties te scannen. Zo kunnen ze snel kandidaten selecteren, uitnodigen en afwijzen. Dat gebeurt met een algoritme dat cv’s rangschikt op basis van trefwoorden en woordgroepen die per vacature zijn getagd.
Uitsluitend de cv’s die hoog scoren in het ATS, komen uiteindelijk bij de recruiter op het bureau terecht. De rest wordt automatisch afgewezen. Gebruik daarom trefwoorden uit de vacaturetekst in je cv.
Ook voor het cv van een medewerker callcenter geldt dat de traditionele cv-indeling het beste werkt: het omgekeerd chronologische cv.
Deze cv-indeling wordt in grote mate bepaald door je werkervaring:
Ben je starter op de arbeidsmarkt en wordt de functie van callcenter medewerker je eerste of tweede baan? Overweeg dan een vaardigheden-cv.
In een vaardigheden-cv kun je jouw talenten en vaardigheden goed benadrukken en spelen jaartalen geen rol.
De profielschets op je cv biedt je de kans om je behulpzame karakter en communicatieve vaardigheden te illustreren. In dit cv-onderdeel kan je vrijuit schrijven en contact maken met de recruiter.
In ongeveer 4 tot 6 zinnen vertel je over je grootste successen op het gebied van klantvriendelijkheid en klantenservice. Kies daarnaast een aantal sterke woorden om je persoonlijkheid en belangrijkste vaardigheden te beschrijven.
Als vrolijke en betrokken callcenter medewerker zorg ik voor een hoogwaardige service aan zowel klanten als collega’s. Ik ben ervaren in het volgen van communicatiescripts en weet hoe ik weloverwogen en professioneel verschillende behoeften op elkaar kan afstemmen. Mijn track record laat zien dat ik bedrijven effectief kan verbinden met hun potentiële en bestaande klanten. Ik zie elk telefoontje en elke chat als een kans om de klanttevredenheid te behouden, herstellen of vergroten. De missie van een merk moet herkenbaar zijn in alle klantcontacten. Die missie uitdragen in elke interactie met de klant, doe ik met veel plezier.
Of je nu één of meerdere banen hebt gehad. Gaandeweg heb je geleerd hoe je met tevreden en ontevreden klanten moet omgaan.
Laat in het cv-onderdeel werkervaring zien welke groei je hebt doorgemaakt en welke kennis en ervaring je door de tijd heen hebt opgedaan.
Gebruik elke bullet point om de personeelsmanager te laten zien welke toegevoegde waarde jij het bedrijf te bieden hebt en waar dat uit blijkt.
Inbound Callcenter medewerker, Ziggo Zakelijk Almere
jul 2021 — Heden
Medewerker Klantcontact, OHRA Zorg Arnhem
jan 2020 — jun 2021
Het onderdeel vaardigheden op je cv is de perfecte plek om je capaciteiten te benadrukken. Het is een cv-onderdeel dat recruiters makkelijk kunnen scannen. Zo kunnen ze snel beoordelen of jij in huis hebt wat ze zoeken in een nieuwe callcenter medewerker.
Te beginnen bij een vriendelijke telefoonstem en het vermogen om goed te luisteren. Bekijk welke vaardigheden in de vacaturetekst genoemd worden en of die op jou van toepassing zijn. Zo ja, neem ze letterlijk over (optimaliseer je cv voor het ATS).
Deze vaardigheden doen het goed op het cv van een callcenter medewerker:
In het cv-onderdeel opleiding zet je al je afgeronde opleidingen onder elkaar, de meest recente opleiding komt bovenaan.
Callcenter medewerkers worden vaak on the job getraind, aangezien elk bedrijf zijn eigen systeem heeft voor klachtenbehandeling, retourprotocollen en acquisitie. Daarnaast moeten zij kennis opdoen over de producten en diensten van de organisatie.
Daarom is voor een baan als medewerker callcenter vaak geen specifieke vooropleiding vereist. Met een diploma van de middelbare school zit je vaak al goed, de rest leer je op de werkvloer en met bedrijfstrainingen.
Heb je in-company trainingen of externe workshops gevolgd? Noem alle relevante opleidingen in dit cv-onderdeel.
HBO-bachelor Communicatie, Hogeschool Utrecht
Utrecht 2014 — 2018
Havo, Gregorius College
Utrecht 2009 — 2014
Profiel Economie & Maatschappij: Nederlands, Engels, Wiskunde A, Biologie, Geschiedenis, Economie, Bedrijfseconomie