Ga je solliciteren, dan heb je uiteraard een professioneel cv nodig en een overtuigende sollicitatiebrief. Maar ook een goed LinkedIn profiel is belangrijk.
Onmisbaar zelfs.
Want als de recruiter overweegt om je uit te nodigen voor een gesprek, dan kan je er donder op zeggen dat hij je LinkedIn profiel eerst nog even bekijkt. Je wilt jezelf dus goed presenteren op dat platform.
Hoe je dat doet? Bekijk onze tips waarmee jij een aantrekkelijk LinkedIn profiel kunt aanmaken.
LinkedIn is het grootste online platform voor zakelijk netwerken. Je onderhoudt er contacten met studiegenoten, oud-collega's en huidige collega's, vorige, huidige en toekomstige werkgevers, klanten, leveranciers, experts uit je vakgebied etc.
Kortom, je bouwt en onderhoudt op LinkedIn eenvoudig je netwerk en blijft makkelijk op de hoogte van ontwikkelingen.
Daarnaast zijn er dagelijks duizenden recruiters actief op LinkedIn om hun vacatures vervuld te krijgen. Met een goed LinkedIn profiel verschijn je in hun zoekresultaten, trek je de aandacht en solliciteer je simpel en snel naar je volgende baan.
Pas een LinkedIn profiel aanmaken als je een nieuwe job wilt, is aan de late kant. Het kost tijd om een netwerk op te bouwen. Een LinkedIn profiel aanmaken doe je dus bij voorkeur lang voordat je actief gaat zoeken naar een nieuwe baan.
Op onze Engelstalige site schreven we een uitgebreid artikel over hoe je een indrukwekkend LinkedIn profiel kunt aanmaken en hoe je kunt opvallen met je LinkedIn profiel. In dit Nederlandse artikel krijg je tips per LinkedIn-onderdeel. Kort en pragmatisch. Dit zijn de onderwerpen die we met je doornemen:
Vul in dit veld alleen je naam in en eventueel ook je academische titel(s). Zet er geen telefoonnummer, slogan of emoticons bij; je loopt het risico dat LinkedIn je profiel verwijdert.
Heb je de achternaam van je partner aangenomen? Overweeg om je eigen achternaam erbij te zetten, dan blijf je vindbaar voor oude bekenden.
Profielen met een foto krijgen meer views en zorgen voor herkenbaarheid. Zorg daarom voor een professionele portretfoto waarop je gezicht goed te zien is. Selfies zijn geen goed idee, vraag liever een vriend of familielid als fotograaf.
Laat een professionele foto maken, dat is een investering waar je nog lang plezier van hebt.
Met een omslagfoto of achtergrondafbeelding kan je jouw personal brand versterken. Kies een foto die past bij je persoonlijkheid, beroep of branche. Zo kan bijvoorbeeld een timmerman (of timmervrouw) een foto plaatsen waarin hij/zij hout bewerkt met een zaagmachine.
Afbeeldingen zonder tekst hebben de voorkeur. Bij achtergrondafbeeldingen met tekst loop je het risico dat je profielfoto voor de tekst schuift. Op mobiel staat de profielfoto in het midden en op desktop aan de linkerkant. Wil je toch tekst toevoegen, dan is de rechterkant van de achtergrondafbeelding de beste optie.
De headline is belangrijk omdat die overal op LinkedIn verschijnt en Google hem letterlijk overneemt. Standaard is je laatste functie je headline, maar je kunt de kopregel eenvoudig aanpassen in je LinkedIn profiel.
Je kunt er bijvoorbeeld meerdere functietitels inzetten of trefwoorden over je expertise. Dat maakt dat je makkelijker gevonden wordt in Google en LinkedIn.
Bijvoorbeeld:
Maureen Dubois
Communicatieadviseur, woordvoerder, PR-adviseur en mediavoorlichter
Een andere optie (voor freelancers) is een zin die duidelijk maakt wat jij te bieden hebt.
Bijvoorbeeld:
Marc van Wely
Ik help ondernemers met hun online zichtbaarheid.
Of:
Sophie Zwijssen
Architect | Ik ontwerp duurzame huizen voor particulieren
Je kunt maximaal 120 tekens gebruiken, maar let op: op mobiele apparaten stopt de weergave al rond de 60 tekens. Zorg ervoor dat je hoofdboodschap in het eerste deel staat of, nog beter, houd je kopregel kort en krachtig.
Een kopregel die meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt:
Een te lange kopregel die al wordt afgebroken voordat je je punt hebt gemaakt:
Een nietszeggende headline schrijven:
Twijfel je over de keuze voor CEO, founder of owner in je kopregel, lees dan zeker deze (Engelstalige) discussie even door om je mening te slijpen.
De LinkedIn samenvatting is de plek waar je je belangrijkste kwaliteiten en prestaties in verhalende vorm beschrijft. Recruiters en potentiële werkgevers zien dan direct waarom ze jou moeten hebben. Gebruik ook hier de juiste zoekwoorden zodat je LinkedIn profiel gevonden wordt. Houd je LinkedIn summary kort en bondig, persoonlijk en resultaatgericht.
Bij het aanmaken van een LinkedIn profiel, krijg je automatisch een URL voor je profiel. Niet de mooiste, want er staan voornamelijk willekeurige cijfers en letters in. Gelukkig kan je eenvoudig een persoonlijke LinkedIn URL aanmaken, eentje met je eigen naam. Dat staat een stuk mooier in de contactgegevens op je cv.
Je persoonlijke LinkedIn URL aanpassen doe je zo:
Wil je beter zichtbaar zijn als werkzoekende, gebruik dan de ‘open to work’ badge. Met die optie verschijnt er een groen randje om je profielfoto zodat meteen zichtbaar is dat jij open to work bent.
De open to work badge instellen op linkedIn:
Hoeft je huidige werkgever nog even niet te weten dat je een andere baan zoekt? Stel dan in dat alleen recruiters mogen zien dat je een nieuwe baan zoekt. Je krijgt dan geen groene open to work badge bij je profielfoto.
Op LinkedIn is je cv online vindbaar, gebruik daarom ook in het onderdeel werkervaring de juiste zoektermen. Als het juiste trefwoord niet in je profiel staat, dan kan de recruiter je er ook niet op vinden.
Vul om diezelfde reden al je relevante werkervaring in en zorg ervoor dat je bij de omschrijving telkens je prestaties, taken en verantwoordelijkheden voorziet van de juiste zoekwoorden. Op LinkedIn heb je daarvoor genoeg ruimte: 2.000 tekens bij elke werkervaring.
Net als op je cv zijn ook op LinkedIn je opleidingen een belangrijk onderdeel. Zeker wanneer je nog niet veel werkervaring hebt, kan je met je opleiding aantonen dat je de juiste kennis en vaardigheden in huis hebt.
De sectie opleidingen wordt beter bekeken dan het onderdeel ‘prestaties’. Vul daarom al je opleidingen, cursussen, licenties en behaalde certificaten in bij het onderdeel opleidingen.
Je bent vindbaar op de vaardigheden die je toevoegt aan je LinkedIn profiel. Handig als je gevonden wilt worden op bijvoorbeeld C# en Python maar niet op IT security en Systeembeheer. Daarnaast kan een recruiter jouw lijstje vaardigheden afzetten tegen de functie-eisen en zo alvast een selectie maken.
Mensen kunnen aanbevelingen doen op basis van jouw vaardigheden. En hoe vaker jouw vaardigheden worden onderschreven, hoe beter je LinkedIn profiel scoort.
Aanbevelingen zijn een waardevol onderdeel van je LinkedIn profiel. Mensen uit je (eerstegraads) netwerk vertellen over je kwaliteiten en hoe je bent als collega. Omdat je de aanbevelingen niet zelf kunt bewerken, schept een positieve aanbeveling vertrouwen.
Kanttekening is wel dat er een levendige ‘ruilhandel’ bestaat waarbij mensen elkaar over en weer een positieve aanbeveling geven. Ook zijn veel aanbevelingen niet spontaan gedaan, maar op verzoek (al dan niet tekstueel voorgekauwd).
Maar ondanks dat je soms vraagtekens kunt zetten bij de oprechtheid van aanbevelingen, blijft het een feit dat profielen met een flink aantal aanbevelingen kunnen rekenen op meer zichtbaarheid.
De makkelijkste manier om aanbevelingen te krijgen, is door erom te vragen. Vraag collega's, je leidinggevende en klanten met wie je intensief samenwerkte om een stukje te schrijven op LinkedIn.
Je kunt zelf instellen of je locatie zichtbaar is. En zo ja, hoe nauwkeurig je die ingeeft. LinkedIn verplicht je om in ieder geval je land in te vullen. Als je vervolgens je postcode invult, kan je je locatie verder specificeren.
Handig als je lokaal gevonden wilt worden, of juist in een wat ruimer gebied de aandacht van recruiters wilt trekken.
De postcode 3571 (Utrecht, Tuindorp) levert de volgende opties op:
In dit geval kun je aangeven dat je uit de stad Utrecht komt, of het juist wat algemener houden.
Stel je locatie in via Instellingen -> Accountvoorkeuren -> Naam, locatie en bedrijfstak
Een goed LinkedIn profiel is dynamisch. Dat wil zeggen dat je regelmatig even tijd neemt om je profiel bij te werken met je laatste werkervaring, opleidingen, vaardigheden en prestaties. Ook is het verstandig om regelmatig iets te delen of te reageren op posts van anderen. Dat geeft de recruiter een inkijkje in je netwerk en je relevante activiteiten.
Je kunt ervoor kiezen je cv te uploaden naar LinkedIn. Er zijn twee redenen om dat te doen:
In beide gevallen kan je op deze LinkedIn-pagina lezen hoe je je cv kunt uploaden.
Ga je solliciteren?
Check dan even of je cv en je LinkedIn profiel elkaar nergens tegenspreken en goed op elkaar zijn afgestemd.
Een goed cv maak je in een handomdraai met onze cv-templates.
Tot slot een handig filmpje van de Universiteit Utrecht met nog een aantal extra tips voor het maken van een krachtig LinkedIn profiel