Een geweldig marketing-cv doet precies wat een geweldige marketingcampagne ook doet: het genereert leads die leiden tot verkoop. In dit geval zijn sollicitatiegesprekken de leads en is de verkoop je nieuwe baan in de marketing.
Het kost tijd om een goede campagne te maken, je doelgroep te definiëren en hun vertrouwen te winnen. Hetzelfde geldt voor jouw marketing-cv, maar wij gaan je helpen het proces soepeler te laten verlopen.
Zie jouw cv als je persoonlijke advertentie. Je gaat jezelf verkopen aan een nieuwe werkgever. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
Gebruik onze hulpmiddelen: de online cv-maker, professioneel ontworpen cv-templates en dit marketing voorbeeld cv met schrijfgids.
In deze schrijfgids lees je over de volgende onderwerpen:
Bekijk voor diepgaand advies over cv’s maken onze uitgebreide handleiding Hoe maak je een cv? met info over elk aspect van een overtuigend cv. Daarnaast staan er in ons blog vele artikelen rond de thema’s carrière, cv’s, sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken voor je klaar.
Cv’s zijn opgebouwd uit vaste cv-onderdelen die je cv structuur geven. Zoals je in het marketing cv-voorbeeld kunt zien, zijn dit de vaste cv-onderdelen die in elk cv thuishoren:
Zoek op deze functietitels voor jouw nieuwe baan in de marketing
Een marketeer kent vele gezichten. De ene marketingprofessional is breed georiënteerd, de ander heeft zich gespecialiseerd. En waar de een vooral uitvoerende taken heeft, overziet de ander de strategische kant van de marketing als lid van het management team. Dit zijn veelgebruikte functietitels in de marketing:
In een succesvolle marketingcampagne stem je de boodschap, stijl en toon af op je doelgroep. Dat doe je ook in je marketing cv. Daarvoor is het nodig dat je je doelgroep leert kennen: doe onderzoek naar het bedrijf waar je solliciteert. Lees je in over de bedrijfsactiviteiten, de medewerkers en de bedrijfsfilosofie.
Probeer daarnaast zo veel mogelijk te weten te komen over de recruiter, je toekomstige baas en de bedrijfscultuur. Neem ook de functieomschrijving grondig door. Welke functievereisten springen eruit? Welke taken zijn belangrijk in deze rol? Wat verwacht de werkgever van een goede kandidaat? Richt je vervolgens op je ‘sollicitatie-campagne’ en onthoud dat jij hier het merk bent.
Maak een uniek marketing cv, op maat voor de functie
We kunnen niet genoeg benadrukken dat je voor elke sollicitatie je cv helemaal op maat voor de functie moet maken. Waarom? Ten eerste omdat elke functie uniek is en specifieke kennis, ervaring en vaardigheden vereist. Ten tweede omdat je trefwoorden uit de vacaturetekst wilt gebruiken in je cv. Dat zorgt ervoor dat je cv moeiteloos door de eerste selectie van een Applicant Tracking System (ATS) komt.
De meeste grotere werkgevers gebruiken Applicant Tracking Systems (ATS) om cv's te filteren. De ATS software scant de cv’s op essentiële trefwoorden en gebruikt algoritmen om cv’s te rangschikken. Kandidaten met een cv dat hoog scoort, komen op het bureau van de selecteur terecht. Kandidaten met een cv dat in de ATS-selectie onvoldoende aanknopingspunten biedt, wijst het ATS automatisch af.
Daarom is het belangrijk om de juiste trefwoorden in je cv te verwerken en de opmaak van je cv te optimaliseren voor het ATS. Want als het ATS de inhoud van jouw cv (deels) niet kan scannen (opmaakfouten, afbeelding met tekst), zal het laag scoren.
Belangrijke trefwoorden vind je in de vacaturetekst. Bestudeer de functiebeschrijving om erachter te komen wat de werkgever belangrijk vindt en verwerk dat in je cv. Let daarbij vooral op de functie-eisen, cruciale kwalificaties en harde en zachte vaardigheden. Zo voorkom je dat je cv wordt afgewezen door software in plaats van door een mens.
De meest gangbare cv-indeling is de omgekeerd chronologische cv-indeling. Recruiters zijn gewend om dit type cv’s te beoordelen en vinden het vaak de prettigste indeling. Ze kunnen het makkelijk scannen om zich snel een beeld te vormen. Ook wanneer je je cv moet uploaden in een online formulier of ATS is deze cv-indeling vaak de standaard.
Bij de omgekeerd chronologische cv-indeling zet je bij het cv-onderdeel werkervaring je meest recente werkervaring bovenaan, daaronder je vorige job en zo verder. Ook bij het onderdeel Opleiding begin je met de laatst gevolgde opleiding of cursus en zo verder terug in de tijd.
Een anti-chronologisch cv bestaat sowieso uit de 5 vaste cv-onderdelen: koptekst met contactgegevens, persoonlijk profiel, werkervaring, vaardigheden en opleidingen. Je kunt dit eventueel aanvullen met extra secties zoals bijvoorbeeld hobby’s en vrijwilligerswerk. Heb je een marketing award gewonnen of ben je uitgeroepen tot marketingtalent van het jaar? Maak dan een aparte cv-sectie aan om die prestatie uit te lichten.
Soms is een vaardigheden-cv de betere keuze. Bijvoorbeeld wanneer je op projectbasis in de marketing werkte voor verschillende opdrachtgevers. Ook bij een carrièreswitch vanuit een ander vakgebied naar een rol als marketeer of wanneer je recent bent afgestudeerd in marketing kan een vaardigheden-cv uitkomst bieden.
Voor 99% van de marketingprofessionals is de omgekeerd chronologische cv-indeling de juiste keuze.
Je bent een creatieve denker die weet hoe je interesse voor een product kunt opwekken. Laat deze creativiteit de vrije loop in je profielschets of het persoonlijk profiel en laat je menselijke kant zien.
Benadruk jouw belangrijkste prestatie in de marketing. Een geslaagde marketingcampagne, een grootschalig marktonderzoek, de succesvolle lancering van een nieuw product: maak duidelijk wat je in je mars hebt. Daarmee laat je zien waarom jij een goede marketingprofessional bent en wek je interesse op naar wat je nog meer te bieden hebt.
In het persoonlijk profiel gebruik je sterke actiewerkwoorden en verwerk je trefwoorden die ook in de functiebeschrijving staan. Leg een overtuigend verband tussen wat de werkgever zoekt en wat jij te bieden hebt. Het onderstaande voorbeeld persoonlijk profiel voor marketing kun je kopiëren en aanpassen voor je eigen cv.
Energieke CMO die met energie en gedrevenheid mensen bij elkaar brengt, motiveert en tot resultaten komt. Gebruikt een scherpe analytische blik, hands-on mentaliteit en creativiteit om complexe uitdagingen te doorgronden en tot een succesvol einde te brengen. Authentieke leider met ervaring in verandermanagement, strategie en het aansturen van professionals.
Vertel in het cv-onderdeel werkervaring over je eerdere ervaringen en relateer de inhoud aan de functie waarop je solliciteert. Zoek de aansluiting tussen jouw werkervaring als marketingprofessional en wat er in de marketingbaan van je verwacht wordt.
Heb je veel werkervaring? Kies dan zorgvuldig welke prestaties en ervaringen je benadrukt en welke je weglaat. Beschrijf alleen je meest relevante werkervaring als marketeer.
Behandel elke bullet point alsof je een product aanprijst. Begin met een sterk actiewerkwoord, gevolgd door details, cijfers en feiten die jouw prestatie concreet maken. Daarmee help je werkgevers of opdrachtgevers zich voor te stellen hoe jij dat straks in je nieuwe rol gaat doen.
Genereerde wekelijks ca. 120 leads door actief te posten op social media en daar het gesprek aan te gaan met onze doelgroep.
Schreef social media updates die leidden tot meer leads.
Concentreer je bij het benoemen van je werkervaring op de vaardigheden die jouw potentiële werkgever zoekt in een marketingprofessional. Als jij met je werkervaring kunt bewijzen dat je er vaardig in bent, vergroot je de kans om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
Bekijk hieronder ter inspiratie de kopieerbare tekst van ons voorbeeld cv marketing:
Directeur Key Accountmanagement, Post NL, Den Haag
2018 - Heden
Chief Marketing Officer, NOC*NSF, Arnhem
2011 - 2018
Als marketingdeskundige weet je dat je de aandacht van je doelgroep in enkele seconden moet kunnen trekken, anders zijn ze al weer afgeleid door andere content. Juist daarom is het cv-onderdeel vaardigheden zo belangrijk op een marketing cv. Veel recruiters zullen dit lijstje als eerste bekijken om snel te zien welke vaardigheden jij meebrengt.
Deze cv-sectie is ook het gemakkelijkste te personaliseren voor het Applicant Tracking System. Daarnaast is het de perfecte plek om je capaciteiten te benadrukken. Laat de vaardigheden zien die vereist zijn voor de functie en jouw toegevoegde waarde benadrukken. Maak het uniek, voeg context toe en noem zachte én harde vaardigheden.
Veelgevraagde marketing skills:
Veel marketingfuncties vereisen een bachelor diploma in een relevante studierichting. Maar er zijn ook functies op op mbo-niveau en functies die een universitaire vooropleiding vereisen. Kijk in de functiebeschrijving welke eisen er al dan niet zijn en sluit daar zo goed mogelijk op aan.
Vermeld alle relevante opleidingen die je hebt gedaan met daarbij het jaartal, de naam van de opleiding en de locatie. Marketingprofessionals volgen vaak nog aanvullende cursussen en trainingen on the job. Heb jij een flinke lijst met gevolgde marketing opleidingen en masterclasses? Overweeg dan een aparte cv-sectie Cursussen & Trainingen aan te maken.
Strategisch Communicatie Management, Post Doctoraal, Beeckestijn Leusden, Leusden
2002 - 2003
Bedrijfsmarketing B, Nederlands Instituut voor Marketing
2001 - 2002
Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit, Rotterdam
1992 - 1998
Elke merk heeft een herkenbaar visueel design nodig. Wat is de uitstraling van jouw personal brand? Als marketingprofessional zorg je natuurlijk voor een cv met een professionele uitstraling en een visueel aantrekkelijke opmaak. Je creëert een design dat jouw verhaal ondersteunt en laat stralen. Met een mooie opmaak laat je zien dat je een creatieve professional bent die de aandacht weet te trekken en de boodschap positief kan laten opvallen.
Een online cv-sjabloon is de snelste manier om een mooi cv te maken. Daarmee voorkom je veelgemaakte opmaakfouten en creëer je snel een perfect opgemaakt cv in een modern design.
Onze sjablonen zijn afgestemd op de eisen en wensen van werkgevers en getest door recruiters. Je profiteert in onze cv-maker van tekstsuggesties, spellingcontrole en een ruime keuze uit mooie designs.
Bekijk onze collectie cv-templates en kies een modern, professioneel of creatief cv dat past bij jou als persoon en de specifieke baan in de marketing.