Je cv en sollicitatiebrief hebben hun doel bereikt: je mag op gesprek. Tijd om je sollicitatiegesprek goed voor te bereiden. We helpen je op weg met de meestgestelde vragen tijdens sollicitatiegesprekken én mogelijke antwoorden.
Dit zijn ze:
Hieronder werken we ze stuk voor stuk verder uit. Je ontdekt varianten van de vraag, wat de recruiter wil bereiken met de vraag en hoe je de sollicitatievraag goed kunt beantwoorden. Per vraag geven we een uitgewerkt voorbeeld van een mogelijk antwoord.
“Vertel eens iets over jezelf” is zowel een ijsbreker bij aanvang van het sollicitatiegesprek als een manier om snel inzicht in jou en je loopbaan te krijgen. Deze sollicitatievraag helpt de selecteur ook om een vraag-en-antwoord-spelletje te voorkomen en een natuurlijk gesprek te starten.
Je toekomstige werkgever wil in het sollicitatiegesprek ontdekken of jij in staat bent het takenpakket goed uit te voeren. Maar minstens zo belangrijk is of jouw persoonlijkheid past bij de functie en de bedrijfscultuur. Daarom wil de selecteur je leren kennen. De vraag ‘Kun je iets over jezelf vertellen?’ levert in een paar zinnen veel informatie op en vormt vaak het informele startpunt van het sollicitatiegesprek.
Het beste antwoord op de sollicitatievraag "Vertel eens over jezelf" is een zorgvuldig voorbereid antwoord dat laat zien wie je bent met betrekking tot de baan die je wilt.
Volg bij het formuleren van je antwoord een logische tijdlijn:
Ik ben 7 jaar geleden als verpleegkundige afgestudeerd aan de HAN en meteen aan de slag gegaan als allround verpleegkundige bij longgeneeskunde in het CWZ. In die zeven jaar heb ik sterke en respectvolle relaties ontwikkeld met artsen, verpleegkundigen en ander personeel.
Hoewel het moeilijk kan zijn, is mijn favoriete onderdeel van het werk het begeleiden van patiënten, meeleven met hun situatie en eerlijk communiceren met zowel patiënten als hun families.
Ik wil nu graag de overstap maken naar de afdeling cardiologie omdat ik mij verder wil specialiseren in die specifieke zorgverlening. Dat specialisme is belangrijk voor mij omdat mijn vader in dit ziekenhuis met succes behandeld is aan zijn hartaandoening.
De afdeling cardiologie biedt geweldige zorg en ik heb in die periode kunnen zien hoe inhoudelijk interessant het verpleegkundige werk bij cardiologie is. Vandaar dat ik nu solliciteer op deze opleidingsplaats.
“Waar zie jij jezelf over 5 jaar?” is een populaire vraag in sollicitatiegesprekken. Niet vreemd, want het antwoord geeft de werkgever een beeld van de ambities van de kandidaat en zijn verwachtingen over de functie en doorgroeimogelijkheden.
Met de vraag naar je toekomstplannen wil de selecteur te weten komen met welke vaardigheden je aan de slag wilt in je nieuwe rol en hoe dat het bedrijf te goede kan komen.
Wanneer jouw antwoord laat zien dat jouw ambities passen bij de plannen van de organisatie, kunnen jullie samen op reis. En dan ontstaan er mooie dingen!
Laat in je antwoord zien dat je de skills en ambitie hebt om mee te groeien met het bedrijf.
Ambitie is besmettelijk. Maak duidelijk dat je graag mensen meeneemt in je groeiplannen en schets een mooi beeld van waar je jezelf over vijf jaar ziet.
Het is geen vereiste dat het allemaal uitkomt, dus je mag best een beetje dromen en indruk maken met de omvang van je ambities.
Idealiter sluiten je ambities nauw aan op de baan waarop je solliciteert. Als de afstand te groot is, kan de selecteur gaan twijfelen aan je geschiktheid voor de functie.
Pak bij het voorbereiden van een antwoord de functiebeschrijving erbij, verdiep je in het bedrijf en bedenk hoe jouw doelen kunnen aansluiten op de toekomstplannen van het bedrijf.
Na tien jaar ervaring opdoen in verschillende financiële functies, heb ik het gevoel dat ik over vijf jaar klaar ben voor een rol op directeursniveau. Ik heb op veel verschillende financiële gebieden gewerkt, dus deze stap zou ik in meerdere richtingen kunnen zetten. Ik voel een diepe affiniteit met het product en de cultuur van Berko en zou deze stap graag binnen dit mooie bedrijf willen zetten.
Kun jij jezelf omschrijven in één woord? Of in drie of vijf woorden? Hoeveel woorden je ook mag noemen van de selecteur, de bedoeling is dat je antwoord laat zien wie je bent, hoe je jezelf ziet en waar je staat in het leven.
Met deze vraag wil de selecteur zich een beeld vormen van je besluitvaardigheid, zelfbewustzijn en of je binnen het bedrijf past. Want niemand kan zijn hele persoonlijkheid samenvatten in drie woorden.
Daarom zal je moeten kiezen (besluitvaardigheid) voor woorden die jijzelf goed vindt passen (zelfbewustzijn) en laten zien dat je je hebt verdiept in de vacature (je antwoord sluit aan op de baan).
Formuleer een antwoord waaruit blijkt:
“analytisch, mensgericht, sportief”
Je drijfveren of motivatie laat jouw werkhouding, interesses en waarden zien. Je motivatie voor het werk dat je doet kan door de tijd heen veranderen. Wie dagelijks gemotiveerd aan het werk gaat, zal met meer plezier functioneren en betere resultaten neerzetten.
Je toekomstige werkgever wil met deze vraag jouw persoonlijkheid duiden en te weten komen wat je drijft, waarom je doorgaat als het moeilijk wordt en hoe jouw motivatie zal afstralen op de mensen om je heen.
Daarnaast geldt dat zelfs de meest capabele werknemer kan vastlopen in een baan als de bedrijfscultuur niet past bij zijn persoonlijke visie. Het gaat er niet alleen om dat je de werkzaamheden aankunt, maar ook of je past binnen het bedrijf en het team.
Op de vraag “Wat motiveert jou?” hoop de selecteur een enthousiaste reactie te krijgen waarin je een duidelijke link maakt met de functie en het bedrijf. Wat zorgt ervoor dat jij met plezier naar je werk gaat? Welke uitdagingen wakkeren jouw vuurtje aan? Wat is er nodig om jou succesvol te laten zijn in je nieuwe functie?
Een goed antwoord op de vraag naar jouw motivatie, combineert jouw drive met de reden waarom het bedrijf bestaat. Wat drijft de organisatie? De wereld verduurzamen? Goed onderwijs bieden? Uitstekende zorg verlenen en mensen helpen?
Verbind jouw motivatie op het werk met de bedrijfsdoelen en laat zien dat jouw persoonlijke waarden matchen met wat het bedrijf wil bereiken. Dan weet de selecteur dat jouw innerlijke motivatie je productiviteit zal stuwen.
Denkrichtingen voor werkgerelateerde motivatie:
Als verpleegkundige ondersteun ik mensen tijdens de zwaarste periodes van hun leven. Voor mij is het eindeloos lonend om patiënten gemoedsrust en hoop te kunnen geven als het moeilijk is. Het geeft mij veel voldoening om mensen te kalmeren en hun angsten en zorgen zo veel mogelijk weg te nemen door er voor ze te zijn en hen de informatie te geven die ze nodig hebben. Voor familieleden van een patiënt is het net zo moeilijk, dus ben ik een luisterend oor en besteed ik tijd aan het geven van advies en ondersteuning aan naasten. Ik kan me geen baan voorstellen die meer vervulling geeft dan deze, het is een beroep dat blijft geven.
Vaak is je eerste reactie op een ‘waarom’-vraag om de verdediging in te schieten. Alsof je jezelf moet verantwoorden voor je sollicitatie.
Toch zal de selecteur de vraag vooral stellen om te ontdekken wat jouw aanspreekt in de baan en wat je boeiend vindt aan het bedrijf. Hanteer die positieve insteek bij het formuleren van je antwoord.
De motivatie en geschiktheid van een kandidaat voor de functie staat centraal in elk sollicitatiegesprek. Met de vraag "waarom ben je geïnteresseerd in deze functie?" krijgt de selecteer een eerste beeld van een mogelijke match. Het toetst je kennis van het bedrijf en de functie en tast je ambities en werkervaring af.
Daarnaast biedt het gegarandeerd een kijkje in het hoofd van de sollicitant. Daarom zal elke interviewer met een nieuwsgierige glimlach op het antwoord wachten.
Aangezien dit vaak een van de eerste vragen in het sollicitatiegesprek is, hoef je hier niet uit te pakken met een bijzonder origineel of intelligent antwoord. Vertel gewoon waarom jij denkt dat de baan bij je past. Daarmee open je het gesprek en kan de selecteur vervolgen met vragen die verder de diepte in gaan.
Formuleer een antwoord dat aansluit bij de functie. Je bent er tenslotte met een reden, je wilt die baan in de wacht slepen:
Ik heb als marketeer bij toonaangevende bedrijven in de game-industrie meerdere spellen succesvol gelanceerd. Mijn sollicitatie op de rol van Marketing Director voelt als een logische volgende stap. Ik voel dat het tijd is om bij de marktleider aan de slag te gaan en de strategie uit te rollen voor de volgende generatie games.
Ik neem een uitgebreid netwerk in de game-industrie mee en een publiek van ruim 650.000 volgers op mijn social media accounts. De reikwijdte van de positie en de uitdaging om virtual reality-gaming verder op de kaart te zetten, past naadloos bij mijn interesses en expertise.
Daarnaast ben ik een datagedreven marketingprofessional, dus dat past goed bij de wijze waarop jullie data science hebben omarmd en gebruiken als basis voor grote beslissingen.
Ik vind het een mooi compliment dat ik hier nu aan tafel zit en ben heel benieuwd naar jullie beweegredenen om mij uit te nodigen voor deze kennismaking.