Voorbeeld sollicitatiebrief Grafisch ontwerp

Gebruik deze Grafisch ontwerp voorbeeldbrief om jouw sollicitatie af te ronden en ga voor de droombaan - geen frustratie, geen giswerk. Deze voorbeeldbrief is speciaal ontworpen voor Grafisch ontwerp functies in 2024. Maak gebruik van onze voorbeeldzinnen en professionele opmaak om binnen enkele minuten jouw perfecte sollicitatiebrief te downloaden.
Bewerk dit cv

Solliciteer jij binnenkort naar een nieuwe baan als Grafisch Ontwerper? Voor een geweldige sollicitatie heb je naast een cv ook een sollicitatiebrief nodig. 

Hieronder lees je hoe je een goede brief schrijft, mét een voorbeeld sollicitatiebrief voor grafisch ontwerpers. 

Hoe structureer je een sollicitatiebrief?

Hoewel het minder in het oog springt dan bij een cv, kent ook een sollicitatiebrief een vaste structuur. Elke sollicitatiebrief volgt een logische opbouw met vaste elementen die structuur geven aan je brief. Daarnaast geeft zo’n vaste opbouw jou de nodige houvast bij het schrijven. 

Een goede sollicitatiebrief is opgebouwd uit deze 5 onderdelen:

  • De kop van de sollicitatiebrief
  • De begroeting / aanhef
  • De introductie van je sollicitatiebrief
  • De middelste alinea's (hoofdgedeelte van de brief)
  • De laatste alinea van je sollicitatiebrief (conclusie en call-to-action)
Expert tip

CVster.nl is een hulpbron voor werkzoekenden. We zijn er voor alle branches en alle carrièreniveaus. Lees onze handleiding sollicitatiebrief schrijven of bekijk onze verzameling aanpasbare voorbeeld sollicitatiebrieven en schrijfgidsen voor specifieke beroepen. 

De lengte van je sollicitatiebrief

Koptekst sollicitatiebrief

In de kop van je sollicitatiebrief – ook wel briefhoofd genoemd – vermeld je je naam en contactgegevens. Laat je naam opvallen met een groot lettertype en plaats daaronder je telefoonnummer en e-mailadres. 

Wanneer je naam prominent boven aan de brief prijkt, is het voor de recruiter makkelijk om jouw brief terug te vinden in de stapel en je naam zal makkelijker blijven hangen. 

Maak niet de fout om je contactgegevens weg te laten wanneer je je sollicitatiebrief per e-mail verstuurt. Natuurlijk kan de ontvanger gewoon op ‘beantwoorden’ klikken, maar waarschijnlijk wordt je brief geprint of doorgestuurd en dan wil je niet dat je contactgegevens verloren gaan. Je wilt het de recruiter zo makkelijk mogelijk maken om jou te bereiken. 

Expert tip

Stem je cv en sollicitatiebrief op elkaar af

Je cv en sollicitatiebrief vormen samen jouw sollicitatiepakketje. Laat met het design zien dat ze bij elkaar horen. Stem lettertype, lettergrootte en kleuren op elkaar af. Dat ziet er professioneler uit dan wanneer je kiest voor twee verschillende opmaakstijlen. Daarnaast ziet de selecteur in een oogopslag welke twee losse documenten bij elkaar horen.

Als grafisch ontwerper draai jij je hand natuurlijk niet om voor een mooi ontwerp. Maar heb je geen zin om zelf een cv en sollicitatiebrief te ontwerpen? Gebruik dan een cv-maker die ook bijpassende sollicitatiebrieven kan leveren. CVster.nl biedt cv-templates met bijpassende briefsjablonen, je hoeft alleen nog maar je gegevens in te vullen en dan landt alles automatisch op de juiste plek. Zo heb je snel een prachtige sollicitatiebrief in handen, klaar om te versturen!

Aanhef

Begin je sollicitatiebrief met een formele begroeting. De aanhef die in elke zakelijke brief prima kan, luidt: "Geachte heer X” of “Geachte mevrouw X”. Na de aanhef volgt een komma, vervolgens een witregel en daarna begin je de eerste zin van je sollicitatiebrief met een hoofdletter. 

Bij voorkeur richt je de brief aan een persoon. Dus niet het algemene “Geachte heer/mevrouw” of “Geachte lezer”. Mensen lezen graag hun eigen naam. Het voelt alsof je elkaar al een beetje kent als iemand je aanspreekt met je naam. 

Daarnaast laat het zien dat je de moeite hebt genomen om erachter te komen aan wie je de sollicitatiebrief moest richten. Een simpel telefoontje naar het bedrijf is vaak genoeg om te achterhalen naar wie je de brief moet sturen. Maar vaak staat de naam van de recruiter in de vacaturetekst. Neem die dan (foutloos!) over in je brief. 

Voorbeeld

Beste mevrouw Van den Burg,

In de meeste gevallen, en vooral bij een sollicitatiebrief per e-mail, is 'Beste' een prima aanhef.

Meestal weet je wel of je met een man of een vrouw te maken hebt. Schrijf dan 'Beste mevrouw De Vries'. Als je niet zeker weet wat het geslacht van de ontvanger is, gok dan niet en kies voor een genderneutrale aanhef met de volledige naam: 'Beste A. de Vries'. 

Introductie

Zorg voor een energieke introductie waaruit meteen blijkt op welke functie je solliciteert en wat je ambities zijn in die rol. Recruiters en selecteurs hebben vaak weinig tijd om de eerste schifting in de sollicitaties te maken, dus val met de deur in huis en pak meteen de aandacht.

Schets een beknopt beeld van je werkervaring en vaardigheden die jou tot een geweldige kandidaat voor de functie maken. Stem de vaardigheden die je noemt af op de functie waarop je solliciteert. 

  • Voor een uitvoerende rol kun je denken aan Photoshop, logo design, vector illustration, pixel art en InDesign.
  • Voor een rol waarin je ook klanten adviseert kun je denken aan Branding & Identity, Strategy en Corporate Identity.

Gebruik actieve, enthousiaste taal en blijf weg van saaie clichés en wollig taalgebruik. 

Zorg ervoor dat je zelfverzekerd overkomt, maar zeker niet arrogant. Het doel van de introductie is dat je de selecteur prikkelt met informatie en een scheutje persoonlijkheid die samen uitnodigen tot verder lezen.

Voorbeeld

Bekroonde graphics en verbluffende visuals zijn de sleutel om de aandacht van klanten te vangen in een wereld vol afleiding. In mijn 12 jaar als grafisch ontwerper heb ik gezien hoe makkelijk klanten verder swipen in sociale media en apps als ze niet geboeid zijn. 

Hoofdtekst sollicitatiebrief

Je hebt jezelf voorgesteld en je hebt de aandacht van je lezer. Nu laat je in de hoofdtekst van je sollicitatiebrief zien waarom je een geweldige kandidaat bent voor de baan. Hier diep je je geschiktheid verder uit. Je bouwt voort op de boodschap die je in de introductie hebt gegeven. Heb je in je introductie gezegd dat je een ervaren grafisch ontwerper bent? Dan overtuig je de selecteur in de hoofdtekst met voorbeelden van je prestaties en ervaring.

Vertel over je vaardigheden en competenties. Hoe specifieker, hoe beter. Idealiter ondersteun je je verhaal met cijfers en concrete voorbeelden. 

Een handig hulpmiddel om voorbeelden goed op te schrijven, is de STAR-methode. Daarbij benoem je de concrete Situatie, jouw Taak, welke Actie je ondernam en het Resultaat daarvan. Als je op deze manier belangrijke werkervaringen bij vorige werkgevers beschrijft, krijgt de recruiter een goed beeld van je taken, verantwoordelijkheden, werkwijze en geschiktheid. 

Voorbeeld

Uw klantenkring van marktleiders in de consumentenmarkt stelt hoge eisen. Zij willen dat hun merken tot leven komen in een pakkend visueel ontwerp. Daarom hebt u een grafisch ontwerper nodig die uw creatieve concepten kan vertalen naar onweerstaanbare visuals. Ik heb vele jaren voor uw concurrenten gewerkt, maar na mijn verhuizing naar Hengelo wil ik uw klanten in vervoering brengen met de kracht en eenvoud van mijn werk. AlienTrick is een toonaangevend bureau waar ik mijn kwaliteiten graag voor wil inzetten. 

Ik heb een BA in grafisch ontwerp en ben bedreven in alle belangrijke ontwerp-, web-, wireframe- en multimediasoftware. Elk jaar werkte ik aan meer dan 120 grafische ontwerpprojecten, dat heeft mij geleerd snel tot de essentie van de klantwens te komen en die exact te verwerken in een verrassend design. Ik ben in staat de beste ideeën vroeg in het proces te markeren en succesvol uit te werken. Daarmee blijf ik de concurrentie voor in offertetrajecten. 

  • Mijn UX- en GUI-ontwerp van een hospitality-website won een landelijke reclameprijs.
  • Herontwerp van de verpakking van een taartmix resulteerde in een YOY-verkoopstijging van +75%.
  • Het vernieuwen van social media visuals voor een reisbureau resulteerde in +160% betrokkenheid en shares.
  • Playbook voor alle klanten over afbeeldingen in SEM leidde tot +21% meer business.
  • Typografie en stylesheets overgenomen bij 60 klanten voor mijn vorige werkgever.

Afsluiting sollicitatiebrief

Tot slot wil je je sollicitatiebrief afsluiten met een oproep tot een actie. Een call-to-action. Je wilt namelijk dat de recruiter je brief leest en je meteen uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Je kunt gerust benoemen in je slotzin dat je uitkijkt naar een kennismaking of dat je volgende week even contact opneemt. Wees proactief en laat nogmaals zien dat je enthousiast bent over de functie.

Voorbeeld

Ik zou graag in een interview willen laten zien hoe mijn omnichannel-visuals mijn klanten zakelijk vooruit hebben geholpen. Ik heb er vertrouwen in dat ik hetzelfde kan doen voor uw klanten.

Met vriendelijke groet,

Arne Franken

Gerelateerde artikelen
Hoe schrijf je een sollicitatiebrief? Stappenplan, tips & voorbeelden
Heb je een goede sollicitatiebrief nodig? Gebruik ons stappenplan voor het schrijven van een opvallende en overtuigende sollicitatiebrief. Hiermee haal je een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek binnen!
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv