In deze handleiding sollicitatiebrief Colruyt helpen we je met je sollicitatie bij Colruyt.
Met een sollicitatiebrief laat je zien waarom je een geschikte kandidaat bent en welke persoonlijke eigenschappen kenmerkend zijn voor jou.
Wie wil werken bij Colruyt heeft volop keuze. Je kunt aan de slag in een winkel, bij een distributiecentrum of bij de centrale diensten van de Colruyt Group.
Ingenieurs en elektriciens bouwen samen aan een nieuw distributiecentrum, Tax specialisten beheren de fiscale dossiers, IT-specialisten zorgen ervoor dat de Xtra app in alle winkels en webshops de kortingen verwerkt en de winkelmedewerkers helpen klanten met veel goesting en een glimlach.
De meeste mensen kennen Colruyt als supermarktketen, maar wist je dat er nog 41 merken onder de Colruyt-paraplu vallen?
Bijvoorbeeld de merken Dreamland, DATS 24, Fashion Society, Newpharma, JIMS, Bio-Planet, Bike Republic en Symeta Hybrid.
In België telt het bedrijf ruim 26.000 medewerkers, 89 nationaliteiten en zijn er meer dan 740 winkels en webshops.
Kortom, er zijn functies in allerlei vakgebieden en op alle niveaus bij Colruyt. Van kassamedewerker en rayonverantwoordelijke tot orderpicker en supply chain manager, en van dispatcher en financial controller tot HR-officer en koeltechnieker.
CVster.nl is een hulpbron voor werkzoekenden. We zijn er voor alle branches en alle carrièreniveaus. Bekijk ons stappenplan sollicitatiebrief schrijven of bekijk onze verzameling aanpasbare voorbeeld sollicitatiebrieven en schrijfgidsen voor specifieke beroepen.
Je sollicitatiebrief hoeft niet heel lang te zijn. Het belangrijkste is dat je aangeeft waarom je bij de Colruyt wilt werken en wat jouw motivatie voor de job is.
Probeer daarbij aansluiting te zoeken op de zaken die Colruyt belangrijk vindt:
Woorden als eigenzinnig, innovatief, ambitieus, leren, ontwikkelen, uitdaging en initiatief mag je zeker laten terugkomen in je brief.
Die woorden kan je gebruiken om een beeld te schetsen van hoe jij bent als persoon. Wat voor een medewerker haalt Colruyt in huis als ze jou aannemen? Waarin blink jij uit? Waar sta jij om bekend bij collega’s en vrienden?
Vind je het lastig om de link te leggen tussen jou als persoon en de baan bij Colruyt? Lees dan ons blog over motivatie eens, daarmee doe je vast ideeën op.
Uiteraard heeft de Colruyt Group een aparte website waarop zij vacatures plaatsen, verhalen van medewerkers tonen en meer info over Colruyt bieden. Je kunt dus eenvoudig online vacatures bekijken, online solliciteren en je goed oriënteren op Colruyt als werkgever. Bijvoorbeeld:
Een sollicitatiebrief is een document waarin je in zo’n 250 à 400 woorden laat zien wat je te bieden hebt.
Een sollicitatiebrief heeft – net als een cv - een vaste opbouw. Volg deze indeling bij het schrijven van je brief:
Beste Evert Vanbelle,
Een succesvolle supermarkt is veel meer dan een verzameling producten en een kassa bij de uitgang. Klanten verleiden en onbewust wat extra producten in hun winkelmandje laten leggen, gewoon omdat ze op de juiste plek liggen en mooi gepresenteerd worden. Daar draait het om.
Met UX Design is het precies zo. De UX van een retail website reikt veel verder dan een product en een prijs. Bij mijn laatste klant leidde ik een UX-project dat de omzet met 15% liet stijgen. Simpelweg door de klantbeleving te optimaliseren, de juiste informatie op de juiste plek aan te bieden en de klantreis te vereenvoudigen. Een uitdagend project waar mijn team veel van geleerd heeft en we volop innovaties konden toepassen.
Ik werkte nauw samen met product management en development teams en ontwierp 55% van onze interface opnieuw. Een product vinden, vergelijken en bestellen werd makkelijker en we boden meer productinformatie. Ook vereenvoudigden we het betaalproces op onze e-commerce website. Het resultaat? De aankooptijd nam af met 29% en de conversies namen toe met 41%.
Mijn kennis en vaardigheden uit de opleiding grafisch ontwerpen zet ik met veel plezier in bij het creëren van visueel aantrekkelijke websites die mooi en tegelijk ook uiterst gebruiksvriendelijk zijn. Ook werk ik graag concepten uit in Illustrator en Figma. Een greep uit mijn UX- en UI-skills:
Ik zou graag de kans krijgen om in een persoonlijk gesprek mijn portfolio toe te lichten. Twee projecten sluiten goed aan op de wens van Colruyt om de Xtra app verder uit te bouwen. Ik kijk ernaar uit om daarover van gedachten te wisselen.
Met vriendelijke groet,
Jip Zantingh
De koptekst van je sollicitatiebrief heeft twee functies:
Als je solliciteert met een krachtige sollicitatiebrief, zal de recruiter van Colruyt direct contact met je willen opnemen. De koptekst maakt het makkelijk om je meteen even te bellen of je een uitnodiging voor een kennismaking te mailen. Je contactgegevens staan immers overzichtelijk op een logische plek. De recruiter kan zo eenvoudig doorpakken op je sollicitatie.
De aanhef of begroeting van je sollicitatiebrief is belangrijk. Een goed begin is immers het halve werk.
Dat geldt ook voor zoiets simpels als de aanhef van je brief. De meeste recruiters lezen graag hun eigen naam. Logisch, een persoonlijke begroeting is een veel warmere intro dan het ouderwetse 'Geachte heer of mevrouw'.
In de vacatures van Colruyt staat telkens de recruiter genoemd. Sterker nog, ze vermelden de naam, contactgegeven én plaatsen een foto van de recruiter bij de vacature. Je hebt dus alle gegevens bij de hand. Zorg ervoor dat je de naam foutloos overneemt in je sollicitatiebrief.
Beste Evert Vanbelle,
Begin je sollicitatiebrief met een leuke, enthousiaste openingszin. Na een goede introductie is de kans groot dat de rest van je brief met aandacht wordt gelezen. Gebruik energieke, levendige taal waaruit enthousiasme en werklust blijkt. Pas er wel voor op dat je niet te amicaal of arrogant klinkt. Zet vanaf het begin de juiste toon en onderscheid jezelf van andere kandidaten.
Maak ook duidelijk op welke functie je solliciteert en noem jouw belangrijkste kwalificaties voor de baan. Het doel van de introductie is dat je de selecteur prikkelt met informatie en een scheutje persoonlijkheid die samen uitnodigen tot verder lezen.
Een succesvolle supermarkt is veel meer dan een verzameling producten en een kassa bij de uitgang. Klanten verleiden en onbewust wat extra producten in hun winkelmandje laten leggen, gewoon omdat ze op de juiste plek liggen en mooi gepresenteerd worden. Daar draait het om.
In de middelste twee of drie alinea's van je sollicitatiebrief diep je je geschiktheid verder uit. Overtuig de Colruyt recruiter in de hoofdtekst met voorbeelden van je prestaties en ervaring. Laat zien waarom jij de juiste kandidaat voor de baan bent.
Beschrijf jouw ervaring met de belangrijkste taken uit de functieomschrijving. Kies taken uit de vacature die overeenkomen met jouw werkervaring en geef aan hoe ruim je ervaring ermee is.
Sta jij vooraan als er een moeilijke situatie moet worden opgelost? Een sollicitatiebrief is een mooie plek om daar aandacht aan te geven. Beschrijf een specifieke uitdaging waarmee je in het verleden te maken had. Kon jij het verschil maken voor klanten, leveranciers of collega’s? Laat zien hoe jij hebt bijgedragen aan het eindresultaat.
Schets de situatie, hoe je deze hebt opgelost en wat het resultaat was volgens de STAR-methode: benoem de Situatie en jouw Taak daarin en vertel over de Actie die je hebt ondernomen om een positief Resultaat te creëren.
Sta in het middelste deel van je sollicitatiebrief ook stil bij je interesse in de Colruyt. Waarom is juist Colruyt zo’n aantrekkelijke werkgever voor jou?
Leg daarbij ook uit met welke kennis, ervaring en kwaliteiten je kunt bijdragen aan de vraagstukken die spelen binnen Colruyt en bij de specifieke functie. Je wilt namelijk de link leggen naar wat je komt brengen en denkt te kunnen toevoegen in jouw toekomstige rol. Benadruk hoe jij hen kunt helpen en waarom jij goed bij Colruyt past.
Met een goede hoofdtekst laat je weinig ruimte voor twijfel dat jij een uitstekende aanwinst zal zijn voor Colruyt. In het beste geval pakt de recruiter meteen de telefoon om je uit te nodigen voor een eerste kennismaking.
Met UX Design is het precies zo. De UX van een retail website reikt veel verder dan een product en een prijs. Bij mijn laatste klant leidde ik een UX-project dat de omzet met 15% liet stijgen. Simpelweg door de klantbeleving te optimaliseren, de juiste informatie op de juiste plek aan te bieden en de klantreis te vereenvoudigen. Een uitdagend project waar mijn team veel van geleerd heeft en we volop innovaties konden toepassen.
Ik werkte nauw samen met product management en development teams en ontwierp 55% van onze interface opnieuw. Een product vinden, vergelijken en bestellen werd makkelijker en we boden meer productinformatie. Ook vereenvoudigden we het betaalproces op onze e-commerce website. Het resultaat? De aankooptijd nam af met 29% en de conversies namen toe met 41%.
Mijn kennis en vaardigheden uit de opleiding grafisch ontwerpen zet ik met veel plezier in bij het creëren van visueel aantrekkelijke websites die mooi en tegelijk ook uiterst gebruiksvriendelijk zijn. Ook werk ik graag concepten uit in Illustrator en Figma. Een greep uit mijn UX- en UI-skills:
Je laatste alinea moet uitnodigen tot actie - je kijkt uit naar een antwoord, je zou graag een kennismaking plannen, enz.
Benadruk nogmaals je motivatie om bij Colruyt aan de slag te gaan. Dat laat zien dat je een serieuze kandidaat bent voor de job. Nodig de recruiter of werkgever uit om contact op te nemen en nader kennis te maken. Eventueel kun je de lezer hier ook bedanken voor zijn tijd.
Je ondertekening kan je eenvoudig houden. Schrijf “Met vriendelijke groet”, gevolgd door een spatie en je voor- en achternaam.
Je kunt ook nog een gescande handtekening invoegen, maar dat is zeker geen vereiste als je je sollicitatie digitaal verstuurt.
Verstuur je een papieren versie van je sollicitatiebrief, dan onderteken je wel met je handtekening.
Met vriendelijke groet,
Jip Zantingh