Office Manager cv- voorbeeld & schrijfgids

Officemanagers zijn essentiële ondersteuners. Ze stroomlijnen de werkprocessen, houden vinger aan de pols bij de business en signaleren trends en risico’s. Als Office Manager ben je ben je dagelijks aan het organiseren, beheren, coachen, delegeren en faciliteren. Hoe schrijf je een goed cv dat al je capaciteiten en kwaliteiten representeert? Lees het in deze cv-handleiding speciaal voor officemanagers.
Bewerk dit cv

Office managers opereren in kleine en middelgrote bedrijven in het hart van de organisatie. Ze hebben scherp op het netvlies wat er moet gebeuren, spelen een grote rol in de bedrijfscultuur en fungeren als de smeerolie van het bedrijf.

 Ze zijn bij veel bedrijfsaspecten betrokken en daarmee perfect op de hoogte van alles wat er speelt. Dat maakt dat ze regelmatig het management team wijze raad kunnen influisteren of dat hen om onpartijdig advies wordt gevraagd. 

Een Office manager cv opstellen: veelzijdig en overtuigend

Office managers hebben een baan vol variatie. Het cv van een officemanager moet zo veel mogelijk kennis, ervaring en vaardigheden afdekken en tegelijkertijd worden toegespitst op de functie waarop je solliciteert. Deze tips helpen je bij het opstellen van je cv:

  • Neem de vacaturetekst grondig door en markeer belangrijke functie-eisen en taken.
  • Gebruik de juiste trefwoorden zodat je cv glansrijk het ATS doorkomt.
  • Kies een cv-indeling en lay-out die jouw toegevoegde waarde het beste doen uitkomen.
  • Zorg voor een duidelijke cv-kop met daarin je naam, functie en contactgegevens.
  • Schrijf een wervelende profielschets waarmee je de aandacht trekt.
  • Maak taken, verantwoordelijkheden en prestaties concreet in de sectie werkervaring.
  • Laat bij het cv-onderdeel Opleiding zien welke bagage je hebt als professional.
  • Presenteer je vaardigheden overzichtelijk in een korte opsomming

De precieze taken en verantwoordelijkheden van een office manager zijn afhankelijk van de aard van de organisatie. En op je cv kun je onmogelijk alles benoemen. Maar voor elke office manager is de hoofdtaak: alles doen wat nodig is om zaken soepel te laten verlopen. 

Focus je daarom op de eigenschappen die daarvoor nodig zijn: oplossingsgericht, flexibel, doortastend, besluitvaardig en positief ingesteld met een gezonde dosis humor. 

Hoe versla je het ATS?

Een ATS is een Applicant Tracking System, een sollicitantenvolgsysteem dat recruiters helpt bij het selecteren, uitnodigen en afwijzen van kandidaten. ATS-software kan razendsnel cv’s scannen op relevante trefwoorden. 

Gebruik op je cv daarom altijd trefwoorden die ook letterlijk in de vacaturetekst staan. Zoekt de werkgever bijvoorbeeld een officemanager die ‘oplossingsgericht’ is, gebruik dan ook dat woord. Want wanneer je jezelf omschrijft als iemand met ‘probleemoplossend vermogen’ dan heb je kans dat het ATS deze belangrijke vaardigheid niet oppikt en je cv een minpuntje toekent of zelfs automatisch afwijst. 

Profielschets voorbeeld Office manager: manage je imago

In je profielschets moet je in een aantal zinnen een gevoel overbrengen van ‘deze kandidaat kan alles’. 

Iedereen kan een lijstje met taken en verantwoordelijkheden maken, maar daar wordt de recruiter niet warm of koud van. Daarom wil je emotie en persoonlijkheid toevoegen aan het persoonlijk profiel op je cv. Zinnen die uitstralen hoe je je werk doet en waarom je blij wordt van je werk. 

Gebruik daarom krachtige woorden om uit te leggen waar je kwaliteiten liggen, welke vaardigheden en ervaring je bij je draagt en wat je ambities zijn. 

CV-voorbeeld van een profielschets van een office manager

Ervaren officemanager met 8 jaar ervaring op sleutelposities binnen diverse organisaties. Planmatige organisator die het overzicht behoudt en fungeert als sparringpartner van de directie. Ervaren in het coördineren van evenementen en congressen, het aansturen en begeleiden van ondersteunend personeel en een kei in alle facetten van zakelijke communicatie. Werkt nauw samen met de afdelingen sales, marketing, HRM en facility management. Vriendelijk, gestructureerd en flexibel.

Voorbeeld Werkervaring vertaler: zoom in op relevante punten

De takenlijst van een office manager is eindeloos. Ondoenlijk om daar een compleet beeld van te geven in je cv. 

De uitdaging bij het beschrijven van je werkervaring zit hem in de beperkte ruimte die je daarvoor hebt. Kies ervoor om puntsgewijs een algemeen beeld te geven van wat je kunt en extra in te zoomen op relevante prestaties of opvallende taken. 

Heb je meerdere banen als office manager gehad, dan kun je bepaalde werkervaring wellicht verspreiden over de verschillende banen. Bedenk daarbij dat de meest recente banen de meeste aandacht zullen krijgen. 

CV voorbeeld van de werkervaring van een office manager

Senior Officemanager/bureaumanager, M&P Bereauservice, Ophemert
apr 2018 - heden

  • Organisatorische processen inrichten en uitvoeren en nieuw personeel inwerken op belangrijke administratieve procedures.
  • Communicatie verzorgen met leden, leveranciers, interne en externe specialisten, collega’s.
  • Dagelijkse bureauwerkzaamheden coördineren, activiteiten plannen en coördineren.
  • Projectcoördinatie: marketing, bedrijfseconomisch onderzoek, inkoop- en arbeidsvoorwaardenbeleid.
  • Contacten met aangesloten verenigingen coördineren en het organiseren en inhoudelijk voorbereiden van leden- en bestuursvergaderingen.
  • 10 professionals functioneel aansturen (secretarieel medewerkers en projectmanagers).

 

Executive Office Manager, Zig software, Huizen
mrt 2016 - mrt 2018

  • Organisatorische processen inrichten en uitvoeren en nieuw personeel inwerken op belangrijke administratieve procedures.
  • Communicatie verzorgen met leden, leveranciers, interne en externe specialisten, collega’s.
  • Dagelijkse bureauwerkzaamheden coördineren, activiteiten plannen en coördineren.
  • Projectcoördinatie: marketing, bedrijfseconomisch onderzoek, inkoop- en arbeidsvoorwaardenbeleid.
  • Contacten met aangesloten verenigingen coördineren en het organiseren en inhoudelijk voorbereiden van leden- en bestuursvergaderingen.
  • 10 professionals functioneel aansturen (secretarieel medewerkers en projectmanagers).

Voorbeeld Opleidingen: kennis en kunde op kantoor

Office managers zijn er in soorten en maten. Bij een start-up is de office manager vaak de enige ondersteuner. In grotere organisaties fungeert de office manager als teamleider die meerdere teams van bijvoorbeeld administratief medewerkers, secretaresses en receptionisten aanstuurt. Die verscheidenheid zie je ook terug in de opleidingen. 

Er zijn 1-jarige mbo-opleidingen, maar ook 4-jarige hbo bachelors die je kunt volgen om officemanager te worden. En er zijn ook office managers met een totaal andere opleiding als bagage. Van een universitaire studie geschiedenis tot een reeks losse cursussen in combinatie met relevante werkervaring. Laat in het cv-onderdeel Opleidingen zien welke specifieke vakkennis je hebt opgedaan tijdens je opleiding

Deze tekst van het voorbeeld cv kan je gebruiken als inspiratie voor het schrijven van het cv-onderdeel opleiding:

Voorbeeld

HBO Bachelor Executive Office Management, Schroevers, Utrecht
sep 2014 - jul 2017 

3-jarige deeltijdopleiding met o.a. de modules:

Management & organisatie, klantgerichte communicatie en presentatie, Advanced Business English, effectieve gesprekstechnieken, organisatie van informatiestromen, marketingcommunicatie, eventmanagement, projectmanagement, digitale vaardigheden, verandermanagement, financieel management, teamontwikkeling, relatiemanagement.

Vaardigheden voorbeeld: maak een goede mix

Als office manager ben je van vele markten thuis. Zorg ervoor dat de vaardigheden die je noemt daar een goed beeld van schetsen. Maak een goede mix van harde en zachte vaardigheden en probeer het te koppelen aan jouw praktijkervaring. 

Heb je meer dan vier woorden nodig om een vaardigheid te beschrijven? Verwerk de vaardigheid dan in je werkervaring of persoonlijk profiel. Met 5 tot 10 vaardigheden zit je goed en je mag ook persoonlijke kwaliteiten toevoegen aan het rijtje. 

Vaardigheden die het goed doen op het cv van een office manager zijn: 

  • time management
  • boekhouden en administratie
  • klantgerichtheid, organiseren
  • interne communicatie
  • nauwkeurig
  • doortastend

Cv lay-out en ontwerp: maak een goede eerste indruk

Laat het praktische karakter van je rol als office manager terugkomen in efficiënt taalgebruik en een strakke opmaak. Verzand niet in lange beschrijvingen en houd in de gaten dat er voldoende witruimte in je cv blijft zodat de recruiter de inhoud makkelijk kan scannen. 

Als office manager ben je altijd op zoek naar handige tools om je werk sneller en beter te kunnen doen. Daarom denken we dat onze cv-maker je goed zal bevallen. Het is de perfecte tool om je sollicitatieproces te optimaliseren, overzicht te houden en tijd te besparen. 

Kies een van onze professionele en door recruiters geteste cv-sjablonen. Er zijn talloze cv-templates om uit te kiezen en met onze handleiding cv maken schrijf je snel een overtuigend cv.

Belangrijkste aandachtspunten voor je office manager cv

  • Laat zien dat jij in het hart van de organisatie werkt.
  • Beschrijf de impact die jij maakt in het bedrijf.
  • Gebruik je persoonlijk profiel om de werkgever te laten voelen hoe het zou zijn om met jou samen te werken.
  • Zet jouw unieke mix van harde en zachte vaardigheden in de context van specifieke prestaties.
  • Zorg ervoor dat de lay-out van je cv jouw belangrijkste prestaties en kwaliteiten benadrukt.
  • Vertel hoe, wat, waar, wanneer en waarom bepaalde acties tot goede resultaten hebben geleid.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je een inspirerend cv?
Met een inspirerend cv val je op. Een inspirerend cv zorgt ervoor dat de selecteur denkt: ‘Die kandidaat wil ik spreken.’ Tips voor het maken van een inspirerend cv.
Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv