Solliciteren via TikTok – zo pak je het aan

Met een opvallende sollicitatie kan je jezelf extra in de kijker spelen voor die ene leuke baan. Overweeg je om te solliciteren via TikTok? Bekijk onze tips en doe er je voordeel mee.
Marlijn van der Bok
Freelance copywriter
Bijgewerkt op 30 mei 2024

De social media-app TikTok is de ideale plek voor creatieve zelfpromotie. De app staat vol filmpjes met een hoge entertainmentfactor. Humor scoort en elke week is er wel weer een nieuwe challenge trending.

Maar inmiddels kan je TikTok ook gebruiken voor serieuzere toepassingen. Bijvoorbeeld om jezelf te presenteren aan een potentiële werkgever. Solliciteren via TikTok met een cv in videoformaat, is dat de toekomst?

In dit blogartikel lees je over:

  • De voor- en nadelen van solliciteren via TikTok
  • Afwegingen in je keuze voor een sollicitatie via TikTok
  • De juiste aanpak voor jouw TikTok-sollicitatie

#TikTokResumes – Pilot solliciteren via TikTok

In 2021 deed TikTok een pilot met #TikTokResumes. Het idee was dat sollicitanten in video's van maximaal 60 seconden zichzelf konden presenteren aan potentiële werkgevers.

Dit sollicitatiefilmpje van Makena is daar een mooi voorbeeld van:

Voorbeeld TikTok sollicitatievideo Makena: https://www.tiktok.com/@makena.yee/video/6958301625836375301

De pilot heeft nog geen vervolg gekregen en op #TikTokResumes is het stil. Maar solliciteren via TikTok kan ook via een andere weg. Er zijn bedrijven die medewerkers werven via TikTok en mensen uitnodigen om te solliciteren met een TikTok-cv of te wel een TikTok-sollicitatievideo.

Reageren op een specifieke vacature of een open sollicitatie onder de aandacht brengen bij een organisatie gaat dan als volgt:

  1. Je voegt het bedrijf of de recruiter toe.
  2. Je post je TikTok-sollicitatievideo met de voorgeschreven hashtag.

Solliciteren via TikTok is – net als solliciteren met een video die je naar de recruiter mailt – een unieke manier om je creativiteit, persoonlijkheid en vaardigheden te tonen. In een filmpje kan je immers jezelf laten zien op een manier die je niet voor elkaar krijgt met een traditioneel cv en sollicitatiebrief.

Gerelateerde artikelen
Persoonlijke eigenschappen op je cv vermelden - tips & lijst
Persoonlijke eigenschappen, ook wel karaktereigenschappen genoemd, zijn belangrijk op je cv: ze laten zien of jij de juiste persoon bent voor de functie. Maar wat zijn persoonlijke eigenschappen eigenlijk precies? Uitleg, tips en een lange lijst met voorbeelden voor op je cv.

De voordelen van solliciteren via TikTok 

Solliciteren via TikTok heeft een aantal voordelen ten opzichte van solliciteren met een traditioneel cv:

Snel je persoonlijkheid laten zien

Via een TikTok-sollicitatie maak je op een originele manier kennis met potentiële werkgevers. Door je persoonlijkheid en unieke vaardigheden tonen, kan de werkgever zich een beeld vormen van jou en jouw potentieel in hun organisatie. Via een video waarin de recruiter je ziet en hoort, gaat dat makkelijker dan via een traditioneel cv. 

Breed bereik

Daarnaast biedt TikTok een breed bereik en heb je kans dat je video viraal gaat. Zeker wanneer je relevante hashtags gebruikt. In dat geval bereik je duizenden mensen, waaronder recruiters en werkgevers.

Creatief portfolio direct zichtbaar

Los van de TikTok-sollicitatievideo, kun je top TikTok een creatief portfolio opbouwen. Denk aan video's waarin je projecten laat zien waaraan je hebt gewerkt, prestaties benadrukt of je communicatie- en presentatievaardigheden laat zien. Solliciteer je op een creatieve, media-gerelateerde functie? Dan kan het van grote meerwaarde zijn om op die manier je skills te laten zien. 

Expert tip

Sollicitaties met een TikTok-video kunnen voor werkgevers heel efficiënt zijn bij het evalueren van kandidaten die solliciteren op een baan waarbij vaardigheden zoals presenteren, content creëren en digitale media positioneren belangrijk zijn. 

De nadelen van solliciteren via TikTok 

Solliciteren via TikTok kent ook nadelen:

Tijdrovend klusje

Het is een tijdrovend klusje om een goede TikTok-sollicitatie te maken. Je wilt immers goed nadenken over de inhoud, het script, de visuals en de hoofdboodschap die je wilt overbrengen. Vervolgens moet je alle clips opnemen en het tot een mooi geheel editen waarbij creativiteit en professionaliteit goed in balans zijn. 

Benadrukt wellicht niet de juiste kwalificaties

Daarnaast draait een TikTok-cv vooral om je visuele presentatie. Je zal beoordeeld worden op je uiterlijk, stemgebruik, presentatietechnieken en editingtechnieken. Handig als je een baan zoekt waarvoor dat belangrijk is, minder handig of zelfs nadelig wanneer jouw droombaan een totaal andere focus heeft.

Gerelateerde artikelen
Professionele vaardigheden in je cv en sollicitatiebrief verwerken
Ben je een kei in je vak? Prachtig. Maar het is niet genoeg. Een succesvolle professional is vakinhoudelijk sterk én bezit goede professionele vaardigheden. Lees hier welke professionele vaardigheden belangrijk zijn op de werkvloer en daarmee ook op je cv.

Beperkte tijd en ruimte voor je kwalificaties

Wat ons betreft is een sollicitatievideo altijd een aanvulling op een traditioneel cv. Je hebt immers maar beperkt de tijd om jezelf voor te stellen en je prestaties en kwalificaties te benadrukken. Dat maakt dat je alleen de allerbelangrijkste zaken kunt delen, de overige punten zal de recruiter in je cv moeten kunnen nalezen. Daarnaast kan de interviewer tijdens het sollicitatiegesprek eenvoudig een blik op je cv werpen als geheugensteuntje. Dat gaat niet met een video. 

Afwegingen in je keuze voor een sollicitatie via TikTok 

Een aantal afwegingen voordat je kiest voor solliciteren via TikTok:

Past een TikTok-sollicitatie bij deze baan en organisatie?

Ten eerste zijn niet alle banen en branches geschikt voor deze manier van solliciteren. Creatieve functies en functies in de sales, media, marketing of communicatie lenen zich er prima voor. Maar meer formele en traditionele sectoren staan wellicht minder open voor deze nieuwe manier van solliciteren.

Gerelateerde artikelen
Welke bedrijfscultuur past bij mij?
De bedrijfscultuur van je werkgever speelt een grote rol in je werkplezier. Wat is voor jou belangrijk en hoe weet je of je past in de bedrijfscultuur van de organisatie?

Hoe kijk je naar de potentiële privacy- en veiligheidsrisico’s?

Een ander aspect om te overwegen is dat het delen van persoonlijke informatie op een openbaar platform zoals TikTok potentiële privacy- en veiligheidsrisico's meebrengt.

Los van de privacy issues die TikTok blijven achtervolgen, geldt in het algemeen dat je je bewust zou moeten zijn van wat je deelt en wie toegang heeft tot je video's. 

Het kan verstandig zijn om persoonlijke gegevens en contactinformatie te beperken tot de juiste kanalen en alleen te delen met vertrouwde werkgevers.

Een TikTok-sollicitatie maken – zo pak je het aan:

  1. Maak een script
  2. Begin met een sterke opening
  3. Verwerk de vereiste vaardigheden in je verhaal
  4. Kies een strategische omgeving
  5. Zorg voor een goed licht
  6. Kies de juiste kleding
  7. Film verticaal
  8. Voeg tekstblokjes toe om belangrijke info te benadrukken
  9. Laat prestaties zien met de Green Screen-feature
  10. Voeg achtergrondmuziek toe
  11. Eindig sterk met een call-to-action
  12. Gebruik de juiste hashtags

Bekijk ook ons blog over solliciteren met een sollicitatievideo voor nog meer tips.

Gerelateerde artikelen
Een sollicitatievideo opnemen? Tips voor jouw videosollicitatie
Een sollicitatie per video geeft de werkgever snel een eerste indruk van een kandidaat. Aan jou de taak om een goede eerste indruk te maken. Hoe? Lees onze tips voor een professionele sollicitatievideo en solliciteer met een overtuigende videopitch.

 

Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv