De social media-app TikTok is de ideale plek voor creatieve zelfpromotie. De app staat vol filmpjes met een hoge entertainmentfactor. Humor scoort en elke week is er wel weer een nieuwe challenge trending.
Maar inmiddels kan je TikTok ook gebruiken voor serieuzere toepassingen. Bijvoorbeeld om jezelf te presenteren aan een potentiële werkgever. Solliciteren via TikTok met een cv in videoformaat, is dat de toekomst?
In dit blogartikel lees je over:
In 2021 deed TikTok een pilot met #TikTokResumes. Het idee was dat sollicitanten in video's van maximaal 60 seconden zichzelf konden presenteren aan potentiële werkgevers.
Dit sollicitatiefilmpje van Makena is daar een mooi voorbeeld van:
De pilot heeft nog geen vervolg gekregen en op #TikTokResumes is het stil. Maar solliciteren via TikTok kan ook via een andere weg. Er zijn bedrijven die medewerkers werven via TikTok en mensen uitnodigen om te solliciteren met een TikTok-cv of te wel een TikTok-sollicitatievideo.
Reageren op een specifieke vacature of een open sollicitatie onder de aandacht brengen bij een organisatie gaat dan als volgt:
Solliciteren via TikTok is – net als solliciteren met een video die je naar de recruiter mailt – een unieke manier om je creativiteit, persoonlijkheid en vaardigheden te tonen. In een filmpje kan je immers jezelf laten zien op een manier die je niet voor elkaar krijgt met een traditioneel cv en sollicitatiebrief.
Solliciteren via TikTok heeft een aantal voordelen ten opzichte van solliciteren met een traditioneel cv:
Via een TikTok-sollicitatie maak je op een originele manier kennis met potentiële werkgevers. Door je persoonlijkheid en unieke vaardigheden tonen, kan de werkgever zich een beeld vormen van jou en jouw potentieel in hun organisatie. Via een video waarin de recruiter je ziet en hoort, gaat dat makkelijker dan via een traditioneel cv.
Daarnaast biedt TikTok een breed bereik en heb je kans dat je video viraal gaat. Zeker wanneer je relevante hashtags gebruikt. In dat geval bereik je duizenden mensen, waaronder recruiters en werkgevers.
Los van de TikTok-sollicitatievideo, kun je top TikTok een creatief portfolio opbouwen. Denk aan video's waarin je projecten laat zien waaraan je hebt gewerkt, prestaties benadrukt of je communicatie- en presentatievaardigheden laat zien. Solliciteer je op een creatieve, media-gerelateerde functie? Dan kan het van grote meerwaarde zijn om op die manier je skills te laten zien.
Sollicitaties met een TikTok-video kunnen voor werkgevers heel efficiënt zijn bij het evalueren van kandidaten die solliciteren op een baan waarbij vaardigheden zoals presenteren, content creëren en digitale media positioneren belangrijk zijn.
Solliciteren via TikTok kent ook nadelen:
Het is een tijdrovend klusje om een goede TikTok-sollicitatie te maken. Je wilt immers goed nadenken over de inhoud, het script, de visuals en de hoofdboodschap die je wilt overbrengen. Vervolgens moet je alle clips opnemen en het tot een mooi geheel editen waarbij creativiteit en professionaliteit goed in balans zijn.
Daarnaast draait een TikTok-cv vooral om je visuele presentatie. Je zal beoordeeld worden op je uiterlijk, stemgebruik, presentatietechnieken en editingtechnieken. Handig als je een baan zoekt waarvoor dat belangrijk is, minder handig of zelfs nadelig wanneer jouw droombaan een totaal andere focus heeft.
Wat ons betreft is een sollicitatievideo altijd een aanvulling op een traditioneel cv. Je hebt immers maar beperkt de tijd om jezelf voor te stellen en je prestaties en kwalificaties te benadrukken. Dat maakt dat je alleen de allerbelangrijkste zaken kunt delen, de overige punten zal de recruiter in je cv moeten kunnen nalezen. Daarnaast kan de interviewer tijdens het sollicitatiegesprek eenvoudig een blik op je cv werpen als geheugensteuntje. Dat gaat niet met een video.
Een aantal afwegingen voordat je kiest voor solliciteren via TikTok:
Ten eerste zijn niet alle banen en branches geschikt voor deze manier van solliciteren. Creatieve functies en functies in de sales, media, marketing of communicatie lenen zich er prima voor. Maar meer formele en traditionele sectoren staan wellicht minder open voor deze nieuwe manier van solliciteren.
Een ander aspect om te overwegen is dat het delen van persoonlijke informatie op een openbaar platform zoals TikTok potentiële privacy- en veiligheidsrisico's meebrengt.
Los van de privacy issues die TikTok blijven achtervolgen, geldt in het algemeen dat je je bewust zou moeten zijn van wat je deelt en wie toegang heeft tot je video's.
Het kan verstandig zijn om persoonlijke gegevens en contactinformatie te beperken tot de juiste kanalen en alleen te delen met vertrouwde werkgevers.
Bekijk ook ons blog over solliciteren met een sollicitatievideo voor nog meer tips.