Een personal brand ondersteunt je sollicitatieproces.
Twijfel je over de nut en noodzaak van personal branding, lees dan hieronder wat een sterk persoonlijk merk voor je kan doen.
Tipje van de sluier: succesvol solliciteren wordt een stuk makkelijker met een goed personal brand!
In dit blogartikel:
Wat is personal branding? Met personal branding zet je jezelf neer als merk. Wie aan personal branding doet, positioneert zichzelf door een uniek beeld uit te dragen dat in lijn ligt met zijn persoonlijke waarden, overtuigingen, competenties en expertise. En dat unieke beeld, dat is je personal brand.
Je personal brand is de manier waarop jij jezelf verkoopt aan de wereld. Het is jouw unieke verzameling aan kwaliteiten, passies en ambities waaraan anderen je meteen herkennen.
Misschien voel je hem al aankomen: een sterk persoonlijk merk ligt dicht tegen je persoonlijke identiteit. Nog beter: ze komen 1-op-1 overeen. Want dan blijkt je persoonlijkheid niet alleen uit je woorden, maar ook uit al je 'daden'.
Vaak gaat personal branding gepaard met een sterke online aanwezigheid op sociale media. Op die platforms kan je immers makkelijk bouwen aan een overtuigend verhaal. Een verhaal waarin je je vaardigheden, waarden en expertise communiceert.
Daarnaast is het makkelijk om via sociale media relaties met anderen in de branche op te bouwen, te netwerken en jezelf (en je werk) actief te promoten.
Social media juist vermijden als personal branding
Uiteraard is online aanwezigheid geen must. In tegendeel. Het kan een krachtige boodschap binnen je personal branding zijn om juist niet aanwezig te zijn op sociale media. Vele beroemdheden gingen je voor.
Ga je solliciteren, dan denk je waarschijnlijk eerst aan een cv en sollicitatiebrief, dan aan het sollicitatiegesprek en vervolgens aan salarisonderhandelingen. Personal branding zal niet snel in je opkomen. Toch is personal branding belangrijk voor sollicitanten.
Waarom is personal branding belangrijk? Een personal brand maakt je sollicitatieproces een stuk makkelijker. Wie nu denkt aan een professioneel LinkedIn profiel, veel volgers op Instagram en TikTok en een gelikte persoonlijke website: dat is maar een klein onderdeel.
Natuurlijk helpt een goed online persoonlijk merk je totale personal branding vooruit. Maar de échte kracht van een personal brand voor sollicitanten is deze:
Sollicitanten met een personal brand weten wie ze zijn, wat ze willen, wat ze kunnen en wat ze te bieden hebben. Daardoor solliciteren ze bij bedrijven die bij hun kernwaarden passen en op functies waarin ze van toegevoegde waarde zijn. Dat maakt het makkelijker om een goed cv op maat te maken, een overtuigende sollicitatiebrief te schrijven en in een sollicitatiegesprek enthousiast te vertellen over je motivatie en toegevoegde waarde.
En wanneer de selecteur navraag doet naar jou, je socialemediaprofielen bekijkt of je online portfolio doorneemt, zal hij ontdekken dat jouw verhaal daar naadloos op aansluit.
Dat maakt personal branding belangrijk in het huidige tijdperk van internet en sociale media. Werkgevers, recruiters en opdrachtgevers zien in één Google search hoe jij je online profileert. Met een sterk personal brand heb je daarom een streepje voor op je concurrenten en val je positief op.
Reden genoeg om tijd te steken in je personal brand en aan de slag te gaan met personal branding om je sollicitatieproces te vergemakkelijken!
Wat zijn belangrijke thema’s binnen personal branding?
Waarom doe je wat je doet? Waar sta je voor en wat vind jij belangrijk? Wat zijn je drijfveren en motivaties? Wat is je persoonlijke levensdoel?
Je drijfveren hebben 2 functies binnen je personal brand.
Personal branding wordt een stuk eenvoudiger als je weet wie je bent. Welke karaktereigenschappen zijn sterk aanwezig bij jou? Hoe reageer jij in bepaalde situaties en wat zijn je sterke en minder sterke kanten?
Wat maakt jou bijzonder en uniek? Jouw onderscheidend vermogen is het verkoopargument waarmee je jezelf laat opvallen in een groep sollicitanten. Wat zijn jouw ‘unique selling points’ waarmee je jezelf goed kunt positioneren als sollicitant?
Wanneer je weet wat jouw drijfveren zijn en wat jouw unieke kwaliteiten zijn, is het tijd om jezelf te laten zien. Voor zelfpromotie is het nodig dat je nadenkt wat jouw verhaal is, hoe je dat gaat communiceren en via welke kanalen.
Daarbij hoort ook je visuele presentatie: een goede foto van jezelf, kleuren die bij jouw persoonlijkheid passen en andere visuele elementen die jouw personal brand ondersteunen.
Denk in dat kader zeker ook aan kleding en accessoires. Met kleding kun je jezelf op een unieke manier onderscheiden en zorgen voor herkenning. Bijvoorbeeld door als dagvoorzitter altijd in een knalrode jurk of in een kikkergroen colbertje het podium te klimmen.
Een personal branding voorbeeld voor professionals, is het LinkedIn profiel. Recruiters zijn zeer actief op LinkedIn en ook werkgevers en HR-managers maken er vaak gebruik van. Selecteurs zullen ongetwijfeld een blik op je LinkedIn profiel werpen als je cv op de ja-stapel ligt en ze overwegen je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.
Sollicitanten die willen bouwen aan een personal brand, doen er dan ook goed aan om te beginnen bij hun persoonlijke LinkedIn pagina.
Check je LinkedIn profiel op deze 7 punten en creëer een profiel dat jouw personal brand onderstreept:
Twijfel je nog over het creëren van een personal brand? Weet dan dat het je gunfactor enorm kan verhogen. Met een personal brand straal je persoonlijkheid uit. Mensen die je nog niet kennen, voelen dankzij een personal brand tóch al een eerste klik met jou. Je bouwt er herkenbaarheid mee op. Ook zorgt het voor een gevoel van vertrouwen wanneer je jezelf overal op dezelfde wijze laat zien.
Recruiters, selecteurs en werkgevers die moeten kiezen tussen een kandidaat met een sterk personal brand en een kandidaat die niets aan personal branding doet, zullen de kandidaat met een persoonlijk merk bewust of onbewust de gunfactor geven.
Het kenmerk van een goed merk is dat het er altijd en overal hetzelfde uit ziet. Een merk is herkenbaar, onderscheidend, heeft karakter en kleur. Breng daarom ook je cv en sollicitatiebrief in lijn met je personal brand. Dat gaat snel en simpel met onze templates voor cv’s en sollicitatiebrieven.
Kies voor een uitstraling die aansluit op jouw personal branding en pas eenvoudig de kleuren aan. Breng ook je schrijfstijl in overeenstemming met hoe jouw personal brand zichtbaar is op sociale media. Wil je aan de slag met personal branding? Lees dan ook ons blog over competenties en vergroot je zelfkennis.