Interpersoonlijke vaardigheden helpen ons contact te maken met anderen, complexe situaties het hoofd te bieden, kenbaar te maken wat we nodig hebben en samen te werken zodat elke kans optimaal benut kan worden.
We moeten allemaal wel eens een beroep doen op onze collega's, en onze interpersoonlijke vaardigheden helpen ons over drempels heen, problemen op te lossen en obstakels uit de weg te ruimen.
De ontwikkeling van onze interpersoonlijke vaardigheden begint al in de vroege jeugd, maar vanuit professioneel oogpunt is het interessant te onderzoeken hoe je ervan kunt profiteren in een zakelijke context.
In dit artikel:
Welke voorbeelden van interpersoonlijke vaardigheden je kiest voor je cv hangt af van de eisen van de baan. Belangrijk is dat je laat zien dat je mensenkennis hebt waardoor je met anderen kunt samenwerken.
Interpersoonlijke vaardigheden zijn de persoonlijke kwaliteiten en gedragingen die we laten zien in de omgang met de mensen om ons heen.
Sommige zijn aangeboren persoonlijkheidskenmerken die ontwikkeld kunnen worden en andere zijn vaardigheden die je leert in bepaalde sociale situaties. Als we onze interpersoonlijke vaardigheden in een bepaalde situatie gebruiken, dan doen we dat bewust en hoe we dat doen bepaalt in hoge mate onze invloed op anderen en uiteindelijk onze inzetbaarheid. Goed kunnen opschieten met collega's is goed voor het bedrijf. Of je nu een conflict oplost, mensen te woord staat of luistert naar wat die ander probeert te zeggen: interpersoonlijke vaardigheden houden de zaak draaiende.
Interpersoonlijke vaardigheden horen thuis in de categorie zachte vaardigheden (soft skills) en zijn gebaseerd op sociale en emotionele kenmerken, maar omvatten ook uitvoerende vaardigheden zoals tijdsbeheer en organisatie. Interpersoonlijke vaardigheden kwantificeren (met voorbeelden). Hoe laat je zien wat je waard bent? Noem getallen. Cijfers en feiten, daar draait het om. Van alle adviezen die je krijgt als je op zoek bent naar een baan staat 'kwantificeer je cv' vermoedelijk bovenaan de lijst. Dat advies herhalen we hier, omdat het je kans op het krijgen van een baan aanzienlijk vergroot.
Afhankelijk van het type baan en de bijbehorende vereisten zijn menselijke interactie en samenwerking een must. Onze ervaring is dat de meeste cv's over het algemeen deze 7 interpersoonlijke vaardigheden bevatten. Hoe je die vaardigheden omschrijft, maakt een groot verschil:
Het efficiënt communiceren van ideeën in mondelinge, schriftelijke en visuele vorm is essentieel om de juiste boodschap over te brengen en de juiste instructies en begeleiding te krijgen. Voor elk goed presterend team is het belangrijk te weten hoe je het beste met anderen kunt samenwerken en om jouw subtiele interpersoonlijke vaardigheden overtuigen en beïnvloeden in te zetten om ervoor te zorgen dat wat je zegt door anderen wordt gehoord en dat ze ernaar handelen.
''Ik coördineerde een projectplan van drie maanden voor zeven verschillende bedrijfsonderdelen dat ruim 520.000 euro aan operationele kostenbesparingen opleverde''.
Het is verre van eenvoudig om vast te stellen wat andere mensen denken en waarom ze op een bepaalde manier handelen. Werk je bij een bedrijf waar vriendelijkheid en betrokkenheid op de werkvloer worden gewaardeerd, dan is het belangrijk om emoties te begrijpen en jouw eigen gevoelens te delen. Zelfs interpersoonlijke vaardigheden op het gebied van emotionele intelligentie, zoals empathie, kunnen worden ontwikkeld. Jezelf in iemand anders verplaatsen en de wereld door hun ogen zien, biedt een uniek perspectief dat je eigen acties kan beïnvloeden.
''Ik begeleidde mijn tienkoppige team door een (gedeeld) gedwongen ontslagproces, hielp ze bij het verkennen van hun toekomstige carrièremogelijkheden en stelde mezelf op als een betrokken vriend in plaats van een afstandelijke baas.''
Leidinggevenden gebruiken tal van interpersoonlijke vaardigheden om in elke situatie het beste uit hun medewerkers naar boven te halen, om ze aan te zetten tot het leveren van prestaties op het hoogste niveau en ze te motiveren op momenten van tegenslag.
Het charisma van leidinggevenden hangt nauw samen met hun persoonlijke karaktereigenschappen, maar er zijn veel aspecten van situationeel leiderschap die desondanks kunnen worden aangeleerd. In een team alle neuzen dezelfde kant op krijgen is een enorme prestatie.
''Ik leidde ons verkoopteam door een recessie en beperkte de marktkrimp tot 35%, waarmee onze budgetdoelstelling met 65% werd overtroffen, met behoud van 100% van onze werknemers''.
Harde vaardigheden versus zachte vaardigheden: Wat zijn ze en hoe kun je ze in jouw voordeel gebruiken
Jouw harde en zachte vaardigheden die je nodig hebt om te presteren, bepalen of je geschikt bent voor een functie. Dit blog laat zien hoe je ze in je sollicitatie onder de aandacht kunt brengen.
Het komt zelden voor dat twee mensen of organisaties precies hetzelfde willen en in precies dezelfde richting kijken. Onderhandelingsvaardigheden zijn belangrijk als er compromissen moeten worden gesloten en commercieel gewin op het spel staat.
Kritisch denken en een probleemoplossend vermogen zijn vaardigheden die je nodig hebt om tot een ideaal scenario te komen. Persoonlijke kwaliteiten zoals geduld, doorzettingsvermogen en positiviteit bieden beide partijen de kans hun doelen te bereiken en te streven naar een win-winsituatie.
''Ik heb een leveranciersbestand van vijftien naar twaalf teruggebracht, 15% kosten bespaard en het operationele proces gestroomlijnd.''
Teamwork houdt in dat je het effect van je inbreng begrijpt, dat je op de hulp van anderen vertrouwt wanneer dat nodig is en dat jij op andere momenten jouw leiderschapskwaliteiten voor hen inzet. Deze interpersoonlijke vaardigheid gaat hand in hand met een groot aantal andere vaardigheden. Samenwerken wordt lastig zonder goede communicatieve eigenschappen en luistervaardigheden.
''Ik werkte samen met een multifunctioneel team om onze belangrijkste service op tien nieuwe markten te introduceren en in het eerste jaar 7 miljoen euro aan inkomsten te realiseren''.
Luisteren met de intentie het wederzijdse contact te verbeteren is een van de meest productieve interpersoonlijke vaardigheden. Geef blijk van betrokkenheid bij je gesprekspartner, bouw een vertrouwensrelatie op, stel relevante vragen en streef naar onderling begrip. Tijdens het gesprek om verduidelijking vragen en reageren op wat de ander zegt, is een geweldige manier om een moeilijk probleem op te lossen of tot een verrassende conclusie te komen. Actief luisteren helpt je betrokken te zijn bij je gesprekspartner en je te concentreren op zijn/haar boodschap.
''Ik was voorzitter van een geschillencommissie voor onze afdeling die probeerde de klachten van medewerkers te begrijpen en duurzame oplossingen te vinden voor iedereen''.
Een probleem vaststellen en er een oplossing voor zoeken is meestal iets wat je samen doet. Luisteren naar wat anderen ervan vinden en je aanpak daarop afstemmen is zakelijk gezien een van de belangrijkste interpersoonlijke vaardigheden. De evaluatie van mogelijke oplossingen voor een probleem zal afhangen van individuele meningen en ervaringen, dus hoe meer creatieve geesten meedenken, hoe sneller een creatieve oplossing kan worden gevonden.
''Ik identificeerde een nieuwe productniche en bracht ons assortiment in recordtijd op de markt: zes maanden eerder dan onze directe concurrent.''
Je kunt ervoor kiezen de interpersoonlijke vaardigheden probleemoplossing en communiceren (naast vele andere) op te nemen in het gedeelte ‘vaardigheden’, omdat de ATS-software daarnaar zoekt. Niettemin zijn er andere manieren om krachtig en overtuigend te schrijven en je interpersoonlijke vaardigheden misschien zelfs in een ander gedeelte van je cv te plaatsen waar ze daadwerkelijk opvallen.
Ten eerste zijn er diepere aspecten van elke interpersoonlijke vaardigheid. Als je bijvoorbeeld vermeldt hoe je jouw jongere collega door een moeilijke periode hebt geholpen, verwijs je naar andere leiderschapsvaardigheden en geef je een veel specifieker voorbeeld.
Ten tweede wordt jouw tekst onder de kop ‘vaardigheden’ door werkgevers meestal met een korrel zout genomen omdat het gemakkelijk is een vaardigheid te claimen zonder er specifiek bewijs voor aan te dragen. Natuurlijk doe je er goed aan enkele specifieke vaardigheden voor de functie te noemen, maar maak ze specifiek voor jou en laat een 'standaardverhaal' achterwege; wat je wilt bereiken is dat een recruitmentmanager jou op waarde schat.
Het bewijs van je vaardigheden kun je vermelden in de samenvatting van je cv onder de kop ‘werkervaring’, maar ook in je sollicitatiebrief. Verwerk de gewenste vaardigheden in je carrièreverhaal en laat zien hoe ze je toekomstige succes mogelijk zullen maken. Gebruik krachtige actiewerkwoorden om prestaties te beschrijven, waardoor je interpersoonlijke vaardigheden duidelijk worden.
Onthoud dat al deze interpersoonlijke vaardigheden combinaties zijn van allerlei andere vaardigheden. Om actief te luisteren zijn bijvoorbeeld concentratie, grondig onderzoek en nieuwsgierigheid nodig. Uitstekende onderhandelingsvaardigheden omvatten overtuigingskracht en onderzoek. Als je nadenkt over de elementen van elk van de 7 belangrijkste interpersoonlijke vaardigheden en die beschrijft, geef je een meer persoonlijk beeld van jouw professionele capaciteiten.