Sommige zzp’ers of interimmers zijn gezegend met een goed netwerk en een vlotte babbel. Toch zijn er ook genoeg zelfstandig ondernemers die moeite hebben met het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers. Behoor jij tot de tweede categorie? Stay calm and read on!
Als je ooit in loondienst bent geweest, weet je ongetwijfeld wat er allemaal komt kijken bij een sollicitatieprocedure. Je stuurt een cv en motivatiebrief, en als alles goed verloopt toon je jezelf vervolgens van je beste kant in een sollicitatiegesprek. Een vrij rechtlijnig proces dus, waarin je meestal wordt gestuurd door de wensen en eisen die in de betreffende vacature staan beschreven.
Solliciteren als zzp’er gaat daarentegen net even anders in z’n werk. Als zelfstandig ondernemer wordt je tenslotte ingehuurd om een afgebakend en (vaak) tijdelijk vraagstuk op te lossen. Je wordt daarbij niet alleen beoordeeld op je kennis, ervaring en expertise, maar bijvoorbeeld ook op je werkwijze en tarief.
Om potentiële opdrachtgevers te overtuigen, is het essentieel dat je jezelf onderscheidt van je concurrenten. Hoe je dat doet? Hieronder lees je drie concrete tips voor als je gaat solliciteren als zzp'er:
Net zoals je zou solliciteren in loondienst, ‘acquireer’ je ook als zpp’er of interimmer. Daarom moet je cv of portfolio er tip-top uitzien. Sterker nog, het is een van de belangrijkste onderdelen van je sollicitatie.
Een inkoppertje, maar zeker belangrijk! Voordat je überhaupt mag reageren op een opdracht wordt er vaak een voorselectie gemaakt door verschillende platformen en de organisatie zelf. Zo kunnen potentiële opdrachtgevers bijvoorbeeld filteren op uurtarief, werkervaring of kennis. Het is dan ook erg belangrijk dat je geüploade cv up-to-date is en al je kennis erin verwerkt is. Sterker nog, je cv is de eerste indruk van jouw persoonlijke brand.
De stijl, kleuren en fonts van je cv helpen bij beeldvorming. Denk goed na over hoe je wilt overkomen. Ben jij die creatieveling met een unieke aanpak, of ben jij juist dat georganiseerde financieel talent? Stem je kleuren en stijl hierop af!
Opdrachtgevers willen - net als jij - weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Door een net cv met referenties en alle benodigde kennis, weten opdrachtgevers meteen met wie ze te maken hebben en zal je eerder benaderd worden voor een kennismakingsgesprek. Bovendien scheelt het een hoop mailverkeer als bijvoorbeeld blijkt dat jouw uurtarief niet binnen hun budget valt.
Denk bij jezelf na: op welke opdrachten klik ik? Meestal geef je als zzp’er of interimmer voorkeur aan opdrachten die een duidelijk budget hebben, specifiek benoemen wat er moet gebeuren en die als een betrouwbare werkgever overkomen (een bedrijf dat je factuur netjes op tijd betaalt). Datzelfde geldt voor jou. Benadruk dus je vaardigheden, werkervaring en sterke punten in je cv.
Laat zien wat je kunt en wat je al hebt bereikt en voor wie je al eerder hebt gewerkt. Vermeld specifieke projecten of opdrachten waaraan je hebt gewerkt en wat je daarbij hebt geleerd. Zo laat je meteen een goede indruk achter.
Vergelijk de onderstaande teksten eens met elkaar:
“Ik ben een freelancer die op zoek is naar opdrachten als financiële adviseur. Ik heb 15 jaar ervaring in de financiële sector en ik kan alle cijfers op een rijtje zetten. Als je op zoek bent naar iemand om je financiën te beheren, dan ben ik misschien wel degene die je zoekt.”
Super! Maar wat heeft je potentiële opdrachtgever eraan?
"Als ervaren freelance financiële adviseur ben ik gepassioneerd om mijn cliënten te helpen hun financiële doelen te bereiken. Met ruim 15 jaar ervaring in de financiële sector, heb ik een diepgaande kennis en complexe financiële concepten op een begrijpelijke manier communiceren, waardoor ik cliënten kan helpen om hun financiële planning op lange termijn te optimaliseren."
Wat is het verschil tussen deze twee opstellingen? Het antwoord zit ‘m in de waarde voor de lezer.
In de eerste voorbeeld “Ik ben een freelancer die op zoek is…”, benadruk je wat voor jou waardevol is.
In de tweede voorbeeld “Als ervaren freelance financiële adviseur…” vertel je waarom jouw werkervaring waardevol is voor een potentiële opdrachtgever. Het laat ook zien dat je goed bent in het communiceren van complexe financiële concepten. Benadruk dus goed wat al je sterke punten zijn, zodat de klant weet wat te verwachten wanneer deze met jou in zee gaat. Natuurlijk kun je dit nog verder aanvullen door middel van lovende referenties en moet je dit voorbeeld aanpassen aan jou eigen ervaringen en vaardigheden.
Laat je meerwaarde zien tijdens een acquisitiegesprek.
Ellenlange verhalen over hoe goed je wel niet bent – daar zit niemand op te wachten. Dit soort verkoopverhalen werkt juist averechts. Tijdens een acquisitiegesprek kun je beter vragen naar de wensen van een klant en met een passende oplossing komen. Vraag jezelf af: ‘Hoe voegt mijn dienst meerwaarde toe voor een klant?’
Vergeet niet dat veel opdrachtgevers met een probleem kampen die ze snel willen oplossen door bijvoorbeeld extra mankracht in te zetten. Het is dan ook belangrijk dat je juist jouw krachten etaleert. Zzp’ers zijn vaak experts binnen een bepaald vakgebied en vrij flexibel. Het is dan ook fijn om dat duidelijk te communiceren naar een potentiële opdrachtgever.
Wanneer je geen opdracht kunt binnenslepen is het tijd om je profiel en cv te updaten en kritisch naar je salespitch te kijken. Gebruik je wel krachtige werkwoorden en voorbeelden? Benadruk je wel al je sterke punten? Wat is jouw meerwaarde? Vergeet ook niet om flexibel te zijn en open te staan voor verschillende soorten opdrachten om je kans op werk te vergroten. Zoek naar mogelijkheden en maak ook gebruik je netwerk, online platforms en vacaturewebsites om opdrachten of projecten te vinden. Laat zien wat je te bieden hebt en wees niet bang om actief op zoek te gaan naar werk!
Plaats jezelf in de schoenen van je potentiële opdrachtgever. Potentiële opdrachtgevers zoeken namelijk een helpende hand. Of ze nu een zorgmedewerker, financieel wonderkind of een marketing guru zoeken, opdrachtgevers zitten niet te wachten op een langdurig inwerktraject. Lees de opdrachtomschrijving dus goed door.
Aan welk project mag je werken? Hoe past dit binnen hun grotere plaatje? Wat verwacht het bedrijf van jou? Waar heb jij nog meer bruikbare kennis van, waar ze misschien niet zo 1,2,3 aan denken? Als jij kan laten zien dat je meedenkt met het bedrijf, dan heb jij een streepje voor.
Hiervoor is echter wel research nodig. Geef jezelf dus voldoende tijd om het bedrijf te bestuderen voordat je een call inplant. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Een eerste indruk wordt al binnen 30 seconden gevormd. Wees daarom zeker van je zaak en doe voldoende research. Probeer zo veel mogelijk vooroordelen te vermijden en maak oogcontact tijdens een acquisitiegesprek.
Ondernemers vrezen vaak dat zzp’ers niet echt deel uit zullen maken van het team en minder loyaal zijn dan werknemers met een vast contract. Laat dit geen struikelblok zijn. Door belangstelling te tonen in het bedrijf laat je zien dat je investeert in een langdurige relatie. Maak ook duidelijk wat jouw verwachtingen zijn en hoe jij graag samenwerkt met opdrachtgevers. Hierdoor voorkom je vervelende misverstanden. Transparantie is het toverwoord.
Als zzp’er moet je voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. Dat houdt onder andere in dat er geen sprake mag zijn van een gezagsverhouding tussen jou en je opdrachtgever. Wanneer je het hele jaar door voor slechts één opdrachtgever werkt, kan het lijken of je in verkapte loondienst werkt. Dit fenomeen wordt ook wel schijnzelfstandigheid genoemd en kan tot problemen leiden. Hoewel je officieel dus wel voor één opdrachtgever mag werken, wordt aanbevolen om naar minstens drie opdrachtgever per jaar te streven.
Terwijl sommige zzp’ers, freelancers of interimmers kunnen praten als Brugman, zijn er genoeg die met moeite hebben acquireren of zzp-opdrachten binnen te slepen. Je eigen kwaliteiten verkopen is tenslotte een vak apart, vooral als startende zelfstandige.
Rome is niet in een dag gebouwd en jouw bedrijf (waarschijnlijk) ook niet. Blijf proberen en leren. Het lijkt misschien eng, maar het wordt steeds makkelijker (net zoals je eerste belastingaangifte). Hopelijk helpen deze tips je om succesvol te solliciteren als zzp'er, interimmer of freelancer.