Werkgevers vinden samenwerken een belangrijke competentie. Ze lezen daarom graag in je cv of sollicitatiebrief hoe jij het doet als teamlid. In dit artikel lees je welke vaardigheden je tot een goede teamspeler maken. Ook laten we je zien hoe je aantoont dat je goed kunt samenwerken en bereiden we je voor op sollicitatievragen over samenwerken.
Maar eerst: wat is samenwerken eigenlijk?
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Samenwerken gaat dus een stap verder dan even een helpende hand uitsteken, een klusje voor iemand doen of je collega op weg helpen met een taak. Je zet samen een prestatie neer en je hebt elkaar nodig om tot een mooi eindresultaat te komen.
Werken is onlosmakelijk verbonden met samenwerken.
Tegenwoordig wordt er steeds meer samengewerkt in multidisciplinaire teams. Maar wat is een multidisciplinair team?
Een multidisciplinair team is een groep vakspecialisten. Zij hebben verschillende profielen en achtergronden en werken samen aan een opdracht waarbij kennis in verschillende vakgebieden vereist is. Denk aan een revalidatiearts, fysiotherapeut, diëtist, ergotherapeut en een logopedist die samen een patiënt begeleiden in zijn herstel. Of een accountant, fiscalist, jurist en notaris die samen een bedrijfsovername voorbereiden.
Uit onderzoek van Ordina en Markteffect blijkt dat werken in multidisciplinaire teams leidt tot snellere resultaten, een grotere betrokkenheid van teamleden en lagere kosten door efficiënter werken.
Iedereen heeft authentieke kwaliteiten. Die kwaliteiten bepalen jouw natuurlijke rol in een team. De een ziet snel kansen en mogelijkheden, de ander focust op realisme en haalbaarheid. Sommige mensen zijn impulsief en alert, anderen zijn evenwichtig en rustig.
De Britse wetenschapper Dr. Meredith Belbin ontwikkelde een methode om te meten hoe effectief een team is. De Belbin methode gaat ervan uit dat de effectiviteit van een team wordt bepaald door verschillende persoonlijkheidskenmerken. Een teamrol moet passen bij de persoonlijkheid van het teamlid. Sluit de inhoudelijke teamrol niet aan op de natuurlijke rol (het karakter) van het teamlid, dan zal het team slecht draaien.
Belbin onderscheidt 9 teamrollen en stelt dat een team slecht presteert wanneer er essentiële teamrollen ontbreken. Een team waarin alle persoonlijkheidstypen vertegenwoordigd zijn, functioneert optimaal. Gelukkig scoort vrijwel iedereen hoog op twee rollen en kunnen meerdere rollen door dezelfde persoon worden vervuld.
Wil je ontdekken welke teamrol jou het beste past? Vul de zelfperceptievragenlijst van Belbin in. De inzichten die je daarmee opdoet, kun je gebruiken in je cv en sollicitatiebrief of wanneer het onderwerp samenwerken aan de orde komt in het sollicitatiegesprek.
Je persoonlijke eigenschappen spelen een grote rol bij het samenwerken. Het zal duidelijk zijn dat iemand die zijn eigen belang voorop zet, geen respect toont voor de standpunten van anderen en slecht luistert geen ideaal teamlid is.
Wat zijn dan wel eigenschappen die bijdragen aan een succesvolle samenwerking? Tact, empathie en sensitiviteit. Deze drie zijn onmisbaar. Hoe beter je erin bent, hoe prettiger je bent als teamlid:
1. Tact: tactvol optreden voorkomt irritaties. Iemand met tact voelt goed aan wat in een bepaalde situatie passend, juist of gewenst is en kan in lastige situaties conflicten voorkomen door behoedzaam, voorzichtig en integer te handelen.
2. Empathie: je inleven in anderen maakt dat je hun emoties beter begrijpt en daarom effectiever communiceert. Iemand die empathisch is, pikt verbale en non-verbale boodschappen goed op.
3. Sensitiviteit: je houdt rekening met de gevoelens en behoeften van anderen. Iemand die sensitief is, laat de ander in zijn waarde en geeft hem de ruimte om zich uit te spreken.
Daarnaast is het belangrijk dat je verantwoordelijkheid neemt voor jouw aandeel in de teamprestatie en respectvol omgaat met je teamleden.
Hoe kun je goed samenwerken? Sociale vaardigheden zijn de basis van een goede samenwerking.
Werkgevers vinden het belangrijk dat hun personeel goed kan samenwerken. Daarom is het verstandig in je cv te laten zien dat je kunt samenwerken. Daarvoor is het niet genoeg om alleen maar het woord ‘samenwerken’ of ‘teamspeler’ ergens in je cv te noteren.
Beter is het om een voorbeeld te noemen van een situatie waarin jij goed samenwerkte met daarbij wat je precies deed en welk gedrag je liet zien. Dit doe je aan de hand van de STARR-methode. Dat is een beproefde manier om situaties te schetsen en je eigen aandeel daarin te beschrijven.
Situatie: Ik werkte met 5 collega’s aan de nieuwe corporate website. Omdat 2 collega’s sterk van mening verschilden en met de hakken in het zand gingen, stagneerde de voortgang.
Taak: Als projectleider was het mijn taak om dit op te lossen en verdere vertraging te voorkomen.
Actie: Ik ging met beide collega’s apart in gesprek zodat ze vrij konden praten. Toen de standpunten duidelijk waren, viel op dat beide collega’s hetzelfde voor ogen hadden maar dat door het gekibbel niet meer zagen. Toen zijn we met zijn drieën in gesprek gegaan waarbij ik ze dat heb aangereikt. Nog in hetzelfde gesprek konden ze constructief kijken naar een oplossing.
Resultaat: De collega’s konden weer soepel samenwerken, hadden hun meningsverschil uitgepraat en waren beide tevreden met de gekozen oplossing. Het project ging in volle vaart verder en de sfeer was weer ontspannen en constructief. Uiteindelijk werd de website binnen de planning opgeleverd en waren de conversiemetingen al snel boven verwachting.
Reflectie: ik heb van deze situatie geleerd dat ik rustig blijf in een conflictsituatie en dat er vanuit dezelfde goede bedoelingen toch een conflict kan ontstaan. Bijtijds in gesprek gaan en goed doorvragen op de motieven om iets wel of niet te doen maakt dat de kwestie wordt opgelost, het resultaat voorop blijft staan en de persoonlijke verhoudingen snel weer goed zijn.
Echter, bovenstaande tekst is veel te lang voor op je cv. Daarom moet je de essentie eruit halen:
Als projectleider verantwoordelijk voor de nieuwe corporate website. Ik bemiddelde bij een conflict tussen teamleden dat voor vertraging zorgde. We bedachten samen een oplossing waarna het project succesvol en binnen de planning is afgerond.
Hieronder staan 10 gedragsindicatoren waaraan je een goede teamspeler herkent. Gebruik ze om in je eigen werkervaring te graven naar aansprekende voorbeelden van situaties waarin je succesvol samenwerkte.
Zoals gezegd schiet een recruiter er weinig mee op als jij het woord samenwerken opneemt in een rijtje vaardigheden. Geef er daarom meer context aan, dan wordt het een stuk duidelijker hoe jij functioneert in een team.
In je cv kun je in je persoonlijk profiel of bij je werkervaring uitgebreider stil staan bij jouw skills als teamspeler.
Met deze voorbeeldenzinnen laat je in je persoonlijk profiel zien dat je goed kunt samenwerken:
Deze voorbeelden laten zien hoe je je kwaliteiten als teamspeler in je werkervaring kunt verwerken:
Elk cv heeft tegenwoordig een opsomming van harde en zachte vaardigheden. In dat lijstje kun je laten zien welke samenwerkingstools jij in de vingers hebt. Denk aan:
Goed kunnen samenwerken is belangrijk. In een sollicitatiegesprek zal de recruiter daarom op zoek gaan naar voorbeelden van jouw skills op dat vlak. De recruiter zal vragen stellen waarmee hij jou test op je samenwerkingsvaardigheden.
Aan onderstaande voorbeeldvragen kun je herkennen dat de selecteur benieuwd is naar jouw prestaties als teamspeler:
Is het tijd voor een nieuwe baan en wil je aan de slag met je cv en sollicitatiebrief? CVster.nl heeft alles in huis om jouw banenjacht te boosten én je snel op weg te helpen. Bekijk de handleiding cv maken, laat je inspireren door cv-voorbeelden per beroep en kies een cv-template die bij jou past. Succes met solliciteren!