Wat is een portfolio?
Een portfolio is een presentatie van wie jij bent en wat je kan. Het toont jouw zichtbare resultaten en heeft een beeld van jouw kennis, vaardigheden en persoonlijkheid.
Wat hoort er in een portfolio?
In een portfolio horen drie basiscomponenten thuis:
-
Intro / over / about me: informatie over jou
Vertel wie je bent, welke waarde je kunt toevoegen en welke professionele achtergrond je hebt.
Geef wat details over jezelf voor een persoonlijke touch en voeg eventueel een foto toe.
-
Projecten: voorbeelden van jouw beste werk
Laat zien wat je in het recente verleden hebt gemaakt en gepresteerd. Ga niet verder dan 5 jaar terug in de tijd.
Foto’s, video’s en afbeeldingen brengen je werk tot leven. Is jouw beroep daar niet geschikt voor? Maak dan bijvoorbeeld een infographic waarin je feiten en cijfers visueel aantrekkelijk presenteert.
-
Contactgegevens: maak het makkelijk
Je contactgegevens moeten in één oogopslag vindbaar zijn. Noem een e-mailadres of voeg een interactief contactformulier toe.
Je adresgegevens zijn niet nodig, een telefoonnummer is optioneel.
Wat je verder kunt toevoegen: je cv, testimonials of referenties, links naar (openbare!) socialemediakanalen.
Portfolio is met de P van Persoonlijk
Op je cv gebruik je de profielschets om wat persoonlijkheid te laten zien aan de recruiter. Je portfolio is daarvan de overtreffende trap.
Een portfolio is jouw persoonlijke plek waar je kunt laten zien wie je bent, waar je een passie voor hebt en waar je ambities liggen. Voor sommige beroepen is een portfolio onmisbaar, bijvoorbeeld voor een fotomodel.
De projecten die je opneemt in je portfolio, de manier waarop je die beschrijft en laat zien hoe jouw denkproces eruit zag, het ontwerp van je portfolio: het draagt allemaal bij aan het beeld dat de recruiter zich vormt van jouw persoonlijkheid.
Zoek online naar portfolio’s en ontdek dat ze allemaal om verschillende redenen opvallen:
- sommige portfolio’s laten veel projecten van hoge kwaliteit zien,
- sommige laten gedetailleerde processen en gedachtelijnen zien,
- sommige hebben prachtige illustraties en
- sommige porftolio's vallen op omdat de persoonlijkheid (humor, creativiteit) van het scherm afspat.
Hoe maak je een portfolio?
Hoe jouw portfolio eruit komt te zien, hangt af van je beroep:
- Een social media manager kan wellicht volstaan met linkjes naar zijn accounts op TikTok, YouTube, Twitter, Instagram of LinkedIn.
- Een interieurontwerper kiest eerder voor een papieren portfolio in de vorm van een brochure
- Een webbouwer heeft meer aan een digitaal portfolio met screenshots en linkjes naar gerealiseerde websites.
- Een tekstschrijver kan verwijzen naar zijn persoonlijke website vol blogs.
Hoe je jouw portfolio het beste kunt maken, begint daarom met nadenken over wat het beste past bij jouw beroep en de functie waarop je solliciteert.
Uit bovenstaande voorbeelden kun je afleiden dat er verschillende soorten portfolio’s mogelijk zijn. Hieronder volgt een overzicht.
Verschillende soorten portfolio’s
Dit zijn grofweg de verschillende soorten portfolio’s:
Je socialemediakanalen zijn je portfolio. Je accounts staan vol foto’s van jouw kunstobjecten, interieur designs, recepten, haarcreaties, optredens, bouwprojecten, etc.
Video
Met een video-portfolio zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt jezelf voorstellen en projecten laten zien. Voeg de URL van jouw video-portfolio toe aan je cv of plak een link naar de video in je sollicitatiemail of online sollicitatieformulier.
Papieren portfolio: brochure of boekwerk
Wil je iets tastbaars toesturen of zie je jezelf al tijdens het sollicitatiegesprek door je papieren portfolio bladeren? Een brochure of boekwerk heeft zo zijn voordelen.
Zorg voor goede kwaliteit foto’s en laat je portfolio drukken op mooi papier.
Uiteraard is een papieren portfolio voor sommige beroepen ronduit ongeschikt. Denk aan UX-Desigers en social media managers.
Online pdf-portfolio of flipbook
Maak een (interactieve) online portfolio waarin jouw projecten tot leven komen. Interactieve pdf-bestanden of flipbooks zijn heel geschikt om klikbare afbeeldingen, linkjes en mediabestanden toe te voegen aan je portfolio.
Je maakt ze bijvoorbeeld met Issuu, Adobe InDesign, Flipsnack of FlipHTML5.
Website
Een persoonlijke website geeft je alle ruimte je beste werk te presenteren. Je hebt volop ruimte om bij cases de diepte in te gaan en veel visuals op te nemen.
Maak binnen je website een aparte webpagina aan waarop je jouw beste projecten laat zien. Soms ís je website je portfolio. Dat geldt bijvoorbeeld voor bloggers en vloggers.
Stappenplan portfolio maken
Onderstaand stappenplan geeft houvast bij het maken van je portfolio.
Stap 1: selecteer geschikte inhoud
Stel je portfolio samen op basis van:
-
Je beste werk
Kies werk waar je trots op bent en met passie over kunt vertellen.
-
Je meest recente werk
Kies werk dat je de afgelopen 3 jaar opleverde.
-
Je meest authentieke werk
Kies werk dat het meest over jou en jouw werkwijze laat zien.
* Voor creatieve beroepen selecteer je werk waaruit jouw stijl blijkt.
* Voor technische beroepen selecteer je werk waaruit jouw technische vaardigheden blijken.
* Voor overige beroepen selecteer je werk waarmee je kunt aantonen welke resultaten je hebt bereikt, welke problemen je hebt opgelost, welke vaardigheden hebt ingezet en/of welke samenwerkingen daarvoor nodig waren.
Expert tip
Geef details die je werk tot leven brengen.
Laat niet alleen het eindresultaat zien in je portfolio. Probeer bijvoorbeeld ook het ontwerpproces in beeld te brengen met schetsen en prototypes. Of geef extra informatie die de omvang en reikwijdte van je project laten zien. Feiten en cijfers kunnen het verschil maken op je portfolio.
Stap 2: kies een vorm – papieren portfolio of digitaal portfolio
Bedenk wat voor jouw portfolio handig en haalbaar is. Een digitaal portfolio kun je makkelijk online publiceren, delen via een link of samen met je cv en sollicitatiebrief uploaden. Een papieren portfolio is tastbaar en handig tijdens sollicitatiegesprekken.
Een digitaal portfolio is meestal makkelijker up-to-date te houden dan een papieren portfolio.
Stap 3: kies voor zelf doen of uitbesteden
Ben je handig met digitale tools, dan maak je in een handomdraai zelf een professioneel portfolio. Is dat minder jouw ding, dan kan je de klus uitbesteden aan een grafisch ontwerper.
Expert tip
Vormgeving en inhoud portfolio
Een portfolio is een visuele weergave van wat jij in je mars hebt. Daarom is de vormgeving van je portfolio even belangrijk als de inhoud. Creëer een visueel aantrekkelijk portfolio waarin de vormgeving de inhoud versterkt.
Voorbeelden van online portfolio’s
- Voorbeeld portfolio van een persoonlijke website die speciaal gemaakt is om als online portfolio te dienen:
Persoonlijke website als online portfolio
- Voorbeeld portfolio van een student industrieel ontwerp met uitgewerkte projecten:
Schetsen & ontwerpproces tonen in portfolio
- Voorbeeld van een architect die een deel van zijn website als online portfolio heeft ingericht:
Webpagina met gerealiseerde projecten
- Voorbeeld van een Digital Marketing Freelancer die op zijn persoonlijke website een kopje Portfolio heeft.
Klik je daarop, dan ga je naar een interactief portfolio. Daarin kun je weer klikken op ‘View my Portfolio’ en dat leidt naar een overzicht in zijn Google Drive met voorbeelden van zijn activiteiten voor websites, logo’s, social media, content, YouTube etc.
Online portfolio met link naar Google Drive
- Voorbeeld van een UX-designer die allerlei leuke ontwerpelementen in zijn persoonlijke website heeft verstopt. Zoals bijvoorbeeld 20 verschillende preloaders met feitjes over hem.
Inhoud én vorm bewijzen de skills
Portfolio tips
- Een cv maak je altijd op maat voor de vacature waarop je solliciteert. Daarmee scoor je beter dan met een standaard cv. Dat geldt ook voor je portfolio. Met een portfolio op maat voor de functie en werkgever kun je projecten en prestaties laten zien die perfect aansluiten en kan je je sollicitatie naar een hoger niveau tillen.
- Een portfolio is pas goed als het alleen jouw portfolio kan zijn. Het ademt persoonlijkheid, straalt uit wie jij bent en staat bol van jouw sterke punten, interesses en vaardigheden.
- Voordat je feiten, cijfers, ontwerpschetsen etc. opneemt in je portfolio: check bij je opdrachtgevers en (oud-)werkgevers of je die informatie mag delen. Vertrouwelijke informatie moet immers vertrouwelijk blijven.
- Overdaad schaadt. Met tientallen voorbeelden ziet de selecteur door de bomen het bos niet meer, dat is te overweldigend. Kies je beste werk en zorg voor relevantie.
- Een portfolio werkt alleen in je voordeel als het er prachtig uitziet. Het is de investering waard om een professioneel portfolio te laten maken door een grafisch ontwerper.