sEen goede aanhef in je sollicitatiebrief draagt bij aan een positieve eerste indruk van jou als sollicitant. Dat klinkt misschien wat overdreven voor zoiets simpels aan de aanhef van een brief. Want wat kan er nu misgaan in zo'n eenvoudige begroeting boven aan je brief?
Meer dan je denkt!
En allemaal heel eenvoudig te voorkomen.
Als je dit blogartikel even doorneemt, weet je zeker dat jouw aanhef je sollicitatiebrief sterker maakt in plaats van een minpuntje oplevert.
We beginnen met de basics:
Daarna laten we je zien hoe je een goede aanhef schrijft.
Denk aan hoofdletters, komma's witregels en uitzonderingen.
Ook nemen we nog een aantal lastige situaties met je door:
Tot slot lees je aan het eind van het blog een samenvatting met de belangrijkste tips voor een goede aanhef voor je sollicitatiebrief.
Daar gaan we!
Een aanhef voor je sollicitatiebrief schrijven is zo gepiept. Een simpel klusje waar je snel mee klaar bent. Je zal meer tijd kwijt zijn aan het bedenken van een pakkende openingszin voor je brief. Of aan het formuleren van je motivatie voor de baan en het overtuigend brengen van je kwalificaties.
Toch is de aanhef van je sollicitatiebrief belangrijk. Want de aanhef is het allereerste wat de lezer leest.
Is de aanhef verkeerd? Dan heb je je kansen op een goede eerste indruk verspeeld. Ook al is je openingszin nog zo origineel.
Daarom wijden we een blogartikel aan dit belangrijke detail van een goede sollicitatiebrief. Dan weet jij straks precies hoe je een goede aanhef schrijft.
De beste aanhef is een persoonlijke aanhef. Mensen vinden het leuk om hun eigen naam te lezen. Dat voelt nu eenmaal meer als een kennismaking. Een persoonlijke begroeting is een veel warmere intro dan het ouderwetse 'Geachte heer of mevrouw'.
Speel daarop in met je aanhef en gebruik de naam van de recruiter, werkgever, personeelsmanager of je toekomstige leidinggevende. Op die manier spreek je de lezer persoonlijk aan en maak je makkelijker een connectie.
Voorkom een onpersoonlijke aanhef zoals ‘Geachte heer of mevrouw’. Daarmee voelt niemand zich aangesproken. Er ontstaat dan geen (onbewust) gevoel van verbinding. Neem de moeite om in de aanhef de juiste naam te noemen, zodat je de aanhef zo persoonlijk mogelijk kunt maken.
Gebruik de naam die als contactpersoon genoemd staat in de vacature. Vaak is dat de (corporate) recruiter, de teamleider, het afdelingshoofd, de directeur of de HR-manager.
Meestal staat de naam van de recruiter of personeelsmanager in de vacature genoemd. Of een zinnetje met een link naar een online formulier, zoals:
Richt je sollicitatie aan Gijs Wildschut via ons online sollicitatieportaal.
Dan weet je niet welke rol Gijs Wildschut heeft, maar wel dat zijn naam in de aanhef moet komen.
Soms staan er twee namen onder de functiebeschrijving in de vacature:
In dat geval gebruik je in de aanhef alleen de naam van de recruiter of HR-manager.
Maar wat te doen als deze informatie ontbreekt in de advertentie?
Het kan zijn dat er in de functiebeschrijving geen naam te vinden is. Er prijkt enkel een algemeen mailadres à la hr@bedrijfsnaam.nl of solliciteren@bedrijfsnaam.nl.
Dan kun je natuurlijk voor een algemene aanhef kiezen (daarover later meer), maar beter is het om eerst nog een poging te wagen om de naam te achterhalen.
Vind je het te spannend om het bedrijf te bellen en kan je de naam ook niet online achterhalen? Dan is het verleidelijk om als sollicitatiebrief aanhef te kiezen voor een algemeen Geachte heer of mevrouw.
Een slecht idee, en wel hierom:
Solliciteren per mail:
In een begeleidende e-mail klinkt de aanhef "Geachte heer of mevrouw" nog misplaatster dan in een sollicitatiebrief. E-mails zijn wat informeler dan brieven, daar past zo’n afstandelijke begroeting niet bij. Juist in een sollicitatie e-mail wil je een persoonlijke aanhef gebruiken.
Goed, dat waren de basics. Dan gaan we nu door met de belangrijkste vraag: Hoe schrijf je een goede aanhef voor je sollicitatiebrief?
Een correcte briefaanhef bestaat uit een begroeting (Geachte, Beste, Hallo) en de naam van een persoon, groep of functie. Afhankelijk van de combinatie die je daarin maakt, is de aanhef formeel of juist niet.
Geachte heer Romijnders,
Geacht bestuur,
Geacht afdelingshoofd,
Geacht commissielid,
Geacht college,
Vind je ‘Geachte’ te formeel? Kies dan voor 'Beste'. Dat is een iets minder formele aanhef die nog steeds prima past bij een zakelijke brief:
Beste meneer Witsenboer,
Beste bestuursleden,
Beste mevrouw Van Kempen,
Beste leden van de sollicitatiecommissie,
Solliciteer je per e-mail, dan is een eenvoudig 'Hallo' een mooie begroeting. ‘Beste’ of 'Geachte' kunnen uiteraard ook.
Kies liever niet voor Hi, Ha, Hoi, Hee, Hey of Ey. Die moderne begroetingen zijn meestal te informeel voor een sollicitatie.
Hallo mevrouw Klaassen,
Sommige personeelsmanagers van de oude stempel vinden 'Hallo' onprofessioneel. Maar tegenwoordig begint de overgrote meerderheid van de e-mails met 'Hallo', dus de ontvanger kijkt daar heus niet vreemd van op.
Zeker wanneer je de recruiter of HR-manager al telefonisch hebt gesproken toen je info ging inwinnen, is een simpel ‘Hallo’ een nette aanhef. Maar nogmaals, met ‘Beste’ zit je altijd goed.
Meestal weet je wel of je met een man of een vrouw te maken hebt. Schrijf dan 'Beste mevrouw De Vries' of ‘Geachte heer De Vries’.
Als je niet zeker weet wat het geslacht van de ontvanger is, gok dan niet en wees ook voorzichtig met aannames bij genderneutrale voornamen. Speel op zeker en schrijf in dat geval de volledige naam: 'Beste A. de Vries' of ‘Geachte A. de Vries’.
Bewust een genderneutrale aanhef gebruiken kan uiteraard ook. Kies dan voor Beste of Geachte en daarachter:
Je kunt ook alleen ‘Beste,‘ of ‘Hallo,’ schrijven. In sommige Europese landen is dat sowieso de gebruikelijke briefaanhef. Maar in Nederland voelt dat voor veel mensen toch nog aan alsof je de achternaam bent vergeten in te vullen.
De aanhef ‘Geachte meneer of mevrouw’ is geen gender-inclusieve keuze. Niet iedereen identificeert zich immers als een meneer of mevrouw.
Tja, hoe begin je een sollicitatiebrief als je de naam niet weet? In de meeste vacatures staat duidelijk vermeld aan wie je een sollicitatiebrief kunt richten. Helaas zijn er ook vacatures waarin geen contactpersoon staat vermeld. Staat er wel een telefoonnummer bij? Bel dan op om de naam te achterhalen. Zoals we eerder al uitlegden, heeft een persoonlijke aanhef de voorkeur en dat maakt zo'n telefoontje de moeite waard.
Lukt dat niet en heb je geen contactpersoon om je brief aan te richten? Open dan met een algemene aanhef.
Richt je begroeting aan een enkele persoon, een team of de organisatie in het algemeen.
Voorbeelden algemene begroeting:
Beste selecteur,
Hallo recruitmentteam,
Hallo Jortt’ers,
Beste leden van de sollicitatiecommissie,
Geacht college van bestuur,
Geachte HR-manager,
Beste teamleider salarisadministratie,
Noem je meerdere mensen in je sollicitatiebriefaanhef? Herhaal dan de begroeting bij elke naam opnieuw.
Noem eerst de vrouw(en), dan de man(nen). Of houdt de volgorde aan waarin de personen genoemd staan in de vacaturetekst. Zijn het 3 of meer mensen en is je brief niet superformeel? Overweeg dan om ze als groep aan te spreken, bijvoorbeeld: Geachte sollicitatiecommissie.
Welke aanhef gebruik je wanneer je je sollicitatiebrief richt aan een groep mensen? Een commissie, bestuur of ondernemingsraad kan uit flink wat mensen bestaan. Dat zou een enorm lange aanhef opleveren. Niet mooi en de kans bestaat dat je iemand vergeet te noemen. De veilig keuze is om de mensen als groep te begroeten in je aanhef:
Geacht bestuur,
Geachte bestuursleden,
Beste bestuursleden,
Geacht college,
Beste collegeleden,
Geachte directie,
Geachte leden van de directie,
Beste directieleden,
Geachte ondernemingsraad,
Geachte leden van de ondernemingsraad,
Geachte sollicitatiecommissie,
Geachte leden van de sollicitatiecommissie,
Ga je solliciteren bij iemand die je goed kent, maar is er wel een formele sollicitatiebrief vereist?
Dan kan je opteren voor de tussenvariant. Bijvoorbeeld wanneer je beste vriend Pim Derneden heet maar toevallig ook managing partner van een groot advocatenkantoor is waar formele procedures gelden. Zo ziet dat eruit:
Geachte heer Derneden, beste Pim,
Ga je intern solliciteren? Of bij een goede vriend of een concullega met wie je al intensief samenwerkte? Dan is een informele aanhef prima. Ook wanneer je al een leuk telefoongesprek of netwerkgesprek hebt gevoerd en je vervolgens je cv en sollicitatiebrief opstuurt, kan je kiezen voor een informele aanhef. Voorbeelden:
Hallo meneer Hofstede,
Hallo B. Hofstede,
Hallo Boaz,
Beste Boaz,
Hoi Boaz,
Met een sollicitatiebrief wil je positief opvallen. Waarom zou je daar niet meteen mee beginnen in je aanhef? Zeker als je in de vacaturetekst terugziet dat de gemiddelde leeftijd 28 jaar is en op de website foto's staan van een van casual gekleed team rond de tafelvoetbaltafel. Dan is een aanhef met een knipoog het overwegen waard:
Ga je internationaal solliciteren in het Engels? Zo schrijf je de aanhef voor je Engelse sollicitatiebrief.
In formele zakelijke correspondentie is het gebruikelijk om de begroeting af te sluiten met een dubbele punt. Maar ook de komma zien we steeds vaker opduiken in formele Engelse brieven.
Dear Mr. Jones:
Dear Ms. Alvarado,
Naar meerdere mensen ziet de aanhef er als volgt uit:
Dear Mr. Jack Thompson, Ms. Bella Wright and Mrs. Eve Farrell:
Wanneer je geen namen hebt kunnen achterhalen, gebruik je een algemene aanhef:
Dear HR Manager:
Dear Search Committee:
Dear Committee Members:
Dear Members of the Admissions Board
Dear Starbucks Recruiting team,
Dear Hiring manager:
Een alternatief is om de begroeting helemaal achterwege te laten. Je start je brief dan met een regel die begint met ‘Re:’ en het onderwerp, zoals het in het voorbeeld hieronder.
Re: Opening for NewCo Marketing Manager
Having worked as a specialist in marketing for the past eight years, I would be delighted to be considered for the Marketing Manager opening you posted recently.
Ga je solliciteren in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of bij een bedrijf waar Duits de voertaal is? Probeer dan zeker de naam van de selecteur te achterhalen. Dat is een belangrijk onderdeel van de aanhef in Duitse brieven.
Sehr geehrter Herr Wagner,
Sehr geehrte Frau Schneider,
Sehr geehrter Herr Dr. Lehmann,
Zijn er twee selecteurs, dan noem je eerst de vrouw:
Sehr geehrte Frau Schäfer, sehr geehrter Herr Hirsch,
Bij twee selecteurs van hetzelfde geslacht kan je ze als volgt aanschrijven:
Sehr geehrte Damen Klose und Großmann,
Sehr geehrte Herren Ahrens und Siebert,
Wanneer je geen namen hebt kunnen achterhalen, gebruik je een algemene aanhef:
Sehr geehrte Damen und Herren,
Sehr geehrtes Bewerbungsteam von Daimler,
Sehr geehrtes Recruiting-Team,
Sehr geehrtes Personalteam,
Je sluit de begroeting af met een komma, gevolgd door een witregel en dan de openingszin van je brief.
Na de aanhef volgt natuurlijk de rest van je sollicitatiebrief. Lees onze handleiding sollicitatiebrief schrijven en gebruik onze templates om snel een prachtig opgemaakte sollicitatiebrief (en cv) te maken!