Is het echt nodig om ruimte vrij te maken voor een kopregel op je cv? Ook als je daarvoor een belangrijk ander onderdeel moet schrappen voor deze ogenschijnlijk overbodige zin? Het korte antwoord is ‘ja’. Een kopregel geeft je namelijk de kans om in een paar treffende woorden op te vallen. Als je weet hoe je een goede kopregel moet schrijven, is die regel de ruimte dus zeker waard.
In dit artikel lees je de do’s en don’ts omtrent kopregels aan de hand van de volgende hoofdstukken:
Een kopregel is een zin die de kernboodschap van je cv weergeeft; wie je bent en wat je kunt. Het is niet de titel, maar de slogan van jou als merk. Een goede kopregel heeft de volgende kenmerken:
Spoiler: een cv-kopregel is niet lang. Net als een krantenkop bestaat deze slechts uit één zin waaruit lezers direct kunnen opmaken waar de rest van het verhaal over zal gaan.
Een kopregel staat altijd bovenaan een cv, meestal in een groot lettertype en een opvallende kleur. De rest van je cv bestaat uit sectietitels en tekst die verder ingaan op je carrière, dus de kopregel biedt de beste kans om snel op te vallen. Elke kans om jezelf in één oogopslag te onderscheiden, moet je benutten. Een pakkende kopregel trekt de aandacht—de ‘aha!’ die recruiters nieuwsgierig maakt en door laat lezen omdat ze mogelijk gevonden hebben wie ze zoeken.
Een goede kopregel vat niet je hele carrière samen, maar onderstreept wat je toegevoegde waarde zal zijn in de functie waarop je solliciteert. Het heden staat daarin centraal, dus kaart aan wie je nu bent en wat je nu kunt. Verwar dit dus niet met een professionele doelstelling.
Hieronder vind je voorbeelden van cv-kopregels voor verschillende soorten beroepen. Blader voor meer inspiratie ook eens door onze voorbeeld-cv’s en bijbehorende schrijfgidsen.
Nu je voorbeelden van cv-kopregels hebt gezien, is het tijd om te bespreken waar je de jouwe moet plaatsen. Meestal staat de kopregel direct onder je naam of boven je profielschets, afhankelijk van de lay-out van je cv. De kopregel moet dus hoe dan ook een van de eerste dingen zijn die de recruiter ziet. Door deze een prominente plek te geven, maak je een directe koppeling tussen je naam en deze belangrijke uitspraak over jezelf. Je wilt dat recruiters je naam direct verbinden met je prestaties.
Een korte tekst schrijven is vaak veel lastiger dan een lang verhaal op papier zetten. Want hoe vat je in slechts enkele woorden samen wie je bent? Hopelijk heb je al een goed voorbeeld van een kopregel gevonden waaruit je inspiratie kunt halen, maar de volgende tips zullen je nog verder op weg helpen:
Maak een lijst van je sterkste eigenschappen, competenties en belangrijke verantwoordelijkheden die je hebt (gehad). Categoriseer deze in groepen zoals ‘ harde vaardigheden’, ‘zachte vaardigheden’ en ‘prestaties’. Voeg waar mogelijk meetbare data toe om je prestaties kracht bij te zetten. Schrijf daarnaast ook op met welke software en specifieke tools je hebt gewerkt.
Deze lijst vormt de inspiratiebron waaruit je kunt putten. Wees niet te bescheiden en gebruik positieve, krachtige woorden. Je bent bijvoorbeeld niet zomaar verkoper, maar een gedreven verkoper. Deze lijst is overigens niet alleen handig voor het schrijven van de kopregel, maar ook om de rest van je cv te vullen.
Personaliseer je kopregel voor iedere vacature. Door onderzoek te doen naar het bedrijf en je kopregel daarop af te stemmen, kun je werkgevers snel laten zien wat jij toevoegt aan hun team. De ene keer belicht je bijvoorbeeld je ervaring, de andere keer je kennis of ambitieuze mindset, afhankelijk van hoe ‘de ideale kandidaat’ in de vacature wordt omschreven.
Gebruik ook relevante zoekwoorden uit de vacature om door de Applicant Tracking System (ATS) screening te komen. Slechts zo'n 25% van de kandidaten haalt deze eerste selectie, en met de juiste zoekwoorden vergroot je je kansen aanzienlijk.
Hoewel er geen standaard format is, hebben de meeste kopregels een soortgelijke structuur. Zoals je bij de voorbeelden zag, beginnen ze meestal met een functietitel gevolgd door een bijzondere prestatie of uniek expertisegebied. Een goede kopregel bestaat bovendien uit maximaal 15 woorden en past op één regel. Less is more!
In de ogen van recruiters staat ervaring gelijk aan expertise. Zorg er dus waar mogelijk voor dat je je ervaring - bijvoorbeeld in aantal jaren of met een specifieke methode - benadrukt. Dat kan op verschillende manieren. Zo zou een bedrijfsaccount bijvoorbeeld de volgende drie kopregels kunnen schrijven:
Bedrijfsaccountant met scherp oog voor kostenbesparingen
Bedrijfsaccountant met meer dan 5 jaar ervaring in belastingwetgeving.
Bedrijfsaccountant met expertise in financiële analyse
De kopregel van je cv moet krachtig overkomen. Een effectieve manier om dit te doen is door actiegerichte werkwoorden te gebruiken. Deze woorden plaatsen je in de actieve rol, waardoor je meteen laat zien dat je waarde toevoegt aan het bedrijf. Voorbeelden van krachtige werkwoorden zijn:
Gebruik deze woorden in de verleden of tegenwoordige tijd, afhankelijk van je eigen voorkeuren en situatie. Het toevoegen van deze woorden kan een groot verschil maken in de indruk die je achterlaat.
Stuurde een team van 10 medewerkers aan
Heeft een team van 10 medewerkers aangestuurd
Zoals je kunt zien maakt het eerste voorbeeld meer indruk dan het tweede. Zorg dus voor actief taalgebruik.
De kopregel is een van de eerste dingen die een recruiter op je cv ziet. Een typfout zal dan ook meteen afbreuk doen aan je geloofwaardigheid. Hoewel het maar een korte tekst is, is het belangrijk deze goed te controleren. Gebruik eventueel een tool zoals LanguageTool om je hierbij te helpen.
Verwar de cv-kopregel niet met je cv-titel; deze zijn namelijk niet hetzelfde. Hieronder een korte uitleg om je te helpen het onderscheid te maken:
De kopregel van je cv is dus niet de titel, maar het uithangbord waarmee je de lezer ‘naar binnen lokt’.
De kopregel van je cv is een van de eerste dingen die opvalt en dus biedt deze je de kans om direct de aandacht te grijpen. Deze regel vat niet alleen je huidige loopbaan samen, maar laat ook zien waar je expertise ligt en wat jou uniek maakt in je vakgebied. In plaats van je doelen te beschrijven, focus je op wat je al hebt bereikt en hoe dat van waarde kan zijn voor het bedrijf waarbij je solliciteert.
Koppel direct je naam aan deze kopregel door deze dicht bij elkaar te plaatsen. Zo zorg je ervoor dat recruiters je naam beter onthouden wanneer ze door stapels cv's bladeren. Denk na over welke vaardigheden of prestaties jij het meest trots bent en benadruk deze.
Wil je graag hulp bij het maken van een onvergetelijk cv? Maak dan gebruik van onze zorgvuldig samengestelde cv templates. Hiermee creëer je binnen een handomdraai een professioneel document waarmee je gegarandeerd opvalt tussen andere kandidaten. Veel succes!