De beste verkooppitches zijn kort, krachtig en onvergetelijk. Hun aantrekkingskracht is niet te ontkennen en lokt een emotionele reactie uit die tot actie uitnodigt. Als een salespitch goed wordt neergezet, schudden klanten binnen de kortste keren je hand om de deal rond te maken. Solliciteren is in principe hetzelfde. Als je als salesmedewerker aan de slag wil, is het dus essentieel dat je een ijzersterke sollicitatiebrief schrijft. Lees verder om te ontdekken hoe je dat aanpakt.
5 Juni 2020
Beste heer Hunter,
Wanneer je met concurrenten strijdt om de beschikbare ruimte op een containerschip te verkopen gaat het over de basisprincipes van een dienst en haar kosten. Dit betekent dat verkoopmanagers de klant moeten overtuigen dat het product de voorgestelde prijs waard is. Ik verkoop daarom eigenlijk de werkuren van mijn collega's, en niet zozeer de ruimte in mijn containers.
De afgelopen vijf jaar is ons klantenbestand van de zeevracht met gemiddeld 25% gegroeid. Met een jaarlijks klantenbehoud van 92% en een aanzienlijke groei van de winst van maar liefst 16% per klant, geloof ik dat ik de fijne kneepjes van het vak onder de knie heb. Sales is namelijk veel meer dan beschikbaarheid en prijzen.
Nu Crano Freight zijn routes in het Verre Oosten uitbreidt, geloof ik dat mijn B2B-saleservaring in deze regio nuttig kan zijn. Het afgelopen decennium heb ik namelijk een sterk netwerk in Azië gevormd, gesproken op transport- en logistiekconferenties, relaties opgebouwd met meer dan 250 importeurs en exporteurs, en het marktaandeel verdubbeld van 4% naar 8% over een periode van zes jaar.
Crano Freight stimuleert een winnaarsmentaliteit, wat perfect aansluit bij mijn kwaliteiten en ambities:
Ik ben enthousiast om deze ervaringen en resultaten naar Crano Freight te brengen en bij te dragen aan jullie succes. Het begrijpen van de exacte vereisten van elke klant is de sleutel tot onderhandelingen. Hiermee krijg je meer onderhandelingsruimte en benut je elke kans. Ik vind niets fijner dan het leiden van een vlot verkoopproces, in plaats van alleen reactief te reageren op leads. Hoe ik dat precies aanpak, leg ik graag uit tijdens een persoonlijk gesprek.
Bij voorbaat dank dat jullie mij in overweging willen nemen en ik kijk uit naar jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Julia de Haan
Wanneer het op sales aankomt, is een ijzersterke sollicitatiebrief dé manier om een goede baan binnen te hengelen. De strakke structuur van een cv is handig voor recruiters die de beste kandidaten moeten kiezen uit honderden sollicitanten. Maar zodra die eerste selectie is gemaakt, is het de motivatiebrief die een kijkje geeft in de overtuigende kwaliteiten van elke kandidaat. Net als veel salespitches, zijn ook sollicitatiebrieven op een vaste manier gestructureerd:
Bij een motivatiebrief heb je gemiddeld zo’n 400 woorden om jezelf te verkopen. Een sollicitatiebrief spreekt dus boekdelen over je vaardigheden! Salesprofessionals weten het naadje van de kous over al hun producten, dus als je niet eens jezelf goed kan verkopen, ben je dan wel écht goed in je werk? No pressure!
Wil je meer tips om de perfecte sollicitatiebrief voor een functie van salesmedewerker te schrijven? Bekijk dan ook eens de volgende voorbeeldbrieven ter inspiratie:
Je hebt maar weinig tijd om jezelf te verkopen. Daarom is het essentieel dat je direct een sterk statement of prikkelende anekdote inzet om de aandacht van de lezer te trekken. Hieronder vind je een voorbeeld van de aanhef en introductie van een sollicitatiebrief voor een salesmedewerker met ruime ervaring, die waarschijnlijk op een hoge positie solliciteert. Met haar opening laat ze direct zien dat ze weet waar ze het over heeft:
Beste heer Hunter,
Wanneer je met concurrenten strijdt om de beschikbare ruimte op een containerschip te verkopen gaat het over de basisprincipes van een dienst en haar kosten. Dit betekent dat verkoopmanagers de klant moeten overtuigen dat de dienstverlening en samenwerking de voorgestelde prijs waard is. Ik verkoop daarom eigenlijk de werkuren van mijn collega's, en niet zozeer de ruimte in mijn containers.
Geachte heer/mevrouw,
Met veel enthousiasme las ik jullie vacature voor de functie van salesmedewerker. Met ruime ervaring als salesprofessional in de zeevaart-branche, denk ik dat ik de ideale kandidaat ben.
De tekst aan de rechterkant is in principe prima; beleefd, professioneel en to-the-point. Maar is het ook onderscheidend? Dat niet echt. Om op te vallen tussen alle andere competente kandidaten, is het belangrijk dat je je introductie net die extra boost geeft.
Het middenstuk van je sollicitatiebrief is waar het allemaal om draait. Hier leg je uit wat het product (jij dus) allemaal kan en waarom de organisatie in kwestie al die kennis en vaardigheden nodig heeft. Om dat goed te onderbouwen, kun je het middenstuk het beste opsplitsen in twee subsecties:
Als je slechts een beperkte hoeveelheid tijd hebt om indruk te maken op een potentiële klant, of in dit geval een recruiter, weet je als salesprofessional dat de kracht ligt in de herhaling. Je wil de lezer zo veel mogelijk vertellen, maar tegelijkertijd kun je het je niet veroorloven om vaag om de hete brij heen te draaien. Daarom hou je de boodschap zo simpel en doeltreffend mogelijk. Je herhaalt wat er in je cv staat (maar dan op een mooiere manier) om mensen te herinneren waarom ze iets echt, écht nodig hebben. Overweeg daarbij de volgende punten mee te nemen:
Door deze elementen op een authentieke manier in je sollicitatiebrief op te nemen, onderscheid je jezelf als een one-of-a-kind salesmedewerker.
Bekijk dit uitgebreide stappenplan voor extra inspiratie en vergroot je kansen om die droombaan in sales binnen te slepen.
Je motivatiebrief voor een salesfunctie moet werken als een effectieve reclame: elke zin moet de lezer meer overtuigen en het ‘conversiepercentage’ verhogen. Laat zien dat je niet alleen een uitstekende salesprofessional bent, maar ook dat je perfect bij dit specifieke bedrijf past. Wat is - om in salestermen te blijven - het pijnpunt van de organisatie? En hoe kan de recruiter zeker weten dat je niet als een soort deurverkoper alle organisaties afgaat tot je beet hebt? De volgende antwoorden zouden je kunnen helpen je sollicitatiebrief te personaliseren:
De afgelopen vijf jaar is ons klantenbestand van de zeevracht met gemiddeld 25% gegroeid. Met een jaarlijks klantenbehoud van 92% en een aanzienlijke groei van de winst van maar liefst 16% per klant, geloof ik dat ik de fijne kneepjes van het vak onder de knie heb. Sales is namelijk veel meer dan beschikbaarheid en prijzen.
Nu Crano Freight zijn routes in het Verre Oosten uitbreidt, geloof ik dat mijn B2B-saleservaring in deze regio nuttig kan zijn. Het afgelopen decennium heb ik namelijk een sterk netwerk in Azië gevormd, gesproken op transport- en logistiekconferenties, relaties opgebouwd met meer dan 250 importeurs en exporteurs, en het marktaandeel verdubbeld van 4% naar 8% over een periode van zes jaar.
Crano Freight stimuleert een winnaarsmentaliteit, wat perfect aansluit bij mijn kwaliteiten en ambities:
Ik ben enthousiast om deze ervaringen en resultaten naar Crano Freight te brengen en bij te dragen aan jullie succes. Het begrijpen van de exacte vereisten van elke klant is de sleutel tot onderhandelingen. Hiermee krijg je meer onderhandelingsruimte en benut je elke kans. Ik vind niets fijner dan het leiden van een vlot verkoopproces, in plaats van alleen reactief te reageren op leads. Hoe ik dat precies aanpak, leg ik graag uit tijdens een persoonlijk gesprek.
Aan het einde van je sollicitatiebrief geef je een korte samenvatting en bedank je de lezer. Zorg ook voor een call-to-action: een of twee zinnetjes waarin je beleefd aangeeft dat je graag een reactie van de werkgever wilt ontvangen. Een zin als 'Graag licht ik mijn motivatie verder toe in een persoonlijk gesprek' is niet te brutaal. Je kunt ook vragen of je op een specifiek moment (bijvoorbeeld over een week) mag bellen. Maar alleen zeggen dat je je verheugt op een reactie is ook prima.
Het doel van de conclusie van je sollicitatiebrief: je brief op een positieve toon afsluiten en laten zien dat je er alle vertrouwen in hebt dat de recruiter geïnteresseerd is en snel contact met je op zal nemen.
Bij voorbaat dank dat jullie mij in overweging willen nemen en ik kijk uit naar jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Julia de Haan
Een sterke sollicitatiebrief voor de functie van salesmedeweker laat zien dat jeniet alleen een topverkoper bent, maar ook precies begrijpt wat de werkgever nodig heeft. Gebruik overtuigende taal om te laten zien dat je hun behoeften doorziet en daar perfect op kunt inspelen. Kies de juiste woorden zodat je in het hoofd van de recruiter blijft hangen – dat is het geheime wapen om jezelf te onderscheiden.
Je sollicitatiebrief moet dus een verlengstuk zijn van je cv, maar met een persoonlijke twist. Vertel kort hoe jouw verkoopkwaliteiten en successen passen bij de specifieke eisen van het bedrijf. Denk aan je brief als een succesvolle reclamecampagne: met elke zin moet je de lezer nóg enthousiaster maken. Focus je op de branche waarin jij uitblinkt en laat zien waarom jij hier de beste match bent.
Met de hulp van CVster.nl kun je een brief creëren die je cv perfect aanvult en jou dichter bij die ideale salesbaan brengt. Scrol dus ook eens door onze sollicitatiebrief templates om er een te kiezen die bij je past. Veel succes!