Een recruiter is een poortwachter, hij bepaalt wie er binnenkomt. Daarom doen kandidaten hun uiterste best om indruk te maken met hun cv en sollicitatiebrief. En nu ben jij degene die aan de poort klopt en hoopt dat de selecteur de tijd neemt om te lezen over je wervingsstrategieën en retentiepercentages.
De sollicitatiebrief van een recruiter moet niet alleen de juiste vaardigheden en relevante ervaring benadrukken. Het moet ook dienen als een voorbeeld van hoe een goede sollicitatiebrief eruit ziet.
Pas als je het selectieproces glansrijk doorstaat, krijg je het vertrouwen om zelf nieuwe medewerkers te selecteren voor het bedrijf.
Sollicitatiebrieven hebben een vaste opbouw. Dit zijn de 5 onderdelen van een goede sollicitatiebrief:
Geachte heer Feitsma,
Eind vorig jaar werd ik door EmploIT.nl uitgeroepen tot Meest Invloedrijke recruiter. Die prijs heeft mijn netwerk nog verder doen groeien, net als het vertrouwen dat kandidaten en opdrachtgevers in mij stellen.
De afgelopen jaren heb ik voor Talent Scouts technisch talent gezocht én gevonden in de regio Arnhem-Nijmegen. De strijd om gekwalificeerd personeel is hevig in de techniek, en ik ben er dan ook trots op dat ik > 95% van de vacatures binnen 5 weken wist te vervullen. In 6 jaar tijd heb ik meer dan 120 plaatsingen gedaan en elke plaatsing is nu een actief onderdeel van mijn persoonlijk netwerk. Contacten onderhouden en relaties koesteren vormt een belangrijke pijler in mijn werkwijze.
Ik geniet ervan om zowel voor technische functies op startersniveau te werven als op zoek te gaan naar een nieuwe divisiedirecteur of een senior elektrotechnicus. Zeker wanneer de tijdsdruk hoog is, bijvoorbeeld toen er na het winnen van een aanbesteding 45 nieuwe medewerkers nodig waren, zorgt mijn competitieve instelling ervoor dat ik snel resultaten boek.
Tijdens mijn interim opdracht bij Berko was ik van werving tot en met onboarding verantwoordelijk voor de candidate experience. Ik heb het werkgeversmerk geoptimaliseerd in samenwerking met HR en MarCom. De ludieke en unieke wervingscampagnes hebben tot 45% meer bezoekers aan de ‘WerkenBij’ pagina geleid en tot een toename van 32% in het aantal sollicitaties.
Naast mijn gebruikelijke werkzaamheden maak ik tijd vrij om bij te dragen aan interviews, podcasts, conferenties en webinars. Dat verhoogt mijn zichtbaarheid en expert status. Mijn LinkedIn-netwerk groeit met 20% per jaar en telt momenteel ruim 16.000 connecties.
Ik werkte eerder samen met uw Technology Team Leader Alexander Vriezekoop en hij heeft mij verteld dat ik perfect zou passen in de prestatiegerichte cultuur van Modderkolk. Daarom hoop ik dat we binnenkort persoonlijk kunnen kennismaken. Ik zie uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Björn Hopman
Als recruiter weet je hoe frustrerend het is als iemands sollicitatiebrief niet duidelijk voorziet in de belangrijkste informatie.
Voorkom die fout en voeg aan je eigen sollicitatiebrief een opvallende en overzichtelijke kop (header) toe. Deze bevat je naam, functietitel, e-mailadres en telefoonnummer. Zo kan je toekomstige HR-manager je eenvoudig bereiken.
Naast informeren wil je met je koptekst ook positief opvallen. Dat doe je met kleur, lettertype en lettergrootte. Kies voor een professionele uitstraling met een vleugje flair om je te onderscheiden van andere sollicitanten.
Twijfel je hoe creatief je hier kunt zijn? Verdiep je dan in de bedrijfscultuur en onderzoek hoe formeel of informeel de organisatie zich online en offline presenteert.
Recruiters krijgen veel sollicitatiebrieven onder ogen. Geldt voor jou ook dat je het weet te waarderen als je eigen naam in de aanhef staat? Dan wil je natuurlijk voorkomen dat je de sollicitatiebrief moet starten met een onpersoonlijke aanhef zoals ‘Geachte heer of mevrouw’.
Neem daarom de moeite om de naam van de juiste persoon te achterhalen. Meestal is dat de (corporate) recruiter, HR manager of directeur. Let op de juiste spelling van de naam, een spelfout in de naam veegt al je bonuspunten meteen weer uit.
En solliciteer je bij een informele organisatie of heb je al telefonisch contact gehad? Dan is een simpel ‘Beste meneer X’ of ‘Hallo mevrouw Y’ ook een prima aanhef voor je sollicitatiebrief.
Ervaren recruiters weten dat je weinig tijd hebt om een eerste schifting in de sollicitaties te maken. Je scant het cv en de brief, lees de belangrijkste onderdelen en beslist vervolgens of je de kandidaat afwijst of nog wat extra minuten steekt in het grondig doornemen van het cv en de sollicitatiebrief.
Daarom is het belangrijk om in de introductie – de eerste zinnen van je brief – meteen een statement te maken. Je wilt je onderscheiden van de andere sollicitanten. Een gedurfde uitspraak, een relevant statistisch inzicht of een interessante anekdote kunnen je allemaal helpen om de selecteur nieuwsgierig te maken naar de rest van je sollicitatiebrief. De openingszin trekt je lezer de brief in.
Maak ook duidelijk op welke functie je solliciteert en noem jouw belangrijkste kwalificaties voor de baan. Gebruik energieke, levendige taal waaruit enthousiasme en vertrouwen spreekt. Zorg er wel voor dat je toon niet te amicaal of arrogant overkomt. Het doel van de introductie is dat je de selecteur prikkelt met informatie en een scheutje persoonlijkheid die samen uitnodigen tot verder lezen.
Eind vorig jaar werd ik door EmploIT.nl uitgeroepen tot Meest Invloedrijke recruiter. Die prijs heeft mijn netwerk nog verder doen groeien, net als het vertrouwen dat kandidaten en opdrachtgevers in mij stellen.
Nu je de aandacht te pakken hebt, is het tijd om je geschiktheid voor de baan als recruiter te bewijzen. In de hoofdtekst draait het om alle vaardigheden, prestaties en strategieën waarmee je opvalt als recruiter.
Geef een relevant voorbeeld waaruit je geschiktheid blijkt. Bijvoorbeeld aan de hand van de STARR-methode waarbij je een situatie schetst, jouw taak en actie toelicht, het resultaat noemt en reflecteert op je handelen. Kies een situatie uit die aansluit op het type werving dat je voor de potentiële werkgever gaat doen.
Wijkt jouw werkervaring af van de branche waarin je nu solliciteert? Doe dan extra grondig onderzoek naar het werkveld van de organisatie en laat in je sollicitatiebrief zien dat je de specifieke wervingsbehoeften van hun branche begrijpt.
Laat in dit deel van je sollicitatiebrief ook zien hoe jouw kwaliteiten als recruiter kunnen bijdragen aan de vraagstukken die spelen in de organisatie. Je wilt namelijk de link leggen naar wat je komt brengen en denkt te kunnen toevoegen in je rol als recruiter.
Benadruk hoe jij hen kunt helpen en waarom je goed bij het bedrijf past.
De afgelopen jaren heb ik voor Talent Scouts technisch talent gezocht én gevonden in de regio Arnhem-Nijmegen. De strijd om gekwalificeerd personeel is hevig in de techniek, en ik ben er dan ook trots op dat ik > 95% van de vacatures binnen 5 weken wist te vervullen. In 6 jaar tijd heb ik meer dan 120 plaatsingen gedaan en elke plaatsing is nu een actief onderdeel van mijn persoonlijk netwerk. Contacten onderhouden en relaties koesteren vormt een belangrijke pijler in mijn werkwijze.
Ik geniet ervan om zowel voor technische functies op startersniveau te werven als op zoek te gaan naar een nieuwe divisiedirecteur of een senior elektrotechnicus. Zeker wanneer de tijdsdruk hoog is, bijvoorbeeld toen er na het winnen van een aanbesteding 45 nieuwe medewerkers nodig waren, zorgt mijn competitieve instelling ervoor dat ik snel resultaten boek.
Tijdens mijn interim opdracht bij Berko was ik van werving tot en met onboarding verantwoordelijk voor de candidate experience. Ik heb het werkgeversmerk geoptimaliseerd in samenwerking met HR en MarCom. De ludieke en unieke wervingscampagnes hebben tot 45% meer bezoekers aan de ‘WerkenBij’ pagina geleid en tot een toename van 32% in het aantal sollicitaties.
Naast mijn gebruikelijke werkzaamheden maak ik tijd vrij om bij te dragen aan interviews, podcasts, conferenties en webinars. Dat verhoogt mijn zichtbaarheid en expert status. Mijn LinkedIn-netwerk groeit met 20% per jaar en telt momenteel ruim 16.000 connecties.
Sluit je sollicitatiebrief af met een oprechte en positieve call-to-action. Vertel de selecteur hoe geïnteresseerd je bent in de functie en nodig hem uit om contact met je op te nemen voor een kennismakingsgesprek. Een positieve afsluiting geeft de lezer van je brief misschien nét dat zetje om de telefoon te pakken en je uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek.
Eindig je brief vervolgens met een respectvolle ondertekening die past bij de aanhef van je brief. Je zit altijd goed met een eenvoudig “Met vriendelijke groet”, gevolgd door een enter zodat je voor- en achternaam op de regel eronder komen.
Een handtekening is niet nodig bij een digitale sollicitatie. Solliciteer je met een papieren versie van je sollicitatiebrief, dan onderteken je wel met je handtekening.
Ik werkte eerder samen met uw Technology Team Leader Alexander Vriezekoop en hij heeft mij verteld dat ik perfect zou passen in de prestatiegerichte cultuur van Modderkolk. Daarom hoop ik dat we binnenkort persoonlijk kunnen kennismaken. Ik zie uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Björn Hopman