Als leraar besteed je talloze uren aan je studenten. Je stoomt ze klaar voor hun tentamens en de wereld daarbuiten. Jouw passie voor onderwijs betekent dat je geïnvesteerd bent in je klas en de kwaliteit van je gemaakte lesplannen. In het hele land en over de hele wereld zoeken werkgevers kandidaten met onderwijservaring om studenten te motiveren en rumoerige klassen onder controle te houden. Dus hoe maak je contact met deze werkgevers? Tijdens het wervingsproces kan je cv alleen zoveel toelichten. Daarom is een goed gemaakte, opvallende sollicitatiebrief essentieel. Een sterke sollicitatiebrief is de manier om jouw volgende baan te krijgen. Deze gids, samen met onze professionele voorbeeldbrief, zal:
De meeste sollicitatiebrieven hebben dezelfde basis elementen om een kloppend verhaal te schrijven van jezelf. Een wervingsmanager of werkgever verwacht deze kernelementen:
Laten we eens kijken hoe deze elementen worden samengesteld.
De kopregel van een sollicitatiebrief lijkt misschien een formaliteit waar je zonder kunt, maar in werkelijkheid heeft de kopregel een belangrijk doel, zowel in functie als in esthetiek. Kort gezegd: In de kopregel staat duidelijk de naam en contactgegevens van een sollicitant, zodat een wervingsmanager eenvoudig contact kan opnemen. Daarnaast kan een sollicitatiebrief binnen de HR-afdeling circuleren. Het is dus belangrijk dat iedereen eenvoudig jouw contactgegevens kan achterhalen, zodat iedereen contact kan opnemen. De kopregel van een sollicitatiebrief zorgt ook voor voldoende ademruimte door genoeg witruimte te geven aan de bovenkant van de brief. Als je veel te zeggen hebt in het middenstuk van je brief, dan wil je de kopregel zo beknopt mogelijk houden. Het is in ieder geval een goed idee om in de kopregel alleen de benodigde informatie te zetten, vooral als je online solliciteert.
In het verleden, was het gebruikelijk om een postadres op te geven bij een sollicitatiebrief. Tegenwoordig kun je gewoon je naam, telefoonnummer en e-mailadres gebruiken. Voeg ook de datum, bedrijfsnaam, de naam van de manager (indien dit bekend is) en het adres toe. Als je de koptekst echt wilt beknopt wilt houden, dan kun je alleen jouw naam en contactgegevens gebruiken. Het doel van deze sectie: Het identificeren van jouw sollicitatie, het bewaken van jouw contactgegevens (binnen het handbereik van de wervingsmanager). Daarnaast creëer je hiermee een visueel aantrekkelijke sollicitatiebrief.
Jouw aanhef bevat waarschijnlijk minder dan vijf woorden, maar dit moet wel de juiste zijn. Een aanhef die te formeel of te informeel is, zal de hoofd van een wervingsmanager of directeur laten schudden als ze jouw brief lezen. Het eerste dat je moet overwegen bij het kiezen van een aanhef, is jouw beroep. Schoolsystemen zijn redelijk formele instellingen als we het bijvoorbeeld vergelijken met een start-up of een lokale coffeeshop. In dit geval is 'Geachte' gevolgd door een naam en een komma de veiligste optie en waarschijnlijk de juiste keuze. Het is belangrijk om meneer of mevrouw te gebruiken, gevolgd door een achternaam. Bekijk gerust de website van de school of LinkedIn om een achternaam of de naam van de directeur te achterhalen. Het doel van deze sectie: Gebruik een professionele en passende begroeting om de juiste toon te zetten. Ontwikkel een goede verstandhouding met de directeur door zijn of haar naam te gebruiken, als je deze kan vinden.
Mensen horen graag hun eigen naam. Dit geldt voor zowel persoonlijke als zakelijke relaties. Dit is ook de reden dat het bekende sollicitatieadvies luidt om de naam van de wervingsmanager te vinden en de brief direct te richten aan deze manager. Dit is goed advies en laat zien dat je jouw huiswerk hebt gedaan over het bedrijf en erom geeft. Maar hoe werkt dat voor onderwijs functies? Voor sommige gemeentes en steden zal dit proces via een recruiter of wervingsmanager gaan. In kleinere gemeentes en steden zal de directeur zelf rechtstreeks de sollicitanten beoordelen. Een beleefd telefoontje kan je helpen om deze vraag te beantwoorden. Als je uitlegt dat je een geïnteresseerde kandidaat bent en graag wilt weten aan wie je de sollicitatiebrief kunt richten, dan zal de secretaris je waarschijnlijk vertellen aan wie je de brief kunt richten.
Wanneer het duidelijk is dat jouw brief beland bij een team van recruiters, dan kun je een algemenere aanhef kiezen zoals, “Geachte Amsterdamse School Wervingsteam" of korter - "Geachte Wervingsteam". Als je weet dat jouw brief uiteindelijk op het bureau van de directeur terecht komt, kan je ook zijn of haar naam toevoegen: "Geachte Heer Wilkens en het Amsterdamse School Werving Team”. Over het algemeen kun je beter een onpersoonlijke en kille begroeting zoals “Aan alle betrokkenen” vermijden. Een verzamelnaam werkt in dit soort situaties veel beter.
Jouw introductie is de trekkracht van jouw sollicitatiebrief. Met een sterke introductie zorg je ervoor dat een wervingsmanager of directeur de rest van jouw sollicitatie leest. Zinnen als "Door middel van deze brief wil ik graag solliciteren op de vacature voor een natuurkundeleraar op CSB Amsterdam. Graag kom ik in aanmerking voor deze functie." kunnen stijf en ouderwets overkomen. Door een persoonlijke anekdote toe te voegen over je werkervaring of vaardigheden in de klaslokaal, kun je meteen impact maken en je enthousiasme benadrukken. Zorg ervoor dat je anekdote wel kort is, zodat je de aandacht van de lezer in de inleiding van de tekst behoudt. Het doel van deze sectie: maak een beknopte en pakkende introductie die je persoonlijkheid en ervaringen tot leven brengt, in een paar zinnen.
Als je de inleiding van je sollicitatiebrief hebt gekregen zoals je hem wou, zou het middenstuk hopelijk daaruit voortvloeien. De kracht een anekdotische opening is dat het je voorbereidt op een goed middenstuk. Dit doordat een anekdotische opening je vaardigheden en prestaties benadrukt op een natuurlijke manier. Het duurt niet lang voordat je de functie vermeldt waarop je solliciteert en waarom jij de perfecte match bent, inclusief jouw eerdere prestaties die jouw vaardigheden duidelijk demonstreren. De STAR-methode (Situatie, Taak, Actie, positief Resultaat) kan je helpen bij het organiseren van jouw teksten, zodat je de impact van jouw leermethodes op de prestaties van jouw studenten kunt omschrijven. Jouw soft skills, passie en persoonlijkheid kunnen in dit stuk uitlichten. Ook kun je ervoor kiezen om jouw hard skills te omschrijven door bijvoorbeeld innovatieve lesmethodes toe te lichten, die je laat uitstijgen boven je collega's. Het doel van dit gedeelte: leg uit waarom jij de perfecte kandidaat bent voor de functie door middel van eerdere uitdagingen, prestaties en persoonlijke strategieën uit te lichten.
Het bedenken hoe je jouw sollicitatiebrief moet beëindigen, kan ontzettend frustrerend zijn. Je bent op alle mogelijke manieren je punten gemaakt en nu wil je gewoon schreeuwen: "Dus bel me!". Gelukkig is er een professionele manier om dit te doen. De call-to-action is een uitnodiging voor een recruiter om contact op te nemen. Je kunt een goede balans vinden tussen vriendelijkheid en vastberadenheid met een zin als "Ik kijk er naar uit om meer te horen over de medewerkers en studenten van het Clusius College. Mocht je nog vragen hebben? Bel gerust op (jouw e-mail) of (jouw telefoon). " Een afsluiting zoals “Hartelijke groet” of “Met vriendelijke groeten” klinkt erg professioneel en is het meest geschikt om jouw sollicitatiebrief af te sluiten. Het doel van dit onderdeel: Nodig de werkgever op een vriendelijke en niet-te-veeleisende manier uit om contact met je op te nemen. En sluit de brief af op een beleefde, positieve en professionele manier.
Hier zijn een aantal tips voor sollicitatiebrieven om veel voorkomende schrijffouten te voorkomen:
De vormgeving is wellicht net zo belangrijk als de inhoud van jouw sollicitatiebrief. Iedereen die jouw sollicitatiebrief leest, zal eerst de look en feel, het lettertype en het kleurenschema bekijken voordat hij/zij verder gaat met de inhoud. Het is daarom belangrijk om vertrouwde cv-formaten, bekende sans-serif-lettertypen (zoals Helvetica of Georgia) en een lettertype grootte tussen de 10 en 12 punten te gebruiken. Daarnaast kun je de vormgeving van jouw sollicitatiebrief koptekst matchen met je cv. Dit is een geweldige manier om een consistent, professioneel indruk te geven aan al jouw sollicitatiedocumenten. Zonder een grafische achtergrond kan dit best lastig zijn, maar gelukkig hebben wij een verzameling van stijlvolle templates. Hiermee maak je in een handomdraai een stijlvol document die je eenvoudig kan downloaden.
Zoek je nog meer design-tips? Bekijk dan deze handige gids.
Bespaar tijd en moeite door de perfecte sollicitatiebrief te maken met Cvster. Geen giswerk, je kunt zo aan de slag als leerkracht!