Je kent de uitdrukking ‘last but not least’, maar laten we het vandaag eens hebben over een andere klassieker: ‘first things first’. Ofwel, de koptekst van je cv. Dit is het eenvoudigste stuk van je cv om te schrijven, maar het uitdagendste deel om te ontwerpen. Veel werkzoekenden maken hierbij vaak basisfouten, waardoor ze kansen op te vallen laten liggen. Wij helpen je aan de hand van de volgende hoofdstukken om dat te voorkomen:
Een cv-koptekst is een zorgvuldig ontworpen sectie bovenaan een cv die de naam en contactgegevens van een sollicitant bevat. Soms staat er ook nog wat aanvullende informatie, waarover later meer.
Een koptekst is vergelijkbaar met wat vroeger een ‘briefhoofd’ werd genoemd, waarbij de afzender van een zakelijke brief vooraf afgedrukte of gestempelde informatie bovenaan zette met de naam en contactgegevens van het bedrijf. Hoewel briefhoofden nog steeds bestaan, is het door de opkomst van e-mails nu natuurlijk gebruikelijker post digitaal te verzenden en het briefhoofd te vervangen door een koptekst. Naast het verstrekken van cruciale informatie over hoe men je kan bereiken, straalt een goede koptekst professionaliteit en competentie uit.
Wat is het verschil tussen een cv-koptekst en een cv-kopregel?
Een cv-koptekst is de sectie bovenaan je cv die je naam, beroep en contactgegevens bevat. Het is het eerste wat potentiële werkgevers zien wanneer ze je cv openen. Een cv-kopregel daarentegen verwijst naar een korte profielregel waarin je in één zin samenvat wie je bent als professional.
Tijdens het solliciteren heb je maar één doel: dat recruiters contact met je opnemen om een kennismakingsgesprek met je in te plannen. Dat kan natuurlijk alleen als je je contactgegevens ook daadwerkelijk met hen deelt, en dan het liefst op een zo opvallend mogelijke plek. Daar is je koptekst voor. Een cv maken zonder koptekst zou zijn als het afdrukken van een blanco visitekaartje: niemand zou weten wie je bent of hoe ze je kunnen bereiken.
Maar er is nog een reden om aandacht te besteden aan je koptekst. In tegenstelling tot de rest van je cv, biedt de koptekst je namelijk ook de meeste vrijheid om creatieve keuzes te maken over lettertypen, lettergroottes, lay-out, iconen en kleurgebruik. Met een goed ontworpen koptekst ziet je cv er professioneel uit. Dit zorgt voor een positieve eerste visuele indruk, wat natuurlijk belangrijk is. Je cv moet er net zo goed uitzien als hij leest.
Maak een ‘huisstijl’ voor al je documenten.
Je koptekst geeft je ook een soort ‘visuele ID’, een unieke handtekening die de ontvanger zal helpen om jou te identificeren tussen alle andere kandidaten. Daarom is het ook belangrijk dat je cv en sollicitatiebrief er vergelijkbaar uitzien, zodat duidelijk is dat deze documenten bij elkaar horen.
Als een recruiter tien cv's en tien sollicitatiebrieven uitprint en ze vervolgens allemaal op de grond laat vallen, moet het gemakkelijk voor deze persoon zijn om jouw cv en sollicitatiebrief bij elkaar te rapen, omdat het in één oogopslag duidelijk is dat ze een ‘bijpassende set’ zijn.
Wat neem je allemaal op in de koptekst van je cv? Een overzicht:
Vermeld je voor- en achternaam. Een middelste naam is niet nodig. Als je een bijnaam gebruikt, kun je die ook vermelden (tenzij die bijnaam afdoet aan je professionaliteit natuurlijk).
Geef een telefoonnummer op waarop je gemakkelijk bereikbaar bent. Zorg er ook voor dat het antwoordapparaat een professioneel bericht heeft.
Maak het de personeelsmanager zo makkelijk mogelijk om contact met je op te nemen. Gebruik een professioneel e-mailadres waarin bij voorkeur je voor- en achternaam voorkomen. Als je nog steeds je een hotmail-account gebruikt uit 2012 waarin je een gekke bijnaam gebruikt, overweeg dan of het eens tijd is om een nieuw e-mailadres aan te maken.
Dit wordt soms over het hoofd gezien, maar vermeld onder je naam ook kort wat je beroep is. Als je belangrijke certificeringen of diploma's hebt in je vakgebied (zoals een PhD), voeg deze dan ook toe. Je kunt natuurlijk ook een alternatieve professionele status opgeven, zoals ‘student’ of ‘pas afgestudeerd als [vul in]’, afhankelijk van je achtergrond.
Vroeger vermeldde men vaak het volledige postadres op hun cv. Tegenwoordig is dit optioneel omdat werkgevers zelden per post reageren. Laat wel weten waar je gevestigd bent door in ieder geval je woonplaats te vermelden. Je kunt ook aangeven of je bereid bent te verhuizen voor de juiste functie door ‘bereid om te verhuizen’ toe te voegen.
LinkedIn-pagina's zijn vaak een goede optie, omdat ze zich richten op professionele prestaties. Zorg ervoor dat jouw profiel up-to-date en geoptimaliseerd is voor de zoektocht naar werk. Facebook-, Instagram- en Twitter-pagina's kunnen ook geschikt zijn als deze zich richten op je carrière. Dat geldt bijvoorbeeld vaak voor artiesten en fotografen. Zorg er hoe dan ook voor dat je deze pagina’s eerst goed controleert en update om er zeker van te zijn dat je waardevolle content deelt en geen potentiële dealbrekers op je profiel hebt staan. Daarnaast kun je natuurlijk ook links naar je eigen website of online portfolio delen als je die hebt.
Hoewel dit niet verplicht is, kiezen de meeste mensen ervoor om een foto toe te voegen om hun cv persoonlijker te maken en zich visueel te onderscheiden van andere kandidaten. Als je geen foto invoegt, loop je het risico dat je minder blijft hangen bij de recruiter of dat het overkomt alsof je iets te verbergen hebt. Zorg ervoor dat de foto professioneel overkomt en representatief is voor wie je bent.
Net als je foto, is ook het vermelden van je geboortedatum een optie. Hoewel het steeds vaker voorkomt dat mensen deze informatie weglaten (mede om leeftijdsdiscriminatie tegen te gaan), is de norm vooralsnog om deze wel toe te voegen. Werkgevers kunnen aan de hand van je loopbaanverhaal en foto (als je die hebt bijgevoegd) vaak toch wel een inschatting maken van je leeftijd en willen graag een volledig beeld. Het is dan ook niet verstandig om te proberen te verbergen hoe jong of oud je bent.
In sommige gevallen is het ook handig om te vermelden dat je een rijbewijs hebt, bijvoorbeeld als je weet dat je voor de functie vaak op pad moet.
Een rechter van het Hooggerechtshof schreef ooit dat obsceniteit moeilijk te definiëren is, maar ‘ik weet het als ik het zie’. Hetzelfde kan gezegd worden over goed ontwerp van een cv-koptekst.
Waar je de koptekst plaatst en hoe je deze vormgeeft, hangt grotendeels af van de manier waarop je cv is ingedeeld. Houd hier dus rekening mee bij het maken van je volgende cv. Scroll ter inspiratie eens door de cv templates en cv voorbeelden van cvster.nl om een idee te krijgen van de verschillende mogelijkheden. En zie je er een die je leuk vindt? Dan kun je deze met onze online builder natuurlijk ook direct aan je eigen repertoire toevoegen.
Kopteksten staan altijd bovenaan cv’s, maar je kunt zelf kiezen waar je de tekst uitlijnt en hoe je deze vormgeeft. Onderstaande voorbeelden geven een beeld van de mogelijkheden.
Voorbeeld 1. Horizontaal, met alle informatie bovenaan de pagina:
Voorbeeld 2. De naam en functie in het midden, en contactgegevens in een kolom aan de linkerkant. De resterende ruimte in de kolom kan worden gebruikt om werkgerelateerde vaardigheden op te sommen:
Voorbeeld 3. De naam en functie in het midden, en contactgegevens in een kolom aan de rechterkant:
Voorbeeld 4. Je kunt ook kiezen voor een foto en een opvallende accentkleur:
Je kunt natuurlijk je eigen koptekst ontwerpen als je weet wat je doet. Als je het jezelf echter makkelijk wil maken, doe je er beter aan om een template te kiezen met een vooraf ingebouwde kopsectie, zodat je deze alleen nog maar hoeft in te vullen.
Een belangrijk aandachtspunt: Microsoft Word biedt de mogelijkheid om informatie zoals hoofdstuktitels en paginanummers in te voegen in wat het programma ‘headers’ en ‘footers’ noemt. Plaats echter nooit je cv-koptekst in de header, omdat deze anders mogelijk onzichtbaar kan zijn voor Applicant Tracking Systems (ATS). Werkgevers gebruiken deze systemen om cv's te scannen, dus zorg ervoor dat je je cv hierop aanpast.
Op zoek naar wat inspiratie? Bekijk dan de onderstaande kopieerbare kopteksten eens:
Fleur van Dijk
PR Executive
Prinsengracht 87, 1052 AC, Amsterdam
06 12345678
fleur-van-dijk@mail.com
Thomas Visser
Student WO Werktuigbouwkunde
Eindhoven, Nederland
06 23457685
thomas_visser@mail.com
Nina Jansen
Administratief Medewerker
Brinklaan 87, 9405 HG, Rotterdam
06 34567890
nina-jansen@mail.com
Meestal raden we aan om je cv tot één pagina te beperken, maar zo nu en dan is een twee-pagina’s tellend cv gepast, vooral als je een berg aan relevante werkervaring en diploma’s achter je naam hebt staan. Als dat bij jou het geval is, rijst de volgende vraag: moet je op beide pagina’s een koptekst zetten?
De meningen hierover verschillen. Sommige experts zeggen dat je ook op de tweede pagina een koptekst moet plaatsen, omdat je contactgegevens dan nog eenvoudiger te vinden zijn. Anderen vinden dit onzin. Je hebt die informatie tenslotte al gegeven en kunt de ruimte dus beter gebruiken voor het plaatsen van nieuwe informatie. De keuze is dus aan jou.
Een goede overweging om hierin mee te nemen, is hoeveel ruimte je op de tweede pagina nog nodig zult hebben. Als je veel informatie kwijt moet, laat de koptekst dan weg. Kun je juiste nog wat opvulling gebruiken? Plaats dan een nieuwe kopregel. Zorg ervoor dat deze identiek is aan de kopregel op de eerste pagina.
De etiquette rondom persoonlijke gegevens op cv’s is in de loop der jaren nogal veranderd. Waar het vroeger bijvoorbeeld normaal was om aan te geven of je wel of niet getrouwd was, vinden we dat nu dat zulke informatie niet gedeeld hoeft te worden met werkgevers. Om je twijfels weg te nemen, vind je hieronder een overzicht van welke gegevens je niet op je cv hoeft te zetten:
Let overigens op wanneer je gaat solliciteren bij een werkgever in het buitenland. Zo is het in de Verenigde Staten bijvoorbeeld niet gepast om een foto in te voegen of je leeftijd te vermelden, terwijl het in Aziatische landen normaal is om juist een volledige ‘biodata’ op te sturen, inclusief informatie over je religie en burgerlijke staat. Lees dit artikel over cv’s in verschillende landen eens door om daar meer over te weten te komen.
Een koptekst is het gedeelte bovenaan je cv waarin je belangrijke gegevens zet zoals je volledige naam, beroep, telefoonnummer, e-mailadres en eventueel een link naar je LinkedIn-profiel of persoonlijke website. Een goede koptekst bevat de juiste informatie, is eenvoudig te lezen en geeft je cv een visueel aantrekkelijke uitstraling.
Door bijpassende kopteksten voor je motivatiebrief en cv te gebruiken, kun je een persoonlijke merkidentiteit creëren voor je sollicitatie en voorsprong behalen op concurrenten. Wil je het jezelf makkelijk maken? Dan kun je het beste een professioneel template gebruiken en deze naar eigen smaak personaliseren. Veel succes!