Voor elke functie waarnaar je solliciteert, moet je een aparte sollicitatiebrief schrijven. Maar gelukkig is de structuur van de brief wel altijd ongeveer het zelfde. Als je de brief opdeelt in gedeeltes, kun je heel eenvoudig steeds één gedeelte aanpakken. Dat maakt het schrijven makkelijker. Dit moet er in elk geval in je sollicitatiebrief staan:
En dan nu aan de slag:
Geachte mevrouw Oudewater,
Na ruim vijf jaar en 2000 uur in de lucht, op zowel lange als korte vluchten, weet ik inmiddels als geen ander hoe uniek elke vlucht en elke passagier is. Als stewardess streef ik naar perfectie in elk onderdeel van de klantenservice.
In mijn vijf jaar als stewardess bij Wings heb ik me beziggehouden met veranderinitiatieven op het gebied van klantenservice voor, tijdens en na de vlucht. Vanaf het moment dat een passagier bij de incheckbalie komt totdat het moment dat hij op de plaats van bestemming de luchthaven verlaat, zal hij zijn ervaringen associëren met de luchtvaartmaatschappij waarmee hij vliegt. Het is dan onze taak om zijn welzijn, veiligheid en comfort te waarborgen. In passagiersenquêtes ontving ik gemiddeld 96% positieve reacties, en ook mijn managers en collega's hebben me altijd goed beoordeeld.
Ik ben in het bezit van alle nodige diploma's en certificaten, waaronder het IATA certificaat (behaald via TAT Beroepsopleidingen). Bovendien heb ik een EHBO-diploma en BHV-certificaat. Als BHV'er heb ik bij Wings meegewerkt aan diverse reanimatietrainingen en trainingen in de omgang met terrorismedreiging. Ik heb diverse malen agressieve passagiers weten te kalmeren en heb zelfs een keer geholpen bij een bevalling op 13 kilometer hoogte. Ik heb mijn ervaring inmiddels overgebracht op ruim 150 jonge stewards en stewardessen, en geniet enorm van mijn leidende rol binnen de cabin crew.
Ik hoop bij KLM op een soortgelijk niveau bijdragen te kunnen leveren als ik bij Wings heb gedaan. Hier heb ik bijvoorbeeld:
Bij alles wat ik doe, zet ik de behoeften van de passagiers op de eerste plek. In de feedback die passagiers over me geven, komen vooral woorden voor als hartelijk, geruststellend en aandachtig. In de lucht moet je zowel professioneel als zorgzaam zijn.
Graag zou ik in een persoonlijk gesprek meer horen over de bedrijfscultuur binnen KLM en bespreken hoe ik hieraan zou kunnen bijdragen. Hoogachtend,
Angela Ferwerda
Een luchtvaartmaatschappij is over het algemeen een grote organisatie met een HR-afdeling die sollicitatieprocedures afhandelt. Dat betekent dat jouw sollicitatiebrief waarschijnlijk door meerdere mensen wordt gelezen. Het belangrijkste doel van de kopregel van je sollicitatiebrief is om ervoor te zorgen dat niemand zich af hoeft te vragen van wie de brief is en hoe ze met je in contact kunnen komen. Bij een online sollicitatie kun je in de kopregel het beste alleen de echt nodige informatie zetten, zoals je naam en contactgegevens. Je moet immers zuinig zijn op de ruimte die je in je brief hebt om de recruiter te overtuigen van jouw kwaliteiten. Het doel van de kopregel van je sollicitatiebrief: de brief herkenbaar maken, je contactgegevens goed zichtbaar maken voor de recruiter en de brief een mooie uitstraling geven.
In de aanhef zet je de toon voor de rest van je sollicitatiebrief. Gewoon 'Geachte heer/mevrouw [Achternaam]' is meestal prima.
Het is verstandig om in je aanhef de naam te vermelden van de persoon aan wie je de brief stuurt. Zo creëer je meteen een persoonlijke band. Maar aangezien luchtvaartmaatschappijen grote bedrijven zijn, is het goed mogelijk dat je niet precies weet aan wie je de brief stuurt. In zo'n geval kan ook een algemene begroeting, zoals 'Beste leden van de sollicitatiecommissie', goed werken. En als je denkt dat het past bij de branding van de luchtvaartmaatschappij, is misschien zelfs iets als 'Beste familie [Bedrijfsnaam]' of 'Hallo toekomstige collega’s' wel geschikt.
Het doel van de aanhef van je sollicitatiebrief: vanaf het begin van de brief een respectvolle en beleefde toon aanslaan, en indien mogelijk de ontvanger aanspreken met zijn of haar naam.
Geachte mevrouw Oudewater,
Stel je deze situatie eens voor: een vermoeide recruiter probeert zich een weg te banen door honderden sollicitatiebrieven van werkzoekende stewards en stewardessen. En dan ziet ze jouw brief, en de eerste zin sprankelt van het papier af…
Een goede introductie doet wonderen. Hiermee moedig je de recruiter aan door te lezen en maak je hem of haar enthousiast over jou als sollicitant.
Een interessante anekdote, een opvallend statement of een spannende presentatie over jezelf kunnen allemaal effectieve manieren zijn om je brief te beginnen. Een saaie openingszin als 'Hierbij solliciteer ik naar de positie van steward(ess)' kan sowieso écht niet meer.
Het doel van de introductie van je sollicitatiebrief: een opvallende opening creëren waarmee je de aandacht van de recruiter trekt en ervoor zorgt dat hij of zij verder leest.
Na ruim vijf jaar en 2000 uur in de lucht, op zowel lange als korte vluchten, weet ik inmiddels als geen ander hoe uniek elke vlucht en elke passagier is. Als stewardess streef ik naar perfectie in elk onderdeel van de klantenservice.
In het middenstuk van je sollicitatiebrief vertel je waarom jij de perfecte sollicitant voor de functie van steward of stewardess bent.
Als je al eerder als steward of stewardess hebt gewerkt, kun je de STARR-methode gebruiken om te vertellen over problemen die je bent tegengekomen en hoe je ze het opgelost. Eerst leg je de Situatie en de Taak uit, en vervolgens geef je aan welke Actie je hebt ondernomen en welk positief Resultaat je daarmee hebt bereikt. Ten slotte Reflecteer je op wat je van dit alles hebt geleerd.
Het doel van het middenstuk van je sollicitatiebrief: je werkervaring presenteren op een manier die past bij de functie waarop je solliciteert, en uitleggen waarom jij met jouw vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken de perfecte sollicitant bent.
In mijn vijf jaar als stewardess bij Wings heb ik me beziggehouden met veranderinitiatieven op het gebied van klantenservice voor, tijdens en na de vlucht. Vanaf het moment dat een passagier bij de incheckbalie komt totdat het moment dat hij op de plaats van bestemming de luchthaven verlaat, zal hij zijn ervaringen associëren met de luchtvaartmaatschappij waarmee hij vliegt. Het is dan onze taak om zijn welzijn, veiligheid en comfort te waarborgen. In passagiersenquêtes ontving ik gemiddeld 96% positieve reacties, en ook mijn managers en collega's hebben me altijd goed beoordeeld.
Ik ben in het bezit van alle nodige diploma's en certificaten, waaronder het IATA certificaat (behaald via TAT Beroepsopleidingen). Bovendien heb ik een EHBO-diploma en BHV-certificaat. Als BHV'er heb ik bij Wings meegewerkt aan diverse reanimatietrainingen en trainingen in de omgang met terrorismedreiging. Ik heb diverse malen agressieve passagiers weten te kalmeren en heb zelfs een keer geholpen bij een bevalling op 13 kilometer hoogte. Ik heb mijn ervaring inmiddels overgebracht op ruim 150 jonge stewards en stewardessen, en geniet enorm van mijn leidende rol binnen de cabin crew.
Ik hoop bij KLM op een soortgelijk niveau bijdragen te kunnen leveren als ik bij Wings heb gedaan. Hier heb ik bijvoorbeeld:
Bij alles wat ik doe, zet ik de behoeften van de passagiers op de eerste plek. In de feedback die passagiers over me geven, komen vooral woorden voor als hartelijk, geruststellend en aandachtig. In de lucht moet je zowel professioneel als zorgzaam zijn.
In de vorige gedeelten heb je overtuigend bewezen dat jij de perfecte steward of stewardess voor deze baan bent. Nu is het tijd voor je call-to-action: een of twee zinnen waarin jij laat weten dat je graag meer over deze functie wil weten en de recruiter uitnodigt om contact met je op te nemen.
Daarna sluit je de brief op een respectvolle manier af. Dat kan op verschillende manieren. De traditionele afsluiting van een formele brief is 'Hoogachtend', maar in de meeste gevallen werkt 'Met vriendelijke groet' of 'Vriendelijke groeten' prima. Als je de persoon kent, kun je ook 'Hartelijke groeten' zeggen.
Het doel van de conclusie van je sollicitatiebrief: een effectieve call-to-action opstellen waarmee je op een nette, beleefde manier laat zien hoe graag jij deze baan wilt.
Graag zou ik in een persoonlijk gesprek meer horen over de bedrijfscultuur binnen KLM en bespreken hoe ik hieraan zou kunnen bijdragen. Hoogachtend,
Angela Ferwerda