Voorbeeld sollicitatiebrief Retail en detailhandel

Gebruik deze Retail en detailhandel voorbeeldbrief om jouw sollicitatie af te ronden en ga voor de droombaan - geen frustratie, geen giswerk. Deze voorbeeldbrief is speciaal ontworpen voor Retail en detailhandel functies in 2024. Maak gebruik van onze voorbeeldzinnen en professionele opmaak om binnen enkele minuten jouw perfecte sollicitatiebrief te downloaden.
Bewerk dit cv

Of het nou in de voedselsector, modewereld, interieurbranche of welke sector dan ook is, een baan in de detailhandel staat vaak garant voor een vast inkomen. Werken in retail is ook populair bij studenten die op zoek zijn naar een zomerbaantje of naar part-time functies. De omloopsnelheid van personeel ligt hoog in de detailhandel. Dat betekent dat er elke dag weer nieuwe kansen voor het oprapen liggen! Maar als je de beste kans wil maken om aangenomen te worden, heb je een perfecte motivatiebrief nodig. 

Als dit je eerste baan in de retail is, heb je misschien nog geen ervaring met klantenservice. Daarom kom een sterke sollicitatiebrief dan goed van pas. Zo’n brief geeft je de mogelijkheid om je verhaal, vaardigheden en prestaties te delen, en geeft je zelfs de kans om aangenomen te worden voor een functie waar ook kandidaten met veel meer ervaring op solliciteren. 

Voordat je zonder twee keer na te denken gelijk begint met het schrijfproces, heb je eerst een goed cv nodig. Gelukkig heeft CVster.nl een grote collectie aan stappenplannen en templates om je daar mee te helpen. Begin met de cv-voorbeelden die specifiek zijn toegepast op de detailhandel, en neem daarna een kijkje bij onze templates en onze algemene schrijfgids voor cv’s. 

Daarna ben je er klaar voor om je sollicitatie af te ronden met een fantastische sollicitatiebrief!

Het schrijven van motivatiebrieven voor de detailhandel

Sommige sollicitanten zien zo op tegen het schrijfproces van een motivatiebrief, dat ze simpelweg solliciteren op een salesfunctie zónder brief. Dat is een fout die jij gelukkig niet hoeft te maken! In deze sectie verdelen we de sollicitatiebrief in hapklare stukken, en geven we je een kader dat makkelijk te volgen is en toepasbaar is bij diverse sectoren en functies. Leren hoe je een professionele motivatiebrief schrijft, is een waardevolle vaardigheid waar je de rest van je carrière de vruchten van zal plukken! 

Dit zijn de belangrijkste onderdelen van een sollicitatiebrief:

  • De kopregel van een sollicitatiebrief
  • De aanhef van een sollicitatiebrief
  • De introductie van een sollicitatiebrief
  • Het middenstuk van een sollicitatiebrief
  • De conclusie van een sollicitatiebrief
  • De afsluiting van een sollicitatiebrief

Lees nóg meer handige informatie over elk van deze onderdelen, inclusief gratis voorbeeldzinnen, in ons stappenplan sollicitatiebrieven schrijven. Maak daarna gebruik van onze makkelijke templates voor sollicitatiebrieven om je sollicitatie zonder pijntje af te ronden!

De kopregel

Voordat je in detail kan treden over je vaardigheden en ervaring, moet je jouw motivatiebrief nog een toepasselijke kopregel geven. Een kopregel zorgt ervoor dat jouw brief makkelijk te herkennen is, en dat je contactgegevens makkelijk terug te vinden zijn voor een recruiter of wervingsmanager. Bij grote bedrijven in de retailsector zijn soms meerdere mensen verantwoordelijk voor het aannemen van nieuw personeel, dus is het nog belangrijker dat iedereen die je brief ziet gelijk weet wie hem heeft geschreven, en hoe ze met jou in contact kunnen komen. 

Het doel van dit onderdeel: het maakt duidelijk wie de brief heeft geschreven en zorgt ervoor dat contactgegevens binnen handbereik blijven voor iedereen die je brief leest. 

De aanhef

Alhoewel een aanhef slechts bestaat uit enkele woorden, is het belangrijk om hierbij de juiste toon te vinden. Je wilt namelijk professioneel, beleefd en respectvol overkomen! In het algemeen is “Geachte”, gevolgd door “heer” of “mevrouw” en de betreffende achternaam, geschikt voor de meeste situaties. Bij bepaalde bedrijven die zelf in hun communicatie ook spontaan en jeugdig overkomen, zoals IKEA, is een informele aanhef beter. Je kan een brief dan gerust beginnen met “Beste”, gevolgd door de voor- en achternaam, of wederom door “heer” of “mevrouw” en dan de achternaam. Zeker als je jouw motivatiebrief stuurt als de tekst van een e-mail of online formulier is deze informelere aanhef gepast. 

Het doel van dit onderdeel: De ontvanger van de brief correct adresseren, gebaseerd op de professionele uitstraling van het bedrijf. 

De introductie

De introductie is het cruciale punt voor je motivatiebrief vanuit het perspectief van een recruiter. Een saaie, algemene introductie kan ervoor zorgen dat een wervingsmanager niet eens de volgende zinnen leest. In plaats van de slaapverwekkende “Deze brief schrijf ik u naar aanleiding van de vacature voor een retail salesprofessional…” kan je beter beginnen met een eerste zin die enthousiasme en energie uitstraalt. 

Het doel van dit onderdeel: De aandacht trekken en interesse wekken, zodat de lezer je hele motivatiebrief leest. 

Het middenstuk 

Het middenstuk van de brief is de plek waar je dieper kan ingaan op de details van je vaardigheden en prestaties. Een manier om dit onderdeel nog verder te vereenvoudigen is om het onder te verdelen in twee subsecties. 

In de eerste subsectie bespreek je jouw prestaties en mijlpalen. De Amerikaanse STAR-methode kan je hierbij helpen. STAR staat voor “Situation, Task, Action and Result”, oftewel “Situatie, Taak, Actie, en Resultaat”, en het volgen van deze structuur zorgt ervoor dat je beknopte anekdotes kan vertellen die je vaardigheden aantonen. Eerst leg je kort uit wat de Situatie was en welke Taak daarbij hoorde, dan bespreek je welke Actie je ondernam om het gewenste Resultaat te behalen. 

In de tweede subsectie kan je verder ingaan op de toegevoegde waarde die je kan meenemen naar deze nieuwe functie, aan de hand van de vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken die je al bezit. 

Het doel van dit onderdeel: Je vaardigheden en talenten tonen middels korte anekdotes die je sollicitatie op een bepaalde functie bij dit nieuwe bedrijf ondersteunen. 

De conclusie en de afsluiting

Dan is het nu tijd om je motivatiebrief op een krachtige manier af te sluiten. Dat doe je het beste met een effectieve Call to Action, letterlijk een oproep tot actie. Dit zijn één of twee zinnen die je enthousiasme voor de functie nogmaals benadrukken en die de recruiter aanmoedigen om je uit te nodigen voor een gesprek. Je kan er ook voor kiezen om in dit onderdeel nogmaals je contactgegevens te delen. Daarna sluit je af. Vroeger was “Hoogachtend” hierbij de norm, tegenwoordig is “Met vriendelijke groet” veel gebruikelijker. “Hoogachtend” kan je het beste bewaren voor hogere functies bij zakelijke bedrijven. 

Het doel van dit onderdeel: Positief eindigen en de wervingsmanager aantrekken om contact met je te maken. 

Belangrijkste aandachtspunten

  • Een motivatiebrief is een essentieel onderdeel van elke sterke sollicitatie. Zorg ervoor dat je jouw slaagkansen maximaliseert door je brief op maat te maken voor elke specifieke functie waar je op solliciteert.
  • Bij bepaalde sollicitaties in de detailhandel is er geen motivatiebrief vereist, maar zolang de vacature niet expliciet vermeld dat je géén sollicitatiebrief hoeft te sturen, is het zonde om er niet een toe te voegen. Daarmee zou je namelijk een mogelijkheid verliezen om jezelf te verkopen!
  • Vereenvoudig het schrijfproces door het document in behapbare stukken onder te verdelen. Die onderverdeling is binnen elk werkveld en bij elke positie te gebruiken.
  • Vergeet niet om feiten en cijfers te benoemen als concrete voorbeelden van je vaardigheden en prestaties.
  • Vermijd gangbare fouten zoals typfouten en algemene brieven. Vergeet niet om aandacht te schenken aan een professionele en strakke lay-out.

Met de templates en de stappenplannen van CVster.nl creer je in weinig tijd de perfecte motivatiebrief. Geen gedoe, geen getwijfel. Waag die carrièresprong en win!

Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv