Je hebt een nieuwe baan en iedereen mag het weten. Een snelle manier om je zakelijk netwerk te informeren, is een aankondiging schrijven op LinkedIn.
Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: jij vindt het leuk om over je nieuwe job te vertellen, je netwerk vindt het handig om te weten dat je van werkgever bent gewisseld.
De vraag is: hoe kondig je een nieuwe baan aan op LinkedIn? En wat is een goed moment?
LinkedIn is de plek waar je informatie uitwisselt met je zakelijk netwerk, je relaties op de hoogte houdt van je activiteiten en nieuwe contacten opdoet.
Je nieuwe baan aankondigen op LinkedIn heeft daarom drie pluspunten:
Het is aan jou om te bepalen wat een goed moment is om je nieuwe baan op LinkedIn te zetten en je profiel bij te werken naar je nieuwe functie.
Sommige mensen doen dat op hun eerste werkdag, anderen al ruim daarvoor. En dan is er nog de groep die liever wacht totdat de proefperiode voorbij is. De keuze is aan jou. Uiteraard zijn er wel twee afwegingen:
Er is geen goed of fout, doe wat voor jou het beste voelt.
Je kunt op een aantal manieren je nieuwe baan aankondigen op LinkedIn. Kies de manier die het beste bij jouw situatie past:
Wanneer je je LinkedIn-profiel update met je nieuwe werkgever en functietitel, kan je dat automatisch delen met je netwerk. LinkedIn heeft namelijk een functionaliteit die belangrijke profielupdates automatisch deelt met je netwerk.
Je netwerk krijgt dan een update-melding. Bijvoorbeeld:
“Feliciteer Jeroen de Groot met de nieuwe functie als Digital Marketeer bij Coolblue.”
Automatische profielupdates schakel je in of uit via ‘Instellingen en Privacy’ in LinkedIn.
Bij een automatische profielupdate heb je geen sturing op de uitstraling van het bericht. Het is immers een standaard berichtje met jouw profielfoto en de oproep om jou te feliciteren met je nieuwe functie.
Zelf een LinkedIn bericht schrijven, zet jou aan het roer. Je kunt zelf de tekst bedenken en er eventueel een foto of afbeelding bij plaatsen.
Positiviteit doet het goed op LinkedIn. De aankondiging van een nieuwe baan is voor veel mensen een vrolijk en positief bericht waar ze graag even op reageren met een like of een kort berichtje.
Wanneer je een nieuwe baan op LinkedIn wilt zetten, horen deze drie zaken er in ieder geval in te staan:
Maar een LinkedIn bericht delen met daarin enkel deze droge feiten, zal waarschijnlijk weinig interactie opleveren. Je moet de aandacht van de scrollende LinkedIn-gebruiker vangen en vervolgens vasthouden met een leuke tekst.
Daarom heb je een haakje met een dikke worm nodig, zodat je netwerk wel móet happen op je aankondiging. Schrijf bijvoorbeeld over:
Een paar ideeën en voorbeelden om je op weg te helpen bij het schrijven van je eigen LinkedIn post.
Voorbeeld 1:
“Mijn zoektocht is klaar, ik heb een nieuwe baan! Na 20 jaar pionieren in de financiële wereld ga ik mijn expertise in ondernemerschap inzetten voor de publieke zaak. Op 1 oktober start ik als Accountmanager Retail bij de gemeente Ede. Daar word ik het aanspreekpunt voor retailondernemers en zal ik een retailvisie ontwikkelen om de lokale economie te versterken. Ik kijk ernaar uit om nieuwe relaties op te bouwen en oude relaties te spreken in een nieuwe setting.”
Voorbeeld 2:
“Tot ziens, VolkerWessels! De afgelopen 6 jaar waren geweldig, wat hebben we samen (collega’s, relaties, toekomstige bewoners) fantastische projecten gerealiseerd. Nu is het tijd voor een nieuwe job. Vanaf 1 oktober ga ik als vastgoedontwikkelaar bij Woonin een bijdrage leveren aan maatschappelijke huisvesting in de regio Utrecht. Een geweldige uitdaging waar ik enorm veel zin in heb!”
Voorbeeld 3:
“It’s a wrap! Mijn eerste werkdag bij Hogeschool Utrecht zit erop. De komende 9 maanden mag ik Joris van Dijk en Remco Holleman ondersteunen met diverse facilitaire uitdagingen. Joris en Remco, bedankt voor jullie vertrouwen! En Judith Verhoeven, bedankt voor de goede match en de korte lijnen in het voortraject. Op een mooi vervolg!”
Voorbeeld 4:
“Vanaf vandaag zet ik een andere pet op. Ik blijf bij Rabobank Rijk van Nijmegen, maar switch naar de rol van Marketeer bij het team Private Banking. Bedankt Ralf en Lauren voor jullie vertrouwen en steun en bedankt Bridget voor deze kans. Ik heb er zin in!”