Voorbeeld sollicitatiebrief Marketing

Gebruik deze Marketing voorbeeldbrief om jouw sollicitatie af te ronden en ga voor de droombaan - geen frustratie, geen giswerk. Deze voorbeeldbrief is speciaal ontworpen voor Marketing functies in 2024. Maak gebruik van onze voorbeeldzinnen en professionele opmaak om binnen enkele minuten jouw perfecte sollicitatiebrief te downloaden.
Bewerk dit cv

Je zou misschien denken dat het schrijven van een motivatiebrief een fluitje van een cent is voor een marketingexpert. Maar als je dat denkt, heb je misschien niet het juiste beeld van de moderne marketingwereld. Alhoewel een maandelijkse blog zo’n 400 woorden kan tellen, en een whitepaper nog veel langer is, gaat veel van de moderne marketing om zeer korte maar impactvolle teksten en aantrekkelijke beelden. 

Aangezien de spanningsboog op het internet steeds verder afneemt, moet de moderne marketeer hun berichten kort maar krachtig houden. Het liefst met zo min mogelijk woorden als mogelijk. Als het gaat om het schrijven van een sollicitatiebrief voor hun volgende functie, zouden ze waarschijnlijk het liefste helemaal geen brief schrijven. Voor een marketeer is dat niet het beste medium om hun talent te laten zien. 

Alhoewel veel marketingexperts zullen verwijzen naar een portfolio vol werkvoorbeelden op hun website, en anderen een creatievere manier zullen bedenken om de aandacht van een recruiter te trekken dan een brief, blijft een motivatiebrief een geaccepteerde manier om te solliciteren op een marketingfunctie. In tegenstelling tot een lang draadje op Twitter zal bij je motivatiebrief elke letter nauwkeurig gelezen worden, wat een leuk vooruitzicht zou moeten zijn voor iemand die werkt in de marketing!

Vermijd deze fouten bij je marketing sollicitatiebrief

Veel advies in dit stappenplan is specifiek van toepassing op de marketingwereld, maar er zijn enkele standaardfouten die in elke sector veel voorkomen tijdens de banenjacht. Hier zijn een paar foute zetten die je in ieder geval moet vermijden:

1. Het is gevaarlijk om te overdrijven. Als je zuinig omgaat met de waarheid bij het beschrijven van je vaardigheden en talenten, kan dat leiden tot een beschamende situatie tijdens het sollicitatiegesprek, als ze je op je overdreven uitspraken betrappen. Vertel gewoon de waarheid!

2. Wees persoonlijk, maar niet te persoonlijk. In de meeste gevallen zal je de recruiter of wervingsmanager nog nooit eerder ontmoet hebben, dus praat niet tegen hem of haar alsof het een bekende is. Wees levendig en helder, maar liever net iets te zakelijk dan iets te informeel. Zo bewaar je de professionele afstand die in het begin erg belangrijk is. 

3. Strooi niet met bijvoeglijke naamwoorden alsof ze snoepgoed zijn. Effectieve communicatie is goed mogelijk zonder een eindeloze stroom aan bijvoeglijke naamwoorden om je verhalen te illustreren. Bondige communicatie is cruciaal in de marketingwereld, dus als je iets kan zeggen zónder bijvoeglijk naamwoord heeft dat de voorkeur. 

4. Een oog voor detail wat betreft de lay-out. De kleinste fout in een reclame of op drukwerk blijft vaak beter hangen dan de boodschap. Zorg dus voor een nette lay-out zonder spelfouten of grammaticale fouten, want zelfs een kleine fout komt slordig over. 

Belangrijkste aandachtspunten

  • Laat met krachtige, beknopte berichten zien hoe sterk jouw communicatievaardigheden zijn.
  • Schrijf een carrièreverhaal dat is toegepast op de stijl en toon van het bedrijf waarbij je solliciteert.
  • Vergeet niet om alle praktische details (zoals personalia) te vermelden.
  • Maak duidelijk dat je alle psychologische marketingtechnieken beheerst.

Zorg voor een strak ontwerp van je motivatiebrief, om zo de beste werkgevers aan te trekken

Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv