Goed leiderschap is van vitaal belang voor het succes van elk bedrijf of elke organisatie. Managers die doelgericht en bedreven zijn in het motiveren van hun werknemers kunnen een bedrijf op tal van manieren vooruit helpen.
Of je al veel ervaring hebt of op zoek bent naar je eerste functie: een professionele sollicitatiebrief is één van de beste manieren om een recruiter te laten zien dat je het type kandidaat bent waar ze naar op zoek zijn.
Omdat managersfuncties vaak gepaard gaan met betere salarissen, meer verantwoordelijkheden en betere kansen op doorgroei, is het begrijpelijk dat de concurrentie voor deze banen hoog is. Om je droombaan te bemachtigen en jezelf op het pad naar succes te plaatsen, heb je een opvallende sollicitatie nodig die jouw sterke punten benadrukt.
Gelukkig kun je met de gratis sjablonen van CVster.nl en onze online builder, de tips en trucs leren om een sollicitatiebrief te schrijven die jouw sollicitatie laat stralen.
Deze gids, samen met ons voorbeeld van een sollicitatiebrief voor een manager zal:
Nu is het tijd om een sollicitatiebrief te schrijven die jouw sollicitatie onderscheidend maakt van de rest.
Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat je cv niet veel ruimte laat voor persoonlijkheid of uitleg, afgezien van een paar regels samenvatting. En hoewel het geweldig is om belangrijke bedrijfsnamen en data over te brengen, is dat zeker niet alles wat je als kandidaat te bieden hebt.
Daar komt je sollicitatiebrief om de hoek kijken. In dit document van 200 tot 400 woorden (of de lengte van één pagina) kun je je meest relevante ervaringen en grootste prestaties tot uitdrukking brengen. Je sollicitatiebrief stelt je in staat een persoonlijke connectie te maken en een geweldige eerste indruk achter te laten bij een werkgever, zelfs voordat je ooit een voet over de drempel hebt gezet.
Wat als de sollicitatie geen sollicitatiebrief vraagt?
Soms wordt in een vacaturetekst geen melding gemaakt van een sollicitatiebrief of wordt het document omschreven als "optioneel". Is dat een vrijbrief om jezelf de moeite van het schrijven van een sollicitatiebrief te besparen?
Als je het managerschap echt serieus neemt, dan zou je ALTIJD een sollicitatiebrief moeten schrijven en verzenden, tenzij in de vacaturetekst specifiek wordt gevraagd dit niet te doen. Terwijl anderen misschien de makkelijke weg kiezen, plaats jij jezelf mijlenver voor op de concurrentie door wat tijd te investeren in een goede brief. Het is immers een zaak voor jezelf om te beargumenteren waarom jij de juiste persoon bent voor de volgende managementpositie van het bedrijf.
De perfecte sollicitatiebrief draait allemaal om het maximaliseren van je kansen. Natuurlijk kunnen er tientallen andere sollicitanten zijn, maar als slechts een handvol een overtuigende sollicitatiebrief schrijft, heb jij jezelf automatisch bij de laatste ronde geplaatst.
Hoewel je zowel een sollicitatiebrief als een cv nodig hebt om je volgende positie te bemachtigen, is één van de grootste voordelen van de sollicitatiebrief dat het het speelveld helpt nivelleren. Er kunnen andere baanzoekers zijn met meer ervaring, maar de toewijding die jij in je sollicitatiebrief toont, kan al snel datgene zijn wat jou onderscheidt van de rest.
Je sollicitatiebrief afstemmen op succes
Het schrijven en verzenden van een sollicitatiebrief is een begin, maar eerlijk gezegd, een banale sollicitatiebrief volstaat niet als de concurrentie groot is. Gelukkig kun je een standaard sollicitatiebrief snel oppoetsen door deze voor elke functie waarop je solliciteert op maat te maken.
Dat betekent wat achtergrondonderzoek doen over je potentiële werkgever. Wat zijn hun doelen? Wat is hun missie? Wat kun je leren over hun bedrijfscultuur en interne organisatie? Een solide basisbegrip van het bedrijf en hun behoeften kan je helpen je potentiële bijdrage effectief over te brengen.
Je zou je sollicitatiebrief ook moeten afstemmen op de statistieken, cijfers en feiten die je prestaties ondersteunen met betrekking tot de behoeften van het bedrijf. Het doel is om - zonder arrogant over te komen - te laten zien dat je op basis van je bewezen staat van dienst een verschil kunt maken.
De tijd die je investeert in het schrijven van een goede sollicitatiebrief betaalt zich dubbel en dwars terug. Allereerst helpt het je om de gewenste functie te bemachtigen, maar ten tweede zul je steeds sneller en effectiever sollicitatiebrieven kunnen schrijven naarmate je er meer schrijft. Omdat de structuur van een sollicitatiebrief relatief onveranderd blijft tussen verschillende functies en branches, kan deze vaardigheid jou de rest van je loopbaan helpen.
Dit zijn de belangrijkste onderdelen van een sollicitatiebrief:
Je kunt over elk van deze onderdelen meer lezen in onze algemene handleiding voor sollicitatiebrieven.
Dit voorbeeld van een sollicitatiebrief voor een manager is een goede basis om je eigen professionele sollicitatie te schrijven:
Geachte heer Jongsma,
Graag stel ik me met deze brief kandidaat voor de functie van General Manager bij Amgen. Met mijn achtergrond en ruime ervaring geloof ik dat ik zeer geschikt ben om bij te dragen aan de doelstellingen en groeiambities van uw organisatie.
In mijn huidige rol als General Manager bij AstraZeneca ben ik verantwoordelijk voor een team van 75 medewerkers. Ik stel strategische en operationele doelen op, bewaak deadlines en budgetten en coach mijn teamleden om de best mogelijke resultaten te behalen. Ook analyseer ik voortdurend processen en procedures op mogelijkheden tot verbetering van efficiency en productiviteit. Zo heb ik met succes een kostenbeparing van 10% gerealiseerd in de productie van Covid-19 vaccins. Dit door de werkzaamheden beter te stroomlijnen en door aanschaf van betere apparatuur.
In mijn vorige functies als General Manager heb ik veel ervaring opgedaan met strategisch plannen, personeelsbeleid, projectmanagement en het behalen van concrete resultaten. Het coachen, motiveren en stimuleren van medewerkers om optimaal te presteren geeft mij veel energie.
Ik ben een initiatiefrijke manager met een gedreven werkhouding en een uitstekend oog voor detail. Het verbeteren van de efficiëntie, het verhogen van productiviteit en het behalen van team- en organisatiedoelen zit in mijn natuur. Met veel interesse kijk ik uit om deel uit te maken van het managementteam van Amgen.
Graag licht ik mijn achtergrond en kwalificaties verder toe in een persoonlijk gesprek. Ik kijk ernaar uit om van gedachten te wisselen over de mogelijkheden.
Hoogachtend,
Chantal Bastiaansen
In middelgrote en grote bedrijven is de werving van personeel vaak de taak van een team HR-professionals. Dit betekent dat je waarschijnlijk van bureau naar bureau gaat omdat meerdere mensen het bekijken. Het hoofddoel van de kop van je sollicitatiebrief is ervoor te zorgen dat wie het document ook onder ogen krijgt, diegene direct weet hoe hij/zij contact met je kan opnemen. Zorg ervoor dat je de noodzakelijke persoonlijke gegevens opneemt, zoals je telefoonnummer, e-mailadres en LinkedIn profiel.
Het tweede doel van de kop van je sollicitatiebrief is het bieden van een aantrekkelijk design en je naam duidelijk zichtbaar maken.
Het doel van deze sectie: Identificeer je sollicitatiebrief als zijnde van jou en houd je telefoonnummer en e-mailadres binnen handbereik van de wervingsmanager, creëer een aantrekkelijke lay-out zodat je document de aandacht van de werkgever trekt.
Stem documentstijlen op elkaar af!
Eén van de beste dingen die je kunt doen om een gepolijste en professionele sollicitatie te creëren, is om de documentstijlen van je sollicitatiebrief en cv op elkaar af te stemmen. Dit zal helpen een "persoonlijk merk" te creëren. Hierdoor ziet een recruiter in één oogopslag dat beide documenten van jou zijn.
De kop is één van de weinige plaatsen waar je kleur of andere ontwerpelementen kunt toevoegen aan een verder kleurloos vel papier. Voordat je een stijl kiest, is het echter een goed idee rekening te houden met het merkimago van je potentiële werkgever. Zijn ze speels en informeel of lijken ze zichzelf nogal serieus te nemen? Een paar minuten rondneuzen op hun website en sociale mediakanalen kan je helpen een beslissing te maken.
Zodra je een goed idee hebt van welk kleurenpalet en welke ontwerpen het beste passen bij ‘de feeling’ van het bedrijf, kun je een kop voor je documenten creëren. Als je grafisch ontwerper bent, kun je dit zelf doen. Zo niet, dan kunnen professionele online hulpmiddelen je helpen. Bekijk de verzameling eenvoudig aan te passen sjablonen van CVster.nl eens om in een paar klikken een aantrekkelijke sollicitatiebrief en cv te maken.
Je begroeting is één van de belangrijkste manieren waarop je meteen een persoonlijke connectie kunt maken en een respectvolle toon kunt aanslaan. Kies de begroeting die het meest geschikt is voor je potentiële werkplek. "Geachte" gevolgd door de juiste aanspreekvorm en de achternaam werkt in bijna alle formele situaties, maar sommige bedrijven geven de voorkeur aan een informele communicatie zoals "hallo" of zelfs een voornaam.
Het doel van deze sectie: Bouw een band op met de brieflezer door hem/haar met een gepaste begroeting en naam aan te spreken.
Het belang van een gepersonaliseerde aanhef.
Wetenschappelijk is bewezen dat we een positieve neurologische respons hebben wanneer we onze eigen naam horen. Gepersonaliseerde sleutelhangers en handdoeken spelen hier al jaren slim op in - en jij ook - in je sollicitatiebrief!
Het gebruik van de naam van de wervingsmanager of andere persoon die je brief waarschijnlijk gaat lezen, is een uitstekende manier om te laten zien dat je echt geïnteresseerd bent in de functie en wat onderzoek hebt gedaan om indruk te maken.
In sommige middelgrote en grote bedrijven wordt de werving echter door een team van mensen verzorgd. Zelfs als je hun namen te weten zou komen, is de kans klein dat je precies kunt achterhalen wie je brief zal lezen. In plaats van de verkeerde persoon aan te spreken, kies je beter voor een collectieve begroeting met de bedrijfsnaam, zoals "Geachte wervingsteam van [bedrijfsnaam]," of "Geachte wervingsmanager." Deze opties zijn veel effectiever dan het onpersoonlijke "Aan wie het aangaat".
Wervingsmanagers zijn drukbezette mensen. De introductie van je sollicitatiebrief is je kans om hun aandacht te trekken en de kans te vergroten dat de lezer je hele brief zal lezen. Het is een goed idee om de naam van de functie waarop je solliciteert te vermelden, maar vermijd cliché introducties te allen tijde! Een interessante anekdote, relevant feit of spannende uitspraak zijn allemaal goede opties om een meeslepende en memorabele sollicitatiebrief te schrijven.
Het doel van deze sectie: Prikkel de interesse van de wervingsmanager vanaf het begin met een anekdote, feit of andere spannende uitspraak om een gedurfde introductie te creëren.
Geachte heer Jongsma,
Graag stel ik me met deze brief kandidaat voor de functie van General Manager bij Amgen. Met mijn achtergrond en ruime ervaring geloof ik dat ik zeer geschikt ben om bij te dragen aan de doelstellingen en groeiambities van uw organisatie.
Het hoofdgedeelte van je brief is de plaats waar je uiteindelijk alle prestaties, vaardigheden en mijlpalen kunt noemen die van jou een geweldige match voor de functie maken. Hoewel je een arrogante toon wilt vermijden, is er geen reden om niet je sterke punten te benadrukken, aangezien het hele doel van deze sectie is om jezelf te bewijzen.
Om het schrijfproces gemakkelijker te maken, kun je het hoofddeel opsplitsen in twee subparagrafen. In het eerste kun je de STAR-methode gebruiken om een situatie, de vereiste taak, je actie en het positieve resultaat dat je behaalde, te beschrijven.
In het tweede deel kun je dieper ingaan op je managementvaardigheden en potentiële bijdragen aan de werkgever, zodat ze zich de voordelen kunnen inbeelden die jij hun bedrijf zou bieden.
Het doel van deze sectie: Gebruik specifieke, relevante voorbeelden om je verscheidenheid aan vaardigheden en potentiële bijdragen aan de werkgever te tonen.
In mijn huidige rol als General Manager bij AstraZeneca ben ik verantwoordelijk voor een team van 75 medewerkers. Ik stel strategische en operationele doelen op, bewaak deadlines en budgetten en coach mijn teamleden om de best mogelijke resultaten te behalen. Ook analyseer ik voortdurend processen en procedures op mogelijkheden tot verbetering van efficiency en productiviteit. Zo heb ik met succes een kostenbeparing van 10% gerealiseerd in de productie van Covid-19 vaccins. Dit door de werkzaamheden beter te stroomlijnen en door aanschaf van betere apparatuur.
In mijn vorige functies als General Manager heb ik veel ervaring opgedaan met strategisch plannen, personeelsbeleid, projectmanagement en het behalen van concrete resultaten. Het coachen, motiveren en stimuleren van medewerkers om optimaal te presteren geeft mij veel energie.
Ik ben een initiatiefrijke manager met een gedreven werkhouding en een uitstekend oog voor detail. Het verbeteren van de efficiëntie, het verhogen van productiviteit en het behalen van team- en organisatiedoelen zit in mijn natuur. Met veel interesse kijk ik uit om deel uit te maken van het managementteam van Amgen.
Nu je al je sterke punten hebt besproken, is het tijd om de brief krachtig af te sluiten met een goede conclusie en handtekening. Om een wervingsmanager aan te moedigen contact met je op te nemen, probeer een call to action te creëren. Deze zin drukt je enthousiasme voor de functie uit en nodigt de wervingsmanager uit om contact met je op te nemen. Je kunt hier ook opnieuw je telefoonnummer en e-mailadres vermelden, als de ruimte het toelaat.
Sluit de brief vervolgens af met "Met vriendelijke groet" of "Hoogachtend".
Het doel van deze sectie: Creëer een effectieve call to action die de wervingsmanager aanmoedigt contact met je op te nemen.
Graag licht ik mijn achtergrond en kwalificaties verder toe in een persoonlijk gesprek. Ik kijk ernaar uit om van gedachten te wisselen over de mogelijkheden.
Hoogachtend,
Chantal Bastiaansen
Als manager zijn er een paar belangrijke kwaliteiten die je in je sollicitatiebrief wilt overbrengen.
Communicatie: Managers moeten beschikken over uitstekende communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling, met klanten en werknemers. Voorbeelden van momenten waarop je het standpunt van een bedrijf communiceerde met positieve resultaten, kunnen wervingsmanagers helpen zich voor te stellen welk soort troef je voor hun bedrijf zou zijn.
Initiatief: Strategisch denken en de vaardigheid om op te staan wanneer nodig, zijn essentiële vaardigheden voor managers op elk niveau. Momenten waarop je verantwoordelijkheid nam of het werk van anderen overnam, laten echt zien hoe je je inzet voor het succes van een bedrijf.
Zelfvertrouwen: Als manager is het jouw taak om taken te delegeren en grote problemen aan te pakken. Vertrouwen in besluitvorming en communicatie kan er in hoge mate voor zorgen dat projecten en teams soepel blijven draaien.
Probleemoplossing: In elke potentiële managementbaan zul je waarschijnlijk gevraagd worden problemen op te lossen. Voorbeelden van momenten waarop je beslissingen op het laatste moment nam of je beste oordeel velde, kunnen een potentiële werkgever laten zien dat je een toegewijde en effectieve manager zou zijn voor hun bedrijf.
Dit zijn enkele valkuilen waar kandidaten voor managersfuncties vaak intrappen: