Als CEO weet je hoe belangrijk een goede structuur in een zakelijk betoog is. En dat geldt ook voor je sollicitatiebrief. De sollicitatiebrief van een CEO ziet er qua opzet niet heel anders uit dan die van een willekeurige andere sollicitant. Het is de inhoud die afwijkt. In je brief leg je uit hoe jij de problemen van je toekomstige werkgever wilt oplossen en hoe je het verschil gaat maken voor het team. Vertel in elk onderdeel van je brief een ander verhaal:
In onze handleiding voor het schrijven van een sollicitatiebrief lees je precies hoe je je sollicitatiebrief het beste kunt indelen en opmaken. Hieronder vind je een aanpasbaar voorbeeld van een sollicitatiebrief voor een CEO:
Geachte heer Arnoldus,
Nu ik mijn eigen tolk- en vertaalbureau, dat ik zeven jaar geleden heb opgericht, zojuist heb verkocht aan mijn grootste investeerder, ben ik op zoek naar een nieuwe managementuitdaging in de B2B dienstensector. Ik heb begrepen dat uw tolkbureau op zoek is naar een CEO en investeerder, en in deze functie ben ik zeer geïnteresseerd.
Ongeveer de helft van het internationale werk van mijn bureau was gericht op congressen en beurzen. Ik heb ruime ervaring op het gebied van verkoop en marketing, maar ook in het op- en uitbouwen van een hoogwaardig team van freelance vertalers, van wie de meesten graag met me zouden blijven werken.
Als CEO van een klein bedrijf heb ik me altijd moeten bezighouden met zowel operationele en commerciële besluitvorming als de financiële kant. Ik heb een uitstekende staat van dienst op het gebied van het aantrekken van externe investeringen. Ik heb altijd oog gehad voor nieuwe technologieën en er zo voor kunnen zorgen dat mijn bedrijf voortdurend een van de meest winstgevende spelers in de branche is geweest. Ik zou HelioTrans graag naar soortgelijke successen willen leiden.
In de afgelopen drie jaar is de winst van mijn bureau verdubbeld en hebben we een gemiddelde LFL groei van 25% doorgemaakt. Ook mijn ervaring in het verkopen van mijn bedrijf zou van toegevoegde waarde kunnen zijn mocht HelioTrans ooit eenzelfde weg willen bewandelen. Het verder ontwikkelen van een bestaand bedrijf zie ik als een zeer interessante uitdaging, en een uitdaging is precies waar ik naar op zoek ben in mijn nieuwe functie.
Uw collega Heidi Hartelman attendeerde me op deze vacature omdat zij het gevoel had dat deze functie goed bij mij zou passen. Ik meen me overigens te herinneren u vorig jaar op een congres in Venetië ontmoet te hebben, kan dat kloppen?
Graag zou ik deze sollicitatie in een persoonlijk gesprek nader toelichten.
Met vriendelijke groet,
Wilma Peereboom
In de kopregel van je sollicitatiebrief als CEO zet je je volledige naam, e-mailadres en mobiele telefoonnummer. Niet zo moeilijk allemaal, maar wel belangrijk. Deze informatie moet je altijd zowel in je brief als in je cv zetten. Zo kan een recruiter of werkgever je altijd bereiken.
Je volledige huisadres hoef je niet in de kopregel van je brief te zetten (in het kader van de privacy). Als je je brief graag een formele uitstraling wilt geven, kun je het adres van de werkgever vermelden – maar zorg dan wel dat het klopt. In moderne sollicitatiebrieven, die elektronisch worden verzonden, is dit adres niet nodig.
De standaard briefaanhef is nog altijd 'Geachte heer/mevrouw [Achternaam]'. Als je solliciteert als CEO, is het heel goed mogelijk dat je de geadresseerde persoonlijk kent. Misschien hebben jullie wel eens samen op een congres gesproken, of zelfs een borrel gedronken, en spreken jullie elkaar bij de voornaam aan. Toch is het geen goed idee om je sollicitatiebrief te beginnen met 'Hoi Bert', hoe goed je Bert ook kent.
Sollicitatiebrieven worden namelijk opgeslagen in een ATS-database en kunnen door allerlei mensen worden gelezen. En het laatste dat je wilt, is verdacht worden van vriendjespolitiek in de sollicitatieprocedure. Houd de aanhef daarom zakelijk.
In de introductie van je sollicitatiebrief wil jij je als CEO onderscheiden van de concurrentie. Probeer je in dit gedeelte dan ook te richten op iets dat jou uniek maakt. Dat kan bijvoorbeeld een heel bijzondere prestatie zijn die je hebt geleverd, of een bepaald stukje werkervaring dat jij als enige hebt. Je concurrenten zijn niet de eersten de besten, dus om je droombaan te krijgen moet je echt boven het maaiveld uitsteken.
Zet je introductie niet vol met lege adjectieven, en praat ook niet domweg de functiebeschrijving na. In deze eerste regels krijg je de kans jouw verhaal te vertellen aan je toekomstige collega's en een beetje te laten zien wat ze kunnen verwachten als ze jou aannemen. Geef als het kan bij een van je prestaties een cijfer of percentage waar ze van onder de indruk zullen zijn.
Hier vind je een voorbeeld:
Geachte heer Arnoldus,
Nu ik mijn eigen tolk- en vertaalbureau, dat ik zeven jaar geleden heb opgericht, zojuist heb verkocht aan mijn grootste investeerder, ben ik op zoek naar een nieuwe managementuitdaging in de B2B dienstensector. Ik heb begrepen dat uw tolkbureau op zoek is naar een CEO en investeerder, en in deze functie ben ik zeer geïnteresseerd.
Net als elke CEO zit ook jij waarschijnlijk vol verhalen, die je allemaal wel in je sollicitatiebrief zou willen vertellen. De beste verhalen uitkiezen is niet zo moeilijk, maar ze inkorten wel.
Bovendien moet je in je sollicitatiebrief als CEO ook iets vertellen over jouw kijk op leiderschap. Je cv kan wel bomvol grote overwinningen staan, maar hoe heb je samen met je team die overwinningen bereikt? Pak je oude managementevaluaties er eens bij. Wat hebben ze gemeen? Het is belangrijk om eerlijk te zijn over je managementstijl. Het gaat er immers niet alleen om dat de werkgever jou graag in zijn bedrijf moet willen hebben, je moet zelf ook het gevoel hebben dat je je hier op je plek zult voelen.
Hier is een voorbeeld van het middenstuk van een sollicitatiebrief:
Ongeveer de helft van het internationale werk van mijn bureau was gericht op congressen en beurzen. Ik heb ruime ervaring op het gebied van verkoop en marketing, maar ook in het op- en uitbouwen van een hoogwaardig team van freelance vertalers, van wie de meesten graag met me zouden blijven werken.
Als CEO van een klein bedrijf heb ik me altijd moeten bezighouden met zowel operationele en commerciële besluitvorming als de financiële kant. Ik heb een uitstekende staat van dienst op het gebied van het aantrekken van externe investeringen. Ik heb altijd oog gehad voor nieuwe technologieën en er zo voor kunnen zorgen dat mijn bedrijf voortdurend een van de meest winstgevende spelers in de branche is geweest. Ik zou HelioTrans graag naar soortgelijke successen willen leiden.
In de afgelopen drie jaar is de winst van mijn bureau verdubbeld en hebben we een gemiddelde LFL groei van 25% doorgemaakt. Ook mijn ervaring in het verkopen van mijn bedrijf zou van toegevoegde waarde kunnen zijn mocht HelioTrans ooit eenzelfde weg willen bewandelen. Het verder ontwikkelen van een bestaand bedrijf zie ik als een zeer interessante uitdaging, en een uitdaging is precies waar ik naar op zoek ben in mijn nieuwe functie.
Uw collega Heidi Hartelman attendeerde me op deze vacature omdat zij het gevoel had dat deze functie goed bij mij zou passen. Ik meen me overigens te herinneren u vorig jaar op een congres in Venetië ontmoet te hebben, kan dat kloppen?
In het slotargument van je sollicitatiebrief als CEO vertel je hoe een bedrijf met jou als directeur eruit ziet. Geef de raad van bestuur nog een laatste overtuigende reden om jou graag te willen spreken, en geef gerust ook aan dat jij je verheugt op een ontmoeting. De wervingsprocedure voor een CEO is tweerichtingsverkeer, en ze zullen van jou verwachten dat je benieuwd bent naar wat je te wachten staat.
Hier is een voorbeeld van de conclusie van een sollicitatiebrief voor een CEO:
Graag zou ik deze sollicitatie in een persoonlijk gesprek nader toelichten.
Met vriendelijke groet,
Wilma Peereboom