Onderzoek: de meest gebruikte clichéwoorden in sollicitatiebrieven

Op zoek naar een baan? Dan wil je opvallen met een mooi cv en ijzersterke sollicitatiebrief. Voor een werkgever kunnen sollicitaties echter al snel op elkaar lijken, doordat sommige clichéwoorden te pas en te onpas worden gebruikt. Welke bewoordingen kun je beter vermijden, als je je wilt onderscheiden in een poel van sollicitatie-eenheidsworst?
Rolf Bax
Content Specialist
Bijgewerkt op 30 mei 2024

Nu krapte op de arbeidsmarkt toeneemt vanwege de coronacrisis, is het belangrijker om op te vallen tussen de vele sollicitanten. Met een cv, maar vooral met een sollicitatiebrief, kun je je als kandidaat voor een functie onderscheiden van anderen.  Toch blijken veel werkzoekenden dezelfde woorden te gebruiken om zichzelf als werknemer te omschrijven aan hun potentiële nieuwe werkgever. Daardoor is het voor werkgevers extra lastig om uit alle sollicitanten te kiezen.  We keken al eens naar clichéwoorden op een cv, maar welke dooddoeners gebruiken Nederlandse werkzoekenden het vaakst in hun sollicitatiebrief? En welke vaardigheden kun je dus misschien beter vermijden in jouw sollicitatiebrief?

Nederlanders zijn naar eigen zeggen echte teamplayers

Nederlandse werkzoekenden werken graag samen, zo blijkt uit ruim 45.000 geanalyseerde sollicitatiebrieven. Sollicitanten benoemen het vaakst dat zij werken in teams fijn vinden, of een echte teamplayer zijn.  Ook zijn Nederlandse sollicitanten erg gemotiveerd, ambitieus en leergierig. Ze willen zich blijven ontwikkelen en benoemen dit veel in hun sollicitatiebrieven.  

Top 10 clichés in Nederlandse sollicitatiebrieven

  1. Team(player)
  2. Gemotiveerd
  3. Ambitieus
  4. Leergierig
  5. Oplossingsgericht
  6. Enthousiast
  7. Zelfstandig
  8. Gepassioneerd
  9. Flexibel
  10. Zakelijk

Europese clichéwoorden: teamplayer en klantgericht 

Ook in andere Europese landen wordt teamplayer het meest als eigenschap benoemd in een sollicitatiebrief. Toch zijn er binnen Europa ook juist andere cliché vaardigheden in brieven te vinden dan in Nederland. Zo zijn Europeanen over het algemeen klantgerichter dan Nederlanders en blijken zij ook vaker woorden te gebruiken zoals ‘geïnteresseerd’ en ‘passie’.  Europese werkzoekenden zijn, in tegenstelling tot Nederlanders, minder ambitieus en laten minder merken dat ze willen blijven leren gedurende hun carrière.

Top 10 clichés in Europese sollicitatiebrieven

  1. Team(player)
  2. Klantgericht
  3. Geïnteresseerd
  4. Gepassioneerd
  5. Verantwoordelijk
  6. Leergierig
  7. Professioneel
  8. Oplossingsgericht
  9. Enthousiast
  10. Positief

Oost-Europese werknemers benadrukken resultaatgerichtheid

Hoewel bij ons vooral persoonsgerichte eigenschappen de boventoon voeren in sollicitatiebrieven, is er in Oost-Europa een andere trend te zien. Oost-Europese sollicitanten leggen vooral nadruk op hun resultaatgerichtheid, en minder op hun persoonlijke ambities. Tsjechen blijken bijvoorbeeld met name erg precies: ‘gestructureerd’ en ‘taakgericht’ staan samen met ‘enthousiast’ in de top 3 clichés. In Polen motiveren werkzoekenden hun sollicitatie met als meest voorkomende competenties ‘klantgericht’, ‘professioneel’ en ‘betrokken’.  

Gerelateerde artikelen
Hoe schrijf je een sollicitatiebrief? Stappenplan, tips & voorbeelden
Heb je een goede sollicitatiebrief nodig? Gebruik ons stappenplan voor het schrijven van een opvallende en overtuigende sollicitatiebrief. Hiermee haal je een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek binnen!

Top 10 clichés andere Europese landen

Hoe kun je clichés omzeilen?

Nu je een beter beeld hebt van de competenties die het vaakst in sollicitatiebrieven worden gebruikt, is het zaak om die zoveel mogelijk te vermijden. Op die manier onderscheid je je van andere sollicitanten en maak je meer kans op de functie. 

Tip 1: nieuwe inspiratie opdoen

Bedenk eens voor jezelf: waar haal jij normaal gesproken je inspiratie vandaan voor je sollicitatiebrief? Is dat uit de vacaturetekst, of uit sollicitatiebrieven van mensen die je kent? Dan sluipen de clichés al gauw je brief in.  Probeer daarom echt bij jezelf te rade te gaan waar jouw kracht ligt. Waarom ben jij geschikt voor de functie en waaruit blijkt dat? Maak bijvoorbeeld een woordweb om dit voor jezelf in kaart te brengen.  

Tip 2: benoem geen vaardigheid, maar beschrijf ervaring

Ben je nou eenmaal iemand die graag samenwerkt en lijkt het cliché onvermijdbaar? Ook dan kun je het cliché vermijden. Misschien hoef je de specifieke vaardigheid namelijk niet in je brief te benoemen, maar kun je beschrijven welke werkzaamheden uit het verleden bewijzen dat je ergens goed in bent. Ben je een échte teamplayer? Noem jezelf dan niet zo, maar leg uit waarom je goed in teamverband kunt werken.

Tip 3: gebruik andere woorden en zinsopbouw

‘Ik was direct enthousiast over de functie’ of ‘ik ben erg gemotiveerd om in deze functie aan de slag te gaan’. Komen die zinsneden je bekend voor? Dan is het hoog tijd om wat creatiever met je teksten om te gaan.  Er zijn ontzettend veel manieren om je enthousiasme en motivatie uit te drukken, dus probeer weg te blijven bij de standaard zinnen. Uit een voorbeeldbrief kun je natuurlijk de opmaak en opbouw altijd overnemen, maar pas altijd de inhoud van de brief aan op jouw eigen schrijfstijl en natuurlijk op de openstaande functie. Want de eerste indruk maak je niet met een handdruk, maar met je cv en sollicitatiebrief.

Onderzoeksmethode

Om te achterhalen welke eigenschappen of vaardigheden het veelvuldig worden benoemd in sollicitatiebrieven, heeft CVSter duizenden sollicitatiebrieven uit elf Europese landen geanalyseerd op woord- en taalgebruik.  In totaal zijn 340.118 Europese sollicitatiebrieven (waarvan 45.339 Nederlandse brieven) geanalyseerd.

Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv