Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan laten zich op hun cv vaak van hun beste kant zien. In de hoop zich te onderscheiden van andere kandidaten, benoemen werkzoekenden hier vaak hun unieke talenten, vaardigheden en competenties.
Maar in hoeverre onderscheiden werkzoekenden zich nou écht op hun cv? Wat zijn de meest voorkomende clichés? En zijn hier verschillen in te zien per land? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen ging CVster op onderzoek uit en analyseerde hierbij tienduizenden cv’s uit 39 landen.
Dit zijn de top 10 van clichés op Nederlandse cv’s. Zo omschrijven Nederlanders zichzelf het vaakst. Hiermee maak je dus geen indruk!
Ook opvallend: in tegenstelling tot sollicitanten uit andere landen willen Nederlandse sollicitanten zich bovengemiddeld vaak op hun cv onderscheiden door de competenties ‘leergierig’ en ‘behulpzaam’ te benoemen.
Nederlandse werkzoekenden gebruiken dus vaak clichés op hun cv. Het vaakst omschrijven zij zichzelf als ‘teamplayer’. Vervolgens beschrijven Nederlanders zichzelf ook als een ‘zelfstandig’, en als iemand die goed ‘flexibel’ kan werken.
Ondanks dat deze eigenschappen uiteraard door veel werkgevers gewaardeerd zullen worden, zal het benoemen ervan een Nederlandse sollicitant dus niet echt onderscheiden van andere sollicitanten. Hun concurrenten gebruiken waarschijnlijk dezelfde termen in hun cv.
Wil je de meest voorkomende voorbeelden van clichés vermijden? Dan kan je de onderstaande top 10 van clichés beter op een andere manier verwoorden.
In 38 verschillende landen zijn de uitspraken ‘Ik ben een teamplayer’ of ‘Ik kan goed in een team werken’ op het cv te vinden in de top 3 grootste clichés. Deze competentie is hiermee het grootste cv-cliché ter wereld. Alleen bij Filipijnse werkzoekenden valt deze uitspraak net buiten de top 3. Hier eindigt ‘teamplayer’ op een vijfde plaats.
Ook de competenties ‘klantgericht’ en ‘professioneel’ worden wereldwijd op bijzonder veel cv’s genoemd.
Binnen het onderzoek werden 18 verschillende Europese landen onderzocht, en ook hier zijn interessante trends te zien in hoe werkzoekenden hun cv samenstellen. Zo gebruiken Europeanen, in vergelijking tot werkzoekenden in andere continenten, minder vaak het cliché ‘ik kan me goed aanpassen’. Mensen in Europa beschrijven zichzelf daarentegen juist vaker als ‘positief’ en ‘sociaal’.
Ook per land zijn er interessante verschillen te zien in Europa. Zo zijn Belgen (op hun cv) vaker ‘flexibel’, maar juist minder vaak ‘toegewijd’. Duitsers gebruiken opvallend vaker het cliché-woord ‘strategisch’ op hun cv. Zweden noemen zich daarentegen vaker ‘stressbestendig’.
Show don’t tell
Geef voldoende context
Voeg een vleugje persoonlijkheid toe
Laat je referenties voor je spreken
Maak het visueel
Een-op-een functie-eisen kopiëren vanuit de vacature naar je cv
Een opsommigen van buzzwoorden
Geen context geven
Een droge opsomming van je kwaliteiten, wordt al snel een lijstje vol clichés. Vooral als je er geen context aangeeft. En daar ligt ook meteen de oplossing: geef een toelichting op je vaardigheid en toon aan wat je hebt gerealiseerd met je kwaliteiten.
Ben jij écht een teamspeler? Show, don’t tell. Laat zien waaruit dat blijkt door het te omschrijven. Zonder context te geven blijft het enkel een paar ‘buzzwoorden’ op een pagina. Door meer context te geven laat je zien dat je daadwerkelijk die kwaliteiten bezit. Je kunt dit eenvoudig laten zien in je werkervaring of in je persoonlijk profiel.
Je hoeft niet alle buzzwoorden uit je cv te halen. Integendeel, ATS-scanner zoeken juist op sommige buzzwoorden, dus gebruik ze gerust in je cv, maar zorg ervoor dat je context geeft en ze persoonlijk maakt.
Naast context toe toevoegen, kun je ook clichés voorkomen door een vleugje persoonlijkheid toe te voegen. Met een persoonlijk verhaal eromheen maak je een belangrijke vaardigheid uniek aan jou. Focus ook hier weer wat je met jouw kwaliteiten gerealiseerd hebt, maar gebruik een leuke anekdote van bijvoorbeeld je netwerk.
Bijvoorbeeld: “Als teamleider voor Evenementenbureau X sta ik ook graag zelf achter de bar als het even te druk wordt. Door een open communicatie te hanteren en goed voorbeeld te geven blijven mensen gemotiveerd. Deze basiselementen laat ik graag terugkomen in mijn team. Wat je dan samen bereikt, geeft me een echte kick! ”
Weet je niet een goed voorbeeld van jezelf zo een-twee-drie? Vraag eens je netwerk om een ‘referentie’ te schrijven op je LinkedIn profiel. Jezelf verkopen is altijd een stuk lastiger, vraag daarom gerust een collega. Je kunt vervolgens hun woorden gebruiken. Daarnaast hebben sollicitanten met goede referenties vaak een streepje voor, dus kun je de referentie ook meteen mooi verwerken in je cv.
Ook kun je persoonlijke kwaliteiten visueel maken. Door bijvoorbeeld een online portfolio te maken op LinkedIn, of een opvallende sollicitatievideo te maken. Met CVster.nl recruiter geteste cv templates maak je in een handomdraai opvallende cv’s en geven je een fijne basis om jouw ervaringen en vaardigheden te laten shinen!