Huishoudelijke hulp cv- voorbeeld & schrijfgids

Een goed cv-voorbeeld, speciaal voor het soort baan waarnaar jij op zoek bent, om snel jouw volgende baan voor 2024 te vinden. Kies dit Huishoudelijke hulp cv-voorbeeld om het te bewerken met jouw gegevens. Zo kom je snel uit de startblokken en maak je binnen een paar minuten een perfect cv. Vul gewoon je gegevens in, download je nieuwe cv en solliciteer vandaag nog!
Bewerk dit cv

Er gaat niets boven het gevoel om na een lange dag reizen een smetteloze hotelkamer binnen te lopen en op een perfect opgemaakt bed neer te ploffen. Maar achter elke handdoek die tot een zwaan is gevouwen, staat een hardwerkende schoonmaker om te bedanken. De bewakers van de hotelervaring, schoonmakers zorgen ervoor dat de rommel van de ene gast niet de onaangename verrassing wordt van de volgende gast.

Schoonmaken kan een uitstekende fulltime en direct beschikbare baan zijn voor mensen zonder een universitair diploma. Hoewel schoonmaken fysiek veeleisend kan zijn, biedt de baan ruimte voor teamgeest, en schoonmakers zijn trots op de netheid en presentatie van de plaatsen die ze schoonmaken. Schoonmakers worden meestal geassocieerd met hotels, hoewel sommigen in ziekenhuizen, particuliere woningen en andere gebouwen werken. Schoonmaakpersoneel in deze situaties wordt ook wel conciërges en portiers genoemd. Deze functies vallen onder de categorie onderhoud en reparatie.

Hoe schrijf je een cv voor schoonmaakwerk?

Dus om aan de slag te gaan met het vinden van een baan als schoonmaker, moet je beginnen met een geweldig cv. Deze gids, samen met onze cv-builder tool en geteste sjablonen, stelt je in staat om:

  • Je uithoudingsvermogen en persoonlijke kwaliteiten benadrukken die je geschikt maken voor de baan
  • Een schoon en eenvoudig cv maken dat opvalt bij een hotelmanager
  • Je betrouwbaarheid en het vermogen om in een team te werken overbrengen
  • Een cv samenstellen dat voldoet aan de eisen van de hotels en kantoren van vandaag.

Wat doet een schoonmaker?

Schoonmaken is een baan die verschillende schoonmaak- en organisatievaardigheden en uitstekend tijdmanagement vereist. Als 40 gasten om 11.00 uur uit hun hotelkamers uitchecken, betekent dat dat er om 15.00 uur 40 nieuwe gasten staan te wachten om in te checken. Dat is behoorlijk tijdsdruk, zelfs zonder de toegevoegde moeilijkheid van buitengewone rommel. Bij het opstellen van je cv benadruk je je vermogen om georganiseerd en efficiënt te blijven.

Nieuwe schoonmakers timen zichzelf vaak om hun gemiddelde snelheid voor opruimen, schoonmaken en herorganiseren van elke kamer te ontdekken en werken dan aan het verkorten van die tijd. Een typische uitcheck vereist dat een schoonmaker het bed afhaalt en opnieuw opmaakt, het toilet, de wastafel, de vloer en de douche in de badkamer schoonmaakt, het tapijt stofzuigt en de minibar, toiletartikelen, handdoeken en andere voorzieningen aanvult.

Statistisch overzicht

Het verloop van personeel in de schoonmaaksector vindt meestal plaats binnen de eerste 90 dagen van het dienstverband. Hotels, vooral die in badplaatsen, hebben de afgelopen 5 jaar een tekort aan beschikbare schoonmakers gezien. Dit betekent dat werkgevers uiterst veel waarde hechten aan betrouwbare en gedegen werknemers. Als je dergelijke kwaliteiten in je cv kunt overbrengen, ben je de concurrentie voor.

Schoonmakers worden per uur betaald, maar zijn ook afhankelijk van tips van gasten. In luxere hotels kan extra aandacht voor detail nodig zijn, maar schoonmakers verdienen over het algemeen meer in dergelijke situaties. Het juiste cv kan je helpen om een baan in een hoger betaald hotel te krijgen.

Verlooppercentage

Zoals in veel sectoren die te maken hebben met schoonmaakwerk of service, is het verlooppercentage voor schoonmakers zeer hoog - zelfs zo hoog als 30 procent! Dit betekent dat veel pas aangenomen personeelsleden hun functie bijna direct na indiensttreding verlaten. Dit is een grote kopzorg voor hotelbeheerders die alle kosten moeten betalen die gepaard gaan met het aannemen en trainen van nieuwe kandidaten. Daarom zijn motivatie en doorzettingsvermogen essentieel bij het schrijven van een cv voor een schoonmaakfunctie. Sommige hotelmanagers geven er zelfs de voorkeur aan om mensen aan te nemen met minder professionele ervaring, maar met de juiste persoonlijkheidseigenschappen. Ze weten dat een goede werkomgeving in combinatie met een sterk arbeidsethos de juiste formule is om het hoge verlooppercentage te verminderen.

Banengroei

Volgens ONET, een Amerikaanse database voor arbeidsstatistieken, zal de behoefte aan schoonmakers in het komende decennium met ongeveer 2 procent afnemen. Hoewel dit misschien slecht nieuws lijkt, is de realiteit dat goede en capabele schoonmakers altijd in trek zijn. Het hoge verlooppercentage onder hotelpersoneel zal een blijvend probleem blijven, wat betekent dat er altijd een plekje voor je is - als je het juiste cv hebt om de baan te bemachtigen. Laten we eens kijken hoe je je cv kunt opstellen:

Profielsamenvatting cv-voorbeeld: veeg de concurrentie weg

Als schoonmaker draait je hele baan om presentatie. Het is belangrijk dat je cv ook deze toewijding aan professionaliteit en organisatie overbrengt - te beginnen met je profielsamenvatting. De samenvatting dient als je eerste kennismaking met een hotelmanager die op zoek is naar de juiste kandidaat die niet binnen de eerste week vertrekt. Dit is een uitstekende plek om werkgevers te laten zien dat je een veelzijdige kandidaat bent met doorzettingsvermogen en een positieve instelling.

kopieerbaar voorbeeld samenvatting

Betrouwbare huishoudelijke hulp met ruim vijf jaar ervaring in het schoon en netjes houden van zowel woningen als kantoorruimtes. Vaardigheid in basis schoonmaakwerkzaamheden, dieptereiniging, opruimen en algemene huishoudelijke taken. Dit alles op efficiënte, tijdbesparende manieren. Ik wil mijn cliënten altijd de best mogelijke service bieden.

Statistisch overzicht

Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics werken ongeveer 800.000 mensen als schoonmakers, en naarmate steeds meer mensen reizen en in hotels verblijven, zal dat aantal waarschijnlijk toenemen. Nog meer reden om dat cv meteen te beginnen.

Je kunt een uitstekende profielsamenvatting schrijven door na te denken over je sterkste eigenschappen en die te gebruiken om jezelf te beschrijven. Voeg vervolgens nog een paar regels toe om je eerdere ervaring en vaardigheden samen te vatten. Dit is ook een geweldige plek om eventuele opvallende eigenschappen op te nemen die je bezit. Misschien ben je erkend voor leiderschap of efficiëntie in je vorige baan. Misschien heb je ervaring met het bestellen van benodigdheden of een andere speciale taak. Dit is een geweldige manier om je waarde voor een potentiële werkgever aan te tonen.

Voorbeeld van een werkgeschiedenis als housekeeper: Zakelijk worden

Het is het beste om je ervaring omgekeerd chronologisch weer te geven, met de meest recente bovenaan, en dan terug te werken totdat je minstens drie relevante voorbeelden hebt. Als je nog niet hebt gewerkt als housekeeper, kunnen gerelateerde activiteiten ook je toewijding aan service en fysieke uithoudingsvermogen laten zien. Onthoud dat je niet alleen je vorige banen moet vermelden, maar ook details en context moet geven waar mogelijk. Dat is waar de korte lijst met opsommingstekens onder elke functie voor is. Het is ook belangrijk om specifieke actiewerkwoorden te gebruiken om het type werk dat je hebt gedaan over te brengen, of het nu als housekeeper was of in een gerelateerde rol.

In plaats van:

  • Kamers schoongemaakt
  • Badkamers verzorgd
  • Afval opgeruimd
  • Voorzieningen gecontroleerd.

Probeer:

  • Stofgezogen en schrobde vloeren
  • Badkamers afgeveegd en ontsmet
  • Afval verzameld en geleegd
  • Benodigdheden besteld en aangevuld.

Cijfers zijn ook een geweldige manier om gewicht aan je woorden toe te voegen. Enkele mogelijkheden zijn: hoeveel kamers heb je gemiddeld schoongemaakt tijdens een typische dienst? Hoe groot was het hotel? Hoe groot was het personeel dat je hebt beheerd? Hoeveel sterren had het hotel? Al deze cijfers geven werkgevers het gevoel dat je niet bang bent voor een uitdaging en dat je streeft naar uitmuntendheid in je werk.

kopieerbaar voorbeeld werkervaring

Huishoudelijke hulp, HomeWorks, Haarlem 
Oktober 2021 - Heden 

  • Hielp cliënten met basis schoonmaakwerkzaamheden en dieptereiniging.
  • Werkte één op één met cliënten en nam waar nodig extra taken aan.
  • Probeerde voortdurend de werkomgeving spic en span te houden.
  • Reinigde en ontsmette schoonmaakwerktuigen altijd voor gebruik.
  • 100% klanttevredenheid.

 

Huishoudelijke hulp, De Werksters, Haarlem 
Juni 2019 - September 2021 

  • Hoogwaardig huishoudelijk werk voor cliënten.
  • Algemeen opruim- en schoonmaakwerk.
  • Dieptereiniging van vloeren en oppervlakken.
  • Volle vuilniszakken verwijderen en vervangen door nieuwe.
  • Stofzuigen en dweilen.
  • Werkte op een positieve manier samen met collega's.
  • Zorgde voor een veilige behandeling van gevaarlijke stoffen.

Voorbeeld van een onderwijs-cv: Gepolijst en klaar om te gaan

Huishoudelijk werk is een uitstekende instapbaan voor mensen zonder een universitair diploma of formele opleiding, aangezien het grootste deel van het werk overdag en binnenshuis plaatsvindt. Daarnaast verhogen housekeepers hun inkomsten door fooien van klanten, die toenemen met de kwaliteit van het hotel. Hoewel er geen officiële opleiding vereist is, geven de meeste hotels de voorkeur aan housekeepers die de middelbare school hebben afgerond. U kunt uw middelbare school opnemen door de data van uw aanwezigheid, de naam van de school en de locatie ervan toe te voegen, in die volgorde. De meeste housekeepers leren het merendeel van hun vaardigheden via training op de werkplek onder leiding van het hoofd van de huishouding. Aangezien dit gedeelte niet het belangrijkste onderdeel van uw cv als housekeeper is, is het het beste om het kort te houden, tenzij u specifieke kwalificaties heeft die verband houden met de baan.

kopieerbaar voorbeeld opleiding

MBO Schoonmaker niveau 2, ROC Midden Nederland 
September 2015 - Juni 2019 


VMBO, Sterren College, Haarlem 
September 2011 - Juli 2015

Statistisch overzicht

Housekeeping biedt jonge mensen veel ruimte om door te groeien naar de wereld van de horeca. Een expert in de branche meldt dat ongeveer 80 procent van de recente sollicitanten jonge mensen zijn die hun eerste stappen willen zetten in een nieuwe carrière.

Aanvullende certificeringen

Grotere en luxere hotels betekenen grotere salarissen en betere fooien. Ze betekenen ook meer werk en verantwoordelijkheid als het gaat om het laten stralen van de kamers. Als je je carrière naar een hoger niveau wilt tillen, kan het geen kwaad om een aanvullende certificering op je cv te vermelden. Het American Hotel and Lodging Educational Institute biedt bijvoorbeeld de Certified Hospitality Housekeeping Executive-certificering aan, waarbij training wordt gegeven over housekeeping, financieel beheer, leiderschap en human resources. De certificering vereist ook een getimede examen. Wat voor organisatie je ook kiest om mee samen te werken, een verbeterde opleidingssectie kan de sleutel zijn tot het bemachtigen van een superieure housekeeping-functie.

Houd je cv actueel

Voorbeeld van vaardigheden op een housekeeping-cv: Jouw persoonlijke touch

Waarschijnlijk heb je al enkele vaardigheden die nodig zijn om een succesvolle housekeeper te zijn, als je ooit een bed hebt opgemaakt of de woonkamer hebt opgeruimd. Sterker nog, je hebt misschien helemaal geen eerdere ervaring in housekeeping, maar met de juiste combinatie van harde en zachte vaardigheden kun je je training met succes afronden en snel aan de slag gaan. Op je cv is het belangrijk om zowel deze soorten vaardigheden te benadrukken om werkgevers een veelzijdige indruk van jou en je werkstijl te geven.

kopieerbaar voorbeeld vaardigheden
  • Zorgvuldig schoonmaken
  • Dieptereiniging
  • Organisatievermogen
  • Problemen oplossen

Harde vaardigheden

Harde vaardigheden zijn vaardigheden die objecten, gereedschappen, exacte kennis of materialen vereisen. In het dagelijks leven heb je veel harde vaardigheden nodig om kamers en andere ruimtes schoon te maken. Denk na over de categorieën van werk die je doet en de soorten gereedschappen waarmee je vertrouwd bent. Maak vervolgens een lijst van alle harde vaardigheden die je bezit. Later kun je eventuele vaardigheden verwijderen die te specifiek zijn, tenzij je natuurlijk denkt dat die vaardigheid moeilijk te vinden zal zijn bij andere kandidaten.

Zachte vaardigheden

Zachte vaardigheden zijn bijna net zo belangrijk voor housekeepers. Je zult goed in een team moeten kunnen werken en uitstekende organisatorische en tijdmanagementvaardigheden moeten hebben. Ook moet je goede klantenservicevaardigheden hebben, problemen correct en onmiddellijk oplossen wanneer gasten ze onder je aandacht brengen. Een housekeeper met alle harde vaardigheden maar geen van de zachte vaardigheden zal niet lang in een hotel blijven.

Onthoud dat de sectie met vaardigheden over het algemeen niet al te groot is, dus blaas je cv niet op zonder noodzaak. Overweeg hoeveel vrije ruimte je nog op de pagina hebt, hoe belangrijk elke vaardigheid is en hoe belangrijk het kan zijn voor een werkgever of manager.

Talen

Afhankelijk van de regio waarin je werkt, zijn veel housekeepers tweetalig of spreken ze een andere taal dan de dominante. Hotels gaan ervan uit dat je een basiskennis hebt van het gebied waarin je van plan bent te werken, maar andere taalvaardigheden kunnen een bonus zijn bij de omgang met de rest van het personeel. In feite is bij veel hotels in de VS de hoofdhousekeeper tweetalig, zodat hij of zij de rest van het personeel kan trainen, ongeacht welke taal ze spreken.

CV-indeling: Fris en schoon

Onthoud dat jouw taak als housekeeper draait om netheid en ordelijkheid. Die normen moeten zich uitstrekken tot aan de indeling van jouw cv. Een drukke hotelmanager moet snel jouw vaardigheden en ervaring kunnen beoordelen, en dat lukt niet met een onsamenhangende indeling. Voor een functie als housekeeper is een eenvoudige cv-indeling de beste keuze, en het is het beste om onnodige kleuren of afbeeldingen te vermijden. Met de beproefde sjablonen van resume.io kun je de frustratie wegnemen bij het opstellen van een cv en in no-time een sollicitatiegesprek regelen. Voor een functie als housekeeper raden we cv's aan in de categorie 'Eenvoudig' voor een nette uitstraling zonder overbodige franje.

Je kunt jouw gedrukte cv persoonlijk afleveren of deze van tevoren per e-mail naar een hotelmanager sturen. Hoe dan ook, een PDF is het beste bestandsformaat om ervoor te zorgen dat jouw opmaak consistent blijft tussen verschillende computers of op papier. Met de cv-builder van resume.io kun je eenvoudig jouw gegevens toevoegen, het sjabloon aanpassen en in slechts een paar klikken downloaden als PDF. Als je een bewerkbare Word-bestandsversie wilt, hebben we die ook. Resume.io biedt meerdere opties voor het opslaan van cv's in verschillende formaten!

Belangrijke leerpunten

  • Hoewel de behoefte aan housekeeping-personeel over het algemeen afneemt, zijn er veel banen beschikbaar voor housekeepers met doorzettingsvermogen en efficiëntie.
  • Vergeet niet je zachte vaardigheden zoals timemanagement en organisatie, aangezien deze net zo belangrijk zijn als je schoonmaakvaardigheden.
  • Betrouwbaarheid is een belangrijke eigenschap om jouw cv te laten opvallen bij werkgevers die te maken hebben met het hoge verloop in de branche.
  • Werken in een hotel van een hoger niveau of als hoofdhousekeeper kan gepaard gaan met een salarisverhoging, maar jouw cv moet toewijding aan housekeeping laten zien om een van die posities te bemachtigen.

Nu is het jouw beurt om het perfecte cv te maken! Als je wat hulp nodig hebt om te beginnen, bekijk dan de beproefde cv-sjablonen en cv-builder-tool van resume.io om in no-time de housekeeping-functie te krijgen waar je naar op zoek bent.

Maak je cv in 15 minuten
Gebruik onze professionele cv-templates. Ontworpen door specialisten, getest door recruiters en wereldwijd gebruikt door miljoenen sollicitanten. Een krachtig cv maken was nog nooit zo eenvoudig!
Maak nu je cv