Carrière Blog
CVSter.nl helpt u bij het schrijven en ontwerpen van professionele en effectieve CV's waar werkgevers naar zoeken
CV Maken
Maak een perfect CV in 5 minuten
CV Maken

Solliciteren via Instagram

Werkzoekenden moeten zichzelf steeds opnieuw uitvinden. Zo heeft de opkomst van internet de traditionele, papieren sollicitatiebrief doen verdwijnen en is een videosollicitatie tegenwoordig heel gewoon. De social media zijn inmiddels niet meer weg te denken uit deze wereld, maar solliciteren via Instagram blijkt nog een zeldzaamheid.

Dit snel groeiende sociale netwerk biedt dan ook volop kansen voor wie op een originele manier aan een baan wil komen. Solliciteren via Instagram betekent wat meer van je persoonlijkheid prijsgeven en solliciteren met minimale concurrentie. Althans, nu nog wel.

Open sollicitaties

Instagram is nog relatief nieuw en de bedrijven die je erop vindt, zijn onconventioneel. Met andere woorden: ze houden van een andere aanpak en waarderen dat ook in sollicitanten. Kijk bijvoorbeeld eens naar Lukas Yla, die donuts bezorgde bij bedrijven waar hij graag wilde werken. Op zijn Instagram-profiel zag je hem de donuts inkopen bij de beste bakker van San Francisco. In dit voorbeeld speelde Instagram slechts een bijrol, maar toch wist hij bij 25% van de bedrijven die hij benaderde een sollicitatiegesprek af te dwingen.

Als de bedrijven waar jij graag zou werken op Instagram actief zijn, doe je er goed aan hen eerst een tijdje aandachtig te volgen en te reageren op hun updates. Plaats vervolgens een foto of video waarin je een product van dat merk gebruikt of reviewt, en tag het bedrijf in de update. Of pak het zo aan als Aram Gulzadian, die zijn Instagram-profiel tot een open sollicitatiebrief ombouwde.

Vacatures vinden op Instagram

Eén van de pioniers op het gebied van Instagram-sollicitaties in Nederland is Fintrex Recruitment. Al is dit bureau gevestigd in Rotterdam, het biedt vacatures in heel Nederland bij bedrijven als Achmea, Exact en Zilveren Kruis. Maar omdat Fintrex snel groeit, zoekt dit recruitmentbureau ook voor zichzelf collega’s. En Instagram blijkt daar een prima plek voor.

“Via Instagram krijg je een beter beeld van de persoon áchter de CV,” zegt Fleur Vink van Fintrex. “Als werkgever kunnen we op een Instagram-profiel zien of diegene bij onze cultuur en waarden past.”

Fintrex deelt video’s van zijn eigen medewerkers, die vertellen hoe het is om er te werken. Maar ook worden andere vacatures in sommige Instagram-posts belicht. Een goed idee om dit bureau te volgen, dus. De link naar de vacaturetekst vind je bij elke post.

Andere Instagram-accounts waar je Nederlandse vacatures kunt vinden zijn die van Start People, die vooral technische vacatures heeft, en Jobbird, een grote vacaturesite die er af en toe een advertentie uitlicht. Een nieuwe speler is Frontida Flex, die vacatures in de zorg op zijn timeline plaatst. En vergeet je ook niet om alle Instagram-posts met #vacature te volgen?

Direct solliciteren op Instagram

Het zijn er nog maar een handvol, maar ze bestaan: bedrijven die sollicitaties via Instagram zélf verwelkomen. Soms gaan ze vergezeld van een persbericht dat gretig door de kranten en social media wordt opgepikt, bijvoorbeeld bij de vacature van Netflix of de Hillside Beach Club, maar vaker verdrinkt zo’n in de zee van Instagram-updates.

Mocht je zelf op zo’n vacature stuiten, dan kan het zijn dat je wordt uitgenodigd om jezelf in een video voor te stellen. Als je zo’n video op gaat nemen, zorg dan voor een rustige achtergrond in een effen kleur, zoals een muur of een heg, en voorkom storende geluiden. Ook is het belangrijk dat je er piekfijn uitziet – alsof je persoonlijk bij dat bedrijf op gesprek gaat.

Tips voor jouw Instagram-sollicitatie

Of je nu een open sollicitatie doet, een vacature vindt op Instagram en vervolgens via een ‘klassiek e-mailtje’ solliciteert, of via een direct message jouw video-sollicitatie verstuurt, er zijn enkele ongeschreven regels die jouw kans van slagen maximaliseren.

Zorg voor kwaliteitsfoto’s

De kwaliteit van je foto’s moet van een bijna professioneel niveau zijn. Denk dus goed na over de composities. Omdat je foto in zo’n klein vierkantjes op een smartphonescherm komt te staan, geldt less is more. Inzoomen op een detail werkt vaak beter dan zoveel mogelijk zaken in één compositie te proppen. Een hoog contract en verzadigde kleuren trekken extra de aandacht.

Dress for success

Of zwembroekfoto’s. Want als je met jouw Instagram-account kans wilt maken op een baan, is het belangrijk om professioneel over te komen. Alcohol is niet verboden, maar laat het geen terugkerend thema worden. Een foto van een cocktail in een strandtent ziet er beter uit dan een kiekje van een biertje op het strand, maar classier is een glas champagne bij de vernissage van een kunstexpositie.

Pas op je tellen

Wie jou volgt op Instagram, kan precies zien welke foto’s jij liket en waar jij commentaar plaatst. Let daar dus goed op wanneer een voluptueus fitness-model jouw oerinstincten drijft of wanneer een politiek getinte Instagram-post jou tegen de haren in strijkt. Als je solliciteert met jouw Instagram-account, moet je het als een professioneel account beschouwen.

Zet een link in je profiel

De link die je in je bio mag zetten gaat natuurlijk naar je Linkedin-profiel of, als je daar handig genoeg voor bent, naar een eigen website waarop je jezelf voorstelt.

Rest ons om jou veel succes toe te wensen bij jouw Instagram-sollicitaties. Je hebt nu nog weinig concurrentie op dit sociale netwerk, dus de kans daarop is groter dan hij ooit zal zijn. En mocht dat vooruitstrevende bedrijf tóch om een traditionele CV vragen, dan maak je die natuurlijk hier.

Joost
Mijn naam is Joost en ik ben 5 jaar actief geweest als recruiter. Op CVSter.nl deel ik mijn ervaring, tips en de "geheime" trucjes. Heb je vragen? Stuur mij gerust een mail via het contactformulier.