Maak een opvallend CV
Gebruik professionele en effectieve CV's. Eenvoudig om te maken en binnen enkele minuten klaar. Probeer gratis!
CV Maken

Zó versla je met Het Nieuwe Solliciteren je concurrentie

Met de revolutie van het thuiswerken kwam de term Het Nieuwe Werken in zwang. Maar heb je ooit gehoord van Het Nieuwe Solliciteren? Ook deze term heeft te maken met de mogelijkheden en veranderingen die internet met zich meebrengt. Voor sollicitanten is er ook heel wat veranderd sinds de vorige eeuw, waarin de zaterdagkrant het medium was waarin vacatures stonden, en solliciteren uitsluitend per fysieke brief kon. Kijk maar eens mee:
  • Vacatures zijn onmiddellijk zichtbaar
  • Netwerken is stukken makkelijker geworden
  • Je kunt via social media contact leggen of solliciteren
  • Je verstuurt je sollicitatie per e-mail en voegt je cv als bijilage toe
  • Kandidaten mogen steeds vaker een video-sollicitatie sturen
  • Een sollicitatie via Skype of FaceTime is steeds normaler
  • Werkzoekenden verzinnen ludieke, virale acties om bij bedrijven in de belangstelling te komen
De strategieën en technieken die bij deze komen kijken, scharen we onder de noemer Het Nieuwe Solliciteren. In dit artikel doen we deze technieken uit de doeken en geven wij je tips voor maximaal succes in deze nieuwe economie.

Profiteer van de social media

Het Nieuwe Solliciteren is erg interessant voor een kandidaat zoals jij. Het stelt je in staat om contacten aan te boren die je anders pas na jarenlang werken tot je kennissenkring mocht rekenen. Ook kun je er meer mee opvallen dan andere kandidaten, waardoor je jouw kwaliteiten extra onder de aandacht van potentiële werkgevers brengt. Allereerst zul je actief moeten worden op de verschillende sociale netwerken. Waar geen enkele werkzoekende bijvoorbeeld meer zonder kan, is het professionele netwerk Linkedin. Heb je daar nog geen profiel aangemaakt, begin daar dan meteen mee. En heb je er al één, pas dan onze tips voor een succesvol Linkedin-profiel toe. Een Twitter-account kan jou ook helpen om vacatures te vinden of contact te leggen met potentiële werkgevers. Door af en toe hun tweets te liken en delen kom je alvast in een goed boekje en scoor je wellicht een nieuwe volger, waarna je een direct message kunt sturen. Omgekeerd kijken werkgevers ook graag naar jouw social media-accounts. Zorg er dus voor dat jouw Twitter-timeline er professioneel uitziet en waar mogelijk jouw persoonlijke merk uitdraagt. Check goed wat jouw instellingen van Facebook zijn, zodat recruiters niet bij foto’s kunnen waar je er tipsy of topless op staat (en dat laatste geldt ook voor mannen).

Wen alvast aan video-sollicitaties

Het wordt steeds gewoner om via een Skype-gesprek of een opgenomen video te solliciteren. Dat kan wat onwennig zijn als je niet gewend bent in de camera te praten. Het helpt in elk geval als je je tegelijkertijd zelfverzekerd en op je gemak voelt. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk: kleed jezelf net zo netjes als wanneer je naar een ‘echt’ sollicitatiegesprek gaat, zorg voor een rustgevende achtergrond en een goede belichting. In dezes blogpost geven we je meer tips voor Skype-sollicitaties (die dus ‘live’ zijn) en video-sollicitaties (die opgenomen zijn).

Laat je cv opvallen

Als je via een ‘ouderwetse’ e-mail solliciteert, hou het dan kort en voeg een mooie cv bij. Dan bedoelen we niet zo’n dertien-in-een-dozijn-document, maar een cv met een originele indeling, zoals een chronologisch cv. Solliciteer je naar een enigszins creatieve functie, bijvoorbeeld als art director bij een reclamebureau of als marketing manager bij een multinational, dan mag je ook best wat spelen met de opmaak van je cv. Je voelt zelf waarschijnlijk wel aan hoe ver je daarin kunt gaan.

Neem het initiatief

Het Nieuwe Solliciteren kenmerkt zich ook door het nemen van initiatief. Dat kan al door via de social media contact te zoeken met potentiële werkgevers, maar ook door open sollicitaties te schrijven. Er zijn zelfs kandidaten die een stapje verder gaan en een ludieke actie bedenken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de grappige website die de 57-jarige Ad Plugers maakte om aandacht te vragen voor zijn ervaring en kennis – en tegelijkertijd de aandacht af te leiden van zijn leeftijd. Het leverde hem maar liefst twintig baanaanbiedingen op! Copywriter Alec Brownstein betaalde Google voor advertenties die bovenaan kwamen wanneer creative directors zichzelf googelden. In deze Youtube-video laat hij zien hoe een investering van $6 hem maar liefst vier gesprekken en twee aanbiedingen opleverden. Dus denk eens na hoe je jezelf op een ludieke manier zou kunnen profileren.
Joost
Mijn naam is Joost en ik ben 5 jaar actief geweest als recruiter. Op CVSter.nl deel ik mijn ervaring, tips en de "geheime" trucjes. Heb je vragen? Stuur mij gerust een mail via het contactformulier.